Hoe route plannen op android

Hier kunnen alle vragen gesteld worden over navigatie met en op Tablet en Smartphone met iOS (iPhone/iPad), Android of Mobile Windows
Marcco

Hoe route plannen op android

Berichtdoor Marcco » 17 dec 2013 14:36

Ik wil een route met meerdere punten plannen op een android tablet.
Ik zie in een ander onderwerp hier dat je een .GPX kunt transfereren naar je Garmin. Maar hoe de route maken, of terug inlezen van je Zumo 660 onderweg wijzig op de tabel en terugzetten op de Zumo.
Als motorrijder is het super handig als je een compacte android tablet (bijvoorbeeld Nexus 7) mee kunt nemen ipv die oude win7 netbook.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 17 dec 2013 16:59

Er zijn vele programma's voor Android om te navigeren, maar maken en daarna delen is meestal lastig. Tablets zijn meestal alleen om informatie te lezen en gebruiken. Content creëren is niet onmogelijk, maar vaak lastig. Google Maps op de tablet kent geen route planning, allen a naar b en ook geen export.

Je zou OSMAND+ eens kunnen proberen. Of de betaal versie van CompeGPS TwoNav met een betaalde v-tomtom kaart of osm kaart.

Je zult je wel dienen te realiseren dat wat voor route je ook maakt, je alleen de route/waypoints naar je toestel overbrengt en die zal de route ook nog eens berekenen van waypoint/routepunt naar volgende punt.

Plannen via een website kan ook, maar probeer maar eens een website te vinden die het plannen met een tablet goed ondersteund. Zelfs op een Galaxy Note 10.1 met pennetje blijft het lastig tot waardeloos is mijn ervaring.

Als je een resultaat in een GPX bestand hebt, dan is dat goed. En dan nog overzetten. Voor sommige tablets zijn er OTG adapters waar je een usb-poort op hebt, echter daar kun je een zumo niet op aansluiten, die trekt veel te veel stroom en de poort slaat dicht. Via de microSD kaart van de zumo in deze OTG adapter kan het wel.

Wil je het luxe, dan koop je en iUSBport met daaraan de zumo gekoppeld en dan via wi-fi de informatie in je zumo kopiëren.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 17 dec 2013 17:01

Op een Windows 8 pro tablet kan het juist wel goed, maar ja, dat is dan ook een volledige Windows versie waar je zelfs BaseCamp ook kan draaien. 7" is mij dan echt te klein, 10-12" is beter voor routes plannen.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
Marcco

Berichtdoor Marcco » 18 dec 2013 09:03

Marco schreef:Op een Windows 8 pro tablet kan het juist wel goed, maar ja, dat is dan ook een volledige Windows versie waar je zelfs BaseCamp ook kan draaien. 7" is mij dan echt te klein, 10-12" is beter voor routes plannen.

Heb je ervaring met een Windows 8 tablet? Er komen nu een boel toestel op basis van Intel Bay Trail. Asus T100 is er al(350€), hp omni 10 komt er aan (400$). Bay trail zijn intel atom opvolgers.

Ben wel al eens gaan kijken naar http://motoplaner.de/
als je een gpx laat exporteren, moet je niet kiezen voor het aanvullen van punten, want dan krijg je een fout bij importeren in zumo 660.
Site nog niet op android geprobeerd, maar moet ook lukken, behalve dat scherm nogal klein is natuurlijk.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 18 dec 2013 10:10

Probleem met de websites is dat die muis georiënteerd zijn qua bediening en dat is een tablet niet. Verschil in slepen van bv de kaart of de route gaat dan fout en lukt niet.

Dit zal met een Windows tablet ook gebeuren, echter, de touch van een Windows tablet functioneert meer als een muis dan op een ios of android tablet. In "nood" kun je er gewoon een usb of bt muis aan koppelen.

Ik heb geen direct ervaring met een Windows tablet, maar wel met Windows 7 en 8(.1) en touch (via een Wacom Bamboo).

Het dient liefst wel een Windows 8 pro te zijn en niet een Windows 8 RT editie. Alhoewel de muisfunctie voor RT gelijk is als voor de Pro versie.
Marco.

.
Marcco

Berichtdoor Marcco » 18 dec 2013 17:22

Marco schreef:Probleem met de websites is dat die muis georiënteerd zijn qua bediening en dat is een tablet niet. Verschil in slepen van bv de kaart of de route gaat dan fout en lukt niet.

nog een tip voor (android) tablet gebruikers. Ik heb nu aan mjn nexus 7 een http://www.trust.com/products/productve ... rtnr=16816
toetsenbord met touchpad hangen, gekoppeld aan een usb OTG kabel (van Hama).
Type gaat prima maar ook met de muis precies op een kaart klikken gaat eigenlijk prima. Beter als met een vinger.
Marcco

Berichtdoor Marcco » 18 dec 2013 18:08

Marcco schreef:
Marco schreef:Probleem met de websites is dat die muis georiënteerd zijn qua bediening en dat is een tablet niet. Verschil in slepen van bv de kaart of de route gaat dan fout en lukt niet.

nog een tip voor (android) tablet gebruikers. Ik heb nu aan mjn nexus 7 een http://www.trust.com/products/productve ... rtnr=16816
toetsenbord met touchpad hangen, gekoppeld aan een usb OTG kabel (van Hama).
Type gaat prima maar ook met de muis precies op een kaart klikken gaat eigenlijk prima. Beter als met een vinger.

Nog straffer: opnieuw geprobeerd, maar dan met touchscreen. Die site http://motoplaner.de wil met touch niet werken, maar wel met de muis aan de android tablet !
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 18 dec 2013 22:02

Dan zou een Mirosoft muis met eigen "bt" ontvanger misschien ook werken.

Mijn Galaxy Note 10.1 met Android v4.1.2 kan geen muis (draadloze of bedraade) via OTG adapter gebruiken schijnbaar, mij lukt het niet.

Met de S-Pen die bij de Note 10.1 zit is wel redelijk een route op de motoplaner.de site te plannen. Een punt toevoegen en verplaatsen gaat goed, een punt verwijderen wil me even niet lukken.
Laatst gewijzigd door Marco op 18 dec 2013 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Marco.

.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 18 dec 2013 22:12

Oeps sorry, ik dacht dat ik een dubbel bericht had geplaatst en nu is jou opmerking verdwenen.

Iets op punt klikken. Deed ik, maar gaf mij geen duidelijk menu waarin staat dat ik het punt kan verwijderen (zal aan me Duits liggen en de letters zijn me eigenlijk te klein (moet dus pitchen/zoomen :) )).
Marco.

.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 21 dec 2013 11:35

Muis is gelukt, niet via de Samsung OTG adapter, maar wel met een bluetooth muis. Ik had nog een Mighty Mouse in de la liggen en die doet het prima met mijn Samsung Galaxy Note 10.1 tablet.

Zelfs de squeeze werkt (vorige pagina in browser).

Afbeelding
Marco.

.

Terug naar “Tablet en Smartphone navigatie”