Problemen met Basecamp 4.7.0 na update van 4.6.0

FAQ's voor Garmin BaseCamp onder Windows en/of Mac en Garmin MapSource (en nRoute).

Motorrijder_2000

Problemen met Basecamp 4.7.0 na update van 4.6.0

Berichtdoor Motorrijder_2000 » 02 jun 2018 13:39

Heb kort geleden bovengenoemde update uitgevoerd op mijn Mac.
Wist dat Google Earth er niet meer inzat maar hoopte dat de onstabiliteit van BC opgelost zou zijn.
Niet dus. Kan er bijna niets meer bij. Bij nieuwe routes maken of bewerken er van loopt BC voortdurend vast en/of klapt er uit.
Hoe is dit op te lossen en/of terug te gaan naar 4.6.0.
Heb iets gelezen over over ondersteuning door Garmin van 32 bits ipv noodzakelijke 64 bits voor de Mac??
Wie kan mij helpen??
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 02 jun 2018 19:52

Alle BaseCamp versie zijn og 32bits. Ergens dit jaar, waarschijnlijk eind van dit jaar komt een nieuwe BaseCamp die dan 64 bits is.

Hoe terug naar oude BaseCamp?
- Maak binnen BaseCamp een Backup.
- Exporteer alles wat je hebt gewijzigd/toegevoegd na de Update.

Reden is dat elke BaseCamp weer met en nieuwe versie Database werkt, dus als je een versie teruggaat, krijg je ook de gegevens van de "oude" database.

- Verwijder de nieuwe BaseCamp, MapInstall en MapManager programma's uit de Programma folder.
- Haal de oude versie 4.6.3 op uit deze verzameling: http://gawisp.com/perry/macintosh/
- Installeer de 4.6.3. versie
- Importeer alles wat je had gewijzigd.

Wat je zou kunnen proberen is eerst een backup te maken van de 4.6.2 omgeving en daarna eens kijken of de backup van BC 4.7.0 gebruikt kan worden om een restore uit te voeren. Kans bestaat dat dit werkt.

Voor Windows gebruikers zelfde methode, via Programmalijst versie 4.7.0 verwijderen, als er een vraag komt om ook de gebruikersgegevens te wissen, altijd nee geven! En dan weer versie 4.6.3 installeren hier vandaan: http://gawisp.com/perry/mapsource/

Succes!
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Motorrijder_2000

Berichtdoor Motorrijder_2000 » 03 jun 2018 21:03

Hallo Marco.
- Exporteer alles wat je hebt gewijzigd/toegevoegd na de Update: dat heb ik niet bijgehouden: hoe kan ik dat zien?
- Importeer alles wat je had gewijzigd: ?? zie hierboven.

Als digbeet, dit begrijp ik,niet: Wat je zou kunnen proberen is eerst een backup te maken van de 4.6.2 omgeving en daarna eens kijken of de backup van BC 4.7.0 gebruikt kan worden om een restore uit te voeren. Kans bestaat dat dit werkt.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 04 jun 2018 10:31

Exporteren en importeren en de functie Backup/Herstel zitten verstopt in het menu Bestand in BaseCamp.
Lees anders de help van BaseCamp door om het verschil te leren kennen.

Exporteren gebruik je als je gegevens (routes, tracks, waypoints) wilt opslaan buiten BaseCamp om daarna bv de route naar iemand anders te kunnen e-mailen.

Als je niet meer weet wat je hebt veranderd, is de backup/herstel methode de enige juiste weg. Punt is namelijk dat het terugzetten van de oudere BaseCamp je ook de oude database geeft die daar bij hoort en die nog op je computer staat.
Als je de nieuwe BaseCamp 4.7.x installeert, kopieert die de oude database en maakt een nieuwe. Terug naar BaseCamp 4.6.x zorgt er niet voor dat die nieuwe database gebruikt word.

Dus dan wordt de werkmethode zo:
- in BaseCamp 4.7.0 eerste via menu Bestand - Backup een backup/reservekopie maken
- Dan via Windows Programmabeheer de nieuwe BaseCamp 4.7.x verwijderen
- Dan de oude BaseCamp 4.6.x installeren
- Opstarten BaseCamp en dan via menu Bestand - Een extra backup maken (van oude database).
- Dan nogmaals Menu Bestand, maar nu herstellen van de 4.7 database backup.
- BaseCamp zal dan opnieuw starten en als alles goed is gegaan zie je alle gegevens die je in de nieuwe BaseCamp ook had.

Het is ook mogelijk een GPS Helpdesk sessie bij ons te boeken, dan voeren wij de terugrol uit voor u.
Hier te reserveren: http://www.gps-expert.nl/gpshelpdesk
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
Motorrijder_2000

