GPS Expert Forum Index GPS Expert
GPS ondersteuningsforum van GPS Expert

FAQCursus aanbod  FAQCursus Agenda  MemberlistGPS Links  EU Cookies  Twitter  Facebook   Youtube 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister   ProfileProfile   Log inLog in 

Welke Garmin programma's nodig op nieuwe Mac?

Post new topic   Reply to topic    GPS Expert Forum Index -> Garmin BaseCamp (en MapSource/nRoute)
View previous topic :: View next topic   Remove Highlighting ::
Author Message
Aolroodje

PostPosted: Sun Jul 01, 2012 8:02 am    Post subject: Welke Garmin programma's nodig op nieuwe Mac? Reply with quote

Hallo,

Ik heb kort geleden een mac book pro gekocht. Ik heb daar nu Basecamp op gezet. Via verschillende fora probeer ik erachter te komen wat ik moet doen om mijn GPS op de mac aan te sluiten en hoe mijn kaarten over te zetten. Veel berichten hierover zijn echter al een jaar twee á drie oud.

Kortom:
- kan ik alleen werken met Basecamp?
- heb ik naast Basecamp ook nog roadtrip nodig?
- heb ik naast mapconverter nog wat anders nodig?
- hoe moet ik omgaan met open mtb en open street maps?

Alvast bedankt.
Back to top
Marco
Moderator

Location: Leusden, Hilversum, Arnhem, bij u thuis (Privé les) of op afstand (GPS Helpdesk)

PostPosted: Sun Jul 01, 2012 10:30 am    Post subject: Reply with quote

Ja, ik begrijp dat het niet altijd even doorzichtig is. Hier onder een opsomming van de programma's en hun functies.

Basis benodigde programma's:
- Garmin BaseCamp is je basis programma voor werken met Routes, tracks en waypoints.
- Nee, Roadtrip verwijderen en niet meer gebruiken.
- Kaarten samenstellen en verzenden naar GPS met Garmin MapInstall, die word als het goed is gelijk geïnstalleerd met BaseCamp.
- Garmin MapManager is om je kaarten te installeren als die van een andere PC/Mac komen of vanaf internet.

Additionele programma's:
- Garmin WebUpdater voor de firmware updates
- Garmin POI Loader voor extra POI's bijladen (behalve bij Edge toestellen)
- JaVaWa MapConvertor for Mac om oude Windows kaarten naar Mac kaarten te converteren.
- JaVaWa GMTK voor Mac om de kaarten op de Mac te beheren en tussen Mac en PC en tussen Mac's. Backupmaken van kaarten
- JaVaWa Device Manager voor Mac om kaarten en andere bestanden in de GPS te controleren en mogelijk qua naam aan te passen.

Kaarten:
- Oude City Navigator kaarten waarvan GMTK aangeeft dat het register kaarten zijn, eerst onder Windows met Garmin MapConvertor omzetten naar het nieuwe formaat en die overzetten naar de Mac.
- Nieuwe City Navigator kaarten die al in het gmap formaat staan (GMTK vertelt je dat) via GMTK een backup maken en overzetten.
- Openfietsmap BeNeLux, kies voor de Mac variant, downloaden, dubbelklikken op het kaartnaam.gmap of kaartnaam.gmapi bestand, Garmin MapManger opent nu en kies installeren.
- Openfietsmap Europa, download de PC versie, start JaVaWa MapConvertor programma, sleep het zip bestand erop en kies voor converteren en installeren
- OpenMTBmaps.org of Velomaps.org download bijvoorbeeld Nederland, deze heet dan mtbnetherlands.exe pak deze uit met KeKa en sleep dan de mtbnetherlands folder naar de JaVaWa MapConvertor. Volg hier de video-instructie hoe te installeren.

Er zijn 2 manieren van kaarten gebruiken in BaseCamp:
* De eerste is de kaart echt op de Mac installeren, zodat deze altijd in BaseCamp bruikbaar is, ook als de GPS niet is aangesloten. En daarna met MapInstall zijn de kaarten samen te stellen en te verzenden naar de GPS. Kaart voor kaart of als samengestelde kaart (meerdere kaarten selecteren en dan overzenden, voor oudere toestellen).

*De 2de is het bestand gmapsupp.img in de GPS of op microSD te plaatsen en daarmee alleen te gebruiken als de GPS aan de Mac is aangesloten. Met de JaVaWa Device Manager of ook wel JDM genoemd, kunnen dan de gmapsupp.img bestanden in het toestel bekeken worden en andere namen gegeven, om zo meer kaarten te ondersteunen. Dit hangt wel af welk toestel het is, maar dat weet JDM ook.

