Portable MapSource (vanaf een USB-Stick)

FAQ's voor Garmin BaseCamp onder Windows en/of Mac en Garmin MapSource (en nRoute).

Marco
Moderator
Contacteer:

Portable MapSource (vanaf een USB-Stick)

Berichtdoor Marco » 28 jul 2011 11:49

Het is mogelijk op MapSource op een USB-Stick te plaatsen, inclusief kaarten, unlock codes en certificaten. Met de downloads van hieronder heeft u een basis met een folder structuur en een MapSource versie om een snelle start te kunnen maken.

Dit werkt voor alle kaarten die op het Mac platform bestaan en het werkt ook met nieuwe kaartformaat onder Windows.

Het werkt niet met kaarten die nog op de oude manier op uw PC worden gebruikt en in het Windows Register staan vermeld.

Welke kaarten u bezit en of het oude of nieuwe kaarten zijn, dat is vrij eenvoudig te onderzoeken met de JaVaWa GMTK, als ook het converteren van het oude kaartformaat naar het nieuwe formaat, wat op de JaVaWa GMTK pagina staat beschreven in stappen.

Instructies maken USB-stick:
- Neem een USB-Stick van 4, 8, 16 of 32 Gb, hoe meer kaarten des te meer ruimte er nodig is. Een USB-Harddisk is net zo goed mogelijk!
- De stick dient onder Windows te kunnen worden gelezen (meestal is dat al zo)
- Download 1 van de PortableMapSource bestanden (zie verderop in dit draadje)
- Plaats dat bestand op uw computer (nog niet op de stick) en pak deze uit (het is een .zip bestand)
- Kopieer de inhoud van de folder naar de hoofdfolder van uw USB-Stick.
- Structuur is dan als volgt op uw USB-Stick:
--- \
--- \autorun.inf
--- \Garmin\GarminMapSource.ico
--- \Garmin\MapSource6163NL.chm
--- \Garmin\MapSource6163NL.exe
--- \Garmin\ .... en nog meer bestanden ...
--- \Garmin\Maps\
--- \Garmin\Maps\UnlockCodes.ucx

Afbeelding

- Uw stick is in basis nu klaar.
- De folders .Spotlight-V100 en .Trashes kunt u negeren, dit zijn folders die door een Mac worden gemaakt en gebruikt.

Kaarten naar USB-Stick:
Zorg dat u het programma JaVaWa GMTK op uw PC of Mac installeert U heeft minimaal versie 1.8 nodig.
- Start JaVaWa GMTK op.
- Selecteer één of meerdere kaarten.
- Menu Extra -> Maak geselecteerde kaarten 'portable'
- Kies de juiste bestemming (USB-Stick)
- GMTK zal de kaarten kopiëren inclusief de benodigde unlock codes en/of certificaten.

Uitgebreide instructies; kaarten naar USB-Stick vind u hier:
--> \Garmin\Maps\leesdit! en plaats uw kaarten hier.txt
- Open dit bestand door te dubbelklikken.
- U kunt uw eigen UnlockCodes.ucx bestand er ook naar toe kopiëren of de codes overtypen.

Afbeelding

Als u alles goed heeft gedaan en u haalt de stick uit de PC en stop deze in een PC waarop geen MapSource/BaseCamp/Traning Center en Kaarten staan (dit is wel belangrijk om de werking te kunnen testen). zult u het volgende scherm zien:

Afbeelding

En hoeft u alleen nog maar op Portable MapSource te klikken om MapSource te starten.

Afbeelding

Enige nadeel is dat u mogelijk de werkbalk nog wilt aanpassen, tracks tekenen staat er nog niet bij. Geef een rechtermuisklik op de werkbalk en de opties om de overige aan te zetten komen naar voren. Zet de gewenste werkbalken aan:
Afbeelding
Voor de echte knutselaars, het is mogelijk de werkbalk settings vanuit het Windows register te exporteren en ook op de Stick te zetten:
De Register sleutel is HKEY_CURRENT_USER\Software\Garmin\MapSource\Settings Deze exporteren en op een Prosti-PC dubbelklikken en akkoord geven.

