geheugen probleem map62s bij routering

FAQ's voor de Outdoor Garmin toestellen, zoals: fenix, epix, eTrex 10/20/30, eTrex 25/35, GPSmap 62, 64 en 78 modellen (de toestellen met knoppen).
VerdonkJM

geheugen probleem map62s bij routering

Berichtdoor VerdonkJM » 28 apr 2013 09:31

Heren, ik heb een vraag over mijn map62s gps. Als ik de routering gebruik geeft de gps aan na het invoeren van de waypont en de manier van de route (korte tijd of korte afstand) een bericht weer dat de route te lang is en dat ik tussenpunten aan moet geven. Als ik dan op OK druk gaat gps rekenen. Na een behoorlijke tijd geeft gps aan onvoldoende geheugen. Als ik dan naar de vrije ruimte op toestel kijk dan lijkt dat toch voldoende (nog 904 Mib vrij). Op de heen weg werkte routering prima. Ik heb wel geschakeld naar de wandel profiel en had daar in eerste instantie het waypoint ingevoerd en de route aangevraagd. (probleem als hierboven) Kon deze aanvraag niet stoppen dus toestel uitgeschakeld en van profiel gewisseld, terug naar auto. Hierna zelfde probleem. Kan het zijn dat toestel de routeberekening vast houdt? Hoe is deze te stoppen? Wat kan anders het probleem zijn ?

Groeten, Jaap Verdonk.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 28 apr 2013 11:11

Welke kaart gebruik je?
Van waar naar waar?

En de geheugenruimte die je ziet heeft niet met werkgeheugen of routegeheugen te maken. Wat je ziet is opslag geheugen.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
VerdonkJM

Berichtdoor VerdonkJM » 28 apr 2013 12:20

Ik gebruik de laatste nieuwe mapsource kaarten (life time update). We waren in Duitsland in Kyllburg en deze kaarten zijn geladen op de GPS.
Op de geheugenkaart staat de wandelkaart en fietskaart.

Op de heenreis werkte gps perfect.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 28 apr 2013 16:20

Du u heeft een City Navigator kaart (auto/motor), een wandelkaart (welke) en een fietskaart (welke)

Stel in - Kaart - Selecteer kaart -- welke kaarten staan hier aan?

De heen en terug reis, deed u dat wandelend, fietsend of in de auto?

Eén bestemming is nu bekend (Kyllburg), maar waar vandaan/naartoe? Maastricht? Den Burg? Groningen?

(Hoe meer details u geeft, des te beter kunnen we antwoorden)
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
VerdonkJM

Berichtdoor VerdonkJM » 28 apr 2013 19:23

Ja ik heb de nieuwste versie van CN NT2013.4 voor de auto, hier heb ik zelf een kaartenset naar de gps geupload van nedeland, Belgie en eeb groot deel van Duitsland. Verder heb ik de onroute wandelkaart Nederland 1,12en de onroute fietskaart nl 1.62.

De heenreis was Goes - Kyllburg. In de omgeving van Kylburg had ik hem op "wandelen"gezet, terwijl dit dus op de CN kaart draaide omdat ik van Duitsland geen topo kaart heb.

Voordat we naar huis reden met de auto stond de GPS nog op wandelen en heb het waypoint van ons huisadres ingevoerd en toen ging het mis. De GPS uitgezet om de berekeningroute te stoppen. De GPS weer terug op "auto" gezet en opnieuw het waypoint ingevoerd maar weer ging het mis.

Ik krijg de boodschap: This route may take a long time to calculate. Consider adding via points. Als ik OK doe dan krijg ik na langere tijd een bericht van te weinig geheugen.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 29 apr 2013 11:08

Dit lijkt sterk op een vasthouden van instellingen na wisselen van profielen. M.a.w. je wisselt via een profile naar Auto activiteit en toch blijft de Montana met Wandel profiel instellingen werken.

Na wat zoeken vind ik onderstaande:

dvm schreef:
erTeeke schreef:...Ik krijg dan na het ingeven van het navigatiedoel en als ik op GA druk, inderdaad de incorrecte optie MINIMALE STIJGING ?.

Dan hebben we nu 100% zekerheid dat je Montana is aangetast door de "op verzoek bug". Minimale stijging hoor je niet te krijgen bij activiteit autorijden. Alle volgende reisdoelen in dat profiel worden dan foutief berekend, onafhankelijk van de optie die je kiest.

Omzeilen van die bug kan op enkele manieren:
  1. Verwijder de "op verzoek" berekeningswijze met Stel-in/routebeepaling/berekeningswijze
    Nadeel: geen keuze meer bij route instellen.
  2. Stel de activiteit opnieuw in terwijl er een route actief is met Waarheen/Wijzig Routeactiviteit, of met Stel-in/routebepaling/activiteit.
    Nadeel: na elke profielwisseling moet je dit opnieuw doen
Voorbeeld van 2):
- wissel naar profiel AUTO
- kies een dummy reisdoel 100m verderop op de kaart
- kies GA en wacht tot de paarse lijn zichtbaar is
- kies WAARHEEN / WIJZIG ROUTEACTIVITEIT / AUTORIJDEN
- nu wordt de route op de juiste manier herberekend
- vanaf nu wordt ook elke volgende route weer goed berekend zonder verder nog iets te doen, totdat je weer wisselt naar een profiel met berekeningswijze "op verzoek"

Ter info: bij de "op verzoek bug" houd de Montana geen rekening met wat je gekozen hebt en berekent de route met 1 van de ongeselecteerde activiteiten van dat profiel: namelijik de activiteit met dezelfde naam als waarmee je in een ander profiel genavigeerd hebt. Alle profielen onthouden namelijk de routerings instellingen van alle activiteiten. Het navigatie algoritme pakt hier dus de verkeerde instellingen uit het juiste profiel.

Er is hier op de originele locatie van bovenstaande bericht meer te lezen...
Marco.

.
VerdonkJM

Berichtdoor VerdonkJM » 29 apr 2013 13:23

Beste Marco,

Heb gedaan zoals je hebt omschreven en alles werkt weer zoals het hoort.
Heb de verschillende profielen nogmaals opnieuw ingesteld en nu behouden ze ook per profiel de instellingen als ik heen en weer schakel.

Had nog enkele bestanden van de GPS verwijderd met de datum waarop de fouten waren ontstaan.

Hartelijk dank voor de hulp.
Jaap Verdonk.

Terug naar “Garmin fenix, eTrex (knop), GPSmap 62, 64, 78”