gpx niet op te slaan vanaf website

FAQ's voor Garmin BaseCamp onder Windows en/of Mac en Garmin MapSource (en nRoute).

Slippers op reis

gpx niet op te slaan vanaf website

Berichtdoor Slippers op reis » 13 dec 2010 01:01

Hoi,
Aangezien wij zelf een website hebben waar anderen waypoints en tracks kunnen downloaden, uploaden wij ze ook in .gpx bestanden, naast .gdb.
Maar het werkt niet! Kan iemand mij vertellen wat ik fout doe?

Vanuit Mapsource upload ik als bestand de .gdb en die werkt goed.
Als ik hetzelfde bestand opsla als .gpx en upload en vervolgens probeer te openen krijg ik tekst te zien. Met rechter muis klik en doel opslaan als kan ik het alleen als een XML bestand opslaan.

Ik heb met MS 6.13.5 en MS 6.16.3 en EasyGPS de bestanden als .gpx opgeslagen, blijft hetzelfde.
Als ik het .gpx bestand met rechter muisklik opsla dan wordt het een .xml bestand. Deze kan ik wel openen met Mapsource, maar helaas niet met Basecamp (versie 3.1.2) of easyGPS of OziExplorer. Ze zien de goede extensie niet.
Het betreft deze website: http://www.slippersopreis.nl/download-waypoints.html onderaan de pagina staan mijn voorbeelden met kenya en mongolië. Misschien maakt dat mijn probleem gelijk duidelijk?

Hoe krijg ik goed downloadbare .gpx bestanden op mijn website? Of hoe open jij deze bestanden in een ander GPS programma dan MS ?

Alvast bedankt voor alle info!
Groeten Emiel
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 13 dec 2010 19:04

Dit ligt aan de manier waarop Webbrowsers werken en hoe bestanden zijn getypeerd en geclassificeerd binnen Webbrowsers. Hetzelfde probleem ontstaat als je bestanden met de extensie .txt probeert beschikbaar te stellen voor download. Je doet dus niet is fout, maar een .GPX word als XML gezien en die word standaard getoond en niet gedownload.

Methode 1 om een .GPX beschikbaar te stellen ter download lukt alleen als je eerst het .GPX bestand inpakt (comprimeert) en als .ZIP (aan te raden extensie) of .RAR beschikbaar stelt.

De 2de methode is gebruik te maken van een download manager, dit klinkt zwaar, maar is het niet. Ik gebruik Download Center Lite en daarmee kan ik alle bestanden (dus ook .txt en .gpx) beschikbaar stellen voor download. Zie onze GPS-Expert locatie pagina en de downloads die hier staan als voorbeeld.

Indien je hulp nodig hebt om een en ander te implementeren, kan ik bijstaan (niet gratis), ik weet vrij veel van de technische kant van websites.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
JaVaWa
Ervaren
Contacteer:

Berichtdoor JaVaWa » 14 dec 2010 21:30

Je vergeet de derde methode:
Maak in de map waarin de gpx-bestanden staan een bestand aan met de naam .htaccess (inclusief punt!) en plaats hierin de volgende regel:

Code: Selecteer alles

AddType application/save .gpx

Dit werkt als de webserver Apache gebruikt.

Bij IIS doe je het met een bestandje genaamd web.config met de volgende inhoud:

Code: Selecteer alles

<configuration>
<system.webServer>
<staticContent>
<mimeMap fileExtension=".gpx" mimeType="application/save" />
</staticContent>
</system.webServer>
</configuration>

:wink:
Slippers op reis

Berichtdoor Slippers op reis » 15 dec 2010 16:52

Dank voor de reacties,
Inmiddels werkt het goed. De tracks downloaden en openen lukt. Het downloadcenter en de code plaatsen met .htacces werkt denk ik op de zelfde manier. Die code plaatsen ga ik volgende week nog uitproberen, nadeel van downloadcenter is dat de link opent met de naam van de software erin....
En inderdaad, inpakken is ook een goede optie.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 15 dec 2010 18:00

Die naam zie je in download center lite alleen bij de gratis versie, voor 19 euro incl btw (met btw nummer is het dus maar 15 euro nog wat) is dat niet meer aan de hand en is het gewoon de link op je eigen site, zonder bestandsnaam aanpassing.

Inpakken is prima, maar er zijn best nog veel mensen die moeite hebben met ingepakte bestanden is mijn gps trainers ervaring.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.

Terug naar “Garmin BaseCamp (en MapSource/nRoute)”