In de Windows Verkenner annex Mijn Computer zit u zo uw USB-Stick:
Afbeelding

Na het opstarten van MapSource is eenvoudig te zien via Menu Hulppromgramma's - Kaartproducten beheren welke kaarten er beschikbaar zijn:
Afbeelding

Deze kaarten zijn beschikbaar op mijn stick:
Afbeelding

Waarschuwing:
Het is erg gemakkelijk om via een Prosti-PC die ergens in een lobby staat een virus/trojan op te lopen en die u gewoon vrolijk rond stuurt iedere keer als u de stick gebruik. En dat virus is er niet zomaar weer af, tenzij je een Apple of Linux pc tegenkomt waarmee je de boel netjes schoon kan maken. Kans is ook groot dat u het helemaal niet door heeft dat er een virus opstaat.
Maar als het gebeurd, dan is dat vaak te zien aan het eerste opstartscherm van een Stick, dis is vaak gemuteerd en er staat opeens iets anders aan de bovenkant van de lijst. De autorun.inf op de Stick is dan aangepast en niet meer de originele die er dan staan.

Is er twijfel over een USB-Stick, druk dan onmiddellijk bij het insteken van de USB-Stick in een PC de Linker-Shifttoets in en hou die een tijdje ingedrukt. De Autorun zou dan uitgeschakeld moeten zijn (werkt niet in alle gevallen 100% zeker). En laat een virus scanner de USB-Stick controleren. U kunt altijd gebruik maken van HouseCall van TrendMicro, een soort Online virusscanner om uw Stick te controleren.

Downloads:
Portable MapSource met Nederlandse MapSource 6.16.3 versie
Portable MapSource with English MapSource 6.16.3 version

Bronnen:
Noeman.org forum
Wereldfietser forum
Waypoint GPS forum

Verdere mogelijkheden:
Door gebruik te maken van virtualisatie technieken is het mogelijk om nog veel verder te gaan in het maken van een Portable MapSource. Dit laat ik hier achterwegen, maar programma's die kunnen helpen zijn:
- VMware ThinApp
- Spoon Studio
- Cameyo (free)

Na wat met Cameyo hebben geëxperimenteerd, kan ik concluderen dat dit niet bruikbaar is. Punt is namelijk dat dan ook de kaarten in de virtuele applicatie dienen te worden opgenomen en dat kost bij het opstarten heel veel tijd om alles naar de PC te kopiëren en uit te pakken.
Kaarten van de Stick kunnen niet gebruikt worden (tot zover ik heb onderzocht).

Portable MapSource
MapSource opstarten vanaf USB-Stick
MapSource opstarten vanaf USB
MapSource PortableApps
MapSource as Portable App
Laatst gewijzigd door Marco op 07 mar 2012 19:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 28 jul 2011 21:50

Ondersteunende Video voor het maken van de Stick:

Ondersteunende Video voor het kopieren van de kaarten:

Volgt later.

Ondersteunende Video van het gebruik van de USB-Stick:

Volgt later, eerst een PC vinden waar niets opstaat en die zijn zeldzaam bij me 8)
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 29 jul 2011 10:51

Ik merk dat ik nog niet klaar ben, een Stick in een Windows7 PC geeft wel een autorun menu, maar geen mogelijkheid iets te starten.

En ik kan dit volgens mij beter uitbreiden met een echt Portable Apps menu, zodat MapSource erop staat, WebUpdater, PoiLoader, MapConvertor (misschien) en optioneel ook de Garmin USB drivers die voor oudere toestellen nodig zijn.

De drivers laatste zal op XP zeker werken, maar onder Vista en Windows7 is het denk ik lastig. Handmatig is het dan wel uit te voeren, maar geen klik en werken meer.
Marco.

.
Lvdb1956

Berichtdoor Lvdb1956 » 30 jul 2011 15:52

Kan je via je usb-stick virussen/malware doorgeven aan je gps-toestel?
Indien ja, wat kunnen de gevolgen zijn?
Luc.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 30 jul 2011 19:57

Ja, dat kan, zie de onderstaande quote (dit staat al in de eerste posting).

Marco schreef:Waarschuwing:
Het is erg gemakkelijk om via een Prosti-PC die ergens in een lobby staat een virus/trojan op te lopen en die u gewoon vrolijk rond stuurt iedere keer als u de stick gebruik. En dat virus is er niet zomaar weer af, tenzij je een Apple of Linux pc tegenkomt waarmee je de boel netjes schoon kan maken. Kans is ook groot dat u het helemaal niet door heeft dat er een virus opstaat.
Maar als het gebeurd, dan is dat vaak te zien aan het eerste opstartscherm van een Stick, dis is vaak gemuteerd en er staat opeens iets anders aan de bovenkant van de lijst. De autorun.inf op de Stick is dan aangepast en niet meer de originele die er dan staan.

