Maximum aantal kaartsegmenten

FAQ's voor de Outdoor Garmin toestellen, zoals: fenix, epix, eTrex 10/20/30, eTrex 25/35, GPSmap 62, 64 en 78 modellen (de toestellen met knoppen).
EppoEppo

Maximum aantal kaartsegmenten

Berichtdoor EppoEppo » 06 apr 2014 20:23

Geachte experts,

Vandaag tijdens het fietsen wilde mijn GPSmap 62st niet routeren. De route en de kaart laat hij wel zien als je de knoppen bedient maar bij het naderen van een afslag c.q. kruispunt of andere wijziging van de route licht het scherm niet op om mij te attenderen. Dat was nooit een probleem. Kan het zijn dat ik nu teveel kaartsegmenten (2131 st.) op mijn SD-kaart heb, verdeeld over 6 kaarten?
De kaarten die er op staan zijn de volgende :
3 Europese OFM-kaarten (Noord, West en Oost);
1 (OFM) kaart van Engeland en Ierland;
1 (OFM) kaart van Benelux met Duitsland;
1 City Navigator van 2014;
Met het programma JaVaWa Device Manager worden geen problemen geconstateerd. De route heb ik met BaseCamp gemaakt met het profiel fietsen. Het is overigens niet de eerste keer dat ik zelf routes maak. Ik heb er dus wel ervaring mee. De route van vandaag heb ik vaker gebruikt en deed het altijd goed.

Graag hoor ik van u of ik hierboven de oorzaak heb staan (teveel kaarten) of dat het toch iets anders is. Ik heb wel een keer een reset uitgevoerd maar dat bood geen soelaas.

Ewald

PS. Ik heb Minko (van OFM) al regelmatig gecontacteerd (en gedoneerd, evenals JaVaWa). En bij tijd en wijle participeer ik ook in het bijhouden van de OSM-kaart.
JaVaWa
Ervaren
Contacteer:

Berichtdoor JaVaWa » 06 apr 2014 21:50

De limiet aan het aantal kaartsegmenten geldt voor het totale aantal kaarten op het toestel én op de SD-kaart. Aangezien je de 't'-versie hebt, zijn dat nog eens 331 kaartsegmenten extra. Je toestel kan echter zo'n 3000 kaartsegmenten aan, dus dat zou nog geen probleem moeten geven.

Het is echter heel belangrijk dat je maar één routeerbare kaart tegelijk aan hebt staan; als er meerdere tegelijk actief zijn gaat het niet goed. Controleer dat dus eerst...
Afbeelding
Kijk op http://www.javawa.nl voor software voor Mac OS X en Windows, informatie, tips en poi's
EppoEppo

Berichtdoor EppoEppo » 07 apr 2014 20:26

Ik had twee kaarten aanstaan. Een daarvan is de Recreational map Europe. Misschien dat dat het probleem was. Ik heb wel 2 kaarten verwijderd. Die waren ook al een jaar oud en zijn tevens opgenomen in de Europese kaarten van OFM. Nu staan er alleen nog zeer recente kaarten op. 3 Europese kaarten (OFM) en 1 City Navigator Europe 2014. Ik ga het morgen opnieuw proberen of het apparaat dan wel reageert. Ik laat uiteraard weten of het probleem is opgelost.
JaVaWa
Ervaren
Contacteer:

Berichtdoor JaVaWa » 07 apr 2014 20:32

De recreational map is niet routeerbaar, dus die is niet de veroorzaker...
Afbeelding

Kijk op http://www.javawa.nl voor software voor Mac OS X en Windows, informatie, tips en poi's
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 07 apr 2014 22:17

De Recreational kaart kun je beter uitzetten, niet vanwege de routering, maar gewoon omdat er anders 2 kaarten getekend worden ipv 1.

Let op, de ww basemap dien je gewoon aan te laten staan, juist bij verder uitzoomen neemt deze de kaart op het scherm over ipv de normale detailkaart en zeker bij een OFM kan dit erg veel tijd kosten als de basiskaart uitstaat.

