Hoe kan ik de voorgeladen kaartregio in een 500 vervangen?

FAQ's voor Garmin zumo 210, 220, 340, 350, 390, 400, 450, 500, 550, 660, 590, BMW Navigator, zumo, IV, V en diverse nüvi en dezl modellen.
Marco
Moderator
Contacteer:

Hoe kan ik de voorgeladen kaartregio in een 500 vervangen?

Berichtdoor Marco » 12 mei 2008 22:50

Hoe kan ik de voorgeladen kaartregio in een zümo 500 vervangen?

Een zümo 500 heeft als voorgeladen kaarten een regio. Dat kan Benelux zijn, maar kan ook Duitsland/Oostenrijk of Frankrijk zijn. Dit hangt af waar je de zümo hebt gekocht. Louis.de en Motozoom.nl leveren de de zümo 500 met Duitsland/Oostenrijk.

Omdat je ook de DVD met City navigator erbij hebt gekregen met heel Europa erop, is het vrij eenvoudig om de voorgeladen kaart te vervangen voor een eigen regio.

Voorbereidingen:
- Installeer City Navigator op je PC.
- Voer de Unlock codes in in Mapsource, of haal de unlock codes uit je zümo (zümo aan USB gekoppeld hebben). Dmv de UnlockWizard van Garmin.

Uitvoering:
- Sluit je zümo aan via USB.
- Maak een backup van je ZUMO:\Garmin\gmapprom.img bestand (de huidige regio)
- Verwijder deze ZUMO:\Garmin\gmapprom.img
- Kijk hoeveelheid vrije ruimte in je Garmin vrij is hierna (Mijn Computer, rechtermuisknop op je ZUMO, Eigenschappen)
- In Mapsource, selecteer de benodigde kaarten, let op je aantal Mb's
- Dus bv BeNeLux en een stukje Duitsland of zo.
- Stuur deze kaarten naar de Garmin (kan ook via een SD kaartje)
- Hernoem de ZUMO:\Garmin\gmapsupp.img naar ZUMO:\Garmin\gmapprom.img

En voila, Zumo herstarten en je hebt een nieuwe "ingebakken regio".

Als je nu meldingen krijgt dat kaarten niet geladen worden, dan is er iets mis met je Unlock codes.
Als je de melding krijgt, geheugen is vol, dan minder kaart details laden en nogmaals proberen.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Giso

Berichtdoor Giso » 03 aug 2008 20:58

Ik probeer om in mijn Zümo 500 extra kaarten te laden op de SD-kaart. Maar bij het starten van de Zümo zie ik een korte groene streep met even daarna de melding "Kan kaarten niet openen".
In de Zümo zèlf zitten inmiddels zelf samengestelde kaarten zoals in het vorige bericht uiteengezet en dat werkt prima.

Ik heb geprobeerd om het door MS aangemaakte en opgeladen kaartmateriaal 'gmapsupp.img' te plaatsen in de root van de SD-kaart en ook in de map Garmin (van de SD-kaart). En ook heb ik de bestandsnaam 'gmapsupp.img' de naam 'gmapprom.img ' gegeven. Maar hij wil niet. :( Iemand een idee waar ik fout ga? Ik gebruik originele en vrijgegeven kaarten van de DVD.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 03 aug 2008 21:04

Giso schreef:"Kan kaarten niet openen"

Bij deze melding word het kaartbestand dus gewoon gevonden, maar klopt de unlock code die erin zit niet met hetgeen het toestel verwacht.

Maar als je interne kaarten het wel doen en ook door jou zijn geladen, dan zou dit heel vreemd zijn, want dat is je unlock code gewoon juist.

Qua plaats, intern ind e zumo en op de SD kaart, altijd in :\Garmin\ folder plaatsen. En intern mogen de namen gmapprom.img, gmapsupp.img en gmapoem.img bestaan. Op de sd kaart kan alleen een gmapsupp.img bestaan. En ze mogen alle 4 tegelijkertijd bestaan!

Welke firmware versie heb je?
Welke kaart versie (city navigator versie)?
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
Giso

Berichtdoor Giso » 03 aug 2008 21:29

Ik heb nu firmware 4.3 en City Navigator NT 2008 en in Mapsource ben ik teruggegaan van 6.14.10 naar 6.13.7. Ik heb ook reeds firmware 4.3 teruggezet naar 4.0 en 4.2 om te zien of dàt de oorzaak was.
Met Mapsource (CTRL+U) mijn unlockcode op de pc opgeslagen en vervolgens gewist. Dan zijn dus alle kaartdetails weg (geel vlakje met tekst "Kaartdetails vergrendeld"). Wederom mijn kaarten ge-unlocked. De kaartdetails kwamen weer terug en weer een poging gedaan om een stukje kaart naar de SD-kaart te exporteren.
Helaas.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 03 aug 2008 21:58

Misschien tijd voor een andere SD kaart?
Marco.

