Zumo660 en Offroad tracks

FAQ's voor Garmin zumo 210, 220, 340, 350, 390, 400, 450, 500, 550, 660, 590, BMW Navigator, zumo, IV, V en diverse nüvi en dezl modellen.
Mr. M

Zumo660 en Offroad tracks

Berichtdoor Mr. M » 20 mei 2010 12:01

Dat van die Offroad Tracks in de Zumo660 snap ik niet helemaal.
Kan ik nu in een Zumo een route hebben met stukken off-road (lees geen weg op kaart) erin? En hoe ziet dat er dan uit?

thx, Marten

Edit: even afgesplitst, want dit staat verder los van de firmware.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 20 mei 2010 13:18

Offroad tracks heten ze (maximaal 650 trackpunten) en je laad ze en toont ze en dat is alles. Het is geen route, het is geen track navigatie en het is geen trackback. Ze worden puur en alleen op het scherm getoond, waarna je ze kan proberen na te rijden.

Daarnaast kun je nog een route of naar route vertaalde track navigeren.

Dus altijd in beeld, op onderstaande plaatje een licht groen, een donkergroen rondje (bij de E van Eindhoven) en ook nog mijn huidige triplog (je opgenomen track).

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marco op 20 mei 2010 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Mr. M

Berichtdoor Mr. M » 20 mei 2010 14:17

Ja, iets duidelijker.

Maar je kunt niet 1 route creeren (lees 1 gdb of gpx) met wegnavigatie en off-roadtracks doorelkaar?
Dat kan in geen enkele Garmin?

Dus 1 file: Wageningen -> Ede (via de weg)-> bos in (paden staan niet op de kaart) -> Wekerom -> Lunteren (weer via de weg).
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 20 mei 2010 15:20

Dat kan met elke Garmin, maar niet als 1 route.

Je maakt een route in meer delen (opgedeeld in meerdere routes dus).
Offroad zijn dan directe routes en op de weg zijn het dan weg routes.

En alles past altijd in 1 GPX of GDB bestand, zolang je het maar blijft doen met MapSource/BaseCamp of GPS toestel en niet meer ITN of Tyre. Want ik kan heel veel verschillende routes, tracks en waypoint opslaan in GDB en GPX. Met GDB kan je ook nog geselecteerde kaarten opslaan.

Het enige wat werkt bij gemixte routes is tracks of directe routes gebruiken om te navigeren! En bij tracks weet je dat je met een outdoor toestel goed zit en met een zumo redelijk goed (lock to road). En met een directe route zit je altijd goed.

Of de hermaniser en eigenlijk lijkt de offroad stand van de zumo660 hier heel sterk op, word na een Show on Map altijd op scherm getoond en je krijgt totaal geen navigatie instructies. Deze offroad track heeft dan nog 1 voordeel, er worden lijnen tussen de punten getekend en bij de Hermaniser poi structuur niet.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 20 mei 2010 19:45

Even een experiment met de Offroad tracks.

Ik heb gekozen om een fietstrack van de 3 Ballonnen (Les Trois Ballons) te nemen vanaf www.gps-tracks.nl te nemen.
Afbeelding

Deze voorziet mij van 2 tracks:
Afbeelding

Ik heb deze opgeslagen als losse tracks in GPX formaat op de SD kaart

sd:\garmin\gpx\Frankrijk - Les Trois Ballons 100km.gpx (1 track van 100km)
sd:\garmin\gpx\Frankrijk - Les Trois Ballons 200km.gpx (1 track van 200km)

Bij opstarten van de Zumo660 word er gemeld dat er nieuwe gegevens zijn gevonden en of ik die wil importeren. Ja dus en daarna kies ik voor Offroad tracks. Na import en kleuren aanpassen (Mapsource kleuren worden (nog) niet meegenomen bij import offroad track) zijn dit de afgekapte resultaten:

De 100km route loopt onder niet door:
Afbeelding

De 200km route loopt vanaf halverwege niet door.
Afbeelding

De naam word ook afgekapt tot 13 karakters
Afbeelding

Importeer ik de 100km track via import triplog, dan word er wel netjes een route van gemaakt
Afbeelding

Hierna ben ik begonnen om de 200km track in 2je te delen en daarna alle 3 de tracks te filteren naar maximaal 650 routepunten

Filteren via Trackeigenschappen en dan kiezen voro Filter, maximaal 650 punten.
Afbeelding

Na filtering, aanpassen tracknamen en kleuren is dit wat ik nu heb:
Afbeelding

Ik heb deze track opgeslagen op de SD kaart als:

sd:\garmin\gpx\Frankrijk - Les Trois Ballons.gpx (alle 3 de tracks)

Heel vreemd heb nu dit gekregen na een import van alle 3 de tracks:
Afbeelding

Wat hier fout gaat is dat alle 3 de geïmporteerde tracks nu alle trackpunten van alle 3 de tracks bevatten. Dit is heel vreemd, ik heb nog wat geëxperimenteerd, maar niet meer kunnen simuleren, maar nu ik het gezien heb weet ik ook dat ik dit gedrag ook al eens eerder gezien heb.

