Mededeling / Announcement:
January 30, 2023
Vanwege veranderde interesses, weinig tijd en veel verouderde informatie, zal dit forum stoppen in januari 2024.
Alle informatie wordt dan gewist en accounts verwijderd, er zal geen informatie worden verkocht of overgedragen!
Due to changed interests, lack of time and lot of information which is not relevant anymore, I will stop this forum in January 2024.
All information and accounts will then deleted, no information will be sold or transferred!
January 30, 2023
Vanwege veranderde interesses, weinig tijd en veel verouderde informatie, zal dit forum stoppen in januari 2024.
Alle informatie wordt dan gewist en accounts verwijderd, er zal geen informatie worden verkocht of overgedragen!
Due to changed interests, lack of time and lot of information which is not relevant anymore, I will stop this forum in January 2024.
All information and accounts will then deleted, no information will be sold or transferred!
JaVaWa Device Manager - JDM (Dutch)
Dit zit in BaseCamp ingeprogrammeerd om dan die specifieke instelling te negeren, zie je vaker bij voorgeladen kaarten (pre loaded).
Soms helpt het om de kaarten een andere naam te geven dan de gmapprom, Noem ze eens TopoActive_West.img en TopoActive_East.img (vermijd spaties in de naam).
Soms helpt het om de kaarten een andere naam te geven dan de gmapprom, Noem ze eens TopoActive_West.img en TopoActive_East.img (vermijd spaties in de naam).
Marco.
Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.
Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.
.
-
OnRoute motorkaart laadt niet in Basecamp?
Dit jaar wil ik activer met de Garmin aan de slag, dus sinds gisteren bezig met het virtualizeren van mijn On Route motorkaart.
Een hoop is al gelukt:
- VirtualGarmin (E:) is aangemaakt met 8gb geheugen
- JaVaWa DM geinstalleerd
- Onroute motorkaart gevirtualiseerd met JaVaWa DM (geen foutmeldingen)
- Kaart wordt netjes gedetecteerd door JaVaWa DM na virtualisatie
En nu het laden via BaseCamp, daar gaat het mis. Heel kort bij opstarten zie ik in het linker balkje onder
Toestellen
--VirtualGarmin (E:)
----Gebruikersgegevens
------> gmapsupp
Echter het balkje wat er onder toont is rood, laadt snel van links naar rechts (paar seconden) en verdwijnt dan weer van het scherm. Resultaat is geen Onroute motorkaart in basecamp.
Weet iemand waar dit aan ligt? Virtualisatie uitgevoerd zonder foutmeldingen. Basecamp zo geinstalleerd, niets ingelogd of aangemeld. OnRoute motorkaart laadt wel vanuit de Garmin Zumo 340LM (duurt alleen 20mins voor heel west europa)
Ik hoop echt dat het lukt, want dat zou routes maken veel gemakkelijker maken in de toekomst!
Dit jaar wil ik activer met de Garmin aan de slag, dus sinds gisteren bezig met het virtualizeren van mijn On Route motorkaart.
Een hoop is al gelukt:
- VirtualGarmin (E:) is aangemaakt met 8gb geheugen
- JaVaWa DM geinstalleerd
- Onroute motorkaart gevirtualiseerd met JaVaWa DM (geen foutmeldingen)
- Kaart wordt netjes gedetecteerd door JaVaWa DM na virtualisatie
En nu het laden via BaseCamp, daar gaat het mis. Heel kort bij opstarten zie ik in het linker balkje onder
Toestellen
--VirtualGarmin (E:)
----Gebruikersgegevens
------> gmapsupp
Echter het balkje wat er onder toont is rood, laadt snel van links naar rechts (paar seconden) en verdwijnt dan weer van het scherm. Resultaat is geen Onroute motorkaart in basecamp.
Weet iemand waar dit aan ligt? Virtualisatie uitgevoerd zonder foutmeldingen. Basecamp zo geinstalleerd, niets ingelogd of aangemeld. OnRoute motorkaart laadt wel vanuit de Garmin Zumo 340LM (duurt alleen 20mins voor heel west europa)
Ik hoop echt dat het lukt, want dat zou routes maken veel gemakkelijker maken in de toekomst!
De meeste waarschijnlijke mogelijkheid is dat de product cache van BaseCamp corrupt is geraakt, deze kun je alleen met de hand wissen door BaseCamp af te sluiten en daarna de volgende folders te verwijderen:
C:\Users\{jouw gebruikersnaam}\AppData\Local\Garmin\BaseCamp\CardProductCache
C:\Users\{jouw gebruikersnaam}\AppData\Local\Garmin\BaseCamp\ProductDataCache
C:\Users\{jouw gebruikersnaam}\AppData\Local\Garmin\BaseCamp\TileCache
Hierna BaseCamp weer starten en dan zou het goed moeten gaan. Via JDM is ook de Cache te legen, maar die doet alleen de TileCache en niet de andere 2.