.
Giso

Berichtdoor Giso » 03 aug 2008 22:49

Nou, dat was een goede bingo! In zoverre dat ik met deze tip een ander kaartje heb geprobeerd en toen werkte het wel. Vervolgens het oude kaartje geformatteerd en daar als proef geheel Italië opgezet en voila, bingo. Vermoedelijk dus leesfouten op de SD-kaart? Maar de MP3-tjes deden het wel... :? Hoe dan ook, probleem opgelost. Bedankt :-D :-D
Ddc

Berichtdoor Ddc » 23 aug 2011 13:32

Bij mij is het probleem dat het bestand gmapprom.img niet te vinden is op mijn zumo.
Heb een paar weken geleden een update gedaan naar CN 2012.2
Ik kreeg toen de melding dat mijn toestel te weinig geheugen heeft en heb dan de update alleen op pc gedaan en dan kaarten via mapsource naar de zumo gestuurd.
Op de zumo kan ik dan via kaartinfo CN v9 uitvinken en CN 2012.2 aanvinken. Maar het zou wel beter zijn moest ik die voorgeprogrameerde kaarten zou kunnen verwijderen.
Met die update heb ik ook gemerkt dat mijn zumo maar een geheugen van 486MB heeft.
Heb al op een ander forum dit probleem voorgelegd maar tot nu geen oplossing of antwoord gevonden.
Scheurneus
Contacteer:

Berichtdoor Scheurneus » 23 aug 2011 14:26

Is het een zumo 550 of een zumo 500 ?
Werk je op Windows of via een Mac?
Ddc

Berichtdoor Ddc » 23 aug 2011 18:48

Het is een zumo 500 en ik werk met windows.
De zumo heb ik tweedehands gekocht.
Ik had mijn probleem ook eens voorgelegd op een ander forum. Zie onderstaande link
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 23 aug 2011 19:01

De zumo500 heeft inderdaad maar beperkt geheugen. En dan is expres, want de zumo 500 is verkocht met een regio erin. bv BeNeLux.

Het onderwerp van dit draadje is juist om die regio te vervangen voor een andere regio en ja, die regio mag dan maximaal 400Mb groot zijn, de rest is voor stemmen, triplog routes etc.

Llees het eerste draadje even heel goed door, want er staat de gmapprom.img, maar ook word de gmapsupp.img genoemd.
Dus als intern de gmapprom.img niet bestaat, dan bestaat de gmapsupp.img vast.

Vervolgens is er nog het SD kaartje, daar kan dan de rest van Europa op. In je zumo ziet dit er uit alsof het 1 kaart is. En op het SD kaartje mag alleen de gmapsupp.img bestaan. Een gmapprom.img op het SD kaartje word genegeerd en nooit gelezen.

Totaal kunnen er dus 3 bestanden gelezen worden door de zumo's, intern de gmapprom.img en gmapsupp.img en op het sd-kaartje de gmapsupp.img
Marco.

.
Ddc

Berichtdoor Ddc » 23 aug 2011 19:45

Ddc

Berichtdoor Ddc » 23 aug 2011 19:56

In de zumo stonden de 3 volgende bestanden
gmapbmap.img (6604 kb)
gmapbmap.sum (1 kb)
gmapprom.sum (1 kb)

gmapsupp.img stond er in het begin ook niet in maar doordat ik met de update van CN 2012 kaarten op de zumo gezet heb staat dit er nu wel in.
Zou het kunnen dat het bestand gmapbmap.img de voorgeprogrammeerde kaarten zijn?
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 23 aug 2011 19:59

Als ik het zo lees staat alle info er.

En de enige reden dat de gmapprom.img niet bestaat is omdat er in/tijdens het installatie proces geen kaarten naar je toestel zijn gestuurd.

Dit installatie proces kun je dus herhalen en een regio te kiezen of toch weer even de eerste posting te lezen hoe zelf de regio mbv van MapSource of MapInstall op het toestel te plaatsen.

Als je hier nog niet uitkomt, dat kennen wij een GPS Helpdesk om dit op afstand op te lossen of met de helpdesk van Garmin bellen (1,50 ct /min zie ik in België)

Misschien is dit draadje nog interessant: Wat is welk bestand in een zümo (of nüvi)
Marco.

.
Ddc

Berichtdoor Ddc » 23 aug 2011 20:15

Ik heb vandaag al wat rondgeneusd op het forum en toch wel interessante dingen gevonden.
Ik zal één van deze dagen eens experimenteren :wink:
Bedankt voor de snelle antwoorden.
Toch weer iets wijzer geworden.

Terug naar “Garmin zumo & nüvi & dezl”