Mededeling / Announcement:
January 30, 2023

Vanwege veranderde interesses, weinig tijd en veel verouderde informatie, zal dit forum stoppen in januari 2024.
Alle informatie wordt dan gewist en accounts verwijderd, er zal geen informatie worden verkocht of overgedragen!

Due to changed interests, lack of time and lot of information which is not relevant anymore, I will stop this forum in January 2024.
All information and accounts will then deleted, no information will be sold or transferred!

MapSource in Nederlands, Engels, Frans of Spaans

FAQ's voor Garmin BaseCamp onder Windows en/of Mac en Garmin MapSource (en nRoute).

Marco
Moderator
Contacteer:

MapSource in Nederlands, Engels, Frans of Spaans

Berichtdoor Marco » 11 mei 2008 22:08

Als je MapSource installeert, dan is MapSource altijd in de taal van je Operating System. En als je toevallig een Engelse XP/Vista versie hebt en toch graag MapSource in het Nederlands wilt hebben, dan download je het betreffende zip bestandje en en kopieer je de inhoud van het bestand eén op één over je huidige MapSource versie (meestal in de C:\Garmin folder) en voila, MapSource, de Help, Manual en UnlockWizard zijn nu weer Nederlands.

Ook omgekeerd zijn er mensen met een NL OS die MapSource toch liever in het Engels willen hebben.....

Als je Vista of Windows7 hebt in de "verkeerde" taal, zou je ook eens naar Vistalizer kunnen kijken. In Windows8 zit de mogelijkheid om extra talen te installeren (configuratie, talen) en per gebruiker te bepalen wat de taal dient te zijn.

De taalkeuze tijdens installeren van MapSource is verdwenen na versie 6.12.x En ook Garmin Europa support geeft aan dat ze het niet weten (ik weet het dus wel, maar het is een omweggetje) bij navraag door mij.

De meeste simpele oplossing is het hernoemen van de MapSourceNLD.dll naar MapSourceLOC.dll, maar daarmee word alleen MapSource zelf in het Nederlands. Met mijn onderstaande "pakketjes" krijg je ook de MapSource en UnLockWizard, Help en Handleiding in het Nederlands of Engels.

Nederlands en Engels talige versie van Garmin MapSource

Garmin MapSource - Compatible met Win95/98/Me:
MapSource_6115_NL.zip
MapSource_6115_US.zip

Garmin MapSource - Compatible met Win2000/XP/Vista:
MapSource_6124_NL.zip Nog steeds de beste! (maar alleen met oude kaartformaten)
MapSource_6124_US.zip Nog steeds de beste! (maar alleen met oude kaartformaten)

8 November 2009: Een goede en probleemloze versie
MapSource_6137_NL.zip of de concurrrent use version
MapSource_6137_EN.zip of de concurrrent use version
MapSource_6137_ES.zip
MapSource_6137_FR.zip

(in alle bovenstaande NL edities van MapSource zijn de ..gpx problemen opgelost bij opslaan als .Gpx dat er een puntje teveel stond. Dit dankzij JaVaWa)

De bovenstaande edities werken alleen met oude kaartformaten. Sinds 2008 is Garmin begonnen om vanaf City Navigator NT 2009 en later gebruik te gaan maken van een nieuw kaartformaat wat identiek is tussen Windows en Apple omgeving. Om nieuwe kaarten toch met de oude MapSource versie te gebruiken dient u een conversie uit te voeren met de MapReverseConvertor van JaVaWa.

Onderstaande versie kunnen gebruik maken van de Oude en Nieuwe kaartopslagmethodes.

9 oktober 2009: - Laatst versie zonder de certificaat beveiliging. Een goede en redelijk probleemloze versie
MapSource_6157_NL.zip of de concurrrent use version
MapSource_6157_EN.zip of de concurrrent use version
MapSource_6157_FR.zip
MapSource_6157_ES.zip

Garmin MapSource - Compatible met XP/Vista/Windows7 (32 en 64 bits)/Windows8(.1):
25 October juni 2010: - Heeft de extra certificaatbeveiliging! Een goede en redelijk probleemloze versie, zeker voor 64bits Windows versies.
MapSource 6.16.3 als concurrrent use version in Nederlands
MapSource 6.16.3 als concurrrent use version in Nederlands (met JaVaWa viapointsymbool aanpassing)
MapSource 6.16.3 als concurrrent use version in Engels
MapSource 6.16.3 als concurrrent use version in Spaans
MapSource 6.16.3 als concurrrent use version in Frans

