Tablet mee op vakantie i.p.v. Notebook, verst(h)andig?

Hier kunnen alle vragen gesteld worden over navigatie met en op Tablet en Smartphone met iOS (iPhone/iPad), Android of Mobile Windows
Marco
Moderator
Contacteer:

Tablet mee op vakantie i.p.v. Notebook, verst(h)andig?

Berichtdoor Marco » 17 mar 2013 18:15

De vraag:

Stel dat we een Garmin GPS hebben (of Magellan of....) en we willen onderweg informatie uitwisselen tussen het tablet/smartphone en de GPS. Kan dat?

Routes/tracks naar de GPS overzetten
Ja, dit kan, meestal doordat er een (micro)SD kaartje in de GPS kan worden gestopt. Vanaf ons tablet kan dan via een losse adapter een microSD kaartje verbonden worden met ons tablet. Door nu in de juiste folder op het microSD kaartje een GPX bestand te plaatsen kunnen we zo informatie laden

* iOS is wat listiger hier, omdat je eigenlijk geen bestandsbeheer kan uitvoeren onder iOS. Maar samen met bijvoorbeeld Dropbox en iFiles en je e-mail programma kun je een heel eind komen.

* Android is vrij gemakkelijk, je werkt met bestanden, er zit een bestandsbeheer programma standaard in Android en kunt dus heel makkelijk GPX bestanden van/naar een microSD kaartje kopiëren.

=> Garmin GPS via USB aansluiten?
zie volgende hoofdstuk

Tracks uitlezen uit de GPS (voor blogs)

Dit lukt niet in de meeste gevallen. Bij een Edge 800 zou het nog kunnen, maar opgenomen sporen/tracks worden altijd in het intern geheugen van een GPS opgeslagen en die zijn niet naar het microSD kaartje in de GPS over te zetten.

=> Garmin GPS via USB aansluiten aan Tablet?
Nee, dat werkt niet. Zodra de Garmin GPS op een Tablet word aangesloten via USB, sluiten de Tablets die USB af. Dit komt omdat de Garmin GPS zij stroom op dat moment uit USB wil halen en niet uit de batterijen/accu's. Dit stroomverbruik is dan zo hoog op de USB poort dat een tablet zijn accu heel snel leeg zou zijn.

Om dit probleem op te lossen is er iets extras nodig en dat is een USB naar Wi-Fi conversie. Je computer of laptop/notebook zou dat kunnen zijn, maar er is een klein kastje wat de iUSBport2 heet en die kan elk USB-opslagapparaat (USB-storage device) beschikbaar stellen via Wi-Fi. En zodra iets via Wi-Fi te bereiken is, kan er vanaf een tablet verbinding mee gemaakt worden.

Afbeelding

Principe van de CloudFTP, de oude naam van iUSBport. iOS word hier genoemd, maar ook met Android, OSX en Windows zijn de gegevens te benaderen.
Afbeelding

De iUSBport is te voorzien van een SDkaart lezer en heeft een microSDXC slot om microSD kaartjes te kunnen lezen en schrijven. Rechtstreeks aansluiten op de Garmin GPS zou ook moeten kunnen. Enige wat mij niet helemaal duidelijk is, of deze iUSBport wel goed met de stroom naar de Garmin GPS om gaat, ik neem aan van wel, maar volgende week weet ik vermoedelijk meer.

Tweede alternatief is de AirStash, dit is eigenlijk hetzelfde idee, alleen dan specifiek voor alleen SD kaartjes (microSD via SD convertor).

