Is dit een bekend defect bij eTrex 30x?

FAQ's voor de Outdoor Garmin toestellen, zoals: fenix, epix, eTrex 10/20/30, eTrex 25/35, GPSmap 62, 64 en 78 modellen (de toestellen met knoppen).
Klaas

Is dit een bekend defect bij eTrex 30x?

Berichtdoor Klaas » 29 apr 2021 13:48

Ik heb mijn eTrex 30x ruim twee jaar geleden gekocht.
De laatste maanden komt het steeds vaker voor dat het display ongeveer 10 seconden na het aanzetten uitfade en het apparaat met blanco display kennelijk uitschakelt. Het lijkt of de batterijvoeding stopt en een parallele condensator leegloopt zodat er geen voeding is. Maar de batterijen zijn vol en ze zitten strak in het batterijvak, geen los contact daar. (Aan de pc, met voeding vanuit USB, gebeurt dit niet.)
Het apparaat is nu eigenlijk onbruikbaar geworden, zo vaak gebeurt dit.

Is dit een bekend probleem?
En is het zelf te verhelpen? Want na ruim twee jaar heb ik geen garantie meer, denk ik.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 30 apr 2021 16:55

Komt wel eens voor, kan hekpen om de gelad3n kaart3n te controleren en in geval van OSM kaarten te vernieuwen.
Ook het wissen van alle informatie d.m.v. Een fabrieks reset (kaarten blijven wel) worden alle instellingen teruggzet en allen waypoints, routes en tracks gewist.
Stel dat er een corrupt GPX bestand is, wordt dit gewist.

Heel mischien helpt een diskcontrole, omdat er ergens een foutje op de flash van eTrex zit.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Klaas

Berichtdoor Klaas » 01 mei 2021 16:02

Marco, bedankt voor de tips maar het heeft nog geen resultaat.

Ik heb bij dit apparaat nog nooit een extra geheugenkaartje geplaatst. Kan dus ook niks fout mee zijn. De enige kaart is de kaart af-fabriek. Kan ik die controleren en zo ja, hoe?

Factory reset hielp niet. Op batterijvoeding gaat het apparaat te snel uit. Het scherm van "Wil je alles wissen Ja Nee" is wel kort zichtbaar, en ik ben er ook in geslaag om YES te selecteren, maar het apparaat gaat dan uit voor de reset gedaan is. Ik kan dat zien als ik 'em aan USB hang en dan via de pc kijk, dan staan er nog allerlei user data in. Helaas werkt de knoppencombinatie voor factory reset niet als hij aan usb hangt, dan is daar simpelweg geen reactie op.

Diskcontrole zou mijn laatste reddingsboei zijn. Bedoel je met 'disk' het interne geheugen? Maar hoe moet ik dat controleren? Misschien zou ik op de pc 'format' kunnen doen van Drive G (dat is de Garmin) maar als dat al zou kunnen ben ik natuurlijk alles kwijt, ook de fabrieksinstellingen.

Extra info, heel misschien leidt het tot iets. Sinds kort heb ik een Garmin dashcam, met daarbij Garmin Express op de pc. Elke keer als ik de eTrex 30x aansluit, start Garmin Express op en zegt dat hij de eTrex gedetecteerd heeft, en of ik die toe wil voegen. Tot nog toe heb ik dat niet gedaan. Maar misschien kan ik daar iets mee uitrichten?

Is er nog redding?
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 01 mei 2021 18:09

Disk controle op intern geheugen inderdaad, vooral geen format uitvoeren, dan verniel je de eTrex.

Garmin Express is goed om toe te voegen. Maar installeer ook JaVaWa Device Manager programma en laat die de eTrex eens scannen. Werkt niet op Mac, wel onder Windows.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
Klaas

Berichtdoor Klaas » 01 mei 2021 21:25

Ik heb de eTrex 30x toegevoegd aan Garmin Express. Er bleek een software update te zijn en die heb ik geinstalleerd.
Tevens heb ik JaVaWa Device Manager geinstalleerd, en Scan Disk uitgevoerd (ik heb een Windows PC). Ik hoop dat dat goed ging, het duurde maar ongeveer één seconde.