De AppData is verborgen, verborgen bestanden/folders tonen aanzetten of handmatig intypen in de Verkenner bovenbalk.
C:\Users\{jouw gebruikersnaam}\AppData\Local\Garmin\BaseCamp\CardProductCache
C:\Users\{jouw gebruikersnaam}\AppData\Local\Garmin\BaseCamp\ProductDataCache
C:\Users\{jouw gebruikersnaam}\AppData\Local\Garmin\BaseCamp\TileCache
Hierna BaseCamp weer starten en dan zou het goed moeten gaan. Via JDM is ook de Cache te legen, maar die doet alleen de TileCache en niet de andere 2.
De AppData is verborgen, verborgen bestanden/folders tonen aanzetten of handmatig intypen in de Verkenner bovenbalk.
Marco.
.
.
Dankjewel voor de vlotte reactie Marco! Ik ga het straks proberen en meldt me weer 
EDIT 19:09 uur --> Dit was inderdaad de oplossing. Het laden gaat binnen 3 minuten t.o.v. bijna 20 minuten via USB verbinding. Ideaal..heel erg bedankt Marco.

EDIT 19:09 uur --> Dit was inderdaad de oplossing. Het laden gaat binnen 3 minuten t.o.v. bijna 20 minuten via USB verbinding. Ideaal..heel erg bedankt Marco.
Heb het hele topic vlug nagegaan maar vind daar de oplossing niet.
Ik vrees dat m'n beide Quest 1 toestellen niet werken met JDM . Iets met de usb opslag??????
Is er dan een andere oplossing voor die oudere toestellen?? Ze werken nog steeds perfect, zeker sinds ze op OSM kaartmateriaal draaien.
In de nabije toekomst denk/hoop ik ook nog een (nog oudere) SPIII van OSM generic kaarten te voorzien.
Gaat dat lukken?? Werk met een notebook die op XP draait en zowel Mapsource als Basecamp aan boord heeft.
Ik vrees dat m'n beide Quest 1 toestellen niet werken met JDM . Iets met de usb opslag??????
Is er dan een andere oplossing voor die oudere toestellen?? Ze werken nog steeds perfect, zeker sinds ze op OSM kaartmateriaal draaien.
In de nabije toekomst denk/hoop ik ook nog een (nog oudere) SPIII van OSM generic kaarten te voorzien.
Gaat dat lukken?? Werk met een notebook die op XP draait en zowel Mapsource als Basecamp aan boord heeft.
Waar zoek je naar?
Wat wil je doen?
Klopt inderdaad dat JDM niet voor Quests werkt. Quest kent geen usb te benaderen opslag zoals modernere toestellen.
Wat wil je doen?
Klopt inderdaad dat JDM niet voor Quests werkt. Quest kent geen usb te benaderen opslag zoals modernere toestellen.
Marco.
.
.
Ik zoek 'n middel om de kaarten in de Quest sneller te vervangen dan nu kan. Val met dit toestel terug op de oude werkwijze van "kaarten rond route selecteren" en die dan als een nieuw kaartenpakket te laden...... Duurt telkens een klein uurtje en als je bestand te groot is dan kom je dat pas te weten na dik een kwartuur. Omdat de GPS nu met OSM kaarten moet werken, (Garmin V2005 is de laatste kaartversie die het doet op dat ding, dacht ik) en die extra veel info bevatten krijg je nu met moeite Belgie, Luxemburg, deels en het onderste deeltje van Nederland erin gestopt. Van Hasselt naar Amsterdam.....OK maar dan eerst een andere kaartset laden. Dan van Amsterdam naar Oostende..... Andere kaartset. Dus, als dat sneller kon dan waren we een heel stuk verder. Of zijn er compatibele kaarten met minder info en zodoende kleiner in opslag???
Zou ik datzelfde kaartsetje op een SPIII aan 't werk kunnen krijgen?????
Zou ik datzelfde kaartsetje op een SPIII aan 't werk kunnen krijgen?????
De methode met Mapsource is nog steeds de beste.
Ja, probleem van de OSM kaarten waar iedereen extra veel instopt, maar je nooit allemaal tegelijk nodig hebt
Ik weet alleen de super uitgeklede Garmin Fenix kaart die hier aan voldoet.
Ik heb hier zelf geen ervaring met de Onroad versie, maar mogelijk dat je hier wat mee kunt: http://extract.bbbike.org/ en dan als formaat de Garmin OnRoad (ASCII) eens proberen voor de Quest. Voor moderne toestellen zou ik zelf altijd de Garmin OnRoad (UTC-8) gebruiken.
De download is een gmapsupp.img zie ik. proces te volgen:
- De zip file uitpakken
- de gmapsupp.img naar OSM Combiner slepen (eerst downloaden en installeren)
- Kies als TYP; Mapnik
- Geen gmapsupp aanmaken
- Kies eigen naam en pas nummer aan indien die al gebruikt is.