Zwarte vlaggetjes terug? Viapunten via JaVaWa downloaden

Garmin MapInstall:
4 December 2007 (voor oude kaart formaten, past bij MapSource 6.13.x):
MapInstall_3116_NL.zip
MapInstall_3116_US.zip

Garmin MapInstall - Compatible met XP/Vista/Windows7:
3 August 2011: - (heeft de extra certificaatbeveiliging)!
MapInstall 3.15.0 Nederlands
MapInstall 3.15.0 Engels
MapInstall 3.15.0 Spaans
MapInstall 3.15.0 Frans

10 May 2012 (concurrent use versies): - Nieuw, met nieuwe makkelijke interface
MapInstall 4.0.1 Nederlands
MapInstall 4.0.1 Engels
MapInstall 4.0.1 Spaans
MapInstall 4.0.1 Frans

Garmin PoiLoader - Compatible met XP/Vista/Windows7:
22 Februari 2011:
PoiLoader 2.6.1 Nederlands
PoiLoader 2.6.1 Engels
PoiLoader 2.6.1 Spaans
PoiLoader 2.6.1 Frans

26 January 2012 (concurrent use versie): - Nieuw
PoiLoader 2.7.1 Nederlands
PoiLoader 2.7.1 Engels
PoiLoader 2.7.1 Spaans
PoiLoader 2.7.1 Frans

Garmin WebUpdater - Compatible met XP/Vista/Windows7:
4 August 2011 (speciaal voor 278/2720 om CN kaarten te kunnen laden):
WebUpdater 2.4.2 Nederlands
WebUpdater 2.4.2 Engels
WebUpdater 2.4.2 Spaans
WebUpdater 2.4.2 Frans

5 June 2012 (concurrent use versions!): - Nieuw
WebUpdater 2.5.6 Nederlands
WebUpdater 2.5.6 Engels
WebUpdater 2.5.6 Spaans
WebUpdater 2.5.6 Frans

Aanvullend kun je met deze geprepareerde "pakketjes" een versie van MapSource ook in een andere folder dan in de standaard C:\Garmin\ folder plaatsen. Zo kun je elke MapSource versie in een eigen folder plaatsen en van de mapsource.exe een snelkoppeling op je bureaublad plaatsen.
Hiermee is het dan mogelijk om meerder versies MapSource naast elkaar te gebruiken. Vooral nuttig om verschillen te zoeken, of problemen met laden routes en tracks te kunnen onderzoeken. Of even de laatste versie te proberen zonder complete installatie.

Wel is het zo dat je maar 1 MapSource versie kunt starten en niet meerdere naast elkaar. Tenzij je wat bestanden gaat hernoemen, dan is het WEL mogelijk om gelijkertijd meerder verschillende versies MapSource naast elkaar te starten. Hoe, dat staat hier uitgeschreven.

Alle originele versies van MapSource, MapInstall, Training Center, POI Loader, zijn hier op GPS Information te vinden in de index of Perry.
Laatst gewijzigd door Marco op 30 dec 2013 14:03, 54 keer totaal gewijzigd.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Rone
Contacteer:

Berichtdoor Rone » 04 aug 2009 17:05

ik heb MapSource_6136_NL.zip geïnstalleerd en krijg alsnog een Engelstalige versie ... mijn Mapsource 6.15.6 alsook mijn Vista is nochtans Nederlands ... enig idee wat de oorzaak daarvan kan zijn ?

Edit : IS OPGELOST !!

ik had namelijk de file MapSource_6136_NLLOC.dll gesaved als MapSourceLOC_6136_NL.dll ... :oops:
GerritK

Berichtdoor GerritK » 20 jan 2010 14:00

Hallo,

Het lukt mij niet om naast versie 6.15.6 ook versie 6.13.7 van Mapsource te installeren. Uiteraard zoals op deze pagina aangegeven in een andere map.
Ik krijg de melding dat er een probleem is met de mapsource installatie.
Please re-install mapsource and start it again.
Er wordt dus geen kans gegeven om 6.13.7 in een andere map te installeren.
Het vreemde is dat ik met versie 6.15.6 geen enkel probleem heb.
Wat doe ik verkeerd?
Bedankt.

Groet,
Gerrit.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 20 jan 2010 16:15

Welke kaarten staan er op je PC?

Als dat alleen de nieuwe City Navigator kaarten zijn, dan dien je ook je kaarten nog te converteren naar een oud formaat.

