Verschillende Mapsource versies tegelijkertijd gebruiken

FAQ's voor Garmin BaseCamp onder Windows en/of Mac en Garmin MapSource (en nRoute).

Marco
Moderator
Contacteer:

Verschillende Mapsource versies tegelijkertijd gebruiken

Berichtdoor Marco » 21 jul 2008 20:34

Ondertussen weet ik ook hoe je meerdere verschillende Mapsource versie vensters naast elkaar kunt starten op 1 PC. Voor gevorderden zeg maar.

Neem 1 van de Mapsource pakketjes uit deze post en plaats die in een aparte folder.

Als voorbeeld neem ik hier de Mapsource 6.14.1 versie.

Deze versie heb je uitgepakt en geplaatst in de C:\Garmin\Mapsource_6141 folder. In deze folder staan dan een aantal bestanden, waarvan de onderstaande het belangrijkste zijn (uitgaande van Nederlandse versie)

- Mapsource.exe - Mapsource programma
- Mapsource.chm - Mapsource Help
- MapsourceLOC.dll - NL programma versie

Hernoem deze bestanden als volgt met de extra code 6141NL (maar vrij te kiezen)

- Mapsource6141NL.exe
- Mapsosurce6141NL.chm
- Mapsource6141NLLOC.dll

Maak nu een snelkoppeling op je bureaublad of in je menu's voor deze Mapsource versie 6.14.1 NL.

Als je deze versie start, dan zal Mapsource 6.14.1 in het Nederlands starten en zal ook het drukken op de Help of F1 toets ervoor zorgen dat de bijbehorende help word geopend. Als je nu ook je normale Mapsource opstart, zul je zien dat je de programma's netjes naast elkaar kan draaien.

Zo heb ik ondertussen een stuk of 5 versie Mapsource naast elkaar staan.

Enige is dat met versies van Mapsource die nog met een Mapsource_Lang.dll werken (ouder dan 6.13.0) dit alleen lukt in de Engelse taal, deze dll per land/taal hernoemen is me nog niet gelukt, en gaat volgens mij ook niet lukken ben ik onder tussen achter.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Tonny

Berichtdoor Tonny » 01 feb 2009 18:07

Hallo Marco,

Je geeft zelf al aan dat het meer voor gevorderden is wat je schrijft.
Ik ben geen beginner, maar ook geen gevorderde.
Is het mogelijk dat je het maken van meer MS versies iets eenvoudiger aangeef, bijv. puntsgewijs.
Ik hoor graag hoe het moet.

groet
tonny
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 01 feb 2009 21:35

De instructie die hierboven staat is toch redelijk duidelijk, maar verwacht wel kennis van gebruik van de NT Verkenner (Explorer) en het uitpakken van zip bestanden.

- download een Mapsource versie.
- Maak een subfolder aan in de c:\garmin\ folder zoals c:\Garmin\Mapsource XXXX (vervang XXXX voor versie nummer zoals 6137) met de Verkenner (Explorer)
- Op de plaats waar de download staat, met de muis naar de download wijzen, rechtermuisknop en dan uitpakken.
- nu word er een sub-folder gemaakt met als inhoud de Mapsource bestanden.
- Kopieer deze bestanden naar de c:\garmin\Mapsource XXXX\ folder

- Hernoem nu de bestanden zoals hieronder aangegeven:
--- Versie Mapsource 6137 Nederlands, dan:
----- Mapsource6137NL.exe
----- Mapsosurce6137NL.chm
----- Mapsource6137NLLOC.dll

- Test Mapsource en dubbelklik op de MapsourceXXXXYY.exe om deze te starten. (YY voor NL of EN als taal)
- Daarna een snelkoppeling op de desktop maken, muis naar de Mapsource.exe, rechtermuisknop, kopiëren
- Wijs naar de desktop, rechtermuisknop, plakken als snelkoppeling

Verkenner (Explorer) is hetzelfde als klikken op Mijn Computer en daarmee verken je dus je harddisk, CD's, DVD's, USB-Sticks, etc. Dit is niet de Iexplorer of Internet explorer.

Zip is gecomprimeerd en word op XP en VIsta automatische geopend. Indien je iets als Winzip of Winrar op de PC hebt staan, dan zullen daar vensters van verschijnen, maar uitpakken blijft de handeling die nodig is.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
Lvdb1956

Berichtdoor Lvdb1956 » 07 feb 2009 16:26

Marco, hoe kan je zo een extra geïnstalleerde mapsource versie opnieuw de-installeren? Gewoon de hiertoe aangemaakte map MapsourceXXXX deleten?
Luc.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 07 feb 2009 16:56

Ja, dat zou voldoende moeten zijn.

Deïnstalleren via Configuratie heeft namelijk geen zin, want het is niet via een Setup procedure op de PC geplaatst en je wilt alle Mapsource Windows Registry items niet verwijderen, aangezien die door alle versies Mapsource gebruikt worden.
Marco.

