Mededeling / Announcement:
January 30, 2023

Vanwege veranderde interesses, weinig tijd en veel verouderde informatie, zal dit forum stoppen in januari 2024.
Alle informatie wordt dan gewist en accounts verwijderd, er zal geen informatie worden verkocht of overgedragen!

Due to changed interests, lack of time and lot of information which is not relevant anymore, I will stop this forum in January 2024.
All information and accounts will then deleted, no information will be sold or transferred!

JaVaWa GMTK - Garmin Map Transfer Kit (Dutch)

Speciaal voor de programma's JaVaWa GMTK, JaVaWa Device Manager (JDM), RTWtool en anderen om vragen te stellen.
Marco
Moderator
Contacteer:

JaVaWa GMTK - Garmin Map Transfer Kit (Dutch)

Berichtdoor Marco » 29 mar 2011 14:55

Afbeelding____________ JaVaWa GMTK____________Afbeelding

Het JavaWa GMTK programma heeft als doelstelling het beheren van Garmin kaarten op onze Computers eenvoudiger maken.

Als we het woord Computer gebruiken, dan geldt het voor Windows PC en voor Apple Mac.

Waarvoor kunnen we JaVaWa GMTK gebruiken?
  • Migratie van oude Windows computer naar nieuwe computer (XP, Vista, Windows7 zijn ondersteund).
  • Migratie van oude Windows PC naar nieuwe Apple Mac.
  • Kaarten veilig stellen (backup) op een USB-Stick, USB-Harddisk - Elders op uw computer of op een andere computer of Netwerkschijf binnen uw netwerk.
  • Harddisk word te vol, kaarten verplaatsen naar de 2de harddisk
  • Harddisk word te vol, kaarten verplaatsen naar USB-Harddisk (afgeraden wegens trage kaartopbouw in MapSource en BaseCamp)
  • Mini notebook voorzien van Kaarten, maar te kleine eerste harddisk.
  • Verwijderen van kaarten die niet meer in gebruik zijn.
  • Herstellen van kleine foutjes in de kaartbestanden
  • Aparte backup/restore mogelijkheden voor de unlock codes
  • Veranderen van een Typ bestand voor een kaart.
! Tijdens alle backup en herstel acties worden altijd alle unlockcodes en certificaten mee gekopieerd !

U kunt hier het programma voor Apple Mac en Windows PC downloaden

Wat zijn oude kaarten?
Dit zijn kaarten die geschikt zijn om te gebruiken in Garmin toestellen en alleen op Windows PC's voorkomen.
Het belangrijkste kenmerk van deze kaarten is dat de kaartinformatie van de kaart in het Windows register is gestopt, waardoor MapSource, BaseCamp en Training Center deze kaart kunnen vinden en gebruiken.

Deze kaarten werken niet in deze vorm op de Mac, maar als u ze overzet met JaVaWa GMTK worden ze automatisch geconverteerd naar het juiste formaat.

Zijn oude formaat kaarten om te zetten?
Ja, de oude formaat kaarten zijn op een Windows PC of op een Mac om te zetten via het programma JaVaWa MapConverter, maar als u JaVaWa GMTK gebruikt op de Mac wordt dit zoals gezegd automatisch voor u gedaan.

Wat zijn nieuwe kaarten?
Dit zijn kaarten in een nieuw formaat. Alle kaartinformatie is gestopt in de eigen bestanden en kaarten in dit formaat kunnen op Apple Mac en Windows PC gebruikt worden. Uitwisselbaar dus en over te kopiëren tussen Windows en Apple computers.

Hoe herken ik voor installatie het type kaart?
Bij de meeste kaarten zit een installatie programma en bij vrijwel alle kaarten onder Windows word het oude formaat gebruikt en wordt het Windows register gebruikt.
Op internet worden deze kaarten meestal MapSource kaarten genoemd. De nieuwe formaat kaarten worden vaak RoadTrip kaarten genoemd of Mac kaarten (maar zijn ook prima onder Windows te gebruiken)

Welke kaarten zijn in oude formaat en welke in nieuw?
Dit hangt deels af op welk systeem de installatie word uitgevoerd, vele van de kaartinstallaties onder Windows zijn nog steeds in het oude formaat.

In GMTK kennen we de volgende kleurcodering voor kaarten:
  • Een groen blokje voor oude kaarten.
  • Een oranje blokje voor nieuwe kaarten, alleen beschikbaar voor huidige gebruiker.
  • Een geel blokje voor nieuwe kaarten, maar beschikbaar voor alle gebruikers.