Helaas is na deze beide acties het oorspronkelijke probleem onverminderd aanwezig.
Ik weet niet wat ik nog kan doen, behalve een nieuw apparaat kopen.
Zijn er nog andere opties?
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 02 mei 2021 18:59

Verwijder alle bestanden uit de folder en subfolders in de \Garmin\GPX folder.
Doe de disk controle en als dat niet helpt, neem contact op met Garmin, garantie is max 2 jaar, maar coulance is 5 jaar. Meestal krijg je dan een aanbod om de eTrex om te ruilen voor een refurbished eTrex voor een bedrag veel lager dan een nieuwe eTrex.
Marco.

.
Klaas

Berichtdoor Klaas » 02 mei 2021 21:56

Ik heb de genoemde bestanden verwijderd, en daarbij de GPX folder en de (nu lege) drie subfolders laten staan.
Daarna de disk controle terwijl de eTrex aangesloten bleef, die ging weer heel snel (< 1 s). Ik betwijfel of dat een volledige disk controle is. Omdat ik gezien dat had bij opstarten van JDM terwijl eTrex al aan de USB hangt ook een scan disk wordt gedaan die veel langer duurt ('hangt' minuten op de ingebouwde kaart van > 3 GB) dat nog eens zo opgeroepen.
Daarna opstarten op battery power: het probleem was er nog. Ik meende te zien dat het display normaal was tot aan Loading Map en pas vanaf dan snel uitfadet, en wilde dat nogmaals checken. Dus nogmaals aangezet en guess what: het apparaat startte normaal op. Nog een keer uit en aan: startte wederom normaal op.

Ik ga het de komende tijd even aanzien/uitproberen, misschien is het probleem op de valreep opgelost. (Misschien ook niet, want ook eerder was het er soms wel, soms niet.) En anders de coulance route proberen.
Ik rapporteer over een tijdje nog terug 'for the record'.
Bedankt Marco tot zo ver! Kan ik je ergens een waardering of duim omhoog geven?
Klaas

Berichtdoor Klaas » 10 mei 2021 19:38

Het defect lijkt blijvend te zijn opgelost, heb de eTrex nu weer een aantal keer zonder problemen kunnen gebruiken.
Misschien was er een bestand corrupt geraakt bij het verbreken van de USB verbinding met de pc, zonder de eTrex eerst softwarematig te ontkoppelen. Maar dat laatste lukt vaak niet, omdat de eTrex dan nog in gebruik zou zijn. Nou ja, mocht het probleem later toch weer optreden, dan kan ik deze manier wederom proberen.

Nogmaals hartelijk dank voor de snelle en adequate hulp!
Klaas

Berichtdoor Klaas » 05 jul 2021 18:48

For the record, omdat het misschien anderen kan helpen.
Verrassende ontwikkeling/ontknoping... UIteindelijk lijkt het meer met de batterijen dan met de GPS te maken te hebben.

Het probleem met het bij opstarten spontaan uit gaan kwam toch weer terug, en de eerder geprobeerde oplossingen werkten niet.
Ik heb toen een tijdje met Strava opgenomen (Android telefoon), maar dat beviel me toch minder. Niet voldoende instelbaar.

De 30x is niet meer te koop. Ik heb een nieuwe Garmin etrex 32x gekocht, bijna hetzelfde apparaat met enkele kleine verbeteringen.
Deed het enkele keren goed, en toen kwam precies hetzelfde probleem ook hier terug.
Na wat testen en proberen lijkt het erop dat mijn tamelijk oude Eneloop oplaadbare NiMH batterijen een wat hoge interne weerstand hebben. Tijdens het opstartproces van de etrex wordt kennelijk korte tijd een tamelijk hoge stroom gevraagd. Daardoor zakt de spanning zo ver in dat de etrex uitschakelt. Als de batterijen geheel zijn opgeladen gaat het wel goed, maar met halfvolle (klemspanning 1.25V) niet meer. In andere apparaten doen ze het dan nog probleemloos. Met nieuwere NiMH batterijen (Recyko+) treedt het probleem niet op, en met alkaline batterijen ook niet.