Is er twijfel over een USB-Stick, druk dan onmiddellijk bij het insteken van de USB-Stick in een PC de Linker-Shifttoets in en hou die een tijdje ingedrukt. De Autorun zou dan uitgeschakeld moeten zijn (werkt niet in alle gevallen 100% zeker). En laat een virus scanner de USB-Stick controleren. U kunt altijd gebruik maken van HouseCall van TrendMicro, een soort Online virusscanner om uw Stick te controleren.

Persoonlijk geeft ik de voorkeur aan een eigen mini laptop. Maar soms is dat niet mogelijk en kan dit een goed alternatief zijn.

Mijn ervaringen in India en Vietnam zijn wel dat je heel makkelijk een virusje oploopt. In Europa is het meestal wat beter geregeld.

Maar de bovenstaande techniek ben ik nog wat aan het verfijnen om te kijken of het beter/veiliger kan.
Marco.

.
Lvdb1956

Berichtdoor Lvdb1956 » 01 aug 2011 21:07

Marco,
Ik begrijp dat je virussen van pc naar pc kan doorgeven via een usb-stick, maar kan je ook schade toebrengen aan je gps op die manier (door bijvoorbeeld een track te uploaden van op een geïnfecteerde pc via de portable mapsource op je stick.) ?
Knap in elk geval die portable mapsource, daar was ik toch al geruime tijd naar aan het uitkijken !
Luc.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 01 aug 2011 21:28

Een virus kan wel op je GPS komen, aangezien die zich ook als een USB-Stick gedraagt en zo op die manier van PC op PC worden doorgegeven. Maar verder kan het virus niets. Zeker niet je GPS programmatuur beïnvloeden, dat kan niet.

Alleen als het virus bestanden gaat veranderen (je kaart bv) dan gaat het fout. Maar dan zou er op een PC een Randsom Virus (gijzelingsvirus) aanwezig moeten zijn. En dat werkt je GPS nog wel, maar zie je geen kaartdetails meer.

Verder geldt dit niet voor GPSsen zoals de 2720, 2820. 60Csx, eTrex, 276c en 278, omdat die niet in USB Storage mode aan de PC worden gekoppeld, maar via USB drivers. Hier zit nog wel een uitdaging, want je stopt je USB Stick in een PC en dan moeten de drivers nog geïnstalleerd worden.... Dat zal neit altijd lukken of goed gaan.
Marco.

.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 08 aug 2011 11:15

Vanaf nu is het ook mogelijk om JaVaWa GMTK (versie 1.8 ) te gebruiken om kaarten van uw PC of Mac naar een Portable MapSource stick te kopiëren.

Zit in het Extra menu van GMTK
Marco.

.
beemer_stef

Berichtdoor beemer_stef » 05 sep 2011 10:07

Hallo,

is dit ook mogelijk vanaf een SD-kaartje?
( is iets handiger als je een ingebouwde lezer hebt en te weinig schijfruimte...)

Stef
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 05 sep 2011 10:21

Ja, vanaf elke removable media is dit mogelijk. Dus SD/CF kaart kan prima.

Het kan zelfs in het GPS toestel zelf, maar dat is niet aan te raden door de langzame USB interface van de meeste GPS toestellen.
Marco.

.
Carboom

Berichtdoor Carboom » 26 sep 2011 10:04

Hoi Marco

Interessante optie. Als ik met de motor op meerdaagse tour ben en de routes moeten veranderd worden is dat lastig als ik mijn laptop niet mee heb. Met portable mapsource zou dat moeten kunnen
Ik heb 2 vragen.
- Is hetzelfde mogelijk met mapsource 6.15.7? (ik draai op mijn laptop de parallele versie 6.15.7 ivm de dubbele lijnen problematiek in mijn ZUMO)
- Kan ik vanuit portable mapsource routes/tracks exporteren naar mijn GPS? (ik neem aan dat ik dan minimaal de drivers van de zumo op de USB stick moet hebben staan, om desgevraagd deze op de "gastcomputer" te installeren.)

Alvast bedankt voor de antwoorden

mvrgr Pieter
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 26 sep 2011 10:53

Ik weet het even niet zeker, maar volgens mij werkt dit met versie 6.15.7 ook goed. Even proberen dus.