Wat is een Typ bestand?
Een TYP bestand bepaald hoe een kaart word getoond in de programma's en op onze GPS. Hier word soms mee gespeeld door mensen om sommige paden duidelijker op het scherm te krijgen.
Normaal negeren we dit, maar als iemand een TYP bestand voor een bepaalde kaart heeft gemaakt, kan met GMTK de bestaande TYP eenvoudig worden vervangen.
Zie hier voor meer info in het Engels over de TYP bestanden.

Plaatjes van GMTK:

Hoofdscherm:
Afbeelding

Mogelijke ontgrendelcode acties:
Afbeelding

De Extra opties:
Afbeelding

Programma instellingen:
Afbeelding

Tips:
Afbeelding

Bestemmingskeuze:
Afbeelding

Kaartinformatie:
Afbeelding

Kaart naam/nummer en folder wijzigingsmogelijkheid (in Extra's):
Afbeelding

Stappenplan om te migreren naar een nieuwe Computer:

Om te migreren van een oude computer naar een nieuwe is dit een basis stappenplan.
U hoeft op de nieuwe computer nog geen BaseCamp te installeren (mag wel). Als u MapSource wilt gaan gebruiken kunt u beter eerst de kaarten migreren. MapSource kan namelijk niet zomaar geïnstalleerd worden omdat het een upgrade-versie is. JaVaWa GMTK prepareert uw PC, zodat MapSource zich daarna wél laat installeren.

Migreren:
  1. Start GMTK, selecteer alle kaarten en kies voor Backup. (let op de grootte, past het op je USB-Stick?)
  2. Backup de kaarten naar een voldoende grote USB-Harddisk, USB-Stick of netwerkschijf (ontgrendelcodes gaan automatisch mee).
  3. nadat de backup gereed is het opslagmedium loskoppelen en aansluiten op de nieuwe computer.
  4. Start GMTK en kies Herstel.
  5. Selecteer de kaarten en laat de paden standaard, tenzij de schijf te klein is. Kies dan een andere locatie en zeg ja tegen de vraag of u dit voor alle kaarten wilt doen.
  6. Start de herstelactie en wacht totdat die klaar is.
  7. Nadat GMTK klaar is, kijk of de kaarten het doen door naar de Info te kijken.
  8. Installeer nu MapSource (Windows) of BaseCamp (Mac / Windows) of Training Center (Mac / Windows).
  9. Controleer of alles werkt.

* MapSource en BaseCamp voor Windows zijn hier te vinden.
* Traning Center voor Windows is hier te vinden.
* BaseCamp voor Mac is hier te vinden.
* Traning Center voor Mac is hier te vinden.
* Oude versies van MapSource en BaseCamp zijn hier te vinden.
* MapSource versies die niet geïnstalleerd hoeven te worden kun je hier vinden, de concurrent use versions zijn handig.

Vind u bug? Meld die dan rechtstreeks aan JaVaWa per e-mail

Lukt het toch niet, dan is het mogelijk om ons in te huren via ons GPS Helpdesk op afspraak om de problemen samen met u (op afstand via internet) op te lossen.

Licentiebepalingen:
Deze software mag gratis gebruikt worden, maar wel geheel op eigen risico en alleen voor kaarten waarvoor u een licentie bezit. Commerciële of niet-commerciële verspreiding door middel van fysieke media of via het internet (het web, nieuwsgroepen of andere distributiesystemen) is niet toegestaan. U mag de software niet wijzigen, aanpassen, vertalen of afgeleide werken gebaseerd op de software vervaardigen. Maak een link naar deze pagina in plaats van een directe link naar het/de bestand(en).

Zoekwoorden:
Garmin Map Transfer Toolkit
Gamin Map Tool Kit
Garmin MapManager
Garmin Kaarten migratie
Garmin kaarten naar nieuwe PC
Garmin kaarten harddisk te klein
Laatst gewijzigd door Marco op 11 nov 2012 13:26, 4 keer totaal gewijzigd.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Mr. M

Berichtdoor Mr. M » 31 mar 2011 13:49

Mooi tool!

Complimenten.
Inmiddels het nieuws binnen de Rijnridders verspreid. :-D
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 31 mar 2011 14:11

Thanks!

Nu het stappenplan voor de migratie van GPS gegevens nog maken van oude pjoeter naar de nieuw :lol:
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 08 feb 2012 09:10

Gister het heugelijk feit: de JaVaWa GMTK is ondertussen meer dan 10.000x gedownload.
Marco.