Kortom: het lijkt dat resetten, corrupte bestanden, geladen kaarten enzovoort er uiteindelijk niks mee te maken hadden.

Ik hou de 30x maar als reserve, en ga in de etrex'en alleen tamelijk nieuwe oplaadbare NiMH cellen gebruiken.
Fred Hermsen

Berichtdoor Fred Hermsen » 24 nov 2021 15:44

Gisteren hadden we het zelfde probleem. Het trad op na het uitzetten van de Etrex 30x en na de pauze weer aanzetten. Na enige tijd ging die vanzelf uit. Opnieuw aanzetten gaf hetzelfde resultaat.
Thuis de geheugenkaart met de OFM eruit gehaald. Toen bleef het apparaat wel aan. Vervolgens de kaartinstellingen allemaal op normaal gezet, etc. en opnieuw geprobeerd op te starten met de geheugenkaart, de 30x ging opnieuw vanzelf uit.
Daarna alle resetten via het menu geprobeerd (zonder geheugenkaart anders ging die direct weer uit) tot tenslotte het terugzetten naar de fabrieksinstellingen.
Daarna wilde het apparaat helemaal niet meer aan met of zonder geheugenkaart (ging dan direct weer uit). Vervolgens weer geprobeerd om naar de fabrieksinstellingen te gaan, nu via het indrukken van de benodigde knoppencombinatie. Hierop reageerde 30x niet zoals beschreven (geen vraag of je echt terug wilde naar de fabrieksinstellingen, bijvoorbeeld). Vervolgens de 30x aangesloten op de Windows computer waar deze niet herkend werd of niet in de usb mode opstartte.
Vervolgens opnieuw - nu met het handeltje omhoog gedrukt te houden - bij het aansluiten om de usb mode af te dwingen (ik weet niet of dat de juiste procedure is maar het hielp wel). De 30x kwam in de usb mode en werd herkend. Met JaVaWa device manager een back-up van het apparaat gemaakt. Daarna alle gpx track, en logs, etc. verwijderd wat niet hielp. Vervolgens alle net essentiële bestanden hernoemd met de de extensie .bak. Ook dit hielp niet, totdat ik een bestand tegenkwam met de datum en tijd waarop het probleem zich voordeed (23-11-2021). Dit is het bestand Recreational.gpf in de map Profiles. Deze hernoemd naar Recreational.bak. De 30x maakt vervolgens zelf een nieuw bestand aan. Hierna startte de 30x weer op als vanouds. Natuurlijk moesten alle instellingen, etc. weer worden teruggezet naar waar wij aan gewend zijn maar de 30 x heeft het vandaag weer goed gedaan tijdens een wandeling.
Fred Hermsen

Berichtdoor Fred Hermsen » 25 nov 2021 10:04

Etrex 30x vervolg
Het probleem leek verholpen te zijn met de acties beschreven in mijn vorige reactie. tijdens een wandeling van een aantal uren bleef de 30x goed functioneren. Een paar uur later na het laden van een nieuwe track bleek die weer spontaan uit te gaan. Nu wilde de 30x wel opstarten en aan blijven zonder geheugenkaartje. Op het geheugenkaartje werden wat vreemde bestanden aangetroffen in een verborgen directory. Voor de zekerheid geformatteerd en de OFM er weer op gezet en het kaartje teruggeplaatst in de 30x. Nu startte deze gewoon op en bleef aan. Of dit de definitieve oplossing is moet nog blijken.

Terug naar “Garmin fenix, eTrex (knop), GPSmap 62, 64, 78”