Wat is het verschil tussen een Route en een Track?

Routes en tracks/sporen voor iedereen. Kopieer niet zomaar een route, maar link dan naar de betreffende site.
Marco
Moderator
Contacteer:

Wat is het verschil tussen een Route en een Track?

Berichtdoor Marco » 11 mei 2008 20:30

• Een route is waar je naartoe wil - vooruit dus.
  • Een track is waar je geweest bent, ook wel triplog of kruimelspoor genoemd - achter je dus.

Route:
  • Een route bestaat uit minimaal een start en eindpunt.
  • Een route kan worden voorzien van extra routepunten en/of Waypoints/Favorieten
  • Een route kan tijdens rijden veranderd worden door middel van herberekenen of handmatig toevoegen of verwijderen van
  • routepunten
  • Tijdens lopen/rijden kunnen er richtingsinstructies worden gegevens door de GPS. Dit heet de gerouteerde route en is afhankelijk van de kaart.
  • Een route die hemelsbreed/vogelvlucht lijnen toont is nog steeds een route en heet de directe route. Geen richtingsinstructies, wel richting en afstand indicatie. Zelf de weg naar het volgende routepunt zoeken
  • Een route kun je door je PC of toestel op verschillende manieren laten berekenen, snel, kort en direct (offroad

Track:
  • Bevat allemaal "vaste" trackpunten
  • Bevat zoveel trackpunten als bochten
  • Bevat extra informatie over positie, hoogte, richting, snelheid en temperatuur
  • Sommige GPS toestellen kunnen een track laden, dan tonen, zodat je de track kunt na rijden (ook wel TracBack genoemd)
  • Tijdens narijden zijn er geen navigatie instructies mogelijk.
  • Een track kan in het toestel niet gewijzigd worden, wel op een PC.
  • Kan goed gebruikt worden voor Geotagging (positie in je foto's)
Laatst gewijzigd door Marco op 22 jul 2012 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Wissec

Berichtdoor Wissec » 22 jul 2012 09:48

Heb ik eens een rare vraag.
Ik zit te overwegen om een Zümo 350 te kopen.
Nu lees ik dat deze niet overweg kan met Tracks, maar als ik je verhaaltje goed lees maakt hij deze zelf! Kan ik deze tracks dan ook niet gebruiken om een route bv terug te rijden/kijken of geldt dit alleen voor tracks die je van een ander kan downloaden?
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 22 jul 2012 10:15

* In de zumo350 kun je een spoor/track laden, laten converteren naar een reis (route) en dan rijden als een route.
* Bij starten route en je bent nog niet bij het beginpunt -> kies eerste routepunt.
* Bij starten route en je bent op beginpunt of ergens halverwege (en staat op de route!!) dan kies je het laatste punt.
* Bij starten route en je bent halverwege, maar staat nog niet op de route, dan via de kaart kijken waar de route loopt, die aantikken en naar toe navigeren, daarna weer de route selecteren en eindpunt kiezen (route naar de route).

* Let er wel op dat je herberekenen bij foutrijden uitzet, anders is het al snel afgelopen met de pret, dan wordt er een spontane route naar eindpunt verzonnen door je GPS zodra je van de route bent afgeweken.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.

Terug naar “Routes & Tracks/Sporen ”