.
Lvdb1956

Berichtdoor Lvdb1956 » 07 feb 2009 22:32

Dank je Marco.
Nog een vraag: ik heb CNEurope 2008.
In de map Garmin is mapsource 6.13.7 geinstalleerd. Dan heb ik zoals je beschrijft de map Mapsource6141 in de Garmin map aangemaakt om die mapsource-versie eens te proberen.Dat draait wel vlot bij mij.
Ik heb tevens de update CNEurope 2009.
Kan ik die update doen met mijn bestaande mapindeling zoals hierboven aangegeven? Of beter mijn Mapsource6141 map deleten en vervolgens updaten?
Luc.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 08 feb 2009 12:27

Gewoon de Update installeren en daarna weer converteren naar het oude kaartformaat.

Je 6.13.7 word door de upgrade overschreven, aparte mapjes nooit, dus MS 6.14.1 blijft gewoon.

Bij het Terugconverteren kun je dan gelijk kiezen om MS 6.13.7 bv in c:\Garmin\Mapsource6137\ te installeren en dan is het goed.
Marco.

.
Lvdb1956

Berichtdoor Lvdb1956 » 12 feb 2009 19:46

Ik heb de update CN2009 geïnstalleerd op mijn Vista-pc, met dit resultaat:
-op mijn E-schijf (!!!) is een map Garmin aangemaakt, met daarin de mapsource 6.15.3 bestanden (programma werkt).
-De map Garmin op mijn C-schijf is ongewijzigd gebleven (daarin dus oa de mapsource 6.13.7 bestanden en mijn zelf aangemaakte map Mapsource6141)(en verder ook CNEURONT2008 enz.)
-de CN2009-kaartdata vindt ik in de map Programdata/Garmin/Maps (is dat de correcte locatie bij Vista?)

Hoe kan ik op mijn E-schijf het mapsource programma verwijderen (E-schijf map "Garmin" deleten? Of kopieer ik die bestanden naar mijn C-schijf Garmin map met de 6.13.7 bestanden zodat die overschreven worden?) Of moet ik gewoon die Mapsource 6.13.7 een update laten uitvoeren?

En hoe verwijder ik daarna de gegevens van CN2008? Via Configuratiescherm-uninstall?

Dank voor de hulp,
Luc.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 12 feb 2009 20:30

Kijk even goed in de handleiding voor conversie.

Download eerst de MapReverseConvertor van JaVaWa

Dan de conversie uitvoeren naar de folder C:\Garmin\CNEUNT2009.11
En laat Mapsource 6.13.7 installeren in C:\Garmin\Mapsource6137 folder
Hierna de E:/Programdata/Garmin/Maps verwijderen
Nu de inhoud van E:\garmin kopiëren naar C:\garmin
Hierna E:\Garmin verwijderen.

Nu kun je Mapsource 6.13.7 opstarten c:\Garmin\Mapsource6137\Mapsource6137NL.exe
Mapsource 6.15.3 opstarten als C:\garmin\Mapsource.exe

NT2008 kun je inderdaad verwijderen via je Control Panel - Software, of handmaatig door bestanden c:\Garmin\CNEUNT2008 te verwijderen en in het register de sleutel
....Local_Machine\Software\garmin\mapsource\Family NT\City Nav.....NT2008 te verwijderen.
Laatst gewijzigd door Marco op 22 apr 2010 06:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Marco.

.
Lvdb1956

Berichtdoor Lvdb1956 » 15 feb 2009 17:43

Ik geraak er stilaan uit dank zij je hulp Marco.

Bij Vista is de locatie van CNEurope2009 kaarten blijkbaar correct in de map ProgramData\Garmin\ enz. Dat schijnt dus ok te zijn bij mij. Oef.

Ik weet nog niet of ik met Mapsource 6.13.7 verder ga werken. Ik ben een fietser en wandelaar en gebruik vooral tracks. Mijn pc kan vlot 6.15.3 draaien. Dus vraag ik me af of ik de javawa-conversie wel zou doen (ik vind niet meteen 'dwingende' redenen.)

Als ik er nu voor kies om gewoon met Mapsource 6.15.3 te werken, heb ik het dan goed voor dat ik :

1. gewoon mijn Mapsource 6.13.7 zou kunnen updaten vanuit het programma zelf, zodat het wordt overschreven in mijn map C:\Garmin

2. en dan deze overbodige map gewoon zou kunnen deleten: E:\Garmin met hierin het volledig geinstalleerde Mapsource 6.15.3 programma (na de eigenaardig verlopen CNEurope2009 update, want hier is Mapsource dus wel nog eens 'echt' geïnstalleerd, maar vreemd genoeg op mijn E-schijf dus.)
Vriendelijke groet,
Luc.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 15 feb 2009 17:45

Ja, klopt.
Marco.

.

Terug naar “Garmin BaseCamp (en MapSource/nRoute)”