Open source gps tracker app

FAQ voor alle Navigatie toestellen die niet in de andere forum delen passen.
Peter Knobbel

Open source gps tracker app

Berichtdoor Peter Knobbel » 02 okt 2018 13:16

Ik heb een gps tracker gekocht voor mijn moeder.
Nu kan ik de locatie opvragen per sms maar ik zou dit graag met een app live willen volgen.
Dit kan via de aanbieder van de gps tracker maar deze app kost 4 dollar per maand.
Dit vind ik persoonlijk wat duur dus ik was benieuwd of iemand ervaring heeft met andere app waarop andere gps trackers aangemeld kunnen worden (open source)?
Bijlagen
blauw_180x180.jpg
blauw_180x180.jpg (4.57 KiB) 69 keer bekeken
JaVaWa
Ervaren
Contacteer:

Berichtdoor JaVaWa » 02 okt 2018 16:09

Een tracker communiceert niet direct met een app. Een tracker kun je zo instellen dat hij de positie via internet doorgeeft aan een server; vervolgens kan jij live de tracker volgen via een app (of gewoon via een webpagina) die de gegevens opvraagt bij die server.
Je betaalt niet voor die app, maar voor het gebruik van de server.
Er zijn open source tracking software pakketten zoals https://www.traccar.org , maar dan met je wel zelf een server opbouwen, de software installeren en (op een veilige manier!) aan het internet koppelen. Komt nog behoorlijk wat bij kijken...
Afbeelding
Kijk op http://www.javawa.nl voor software voor Mac OS X en Windows, informatie, tips en poi's
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 02 okt 2018 18:27

En dat is meestal oo’ niet gratsis, meestal zelfs een stuk duurder.

Een optie is om thuis een eigen server te installeren met dit pakket, dan draait het lokaal bij je thuis. Ik gebruik voor dit soort doeleinden dan een Synology NAS waarop via docker dan additionele diensten gezet kunnen worden. Niet makkelijk voor iedereen te realiseren, maar kan wel.
Zo kun je met app owntracks en een mqtt dienst (centraal of thuis) ook iemand op een kaart projecteren.

Met alle trackers geld dat ze binnen geen positie geven. Denk maar eens aan een groot winkel centrum, iemand is daar, maar dan ook vinden is wat anders.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
JaVaWa
Ervaren
Contacteer:

Berichtdoor JaVaWa » 02 okt 2018 19:30

Owntracks is misschien handig met smartphones, maar GPS trackers zoals die van de afbeelding werken met een eigen, aangepast communicatieprotocol. Daar heb je een serverapplicatie voor nodig die overweg kan met dat soort protocollen, zoals het eerder genoemde Traccar of OpenGTS. Kun je op Synology vanalles installeren, of zit je vast aan het aanbod binnen Docker?
Ik zou trouwens uit veiligheidsoverwegingen een aparte fysieke server gebruiken. Hoeft niet zwaar of duur te zijn, met een Raspberry Pi kom je al een heel eind.
Afbeelding

Kijk op http://www.javawa.nl voor software voor Mac OS X en Windows, informatie, tips en poi's
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 02 okt 2018 19:51

Het aanbod via Docker is zeer uitgebreid en als je nog verder wilt gaan, dan maak/definieer je je eigen docker, niet zo hele moeillijk. Een docker is een sandbox omgeving waarin de app draait, chrashed die, dan is er met de host niets aan de hand, gewoon de docker opnieuw opstarten.

Als experimenteer platform is de Pi prima, maar daarna "productie" draaien doe ik liever op de Synology, die ook op een ups staat, toch al draait en meer dan voldoende cpu en memory heeft. Anders heb ik straks veel te veel Pi's en Arduino's rondslingeren die allemaal ruimte nodig hebben en stroom en een netwerkverbinding.

Zo kun je een docker hebben incl. bv MySQL als database, maar je kunt ook een aparte mysql docker gebruiken die onderling weer via een virtuel netwerkje communiceren (maar over fysiek netwerk kan ook met bv een Pi). Dan is de MySQL docker te gebruiken voor meerdere apps (die allemaal in eigen/andere docker draaien).
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
JaVaWa
Ervaren
Contacteer:

Berichtdoor JaVaWa » 02 okt 2018 20:03

Ah, ok. Ik heb geen Synology NAS en ben er daarom niet zo in thuis.

Eerst maar eens kijken of TS hiermee geholpen is voordat we al te diep in de materie duiken...
Afbeelding

Terug naar “GPS Toestellen overige”