Verschillen na herberekenen van bestaande routes

Routes en tracks/sporen voor iedereen. Kopieer niet zomaar een route, maar link dan naar de betreffende site.
pmholsthoorn

Verschillen na herberekenen van bestaande routes

Berichtdoor pmholsthoorn » 12 mar 2010 12:42

Ik haal wel eens toeritjes van andere mensen/motorclubs (natuurlijk na overleg) van het internet.
Als ik dan deze wil gaan contoleren en herbereken op mijn PC zie ik heel vaak minimale verschillen tussen de lijntjes in roze en geel (bestaande en herberekende route). Moet ik dan alles aanpassen of aleen de grote verschillen? En hoe onstaan deze dan eigenlijk? Want heel duidelijk zie ik op b.v. 20 m inzoomen dat de weg net naast de bestaande weg loopt?
Ik wil nml.niet tijdens het rijden steeds links en rechts opgestuurd worden als ik recht door kan. Een beetje spoorzoeken is leuk , maar.....
Wie helpt me verder?
Voor mij is de GPS (een Zumo 550) een welkome aanvulling op het genot van het rijden met de motor. En het wordt nu met Onroute weer landelijker.
Met deze BMW 1200 C is het nu nog fijner toeren, nooit meer de weg kwijt en altijd weer op tijd thuis
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 12 mar 2010 21:35

Ik heb even de titel aangepast.

Tsja, waardoor komt het:
  1. Verschil in kaart versie, waarbij wegen zijn "verlegd" (beter op hun plaats meestal)
  2. Vector kaarten werken met punten en rechtelijnen en niet met glooiende en vloeiende lijnen (of bochten). Alles is "vierkant"
  3. Kaarten worden steeds nauwkeuriger en vollediger, meer wegen, waardoor bij herberekening nu wegen gebruikt worden die er voroheen ook waren op de kaart, maar nu bv de juiste snelheid en wegencategorie hebben gekregen.
  4. wegen die daadwerkelijk veranderd zijn (eenrichting, afgesloten, woonerf, voetgangerszone....)
  5. soms de routeringsinstellingen die anders staan (ook het schuifje in Mapsource telt hier mee).
  6. soms de vermijdinginstellingen die anders staan.
  7. soms de rijsnelheden die iemand heeft aangepast in Mapsource

Allemaal redenen die veranderingen tot gevolg hebben. Meestal klein. Aan jouw de de taak om ze er uit te halen of gewoon te negeren en voor lief te nemen.

Als ik zelf twijfel aan de bruikbaarheid van een oude route, dan maak ik er via WinGDB een track van en ga ik de route gewoon overtrekken. Overtrekken van een track vind ik makkelijker dan een route, plus dat bij wijzigen van de route je nooit de verkeerde route kunt bewerken.

En mede door de snelheid van kaartupdates van Garmin gaat dit verschil in routes alleen maar groter worden en steeds vaker voorkomen. En ik denk dat we ons er niet teveel van moeten aantrekken en de kleine verschillen gewoon moeten gaan leren te accepteren en negeren.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
pmholsthoorn

Berichtdoor pmholsthoorn » 13 mar 2010 06:56

Ja,Ja, het blijft dus fijn als je van zo een overgenomen route ook weet in welk bestek (lees routeinstellingen etc.) er is gebruikt? Maar na het gewoon herbereken valt de weg dus gewoon op zijn juiste plek op de door mij gebruikte kaart dus? En door het eerst de gekregen route te dupliceren zie ik waar de wijzigingen zitten?
Voor mij is de GPS (een Zumo 550) een welkome aanvulling op het genot van het rijden met de motor. En het wordt nu met Onroute weer landelijker.

Met deze BMW 1200 C is het nu nog fijner toeren, nooit meer de weg kwijt en altijd weer op tijd thuis
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 13 mar 2010 09:35

Helemaal juist.

Herberekenen zorgt ervoor dat de route over wegen loopt op jouw kaart (versie).
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
pmholsthoorn

Berichtdoor pmholsthoorn » 14 mar 2010 01:05

Maar Marco,......
Dus dan heeft dat dupliceren van een route en terug zetten met het elastiekje eigenlijk geen zin toch? Want als de weg is verlegd om reden van een van de door jou genoemde reden van wijziging ben je toch niet goed bezig als je dat weer terug zet, of ben ik nou dom?

Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 14 mar 2010 10:33

Als de ruoutes geheel parallel lopen, maar visulee niet over elkaar heen, dan is het al goed.

Als je ze identiek over elkaar heen wilt hebben, is het resultaat dat je juist routepunten naast de weg plaatst, dat is niet de goede weg ;)

Je past alleen de stukjes aan waar de routes daadwerkelijk een andere weg kiest.

P.S. gebruik svp de knop Nieuw Antwoord onder aan de pagina en NIET de Quote knop als je wilt reageren op een bericht.
Marco.

.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 14 mar 2010 14:46

In de huidige Promotor staat een rit door de Eifel, en hierin is is het effect heel goed zichtbaar.

Ik dupliceer de route en de herberkende route is geel (actief). Hier zie je heel duidelijk dat de route in een oudere kaart is gemaakt en dat de weg letterlijk is opgeschoven.
Afbeelding

Dit is ook een "risico" voor routepunten, want die staan opeens in de wei/bos. Normaal geen probleem, en via de elastiekjes methode is ook het routepunt netjes op de weg te zetten.
Afbeelding

Voor een TomTommer zou dit een heel lastig punt kunnen worden. Als je de afstand opmeet, is het maar 9m afstand van de weg naar het routepunt.
Voor de Garmin rijder geen enkel probleem.
Marco.

.
Rth741

Berichtdoor Rth741 » 07 aug 2013 10:27

Een route in MS ziet er anders uit dan in BC en soms weer anders in de GPS (NUVI 1490)
De route bepaling instellingen in MS stel ik in zoals in BC en toch verschilt deze route dan.Ik gebruik dezelfde kaart.
En de gps berekent opnieuw op een andere wijze deze route .
Voor de GPS veronderstel ik dat deze de maximum toegelaten snelheid van de wegen toepast (in zoverre dat deze erin staan en juist zijn ) bij de berekening want hier kan ik geen aanpassing doen zoals in MS of BC.
Dus vandaar mischien de afwijking in de route berekening.
Ik vind dit al jaren vervelend omdat men telkens in de GPS de volledige route moet gaan nakijken om de verschillen te zien.
Ik hoop ooit eens een route via MS of Bc naar de GPS over te brengen zonder veranderingen.
Ik heb de vraag al eens gesteld aan GARMIN maar ,,,,,,,,no answer.
Deze vraag stelde ik ;welke parameters worden gebruikt en zijn van belang bij het berekenen van een route in de GPS.
pmholsthoorn

Berichtdoor pmholsthoorn » 07 aug 2013 12:05

Troost je dat komt NOOIT want iedereen doet het anders en heeft een ander zgn. bestek.
Naar als jij de route dupliceert en die dan herberekend in jouw kaart en jouw bestek kom je er m.i. altijd uit.
En anders de route is altijd belangrijker dan de bestemming toch?

Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 07 aug 2013 12:43

De enige manier om onafhankelijk van de instellingen of kaart een route gelijk te houden is door de instellingen te veranderen en dan de route weer hetzelfde te maken.

Dus:
maak een route en dit is je basis.
In BC kun je hier een spoor van maken als referentie.
in MapSource maak je een duplicaat.
Verander nu de instellingen /snel/kort en vermijdingen.
Pas de route aan zodat deze het origineel weer volgt.
Pas de instellingen weer aan (minder extreem bv)
Herhaal dit proces zo vaak je wilt

Gevolg is dat je meer routepunten hebt moeten toevoegen, waardoor de route niet tot nauwelijks meer kan veranderen. Vermijden onverhard is in BC trouwens extremer dan in MS.

Dit alleen binnen hetzelfde voertuig! In BC gewoon alleen Auto gebruiken of een kopie hiervan, geen motor of andere activiteit.

En dan laden en rijden.

(of een toestel nemen die een track kan volgen en dat doen).
Marco.

.

Terug naar “Routes & Tracks/Sporen ”