etrex 20x kaart in basecamp krijgen

FAQ's voor de Outdoor Garmin toestellen, zoals: fenix, epix, eTrex 10/20/30, eTrex 25/35, GPSmap 62, 64 en 78 modellen (de toestellen met knoppen).
bdr

etrex 20x kaart in basecamp krijgen

Berichtdoor bdr » 05 mei 2017 12:24

Beste allen,

Ik ben nieuw in het outdoor-GPS gebeuren. Ik heb een tweedehands, vrijwel ongebruikte, Etex 20x aangeschaft.

Via Garmin Express heb ik het toestel kunnen updaten, firmware v.2.5 en Topo Active West Europa v4.

Maar in Basecamp krijg ik de kaart alleen maar te zien als het toestel op mijn Mac aangesloten is, en dat gaat tergend traag. De kaart is bijna 4 GB en het lijkt of Basecamp altijd opnieuw de kaart van het toestel naar de computer download.

Javawa GTMK vindt geen kaarten.

Javawa Device Manager vindt het toestel wel en ziet de kaart. Ik heb een virtuele device van 8GB aangemaakt en de Topo Active kaart nog eens naar daar laten kopiëren, maar dat helpt niets: Basecamp vindt het virtuele device wel maar vindt er geen kaart op.

Ik gebruik van alles de laatste versie (voor Mac). Basecamp 4.6.3, Javawa GTMK 4.1, Javawa Device Manager 3.9.

Ik wil dus de kaart die op de GPS staat op mijn computer hebben zodat Basecamp sneller werkt.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 06 mei 2017 10:19

bdr schreef:Javawa Device Manager vindt het toestel wel en ziet de kaart. Ik heb een virtuele device van 8GB aangemaakt en de Topo Active kaart nog eens naar daar laten kopiëren, maar dat helpt niets: BaseCamp vindt het virtuele device wel maar vindt er geen kaart op.

Dit is wel de juiste methode, soms helpt het om de cache van BaseCamp op te schonen, zie hier voor meer info: viewtopic.php?p=5774#p5774 (Windows) en deze: viewtopic.php?p=5560#p5560 (Mac)

Een andere methode kan zijn de kaart naar een microSD of USB stick te kopiëren en deze in de Mac laten zitten, gaat ook al veel sneller.
Wel de kaart in de \Garmin\ folder plaatsen.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
bdr

Berichtdoor bdr » 06 mei 2017 11:31

Dat was het dus, bedankt. Nu werkt het virtual device.
bdr

Berichtdoor bdr » 06 mei 2017 23:24

Dat was dus te vroeg victorie gekraaid: ik kan wel de kaarten via het virtuele device inladen in Basecamp (en dat gaat lekker snel), maar zodra ik de GPS één keer verbonden heb verdwijnt die mogelijkheid. M.a.w. na het verwijderen van de GPS zegt Basecamp als ik een kaart van het virtuele device aanklik: "Basecamp could not switch to this device. The selected map cannot be displayed until it is completely read from the device."

Als ik Basecamp sluit en de cache leegmaak, leest hij de kaarten wel terug van het virtuele device, maar op deze manier wordt het wel snel heel oud...

Is er geen manier om die .img om te zetten naar een .gmap?
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 07 mei 2017 08:59

Nadat alles goed werkt met de virtuele disk en je sluit de eTrex aan, laat je die dan wel geheel door BaseCamp inlezen?
Mogelijk dat een schijfcontrole met het Schijfhulpprogramma nog iets kan doen/ verbeteren op je Mac harddisk.

Er is wel een mogelijkheid om er een .gmap van te maken, maar dat valt onder illegale handelingen met een Garmin kaart en dat doen we hier niet op dit forum.

Een ander alternatief is om een Open Source kaart te nemen, OSM in een topo vorm, die kun je vrij downloaden en op computer en microSD plaatsen.

Generic Routable (new style) gebruiken per land of eigen regio: http://garmin.openstreetmap.nl/
Garmin Leisure (UTF-8) gebruiken van: http://extract.bbbike.org/

Laatste en misschien wel snelste is de kaart in de eTrex20 met de JaVaWa Device Manager aan te passen, zodat de zichtbaarheid in BaseCamp wordt uitgeschakeld (in beheer kaarten, basecamp icoon in bovenbalk).
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
bdr

Berichtdoor bdr » 07 mei 2017 15:31

Ik heb gisteren een MicroSD kaartje van 16 GB gekocht, en vannacht OFM - Europe gedownload. Met Javawa Mapconverter heb ik die naar .gmap kunnen overzetten en nadien met Garmin Mapmanager in Garmin Basecamp kunnen installeren. Op het kaartje staat nu OFM Europe West (Benelux + Noord Frankrijk in .img formaat) en dat werkt redelijk goed: ik kan nu adressen opzoeken op de GPS (althans toch in België) en er is meer detail. Maar de GPS is al wel al één keer gecrasht toen ik met de OFM rond reed.

Als ik het goed begrijp, zijn én Garmin Topo Active én Openfietsmap beide gebaseerd op Openstreetmap. Openfietsmap heeft meer detail en adressen, terwijl bij Topo Active de routing beter zou zijn, klopt dit?

Als ik OFM gebruik, zet ik best Topo Active uit in de GPS, of niet?

Kan ik de OFM op het interne geheugen van de GPS zetten en de Garmin kaart op de SD kaart?

Alvast bedankt voor je reacties,
Ben.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 07 mei 2017 16:39

bdr schreef:Als ik het goed begrijp, zijn én Garmin Topo Active én Openfietsmap beide gebaseerd op Openstreetmap. Openfietsmap heeft meer detail en adressen, terwijl bij Topo Active de routing beter zou zijn, klopt dit?
Hangt van de activiteit en de instellingen van die activiteit af. Gemiddeld gezien doen ze het beide even goed (of slecht) (OSM kaarten)..
Maar let op, bij OFM geen fietsen gebruiken, maar auto, of bij fietsen de snelwegen vermijden uitzetten! zeer belangrijk deze laatst!. Qua fietsen vind ik de OFM beter dan de andere kaarten. Zelf heb ik de voorkeur voor OFM Light, die is wat minder druk.

bdr schreef:Als ik OFM gebruik, zet ik best Topo Active uit in de GPS, of niet?
Ja, maar 1 van de 2 aanzetten. Je WW Baseamp altijd aan laten staan.

bdr schreef:Kan ik de OFM op het interne geheugen van de GPS zetten en de Garmin kaart op de SD kaart?
Ik laat zelf liever de OFM op de microSD, zeker als je die microSD direct in de computer doet dan is het laden van kaarten veel sneller en stel dat de OFM kaart ervoor zorgt dat je GPS niet goed opstart kun je de microSD eruit halen.
Marco.

.

Terug naar “Garmin fenix, eTrex (knop), GPSmap 62, 64, 78”