Hoe lang mag een Garmin GPS route zijn?

Routes en tracks/sporen voor iedereen. Kopieer niet zomaar een route, maar link dan naar de betreffende site.
Marco
Moderator
Contacteer:

Hoe lang mag een Garmin GPS route zijn?

Berichtdoor Marco » 12 jul 2011 09:03

De lengte maximale lengte van van de route is niet te geven, maar er is wel een factor complexiteit van een route in het aantal routepunten en richtingsaanduidingen.

Dit gaat over gerouteerde routes en niet over directe routes. Directe routes kunnen onbeperkt zijn in lengte en maximaal 250 routepunten bevatten.

Het meest bepalende is de complexiteit van de route word niet bepaald door het maximaal aantal routepunten, maar hoeveel richtingsveranderingen zitten er in een route?

En bij richtingsveranderingen telt elke kruising/afslag en rotonde mee. En nu komt het, deze mag niet boven de 255 richtingsveranderingen komen en dit is inclusief het aantal routepunten.

Ga je hiermee proberen, dan zul je zien dat je met 50 routepunten al heel dicht richting de 255 routepunten gaat komen.

Outdoor toestellen:
In alle outdoor toestellen zit een limiet van maximaal 50 routepunten en de 255 richtingsaanwijzingen per route.
Of 250 routepunten per route als het een directe route is (volgt geen wegen).

Motor/Auto toestellen:
Een limiet van maximaal 250 routepunten (directe route) of een mix van x routepunten en y richtingsaanwijzingen die niet meer dan 255 punten zijn per route.

Tonen van aantal richtingsveranderingen in een route in MapSource:

Dubbelklik de Route of Rechtermuisknop->Eigenschappen terwijl u naar de route wijst met de muispijl (en selectiegereedschap).
Nu verschijnt het Route-eigenschappen venster (word al getoond op plaatje onder)
Kies daarna het tabblad Richtingen
En blader helemaal naar beneden om het totaal aantal richtingsaanwijzingen te zien.

Afbeelding

Tonen van aantal richtingsveranderingen in een route in BaseCamp:
In BaseCamp voor Windows eenvoudig op te vragen, BaseCamp voor Mac helaas nog niet helaas niet.

Dubbelklik de Route of Rechtermuisknop->Eigenschappen terwijl u naar de route wijst met de muispijl (en selectiegereedschap).
Nu verschijnt het Route-eigenschappen venster (word al getoond op plaatje onder)
EN heir worden nu het aantal Punten en Via-punten getoond. Via-punten zijn de vlaggetjes of routepunten op het scherm.
Het aantal Punten is inclusief de Via-Punten en is het totaal waar het om gaat.

Afbeelding

Wat gebeurd er als de route te "lang" is? Wel, dan zal uw GPS de route berekenen tot een bepaald punt en een waarschuwing geven dat het laatste deel van de route berekend wordt als u daar bent. Op het scherm word dat deel van de route weergegeven als directe route (hemelsbreed/vogelvlucht lijnen).

Dit doorrekenen gaat soms goed, maar soms ook niet. Beter is om toch de route in te korten en zo minder richtingspunten in een route te hebben.

max aantal routepunten
max aantal viapunten
max aantal tussenpunten
maximale route lengte
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Redcap

Berichtdoor Redcap » 24 jun 2013 11:01

Interessant topic!
Vraagje: die limieten, gelden die echt voor alle outdoor toestellen, of zijn er verschillen? Bijv de Oregon 600 heeft eens tuk mer CPU kracht dan de oudere Garmins, misschien liggen die limieten hier anders?
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 24 jun 2013 13:35

Het maximaal aantal routepunten van 50 en 250 zijn hard in geprogrammeerd en niet flexibel.

Het aantal richtingsveranderingen van 255 bij gerouteerde route is een richtlijn, waarvan we weten dat het onder dit getal meestal goed gaat, maar boven dit getal sneller faalt.

Snellere processor levert sneller een berekende route op, niet meer routepunten ;)
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 14 jul 2013 18:31

Bij de zumo 340 en zumo 350 werkt het toch even anders en kan ik inderdaad zeer lange routes plannen:

Ik heb een route gemaakt in CNU 2014.10 in BaseCamp voor Mac. Vermijdingen op Snelwegen, Provinciale wegen, Nauwe paden en Carpoolstroken. Met kortste afstand.