Hier http://www.javawa.nl/cne2009.html beschrijft Jaco hoe dat te doen, samen met de MapReverseConvertor die hier staat http://www.javawa.nl/mapreverseconverter.html
Laatst gewijzigd door Marco op 13 jul 2012 13:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 26 jun 2010 18:00

Let OP! Voor goede Windows7 ondersteuning, zeker op 64bits installaties zijn de 6.16.x versies de enige juiste! De oudere versies hebben dan last van crashes enzo. De 6.13.7 en lager doen het bij mij wel redelijk goed onder WIndows7, maar wel als Administrator en met Compatibiliteit modus XP aangeschakeld voor deze programma's.

Een andere optie is gebruik te maken van Garmin BaseCamp 3.x.x welke zelf zijn/haar eigen taal kiest en niet in een andere taal is te forceren door bestanden te kopiëren. Maar BaseCamp word op een Engelse Windows versie gewoon in Nederlandse taal getoond, zolang de Windows als een Dutch systeem is geconfigureerd (landinstellingen).
Laatst gewijzigd door Marco op 28 okt 2010 19:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Marco.

.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 26 jul 2010 12:49

Voor iedereen die Windows Vista of Windows7 heeft in de "verkeerde" taal, kijk ook eens naar Vistalizer.

Hiermee is je PC om te zetten naar een andere taal en daardoor zal MapSource, BaseCamp en Training Center wel in jou taal worden gepresenteerd.
Laatst gewijzigd door Marco op 28 okt 2010 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Marco.

.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 28 okt 2010 19:05

ANT Agent is verwijderd, Training Center verwijderd, POI Loader verwiijderd, WebUpdater verwijderd, MapSource 6.16.2 verwijderd

En MapSource 6.16.3 toegevoegd.
Marco.

.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 09 aug 2011 09:15

Toegevoegd:

MapInstall versie 3.15.0
PoiLoader for Windows 2.6.1
WebUpdater 2.5.2

Reden is dat het zo ook heel makkelijk te gebruiken is op een Portable MapSource USB-Stick
Marco.

.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 13 jul 2012 13:20

Toegevoegd:

MapInstall 4.0.1
PoiLoader for Windows versie 2.7.1
WebUpdater versie 2.4.2 voor CN updater naar 276c, 278, 2720 toestellen
WebUpdater versie 2.5.6
Marco.

.
Eijzvogel

Berichtdoor Eijzvogel » 21 mei 2014 09:04

Kun iemand me vertellen wat de te gebruiken FID is om een eigen gemaakte kaartset naar mijn 278 te sturen?
Bedankt
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 21 mei 2014 16:05

Wat zit er in de kaartset?

Wat denk je te bereiken of wat wil je doen?

Elke kaart heeft een FID nummer, heb je een kaartset opgebouwd uit meerdere (verschillende) kaarten, dan zitten er meerdere FID's in dat een bestand, maar dat bestand dien je niet te proberen naar de 278 te zenden, je dient de kaartset met MapSuorce of MapInstall direct naar de 278 te sturen.

Er word ene proces op deze site beschreven om specifiek City Navigator naar de 278 te sturen als voorgeladen kaart, maar dat is in de meeste gevallen niet nodig om te volgen voor andere samengestelde kaartsets.
Marco.

.
Dorus

Berichtdoor Dorus » 02 mar 2017 14:24

Beste mensen,

Een week geleden heb ik 'n nieuwe laptop met Windows 10 gekocht. De andere laptop is kapot gegaan. Het eerste waar ik mee aan de slag ben gegaan is het installeren van Mapsource City navigator V8. Wat ik ook probeer, ik krijg' 't programma niet aan het werken.

Ik volg zo goed en zo kwaad als 't kan de instructies maar krijg 't niet voor elkaar.

Kan iemand het in begrijpelijke taal, (ik ben niet met computers opgegroeid) uitleggen en welke versie van Mapsource ik moet hebben.

Vriendelijke groet,

D. Overgoor
Dorus

Berichtdoor Dorus » 02 mar 2017 14:54

Wat ik verzuimd heb te vermelden is dat het programma op zich wel op start maar het is blijkbaar 'n oude versie. Ik kan de tracks van m'n motorreizen niet meer openen. De onderstaande melding komt steeds in beeld en weet eigenlijk niet wat ik hier mee aan moet.

Het bestand kan niet worden gelezen omdat het een latere bestandsversie heeft.
Dit programma is geschikt voor MPS-bestanden van versie 2 en lager
.

Groet,

Dorus Overgoor
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 03 mar 2017 16:53

Installeer eerst MapSource 6.16.3 en dan van de dvd niet de setup gebruiken, maar de cnnt...msi of .exe in een subfolder op de dvd.

Zoiets is het, dan zou het wel goed moeten gaan, en installeer je geen 2de maal (een oudere versie) van MapSource.
Marco.

.

Terug naar “Garmin BaseCamp (en MapSource/nRoute)”