.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 23 feb 2012 22:34

Versie 2.0 van de GMTK is verschenen:

Toegevoegd in deze versie:
  • optie om backups te verwijderen (onder menu 'Extra')
  • Bij verplaatsen, verwijderen, .gmap installeren en wijzigen kaartnaam/ID wordt de scanroutine niet telkens opnieuw uitgevoerd (= dus sneller)
  • Copyright tonen van kaarten in infoscherm
  • Sorteermogelijkheid kaartoverzicht
  • Indicatie verplaatste kaarten (met diagonale lijn in gekleurde blokje)
  • Controle op lengte naam TYP-bestand
  • Franse vertaling
Marco.

.
Beachbiker

Berichtdoor Beachbiker » 23 mar 2012 11:49

Hallo,

Ik kan de optie Repareer niet kiezen. Blijft wit rondje met zwart kruis en kan hem dus niet aanklikken.

Gr Henry
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 23 mar 2012 14:08

De vraag is zonder meer, moet er wat gerepareerd worden?

Zo nee, dan zal de repareer knop nooit in te drukken te zijn, want er is niets te repareren.

Zo ja, dan heeft u de kaart niet geselecteerd. Klik 1x op de kaart waarvan de kleur rood is en daarna op de repareer knop.

Maar let op, vaak is het beter eerst een back-up van de kaart te maken met GMTK voor dat er tot reparatie word overgegaan.
Marco.

.
Casey

Berichtdoor Casey » 07 apr 2012 11:57

Kaarten over gezet met Javawa
alleen in de nieuwe comp. kan ik geen GPX betand lezen
dus route's die ik in GPX had gemaakt kan ik niet in mapsource openen wel in Basecamp en route's die ik van mijn Zumo wil verwijden staan ook in GPX maar ik kan niet meer zien welke route het is.
BvD Casey
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 07 apr 2012 12:09

Als je in MapSource kiest voor Menu Bestand: Openen kun je alle bestanden gewoon openen.

Wil je gpx weer koppelen, dan dubbelklikken op een gpx bestand, dan komt de vraag wat je wilt met dit bestand,
kies de 2de keuze een programma van je PC gebruiken.
Nu krijg je een volgend venster en daarin zit een blader knop
Blader naar c:\Program Files (x86)\Garmin\... en misschien nog 1 niveau dieper.
Zoek zo de MapSource.exe op en dubbelklik die.
Daarna in het eerste venster even linksonder aanvinken dat deze voor altijd geld
En de volgende keer zou ook een dubbelklik op een GPX het goed moeten doen.

GPX koppelen aan MapSource is ook op de oude computer door iemand uitgevoerd ooit. En op een nieuwe computer dient dit 1x herhaalt te worden.
Marco.

.
Casey

Berichtdoor Casey » 07 apr 2012 12:53

In de map C:\ Progam Files ( x86) \ Garmin \ zit alleen Basecamp usb drivers en de Webupdater.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 07 apr 2012 13:45

Staat die dan misschien in C:\Garmin\ ?

(via Start - Alle Programma's - Garmin - MapSource dan programma icoon aanwijzen (en niet klikken) dan met de rechtermuisknop voor Eigenschappen kiezen om te zien waar MapSource.exe zich daadwerkelijk bevind)
Marco.

.
Casey

Berichtdoor Casey » 07 apr 2012 18:36

Probleem is opgelost

Bedankt Marco

Kees
Red_Garfield

Berichtdoor Red_Garfield » 30 apr 2012 22:16

Ik heb zojuist JaVaWa GMTK (voor de Mac) gedownload en geïnstalleerd.
Vervolgens sluit ik de Oregon 450T aan en start het programma op.
Hierna zie ik geen kaarten.

Wat doe ik fout??

Peter
JaVaWa
Ervaren
Contacteer:

Berichtdoor JaVaWa » 30 apr 2012 22:20

Wat je fout doet is het verkeerde programma gebruiken...
JaVaWa GMTK is voor het beheer van kaarten op je computer; JaVaWa Device Manager is voor de kaarten op het toestel.
http://www.javawa.nl/jdm.html
Kijk op https://www.javawa.nl voor software voor Mac OS en Windows, informatie, tips en poi's

Mijn GPS-collectie: https://www.javawa.nl/collectie.html
Stephan

Berichtdoor Stephan » 11 jul 2012 21:24

Hallo,

Ik ben nieuw hier en heb gelijk een vraag, ik heb volgens bovenstaande de kaart en mapsource op een minilaptop gezet. Maar nu zie ik als ik mapsource open geen kaart erin staan. Wat doe ik niet goed ??

Stephan

Terug naar “JaVaWa GMTK & JDM & RTWtool”