GPS Cursussen: Zumo, Garmin, TomTom, OnRoute, MapSource, BaseCamp, Privé cursus, GPS Workshops
Veelgestelde vragen over: Zumo, Montana, MapSource en kaarten en bluetooth

Last edited by Marco on Sun Jul 01, 2012 6:39 pm; edited 3 times in total
Back to top
JaVaWa

PostPosted: Sun Jul 01, 2012 12:26 pm    Post subject: Reply with quote

Marco wrote:

- OpenMTBmaps.org of Velomaps.org download bijvoorbeeld Nederland, deze heet dan mtbnetherlands.exe pak deze uit met KeKa en sleep dan de mtbnetherlands folder naar de JaVaWa MapConvertor. Alleen hier gaat iets niet helemaal goed, want ik krijg geen kaart te zien in BaseCamp. nader onderzoek nodig.

T/m het uitpakken is het goed, maar daarna moet je even in de map met uitgepakte bestanden kijken. Daar staan verschillende bestanden die beginnen met mapset. Van die bestanden moet je de overbodige verwijderen, zodat je 1 mapset*.img, 1 mapset*.tdb, 1 mapset*_mdr.img en 1 mapset*.mdx overhoudt.
O ja, zorg ook dat er maar één typ-bestand aanwezig is. In een van de begeleidende tekstdocumenten staat welke waarvoor dient.

Daarna NIET de exe naar JaVaWa MapConverter slepen, maar de map met uitgepakte bestanden.

Kijk op http://www.javawa.nl voor software voor Mac OS X en Windows, informatie, tips en poi's
Back to top
Marco
Moderator

Location: Leusden, Hilversum, Arnhem, bij u thuis (Privé les) of op afstand (GPS Helpdesk)

PostPosted: Sun Jul 01, 2012 4:41 pm    Post subject: Reply with quote

Naar aanleiding van de problemen met installeren had ik al geprobeerd een en ander in een instructievideo te stoppen, maar pas met de hulp van JaVaWa over het verwijderen van bestanden kon ik de video afmaken.

De installatie instructie met video-instructie voor OpenMTB en Velomap is nu hier te vinden.

GPS Cursussen: Zumo, Garmin, TomTom, OnRoute, MapSource, BaseCamp, Privé cursus, GPS Workshops
Veelgestelde vragen over: Zumo, Montana, MapSource en kaarten en bluetooth
Back to top
Aolroodje

PostPosted: Sun Jul 01, 2012 5:48 pm    Post subject: Reply with quote

Marco, bedankt voor je snelle reactie. Ik was net begonnen met het installeren van Basecamp. Roadtrip wist ik niet zeker en heb ik daarom ook niet geinstalleerd. Aangezien de computer net nieuw is wil graag een goede basis neerzetten. Met jou uitleg moet dat zeker gaan lukken. Nogmaals dank. Very Happy
Back to top
Caz

PostPosted: Wed Jul 11, 2012 5:43 pm    Post subject: Ook MacBookPro en moeite met kaarten Reply with quote

Hallo,

Vanuit de gedachte dat GPS voor outdoor nu iets gemakkelijker is heb ik ook een Etrex30 gekocht die vandaag binnenkwam. Mijn eerste GPS. Ik heb het forum goed doorgelezen; ik wilde de OpenFietsmap Benelux downloaden en koos voor Mac variant. Met de Garmin Map manager heb ik dit .gmap bestand in de lijst staan onder het kopje "Geinstalleerde kaarten die compatibel zijn met Garmin-produkten". Het vreemde is dat ik in de MapManager vanalles kan aanklikken wat niet logisch is; ontgrendelen (maar is ontgrendeld geeft ie aan), installeren (maar staat in de lijst als geinstalleerd).
Waar het om gaat ;Ik krijg de kaart dus niet in Basecamp, na een dagje computeren...
Alle hulpprogramma's zijn vandaag gedownload. Wat doe ik verkeerd?

Groet Caz
Back to top
JaVaWa

PostPosted: Wed Jul 11, 2012 6:08 pm    Post subject: Reply with quote

Kijk in BaseCamp eens onder menu Kaarten? Als 't goed is, dan staat de kaart daar vermeld en kun je 'm selecteren...

Kijk op http://www.javawa.nl voor software voor Mac OS X en Windows, informatie, tips en poi's
Back to top
Caz

PostPosted: Sun Jul 15, 2012 11:28 am    Post subject: Reply with quote

JaVaWa wrote:
Kijk in BaseCamp eens onder menu Kaarten? Als 't goed is, dan staat de kaart daar vermeld en kun je 'm selecteren...

Tja, inderdaad, ik zie 'em staan. Bedankt JaVaWa!
Back to top
Post new topic   Reply to topic    GPS Expert Forum Index -> Garmin BaseCamp (en MapSource/nRoute) Time synchro. with the server - Timezone/DST with your computer
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

Remove cookies set by this forum