Etrex 35Touch - pijlwijzer/kaliberen?

FAQ's voor de Outdoor Garmin toestellen, zoals: fenix, epix, eTrex 10/20/30, eTrex 25/35, GPSmap 62, 64 en 78 modellen (de toestellen met knoppen).
ocligge

Etrex 35Touch - pijlwijzer/kaliberen?

Berichtdoor ocligge » 11 feb 2017 14:10

Heb etrex nu 1,5 jaar en blijf problemen houden met de navigatie-pijlwijzer. Ik kies voor een spoor en probeer dan op de ""lijn"" te lopen.
Echter de pijl wijst alle kanten op behalve de goede, dan weer links dan weer rechts, de pijl blijft maar zenuwachtig ronddraaien.
Op deze manier heb ik geen enkele vertrouwen in mijn GPS. Ik heb een dashboard veld aangemaakt voor ""aanwijzger"" echter die blijft ook maar ronddraaien. Wat kan ik nog meer doen? Kalibreren....zou dat het probleem oplossen? Dat zou toch automatisch moeten gebeuren....of moet ik dat na elke batterij-wissel doen
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 11 feb 2017 14:19

Kalibreren is zeker aan te raden om vaak te doen, het kompas kalibreren dus. En ja, na elke batterij wissel zou je het moeten doen, magnetische veld van de eTrex veranderd namelijk. Ik doe het ook niet elke keer trouwens, maar wel regelmatig. Ik neem ook altijd een magnetisch kompas mee, dan zie je ook heel snel of er weer eens een kalibratie nodig is.

Baro/hoogte meter doet aan automatische kalibreren, kompas niet.

Wat ook kan helpen is gewoon het kompas uitzetten (via Stel-in - Koers - ..), dan draait de kaart niet zo snel en de aanwijzer ook niet. Pas als er daadwerkelijk beweging is zal er gedraaid worden, dan is de richting duidelijker. Werkt dan op het GPS kompas.

Boven de 3-5km per uur schakelt de eTrex altijd over van elektronisch kompas naar GPS kompas, juist om dat zenuwachtige te vermijden bij langzaam bewegen en stilstaan.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
ocligge

Berichtdoor ocligge » 20 feb 2017 12:15

Bedankt voor het antwoord: kalibreren lost het probleem nog niet op.

Nu zou het nog de instellingen kunnen zijn:

Ik heb 3.50 firmware en de juiste route geladen (via Basecamp gecontroleerd) en gekalibreerd en hard reset.
Wat kan ik nog meer doen?

Er is wel een discussie tussen ervaren GPS gebruikers die proberen mee te denken met dit probleem.
Ik heb een wandelprofiel aangemaakt.
In de menu-optie ROUTEBEPALING - Aciviteit-------staat Wandelen ingevuld. Volgens experts zou dat moeten zijn directe route.

Vraag 1: wat moet in het veld ingevuld worden: directe route of WANDELEN
Vraag 2: ik zie ook geen lijntje die mijn looproute volgt, ik zie uitsluitend het geladen spoor. zo kan ik niet zien hoeveel ik afwijk van de route (als de pijl ook al niet werkt). Welke instellingen moet ik aanzetten om zo een volgpijl te zien.

Op youtube heb ik veel gevolgd, o.a. mr.gps etc. echter deze vragen kan ik niet terugvinden, WIE oh WIE HELPT me?
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 20 feb 2017 20:53

ocligge schreef:Vraag 1: wat moet in het veld ingevuld worden: directe route of WANDELEN

Dit hangt er helemaal vanaf wat je wilt doen. Maar als je een track/spoor volgt is de instelling om het even, want dan wordt dit helemaal niet gebruikt. Dit wordt alleen gebruikt met routes.

ocligge schreef:Vraag 2: ik zie ook geen lijntje die mijn looproute volgt, ik zie uitsluitend het geladen spoor. zo kan ik niet zien hoeveel ik afwijk van de route (als de pijl ook al niet werkt). Welke instellingen moet ik aanzetten om zo een volgpijl te zien.

Wat ik zelf doe zijn de volgende zaken:
- Vier datavelden instellen in het kaart algemeen menu (dashboard).
- Rechter dataveld op de aanwijzer.
- En in de maritiem instellingen, dan alarm instellen en de koersfoutalarm op 0.07km zetten.

ocligge schreef:Welke instellingen moet ik aanzetten om zo een volgpijl te zien.

Maar deze doet mij vermoeden dat je de pijl buiten het scherm schuift. Het kaartscherm kent 2 standen:
1. Navigeren, dan is er een blauwe pijl in beeld, dat zijn wij en zodra we bewegen draait de kaart en schuift die onder ons door, maar de blauwe pijl blijft in beeld.
2. De kaart aangeraakt (op het punt en 4 pijlen eromheen) en de kaart geschoven, dan zijn we aan het bladeren, de kaart draait niet mee, de 2 datavelden zijn verdwenen, mogelijk staat er een rode pin op de kaart en de blauwe pijl kan ergens of nergens in beeld staan.

1 is wat je nodig hebt, 2 is wat je gebruikt om vooruit te kijken.
Je kunt altijd van 2 terug naar 1, want dan staat er heel herkenbaar een terugpijl (soort u bocht) in de linker onderhoek van het scherm. 1x op drukken en je bent weer met 1. navigeren.

Koersfout alarm heeft waarschuwing als je meer dan 70meter van de track verwijderd geraakt.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.

Terug naar “Garmin fenix, eTrex (knop), GPSmap 62, 64, 78”