Bij oversteken van B wegen is regelmatig een extra viapunt nodig, is het een stukje (niet recht tegenover elkaar), dan is meestal 2 viapunten op de desbetreffende kruisingen voldoende.

Aantal stops: 95 (met iets van totaal 6 harde punten)
Totale afstand: 1357 km
Transportmiddel: Motorfiets
Routemodus: Via de weg
Totale verplaatsingstijd: 30 u, 42 min
Totale tijd: 30 u, 42 min
Aantal aanwijzingen: 904

Laden naar de microSD kaart in de zumo350 en even wachten en de route was al geïmporteerd voordat ik in de Reisplanner kon kijken:
Afbeelding

GPS in simulatie gezet en de route gestart. Duurt allemaal wat langer, maar ik zie geen fouten of problemen, anders dan dat ik hier en daar een extra routepunt had moeten plaatsen.
Afbeelding

Hiermee is het volgens mij de eerst Garmin GPS die op basis van een route het zo ver schopt in mijn weten.

Wat ik niet heb geprobeerd en wat ook nog kan met BaseCamp (sinds de 4.2.1 versie) kan is een stuk snelweg nemen en dan aan begin en einde een viapunt te plaatsen en van het eerste routepunt de activiteit naar auto te wijzigen (snelste tijd en alleen onverhard vermijden).
Marco.

.
Wolfrider

Berichtdoor Wolfrider » 29 okt 2013 15:46

Ik zit ook met een lange door mij gemaakte route (300km ) met veel kronkelweggetjes in de belgische ardennen met blijkbaar te veel viapunten.
Kan die niet in de gps laden, wordt niet aanvaard.
Ik heb al met win gdb3 alles ontvlagd maar kan ze dan nog niet laden in de gps.
Hoe kan ik dat aantal punten verminderen zonder af te wijken van de route?
Ik heb een zumo 550.
zumo 550
nuvi 200
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 29 okt 2013 16:26

De enige manier om deze route wel in de zumo550 te krijgen is deze veranderen in 2 routes.

M.a.w. zoek een lunch locatie en knip de route in tweeën.
Marco.

.
Stxrider

Berichtdoor Stxrider » 22 mei 2014 19:34

Wolfrider schreef:Ik zit ook met een lange door mij gemaakte route (300km ) met veel kronkelweggetjes in de belgische ardennen met blijkbaar te veel viapunten.
Kan die niet in de gps laden, wordt niet aanvaard.
Ik heb al met win gdb3 alles ontvlagd maar kan ze dan nog niet laden in de gps.
Hoe kan ik dat aantal punten verminderen zonder af te wijken van de route?
Ik heb een zumo 550.

• Route Dupliceren alle via-punten weg halen en opnieuw de punten neerzetten, en probeer de punten efficienter te plaatsen. Zolang Basecamp de route volgt door de punten verder uit elkaar te zetten (indien mogelijk) spaar je mogelijk nog wat punten uit.
  • Anders gewoon 2 routes maken als hiervoor al gezegd is.
Hennie 63

Berichtdoor Hennie 63 » 12 nov 2014 15:39

goedemiddag,
ik heb een vraag die aansluit op dit onderwerp, als ik een motorroute maak op basecamp met Citynavigator versie 2015.3 over bv. een mooie D weg in Frankrijk ,dan word ik bij elk steegje/zijstraatje van de route af gestuurd en/of moet ik omkeren
Om dit te voorkomen moet ik bij elk zijstraatje een extra tussenpunt plaatsen
Ik heb al wat geprobeerd met mijn opties van route bepaling maar zonder resultaat.
Buiten dat het heel bewerkelijk is om zo een route te maken ben je ook heel snel door je 50 routepunten en 255 richtingsaanwijzingen per route heen. Wie heeft er tips ?
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 12 nov 2014 21:13

Dan zitten de instellingen van activiteitenprofiel Motor of Auto je in de weg.

Generiek instellen via opties - Routering en in elke gemaakte route de juiste activiteit kiezen.

Standaard staat de Motor activiteit in BaseCamp niet zo handig.
Marco.

.

Terug naar “Routes & Tracks/Sporen ”