En voor een zumo zijn geen specifieke Garmin drivers nodig (sterker nog, ze bestaan niet eens). een zumo is hetzelfde als een usb-stick of sd-kaartje voor een computer. een Storage Volume en daarvoor zitten de drivers standaard in elke Windows computer.

Let wel, vanaf Windows2000 is dit standaard, Windows95, ME en andere oudere Windows versie doen dat niet. Met Windows XP, Vista en 7 is het al helemaal geen probleem.

De specifieke Garmin drivers die bestaan zijn voor de oude toestellen zoals eTrex en GPS(MAP) 60 en 276 etc. om die onder Windows te laten werken.

Wel dien je je te realiseren dat een computer dus altijd 2 USB poorten dient te hebben, 1 voor Portable MapSource en 1 voor je toestel. Optioneel dus nog een klein USB-hubje meenemen kan helpen.

(dit hoeft niet, maar dan eerst met MapSource de route in GPX op PC, daarna MS afsluiten en Stick voor zumo wisselen)
Marco.

.
Carboom

Berichtdoor Carboom » 01 nov 2011 16:40

Marco schreef:Ik weet het even niet zeker, maar volgens mij werkt dit met versie 6.15.7 ook goed. Even proberen dus.

En voor een zumo zijn geen specifieke Garmin drivers nodig (sterker nog, ze bestaan niet eens). een zumo is hetzelfde als een usb-stick of sd-kaartje voor een computer. een Storage Volume en daarvoor zitten de drivers standaard in elke Windows computer.

Let wel, vanaf Windows2000 is dit standaard, Windows95, ME en andere oudere Windows versie doen dat niet. Met Windows XP, Vista en 7 is het al helemaal geen probleem.

De specifieke Garmin drivers die bestaan zijn voor de oude toestellen zoals eTrex en GPS(MAP) 60 en 276 etc. om die onder Windows te laten werken.

Wel dien je je te realiseren dat een computer dus altijd 2 USB poorten dient te hebben, 1 voor Portable MapSource en 1 voor je toestel. Optioneel dus nog een klein USB-hubje meenemen kan helpen.

(dit hoeft niet, maar dan eerst met MapSource de route in GPX op PC, daarna MS afsluiten en Stick voor zumo wisselen)

Hoi Marco

Mapsource 6.15.7 werkt ook.
Ik heb mapsource.exe en .dll file uit de garmin folder verwijderd en daarvoor in de plaats mapsource6157nl.exe + bijbehorende .dll in de garmin folder geplaatst.
Daarna met JAVAWA GMTK City Navigator Europe 2012.2 op de stick geplaatst.
Alles werkt perfect.
Handig tooltje voor onderweg.
Thanks

mvrgr Pieter
Carboom

Berichtdoor Carboom » 25 jul 2012 19:32

Na wat gepruts en proberen blijkt dat basecamp ook vanaf een usb stick te werken.

Een aanvulling op portable mapsource.

Je kunt bovengenoemde installatie en structuur voor portable mapsource gebruiken.

Als je Basecamp op je PC hebt staan kun je de benodigde bestanden vinden in:
C:\Program Files\Garmin\BaseCamp

Ik heb de volgende bestanden in de Garmin folder op de USB stick gezet.
- De hele folder NL (met BaseCamp.nl.dll)
- Basecamp.exe
- exiv2.dll
- XercesLib.dll
- zlibwapi.dll

Basecamp werkt nu samen met de (gmap) kaarten die in de folder Garmin/maps op de usb stick staat.

Leuke aanvulling op portable mapsource

mvrgr Carboom
Wverme

Berichtdoor Wverme » 06 nov 2012 16:32

Jammer, want juist om het installeren van de kaarten gaat het mij. De usb-stick heb ik voor elkaar gekregen. Als ik JavaWa opstart vindt deze geen basiskaart op mijn gps. Daar staat wel een OFM op. Wanneer ik echter bij kaartbeheer zie ik deze niet staan :oops: . Wanneer ik op de c-schijf laat zoeken loopt javawa vast en moet ik dze via taakbeheer beeindigen. Ik heb nu gewoon vanaf de C-schijf de kaarten gekopieerd naar de usb-map 'maps'. Wanneer ik nu op een andere pc mapsource opstart vindt deze echter geen kaart. Kan iemand mij misschien hiermee verder helpen?

Terug naar “Garmin BaseCamp (en MapSource/nRoute)”