- Ja om te installeren
- Controleer kaartinstallatie met JaVaWa GMTK, optioneel naam en nummer nogmaals aanpassen.
- Mapsource/BaseCamp afsluiten en weer opstarten.
- Zend kaart naar Quest om te proberen.
Een andere mogelijkheid is nog om de originele TYP uit de extract te halen via de Gmaptool en met Gmaptool een Mapsource split uit te voeren.
Ja, probleem van de OSM kaarten waar iedereen extra veel instopt, maar je nooit allemaal tegelijk nodig hebt

Ik weet alleen de super uitgeklede Garmin Fenix kaart die hier aan voldoet.
Ik heb hier zelf geen ervaring met de Onroad versie, maar mogelijk dat je hier wat mee kunt: http://extract.bbbike.org/ en dan als formaat de Garmin OnRoad (ASCII) eens proberen voor de Quest. Voor moderne toestellen zou ik zelf altijd de Garmin OnRoad (UTC-8) gebruiken.
De download is een gmapsupp.img zie ik. proces te volgen:
- De zip file uitpakken
- de gmapsupp.img naar OSM Combiner slepen (eerst downloaden en installeren)
- Kies als TYP; Mapnik
- Geen gmapsupp aanmaken
- Kies eigen naam en pas nummer aan indien die al gebruikt is.
- Ja om te installeren
- Controleer kaartinstallatie met JaVaWa GMTK, optioneel naam en nummer nogmaals aanpassen.
- Mapsource/BaseCamp afsluiten en weer opstarten.
- Zend kaart naar Quest om te proberen.
Een andere mogelijkheid is nog om de originele TYP uit de extract te halen via de Gmaptool en met Gmaptool een Mapsource split uit te voeren.
Marco.
.
.
Korte test gedaan van het hierboven beschreven scenario.
Werkt nog niet met de on route kaarten. Denk dat ik iets verkeerd downlaod want krijg telkens de tekst dat c/: ......... geen compatibel bestand is.
Met de kaartjes van OSM generic werkt het prima.
We testen morgen verder. Nu effe wat andere kaartjes downen...
We houden jullie op de hoogte.
Enne...................alvast bedankt voor de tussenkomst
Werkt nog niet met de on route kaarten. Denk dat ik iets verkeerd downlaod want krijg telkens de tekst dat c/: ......... geen compatibel bestand is.
Met de kaartjes van OSM generic werkt het prima.
We testen morgen verder. Nu effe wat andere kaartjes downen...
We houden jullie op de hoogte.
Enne...................alvast bedankt voor de tussenkomst

-
Ik probeer een OSM kaart op mijn SD 30GB van mijn edge 1000 te zetten met JAVAWA device m. maar deze wilt dit niet uitvoeren.
op toestel zelf lukt dit wel.
op toestel zelf lukt dit wel.
Wordt de microSD wel goed door JDM herkent? Kun je bv een owner_infotmation bestand op de microSD aanmaken?
Anders handmatig de Garmin folder op de microSD maken. ( \garmin\ )
Anders handmatig de Garmin folder op de microSD maken. ( \garmin\ )
Marco.
.
.
Beste Marco,
Ik probeer met JDM een virtuele kopie van mijn etrex30x te maken en heb met Dekart PD Light een aparte drive gemaakt. Hierin een virtuele kopie van de etrex gezet en alles is correct verlopen. Als ik nu Basecamp opstart ziet die wel de virtuele drive en ook de kaart hierin maar geeft basecamp een fout melding "Er is een fout opgetreden bij een poging om het topoactive europe v3 west-kaartproduct te gebruiken"
Heb dit proces nu geheel 2 keer doorlopen om te kijken of ik iets fout doe maar het probleem blijft.
Hoop dat jij de oplossing weet?
Groet, Arjan
Ik probeer met JDM een virtuele kopie van mijn etrex30x te maken en heb met Dekart PD Light een aparte drive gemaakt. Hierin een virtuele kopie van de etrex gezet en alles is correct verlopen. Als ik nu Basecamp opstart ziet die wel de virtuele drive en ook de kaart hierin maar geeft basecamp een fout melding "Er is een fout opgetreden bij een poging om het topoactive europe v3 west-kaartproduct te gebruiken"
Heb dit proces nu geheel 2 keer doorlopen om te kijken of ik iets fout doe maar het probleem blijft.
Hoop dat jij de oplossing weet?
Groet, Arjan
Probeer de produckt cache eens te legen: viewtopic.php?p=5774#p5774
Marco.
.
.
Geweldig bedankt voor de tip Marco, dit was idd de oplossing!
Groet, Arjan
Groet, Arjan
Terug naar “JaVaWa GMTK & JDM & RTWtool”