Garmin etrex touch 25: hoe volg ik een geuploade route?

Routes en tracks/sporen voor iedereen. Kopieer niet zomaar een route, maar link dan naar de betreffende site.
HikingMum

Garmin etrex touch 25: hoe volg ik een geuploade route?

Berichtdoor HikingMum » 27 mei 2017 14:18

Vorig jaar verving ik mijn oude 'toggle' Garmin voor een etrex touch 25. Vantevoren maak ik routes (in OS Survey: ik hike in de UK). Die zet ik dan in de gpx map van mijn Garmin. Maar als ik de route in mijn Garmin selecteer en op 'go' druk, dan krijg ik geen breadcrumb (zoals in mijn oude Garmin) maar een dikke rechte paarse lijn. Dan weet ik dus niet of ik van de route afwijk en juist in de UK is dat erg belangrijk, omdat paden nogal eens niet zichtbaar zijn. Wat moet ik doen om mijn eigen track te zien langs de geuploade route?
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 28 mei 2017 08:42

De dikke rechte paarse lijn duid dat het geen track is maar een directe route die hemelsbreed aangeeft waar je naar toe moet.
De track wordt ook paars aangegeven, maar dan zoals je die gemaakt had.

Wat je hebt gedownload is dat wel een track? Of probeer je naar begin punt te navigeren, dat doet een eTrex standaard via die directe lijn.
Je kunt de route/track bijsluiten bij je posting, dan kunnen we meekijken.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
HikingMum

Berichtdoor HikingMum » 29 mei 2017 20:06

Hi Marco, wat aardig dat je zo snel hebt gereageerd. Ik heb op de website van Ordnance Survey een route (een track?- de Garmin noemt het in het Engels gewoon een route, en OS ook) aangemaakt: je tekent op de kaart van OS online, in dit geval in Wales, een route met waypoints en die exporteer je als gpx-bestand. Dat bestand heb ik vervolgens naar de gpx-map op mijn Garmin gesleept. Aan de zijkant van de touch zit een knop, als je daarop drukt dan vind je een 'ouderwets' menu (hetzelfde soort menu als op mijn oude toggle-gestuurde Garmin). Onder route-planner vind je dan je routes terug. Je kunt daar routes creëren (door waypoints in te voeren), of een opgeslagen gpx-bestand kiezen. Als ik een route kies, kan ik die editen, naam veranderen, enz., of - en dat kies ik - 'view map'. Dan zie je de route op de kaart. En hier komt het probleem. Als ik op de knop 'go' klik (wat nu, buiten Wales, natuurlijk geen zin heeft), dan trekt de Garmin vanaf het startpunt een rechte, dikke paarse lijn. In plaats van, zoals op de oude toggle-gestuurde Garmin, gewoon een stippellijntje te trekken van de werkelijk gelopen route (zodat je kunt zien hoe ver je van je route af zit, als het pad weer eens in een moeras verdwijnt). De route zelf, met de waypoints, laat OOK een dikke, maar bochtige lichtpaarse lijn zien - die de ingevoerde route volgt. De gpx-routes vind je alleen onder route-planner, niet onder track manager (waar de gewone gelopen tracks worden opgeslagen).
Terwijl ik zit te proberen, zie ik in het menu ook 'map' (kaart dus). Normaal laat die mijn locatie zien (nu dus in Nederland), maar nu had ik via route-planner natuurlijk nog een kaart in Wales live staan. In 'map' zag ik die nog even, met de route staan. En in 'map' staat de gewone knop Start, waarbij je wel de stippellijn krijgt. Dus misschien dat dit het antwoord op mijn vraag is. Dat de route ook in 'map' toont, mits ik op de juiste locatie ben, ook zonder dat ik de route via route-planner aanklik. Dat had ik vorig jaar niet geprobeerd.
Misschien kun jij er nog iets aan toevoegen? De bijgevoegde route is die van mount Tryfan in Snowdonia. Op zich geen moeilijke route, maar wel als het weer het laat afweten en dan is het absoluut noodzakelijk voor de veiligheid... Bedankt in ieder geval voor alle moeite!
Bijlagen
Tryfan.gpx
(2.98 KiB) 34 keer gedownload
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 29 mei 2017 20:35

Dit is wat ik zie, een directe route (in de technische zin ook een route en geen track/spoor).
2017-05-29_21-15-19.png

Nu denk ik dat ik weet wat je bedoeld, probeer in de koers/kompas instellingen deze eens om te zetten naar de Koerswijzer ipv de Peilingwijzer, volgens mij krijg je dan die extra lijn erbij die je zoekt. Lukt m even niet om dit te controleren op de eTrex, maar meestal als de koerswijzer wordt gebruikt word de extra lijn weergegeven.

Via Waarheen (loep) - Routes - Ga om deze te starten.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.

Terug naar “Routes & Tracks/Sporen ”