Wat ik verder doe is de detaillering in stel-in kaart lager dan normaal zetten. Dde OFM kaart heeft zoveel detail, dat op hoge schaal er eigenlijk teveel details op het scherm worden getekend. Daarnaast gebruik ik nooit de Full OFM, maar altijd de Light variant.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
EppoEppo

Berichtdoor EppoEppo » 13 apr 2014 17:37

Heren experts,

Even een verhaal om iets uit te leggen en dat lukt niet in 2 zinnen.

Vandaag weer gefietst met de OFM kaarten en gisteren gewandeld maar ik blijf het probleem houden met routering. De route wordt keurig in magenta weer gegeven maar bij een afslag of waypoint komt het scherm niet tot leven om mij te waarschuwen. Ik snap het niet want het heeft tot enige weken terug altijd wel gewerkt. Alleen is de softwareversie van mijn toestel ge-updated (is nu 5.40) en ik heb er een nieuwe OFM kaart van Europa op gezet. Maar het werkt niet. Gisteravond een harde reset uitgevoerd door middel van <page> en <enter> indrukken tijdens opstarten (wel even goed gelezen hoe dat precies in zijn werk gaat) en dat ging goed. Daarna gebruik gemaakt van een bestaand profiel (die waren niet verwijderd) maar dat werkte niet. Toen gebruik gemaakt van het profiel <recreatief> wat wordt aangemaakt bij harde reset. Toen routeerde de kaart wel maar kijkende naar de instellingen bij <routering> vond ik de volgende instellingen:
- "Activiteit" op "Directe routes";
- "Berekeningswijze" op "Minimale afstand";
- "Zet vast op weg" op "Nee";
- "Navigatieaanwijzingen" op "Nooit" staan want dan krijg je de tekstuele meldingen niet in beeld. Het scherm is immers niet zo groot.
En ALLE kaarten stonden aan (zie vorige melding van mij). En toch gewoon werken!
Daar snapte ik dus helemaal niets van. Bij "Directe routes" zie je normaal gesproken alleen maar rechte lijnen die nooit via de weg gaan. Toch?
Ik heb de instellingen dus aangepast in:
- "Activiteit" op "Fietsen";
- "Berekeningswijze" op "Minimale afstand";
- "Zet vast op weg" op "Ja";
- "Vermijdingen" alleen "Autowegen" en "Veerboten" aangevinkt;
- alleen de kaart aangezet die ik gebruik. In dit geval de OFM kaarte van Nederland en Duitsland;
En toen werkte de routering niet meer, althans de waarschuwingen kwamen niet meer.
Ik heb de route gisteravond met behulp van Basecamp en activiteitenprofiel op <Fietsen> opnieuw ingevoerd. Daarna gekopieerd naar het toestel. Dat heb ik vandaag dus geprobeerd en dat werkte niet.
Ik heb niets veranderd aan het tonen van waarschuwingen.

Ik ben op dit moment dus even de weg kwijt :(.

Wat doe ik fout. Ik gebruik dit apparaat al een jaar of 4 en in het begin moet je er mee leren werken maar dit probleem kan ik niet tackelen. Is de software niet goed? Kan ik een versie terug gaan? Ik heb van de FTP-server van Garmin versie 4.10 gedownload maar die is van 25 mei 2012. Dat is wel erg oud. Ik heb daar overigens nog niets mee gedaan. Eerst maar eens de experts raadplegen.
Terug brengen in fabrieksinstellingen? Is er nog iets anders dan de harde reset die ik heb geprobeerd?

Graag hoor ik van u.

Met vriendelijke groeten,
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 13 apr 2014 19:04

De basis van OFM is in ieder geval dat snelwegen nooit vermeden mogen worden, dit staat heel duidelijk op de website van OpenFietsMap aangegeven.