Afbeelding

Voor beide ligt de prijs richting de € 100,-

De iUSBPort2 is in Nederland te koop bij HyperShop

Algemeen advies: Als alles wilt beheren qua data met je Garmin GPS, neem dan een mini notebook mee onder Windows of een Mac Air 11"

Hoe Windows 8 Tablets om gaan met het hoge stroomverbruik van de GPS, is mij nog niet bekend, mogelijk dat ook die Tablets de stroom afsluiten. Maar, bij vele Tablets is de USB en voedingaansluiting 1 en dezelfde stekker, altijd kiezen, maar nooit tegelijkertijd. Zou je een tablet hebben met een aparte voeding, zodat voeding en USB apparaat tegelijk kunnen worden aangesloten, dan zou het wel eens succesvol kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door Marco op 08 feb 2015 18:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 22 mar 2013 19:44

Marco schreef:Om dit probleem op te lossen is er iets extras nodig en dat is een USB naar Wi-Fi conversie. Je computer of laptop/notebook zou dat kunnen zijn, maar er is een klein kastje wat de iUSBport heet en die kan elk USB-opslagapparaat (USB-storage device) beschikbaar stellen via Wi-Fi. En zodra iets via Wi-Fi te bereiken is, kan er vanaf een tablet verbinding mee gemaakt worden.

Afbeelding

De iUSBport is te voorzien van een SDkaart lezer en heeft een microSDXC slot om microSD kaartjes te kunnen lezen en schrijven. Rechtstreeks aansluiten op de Garmin GPS zou ook moeten kunnen. Enige wat mij niet helemaal duidelijk is, of deze iUSBport wel goed met de stroom naar de Garmin GPS om gaat, ik neem aan van wel, maar volgende week weet ik vermoedelijk meer.

En deze werkt goed, ik kan gegevens vanaf Windows, OS X, Android en iPhone eraf en erop kopiëren.

Getest met:
- USB Stick
- USB-SDcard lezer + Sandisk 32Gb SDHC (met 1.2Gb MOV er vanaf gekopieerd
- GPSmap62st (met accu's erin)
- Montana 650 (met li-ion accu erin)

Weegt 100gr ongeveer.

Via mijn Samsung telefoon en Tablet kan ik makkelijk gpx bestanden heen en weer kopiëren.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
FransS

Berichtdoor FransS » 28 jan 2014 13:01

Marco schreef:=> Garmin GPS via USB aansluiten aan Tablet?
Nee, dat werkt niet. Zodra de Garmin GPS op een Tablet word aangesloten via USB, sluiten de Tablets die USB af. Dit komt omdat de Garmin GPS zij stroom op dat moment uit USB wil halen en niet uit de batterijen/accu's. Dit stroomverbruik is dan zo hoog op de USB poort dat een tablet zijn accu heel snel leeg zou zijn.

Met de Android app Garmin Exchanger is het mogelijk om bepaalde gps ontvangers aan bepaalde tablets aan te sluiten en gegevens te ontvangen van en verzenden naar het interne geheugen. Met behulp van een Usb-Otg kabel.

Volgens opgave zijn de geteste devices:
Tested with the following devices GARMIN:
- eTrex Legend HCx
- Etrex Legend C
- Forerunner 205
- Forerunner305
- GPSMap 60CX
not working with Etrex 30 :(

Tested with the following ANDROID devices:
- Google Nexus 7
- Samsung Galaxy S III
- Samsung Galaxy Note

Zelf heb ik de Samsung Galaxy Tab2 7" (GT P3110) op de GpsMap 60cx aangesloten.

Het is zelfs mogelijk om de te verzenden tracks te filteren naar minder dan 500 punten (nodig voor die oudere Garmins).

Frans
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 28 jan 2014 13:16

Leuk dat dit met deze toestellen werkt!

Maar ik ben bang dat als de eTrex30 niet werkt het met geen enkele moderne Garmin GPS gaat, weer vanwege dat de OTG USB poort op het tablet uitschakelt doordat er teveel stroom word getrokken.

De toestellen zoals eTrex Vista/Legend en GPSmap60 zijn de oudere generatie die veel minder stroom uit de USB poort vragen.
Marco.

.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 04 apr 2014 18:28

Vandaag in de praktijk de iUSBport gebruikt.