Hierna heb ik de Tracks in aparte bestanden GPX gestopt, via MapSource (knopje verzenden) naar Zumo gestuurd, via MapSource (knopje verzenden) naar SD gestuurd, maar ik krijg dat bovenstaande gedrag niet meer zo snel herhaald

Resultaat na import en gewoon een kaartoverzicht:
Afbeelding

Zumo660 weer aan de PC en dan de tracks uitlezen via MapSource (knopje ontvangen)
Afbeelding

Bevindingen
  1. maximaal 650 punten per track
  2. maximale tracknaam lengte is 13 karakters!
  3. tijdens import van een track, word de track afgekapt na 650 trackpunten
  4. tijdens import doet de zumo dus niet aan filtering!
  5. geen probleem om een track te filteren met MapSource en in meerdere tracks te verdelen
  6. na trackdelen dezelfde kleur te hebben gegeven zien ze er op het scherm uit als 1 lange track.
  7. Een triplog kun je opslaan en dan blijft het een triplog, die wel net als een offroad track op je scherm blijft staan.
  8. Van deze triplog's kun je wel hoogte zien, maar geen kleur geven, naam veranderen of een Hide on Map.
  9. Een triplog kun je exporteren en daarna weer als triplog importeren (word dan een route) of als Offroad track importeren
  10. Offroad tracks kunnen gewoon via Mapsource (knopje ontvangen) uit de zumo worden gelezen

zumo660
offroad tracks
off road tracks
triplog export
Marco.

.
Mr. M

Berichtdoor Mr. M » 20 mei 2010 21:49

Marco schreef:....
Het enige wat werkt bij gemixte routes is tracks of directe routes gebruiken om te navigeren! En bij tracks weet je dat je met een outdoor toestel goed zit en met een zumo redelijk goed (lock to road). En met een directe route zit je altijd goed.

Of de hermaniser en eigenlijk lijkt de offroad stand van de zumo660 hier heel sterk op, word na een Show on Map altijd op scherm getoond en je krijgt totaal geen navigatie instructies. Deze offroad track heeft dan nog 1 voordeel, er worden lijnen tussen de punten getekend en bij de Hermaniser poi structuur niet.

Begin het te snappen.... tx.

In de off-road stand van de Z660 heb je dus geen 'lock to road' en als je inzoomt zie je rechte lijnen tussen de punten (directe route).
Tracks in de 'off road' stand kan ook? Of doet ie dan wel lock to road?

(De 550 vertoont hetzelfde gedag?)
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 20 mei 2010 22:38

Mr. M schreef:In de off-road stand van de Z660 heb je dus geen 'lock to road' en als je inzoomt zie je rechte lijnen tussen de punten (directe route).

Sorry, je begint nu een aantal begrippen door elkaar heen te halen, zeker omdat er nu ook een soort offroad scherm is (More Map View), dus pas op met hoe je iets noemt ;)

Je hebt directe routes (hemelsbreed)
Je hebt gerouteerde routes (volgt de wegen)
Je hebt een triplog (8k tot 10k punten op scherm en rest in archief)
Je hebt offroad tracks
Er zijn geen tracks (nooit geweest trouwens, alleen triplog)
Een track word ingelezen als route (met lock to road, maar 100% weet ik het niet, mag iemand ander gaan testen, mogelijk dat deze firmware anders reageert)
Tenzij je nu een een import doet als Offroad track, geen lock to road, en is bij goed ingezoomd inderdaad een vorm van directe route (maar dat was een track altijd al) en niet afhankelijk van een kaart.
Een triplog inlezen uit toestel in Mapsource is een track
Een offroad track inlezen uit toestel in Mapsource is een track
Een (directe) route inlezen uit toestel in Mapsource is een (directe) route

Mr. M schreef:Tracks in de 'off road' stand kan ook?

Er bestaat GEEN Offroad Stand!!!

Dit is een stand die geen enkele zumo kent, de zumo kent alleen rijden zonder route of rijden met route.

Offroad tracks worden gewoon weergegeven op het beeld met de juiste coördinaten, niets met een kaart te maken, dan dat ze toevallig mogelijk het zelfde patroon volgen. En het blijven tracks, zijn geen directe routes!

Punt is dat een route dmv herberekenen kan worden veranderd van directe route naar een gerouteerde route en omgekeerd. De Offroad track komt gewoon als track in Mapsource terug bij uitlezen Zumo.

En nu kun je dus als extra rijden zonder route (of met) en ook nog een lijn op je scherm extra volgen (de offroad track)

Mr. M schreef:De 550 vertoont hetzelfde gedag?

De 550 toont alleen routes en geen tracks, alleen een triplog. Met geen enkele zumo kun je tracks rijden, het zijn altijd (ontvlagde) routes!

;)

En koop nou gewoon zelf eens zo'n ding of "leen" er 1 van je club genoten om mee te spelen ;)
Marco.

.
Mr. M

Berichtdoor Mr. M » 20 mei 2010 23:54

Laat ik dat maar es gaan doen.
Nu naar bed, morgen voor 4 dagen naar Mortehan, B

Goed PinksterWeekend!

Terug naar “Garmin zumo & nüvi & dezl”