Met OFM kun je kiezen:
Standaard fietsen:
- Fiets
- Snelste tijd
- Vermijden van bv onverhard, maar absoluut geen snelwegen vermijden.

Toerfietsen over grote afstanden:
- auto
- snelstetijd
Vermijden van tolwegen en bv onverhard, maar ook hier absoluut geen snelwegen vermijden.

Er zijn mensen die versie 2.80 prefereren boven de nieuwere versies vanwege de routering. De 2.80 versie (en alle andere) is hier te vinden.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
EppoEppo

Berichtdoor EppoEppo » 13 apr 2014 22:29

Beste Marco,

Dank voor je antwoord. Ik heb het gelezen op de OFM-site. Het staat er inderdaad duidelijk. Gelukkig ben jij de expert en niet ik :-).

Ik heb overigens op de unit wel dezelfde kaarten staan als op de pc. Maar altijd goed om het nog een keer te lezen. Ik ga het gewoon nog een keer proberen en ik laat uiteraard weten of het gelukt is. Maar dat kan nog wel een paar dagen duren. Ik kan helaas niet elke dag op de fiets stappen.

De verwijzing naar de versie 2.80 is overigens voor een eTrex. Die heb ik niet. Er staat op dezelfde website ook een verwijzing naar http://gawisp.com/perry/gpsmap62_64_78/ maar daar staan bijna alleen maar beta-versies. Ik heb altijd geleerd om die niet te gebruiken. Er staat maar een officiële versie en dat is de 4.10 waar ik in mijn vorige bericht ook al aan refereerde. Enige suggesties op dit vlak?

Met vriendelijke groeten,

PS. Valt dit nog onder de start van dit probleem? Of zou ik hiervoor een aparte topic moeten aanmaken?
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 14 apr 2014 07:38

Nieuw topic is niet nodig.

Bij Perry staan wel alle firmwares, maar je omdat de kolom zo kort is, zie je niet de volledige naam, j ehebt een browser nodig die laat zien wat de volledige link naam is als je er naar wijst met de muis.

Voor de 62 is eigenlijk de laatste firmware gewoon prima, teruggaan naar een oudere heeft niet zoveel zin.

Verder is het zo dat OSM en OFM op dit moment veranderingen doormaken t.b.v. routering, goed is om het nieuws van OFM in de gaten te houden: https://sites.google.com/site/openfietsmap/news
Marco.

.
EppoEppo

Berichtdoor EppoEppo » 14 apr 2014 20:20

Beste Marco,

Dank voor je antwoord. Ik zal je raad ter harte nemen en de site van OFM in de gaten houden en de huidige software handhaven. Verder probeer ik uiteraard nog wel de aanwijzingen zoals in het vorige antwoord staan.
Ben ik de enige met dit probleem of heb je zoiets als dit vaker gehoord?
Ik laat weten wat daar uit komt.
EppoEppo

Berichtdoor EppoEppo » 20 apr 2014 20:04

Beste Marco,

Ik heb de site OFM nog even goed doorgelezen en de daar vermelde aanpassingen in de software van Garmin uitgevoerd. Vandaag weer een route gefietst met de GPS. Het werkt nu inderdaad wel. Tijdens de route wel hele kleine afwijkingen (voorbeeld : bij een kanaal heb je aan weerszijden een weg liggen. Bij het routeren word ik naar de andere kant gestuurd terwijl de route op de huidige weg staat "ingetekend". Geografisch zit daar ongeveer 20m tussen) maar dat schijnt normaal te zijn volgens OFM. Afijn, het werkt weer en daar ben ik uiteraard blij mee.
Ik heb overigens wel alle kaarten laten staan maar alleen de kaart geactiveerd die ik gebruik. Met JaVaWa Device Manager wel gekeken of er fouten werden getraceerd. Die waren er gelukkig niet.

Dank voor je hulp en JaVaWa voor zijn technische kanttekeningen.

Ewald

Terug naar “Garmin fenix, eTrex (knop), GPSmap 62, 64, 78”