* Via Dropbox een GPX bestand met daarin meerdere waypoints, route en spoor gedownload op mijn Android telefoon.
* Daarna de iUSBport aangezet en mijn telefoon met de WI-Fi van de iusbport gekoppeld.
* Hierna in ES File Explorer het GPX bestand via ftp gekopieerd naar de juiste folder in de GPS ( iUSBport/C/Garmin/GPX/ in dit geval).
* en daarna het GPX bestand hernoemd met 1 teken toevoegen of verwijderen.
* GPS opstarten en ik zie de gegevens.

Ik kwam er achter dat na het kopiëren de bestand datum/tijd ergens in 1900 lagen, dan negeert de Garmin GPS (62 en eTrex in dit geval) dit bestand, omdat het oud is en dus al bekend zou moeten zijn. Als ik met ES File Explorer een teken in de naam verander (Hernoem) dan word wel huidige tijd/datum aan het GPX bestand gekoppeld. En herkent de GPS de nieuwe gegevens prima na opstarten. Waarschijnlijk een bug in ES File Explorer ftp functie en via het hernoemen van het bestand te omzeilen.

De tip is dus om na kopiëren even te controleren in de eigenschappen van een GPX bestand wat je hebt overgezet of de aanmaak tijd/datum kloppen met nu. Bij kopiëren hoort namelijk altijd een nieuwe tijd/datum aan een bestand te worden gekoppeld. Bij verplaatsen word de originele tijd/datum van een bestand worden mee genomen en kun je ook een probleem hebben als deze van gisteren is. Altijd kopiëren dus.
Marco.

.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 15 sep 2018 09:18

Anno 2018 kom ik iets tegen zoals de RAVPower 6000mAh FileHub Plus voor € 45,- prima geschikt om je GPS aan te koppelen en via je telefoon bestanden op te zetten (of via de (micro)SD lezer).

Convenient Storage & Backup: Transfer files between SD cards, USB drives, hard disks, and your phone, tablet, or computer to free up valuable memory space.

Portable Wireless Travel Router: Instantly converts a wired network to wireless with dual band antennas for better connectivity; bridge mode connects to an existing Wi-Fi network and broadcasts it as a new wireless signal.

Sharing & Streaming Media: FileHub Plus app allows for seamless sharing and streaming of videos, photos, and music between your connected smartphones, tablets, TVs, media players, Chromecast, Roku, and other DLNA devices.

SD Card USB Reader: Wirelessly access USB flash drives, hard disks, and SDHC / SDXC cards with your phone, tablet, or computer via the companion app.

https://www.ravpower.com/rp-wd03-filehu ... outer.html

81-65001-001-8.jpg
Marco.

.
Wolf

Berichtdoor Wolf » 21 sep 2018 14:48

Ik lees bij Amazon een review waarim staat dat die iUSBPORT2 geen NFTS-formaat aankan.
Het zou me verwonderen als ik lees wat je er mee doet.
Kan iemand bevestigen dat het NFTS-formaat wel gesupporteerd wordt?
smartphone/tablet met Osmand en Google maps
Nuvi 765T (wordt nog weinig gebruikt)
Etrex Legend HCx
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 21 sep 2018 16:32

Nee, NTFS is nooit ondersteund als het systeem geen Windows systeem is.

Als je het zoekt om deze aan grote usb disks te koppelen, dan is dit het verkeerde forum :wink:, voor Garmin GPSsen die met MicroSD en intern geheugen werken op basis van FAT t/m FAT32 werkt het namelijk prima.
Marco.

.
Wolf

Berichtdoor Wolf » 22 sep 2018 09:45

bedankt.
Anderzijds lees ik op een andere site over die iUSBPORT2:
Supports FAT32/HFS/HFS+/NTFS/exFAT/EXT 2/3 file formats

Maakt het wel moeilijk om te beslissen.
smartphone/tablet met Osmand en Google maps
Nuvi 765T (wordt nog weinig gebruikt)
Etrex Legend HCx
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 22 sep 2018 11:46

Stuur ze een mailtje met de vraag? Of de spec's in de officiële handleiding?
Marco.

.

Terug naar “Tablet en Smartphone navigatie”