Track naar Google KML/KMZ uit nRoute of GPS

Routes en tracks/sporen voor iedereen. Kopieer niet zomaar een route, maar link dan naar de betreffende site.
Franzie

Track naar Google KML/KMZ uit nRoute of GPS

Berichtdoor Franzie » 24 sep 2011 23:10

Hallo allemaal
Een vraagje over een probleem waar ik tegenaan loop.
Binnenkort ga ik een maand of 5 naar zuidelijk Afrika. Ik wil voor de thuisblijvers op mijn homepage aanwijzen welke route ik heb gereden. Ik kan daarvoor een .kml of een .kmz bestand naar mijn homepage uploaden zodat het verwerkt wordt en zichtbaar wordt in Google Earth. Dat werkt allemaal zolang het bestand niet groter is als 3 Mb! want als het Garmin gps bestand groter is kan het met GPS Visualizer niet geconverteerd worden.
Voorheen gebruikte ik de gereden route uit mijn Nuvi 765T maar heb nu besloten en een aparte laptop voor te nemen. Op deze laptop met externe "muis" draait MobilePC en NRoute, dit werkt!. Deze 2 programma's kunnen de kaarten van Tracks4Afrika draaien, wat ik nodig heb!
Mijn vraag is nu hoe ik het bestand met de gereden route uit MobilePC of uit Nroute krijg zodat ik het naar kml of kmz kan converteren.
Als iemand een heel andere benadering heeft die prima werkt is dat ook prima! :)

alvast bedankt

Frans
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 25 sep 2011 13:13

Ik neem aan dat je weet dat Tracks4Africa ook op de Nuvi 765T werken. In je tekst geef je aan dat het nu wel met nRoute werkt, maar met de nuvi werkt het net zo goed volgens mij. Nadeel van een Laptop is dat ze meestal niet stof en water dicht zijn en dat dit sneller tot mechanische defecten en oververhitting kunnen leiden.

In plaats van de genoemde website kun je ook bij GPSies.com terecht voor conversies.

En op een andere manier kun je je hele route inclusief foto's in een flash animatie krijgen is gebruik maken van EveryTrails.com

Dan krijg je zoiets:
http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=8918

Bij beide sites kun je dus je tracks uploaden en linken, maar bij beide sites kun je de resultaten ook weer in KML/MKZ downloaden om op je Website te integreren.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Franzie

Berichtdoor Franzie » 25 sep 2011 19:57

Dat het met T4A werkt dat weet ik! Heb hem al 2 keer in Afrika met plezier gebruikt. Maar de vraag was eigenlijk of MobilePC en/of Nroute een gps bestand van de gereden route produceren om die te converteren naar kml of kmz

gtx
Frans
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 25 sep 2011 20:50

Mobile PC die maakt een track, maar archiveert volgens mij niet zoals de moderne Garmin GPS toestellen dat wel doen.

Van nRoute weet ik het niet meer, te lang geleden, Zelf even proberen/onderzoeken op een willekeurige PC of de functie erin zit.

Wat wel kan is gebruik maken van GpsGate om als proxy (verdeelstation) tussen je GPS muis (neem een USB variant) en de applicaties te dienen, dan kun je zelfs een apart programma gebruiken om de tracks op te nemen en te bewaren.

Ik zou echter eerder voor een Montana 600 gaan dan de laptop constructie.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
Franzie

Berichtdoor Franzie » 25 sep 2011 21:45

GPSGate heb ik draaiend om locatie bv in Google Earth te zien. Welk programma zou de track dan kunnen opnemen?

Gtx
Frans
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 25 sep 2011 22:30

Franzie schreef:Mijn vraag is nu hoe ik het bestand met de gereden route uit MobilePC of uit Nroute krijg zodat ik het naar kml of kmz kan converteren.

Ik ga even terug naar je oorspronkelijke vraag. En daarop heb ik je al een antwoord gegeven. Want ik raak in de war namelijk van je vervolg vragen.

Heb je dit al geprobeerd of niet? Zo ja, lost het je probleem op?
Heb je nRoute nu wel of niet geprobeerd en genereert nRoute een triplog? Want je verteld in je eerste posting dat de laptop met de GPS muis al werkt.

Als een Garmin trackfile groter is dan 3 Mb, dan kun je die zelf mbv MapSource opsplitsen in bestanden die kleiner zijn. En jeutje, die 3 Mb is al best heel groot. Dus splitsen met MapSource moet zo gebeurd zijn. En als de log in GDB formaat is, kun je die met dezelfde MapSource omzetten naar GPX, waarbij al heel lang een mogelijkheid in MapSource en BaseCamp zitten om gegevens vanuit het venster in Google Earth te tonen. Staat het daarin, dan is het eenvoudig om in Google Earth het pad op te slaan als KML/KMZ bestand.

Verder kan een hele grote track vaak prima gefilterd worden, met MapSource, GPSies.com of WinGDB3, zodat er wat minder trackpunten nodig zijn.

Met GpsGate kun je loggen naar een NMEA logfile die je naderhand met WinGDB3 weer omzet naar gpx track. Andere programmatjes kan ik ff niet zo snel met Google vinden. misschien kun je de de basis van de convertors GPS Babel eens proberen.
Marco.

.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 25 sep 2011 22:33

Nog even als aanvulling, Google Earth kan ook Garmin GPX bestanden importeren via Menu Extra - GPS
Marco.

.
Franzie

Berichtdoor Franzie » 25 sep 2011 23:36

Ik zal ook even teruggaan want eea blijkt niet duidelijk :)

Ik heb nu: een laptop met daarop GPSGate, MobilePC en Nroute werkend. Ook Mapsource V6.x maar die kan niet omgaan met de Haicom 204-III-usb. Ik ben met zoeken gestopt naar V4.02 want die schijnt het wel te kunnen maar niet meer te vinden. (mocht jij hem hebben hou ik me aanbevolen :)
Maar goed, Laptop, GPSGate, Haicom 204, MobilePC en Nroute dus. Wat ik zoek is of ik uit deze 2 programma's een bestand kan halen waarmee ik (na converteren) de route op internet kan zetten.
Voorheen deed ik dit met de Nuvi 765, waarvan ik het (ik meen) gpx bestand converteerde naar kml(z) en dat op mijn homepage plaatste zodat de route zichtbaar werd.

Ik ga een half jaar naar zuidelijk Afrika en er zou wat met de nuvi kunnen gebeuren (diestal of gestolen). Ik wil dus een backup hebben iets waarmee ik hetzelfde kan.
Daarbij komt dat ik met een laptop (of eeepc) een groter beeld en meer overzicht heb als met de Nuvi.

Ik hoop dat eea meer duidelijk is nu.

gtx
Frans
Franzie

Berichtdoor Franzie » 25 sep 2011 23:41

Nog even een nabrander:

Goeie tip die site GPSies, kende ik niet en accepteert triplogs tot 8Mb. Mooi! Bedankt!

gtx
Frans

Terug naar “Routes & Tracks/Sporen ”