Berichtdoor Motorrijder_2000 » 05 jun 2018 09:02

Dank je Marco, ik kom er volgende week op terug.
Motorrijder_2000

Berichtdoor Motorrijder_2000 » 26 jun 2018 11:06

Het heeft even langer geduurd dan een week.
Ben zojuist nog eens aan de slag geweest.
Als ik de NAV niet aansluit op de computer, zijn de problemen met het maken van een route grotendeels niet aan de orde.
Alleen klapt het programma er wel eens uit, maar dat deed het ook op de vorige versie.
De kaarten op de NAV staat gedeeltelijk op de NAV zelf en gedeeltelijk op de SD kaart, ook al had ik aangeklikt dat de de kaart inz'n geheel op de SD kaart geschreven moest worden.
De laatste kaartupdate heb ik nog niet gedaan, maar zou de kaart graag in z'n geheel op de sd-kaart zetten, leest dan sneller in, denk ik.
Hoe moet ik dan Handelen?
Eerst nog wat verder experimenteren, leer ik het meeste van, anders vraag ik tel. ondersteuning aan.
Marco: heb je nog wat tips?
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 26 jun 2018 14:04

Nav V niet aangesloten en wel detail kaarten?
Zo niet, dan met Garmin Express de kaarten opnieuw installeren en bij d eopties opgeven dat de kaarten alleen op de computer moeten worden geïnstalleerd.

Daarna de Cache van BaseCamp opruimen: viewtopic.php?p=5560#p5560

En daarna met programma JaVaWa Device Manager de kaartzichtbaarheid van de kaarten in de Nav V uit te schakelen, dan weet je zeker dat bij aangesloten toestel je altijd de kaarten gebruikt die op de computer staan.
Marco.

.
trebla400

Berichtdoor trebla400 » 21 jul 2018 07:27

Dag,
ik heb een Oregon 450t en een lifetime subscription op City Navigator Europe. Ik dacht even de 2019 te updaten, maar dat heeft me een nacht gekost :x en ik ben er nog niet uit.
Ik heb alle software teruggerold van 4.7 naar 6.2 en ook de Mapinstall verwijderd. ook de GPS gereset en ook geprobeerd op alleen de SD card te installeren.
1 segment van de kaart gaat goed. Als ik echter Spanje en Frankrijk selecteer, dan moet ik eerst lang wachten op het opbouwen van de indexbestanden en de overdrachtsbestanden. Maar daarna gaat het mis, en stopt de overdracht met de boodschap kaarten niet overgedragen.

SD card is 8GB, opnieuw geformatteerd. Windows 10 computer, maar dat is een desktop.

Probleem is dat ik nu de weg op moet op vakantie, en ik heb een laptop bij me. Hoe kan ik het onderweg nog ergens herstellen? Dus de kaarten software opnieuw downloadedn op een nieuwe computer, Basecap 6.2 en dan installeren?
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 21 jul 2018 09:00

Doe je alles onder Windows of deels ook op de Mac?

Formateren van SD kaart, welk bestandsysteem heb je gekozen?
Wat is de versie van MapInstall nu?
Marco.

.
trebla400

Berichtdoor trebla400 » 21 jul 2018 09:06

Alles onder Windows. Ik heb de SD card geformatteerd met FAT32. Waar kan ik de Mapinstall versie no. vinden? als je het programma opent zie je geen help om het versienummer te zien.
Ik hoop zo dat je ons nog kan helpen.
trebla400

Berichtdoor trebla400 » 21 jul 2018 09:08

ik heb trouwens ook een andere SD Card geprobeerd en ook een upload met good old Mapsource. Dan krijg ik de melding:

"De bronlaadcache heeft geen geladen MUI-item".

Daarbij heb ik direct een kaartlezer gebruikt, geen gps er tussen.
trebla400

Berichtdoor trebla400 » 21 jul 2018 09:10

er staat een Mapinstall versie in de folder Garmin>Mapsource. De installatiedatum is 2013. Het is allemaal heel bizar.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 21 jul 2018 10:46

ALs je MapInstall start, dan heb je de control box van het venster, dubbel klikken daarop is MapInstall afsluiten.
Klik je 1x dan krijg je een menu, een van de menu onderdelen is Over MapInstall waar je het versie nummer kan vinden.

Als dat versie 4.20 is, dan is dat de foute. zoek in google op Index of Perry en dan in mapping utilities vind je mapinstall 404.
Nu eerst de oude MapInstall verwijderen, via Programma verwijderen van Windows. Indien er geen Garmin MapInstall vermeld staat, dan deze stap overslaan (Garmin BaseCamp 4.7.0 zal er wel staan).
Hierna met de hand de folder C:\Program Files (x86\Garmin\MapInstall incl. de inhoud verwijderen.
Daarna pas de nieuwe MapInstall installeren.

FAT32 is prima voor de SD kaart.

Probleem ligt niet aan BaseCamp programma, maar aan MapInstall en bij herinstallatie van BaseCamp 4.6.2 wordt vaak de oude MapInstall niet goed overschreven.
Marco.

.
Motorrijder_2000

Berichtdoor Motorrijder_2000 » 31 jul 2018 19:49

Hallo Marco.
Zoals je al weet heeft de herinstallatie van de vorige versie van BC niet het gewenste resultaat opgeleverd.
Ik was afgelopen dagen bezig een paar routes in Duitsland te controleren en her-te-berekenen.
In het bijwerken van de routes ging het dus herhaaldelijk mis, vastlopers en eruit klappen van BC.
Tot ik met het schuifje van de Detail ging 'schuiven', dan bouwde het scherm, zoals gebruikelijk, opnieuw op, en was alles weer werkbaar.
Opgelost 'for the time being,/programma kennelijk eea niet bijhouden.

Groet, Jaap.

Terug naar “Garmin BaseCamp (en MapSource/nRoute)”