Kleuren instellen van routeaanwijzingen

FAQ's voor de Outdoor Garmin toestellen, zoals: fenix, epix, eTrex 10/20/30, eTrex 25/35, GPSmap 62, 64 en 78 modellen (de toestellen met knoppen).
Shadoogie2960

Kleuren instellen van routeaanwijzingen

Berichtdoor Shadoogie2960 » 26 feb 2014 16:39

Zoals 8% van de mannen ben ik kleurenblind (Rood-Groen daltonisme).
Spijtig dat met deze handicap zo weinig rekening wordt gehouden bij het kiezen van kleuren. Ik zie bijvoorbeeld geen verschil tussen de kleur van de straten op mijn GPSMap62s en de kleur van de weg die moet gevolgd worden als ik naar een bepaalde plaats wil navigeren.
Is die laatste kleur instelbaar op een of andere manier ? zodat ik wel een duidelijk onderscheid zou kunnen zien ?
(Ik vermoed dat die kleur lila is of zoiets ?)
Bedankt voor elke reactie die mij zou kunnen helpen.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 02 mar 2014 20:21

De kleur van de route/track lijn tijdens navigeren is magenta en niet aanpasbaar.

Wat kan helpen is je toestel via Stel-in - Scherm - Modus op Nacht te zetten, dan is de achtergrond zwart en mogelijk dat dit contrast helpt.

Ook kan het helpen om te kiezen voor Stel-in - Kaart - Oriëntatie - Automodus ipv Koers boven

Naast het navigeren van routes/tracks via het starten hiervan met Waarheen .... Is het mogelijk om tracks op een kaart te tonen.
Via Track beheer kies een track, zet tonen op kaart aan en kies 1 van de beschikbare kleuren. Als je nu naar de kaart kijkt is de track getekend op de kaart en lijkt het 1 van de wegen op de kaart.
De lijn heeft nu de kleur die jij wenst, en je kunt ook de navigatie van deze track starten, alleen word dan de magenta lijn er weer overheen getekend.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Shadoogie2960

Berichtdoor Shadoogie2960 » 04 mar 2014 11:52

Bedankt, beste Marco, voor je duidelijk antwoord op mijn vraag. Ik weet nu dat ik niet verder moet zoeken. Ik zal de suggesties eens uitproberen. Dat een track kan weergegeven worden in een zelf gekozen kleur wist ik wel, maar als je op 'Ga' drukt wordt ze inderdaad weer 'overschreven' door de 'onduidelijke magenta-kleur'.
Is er geen mogelijkheid om de ontwerpers van Garmin attent te maken op dit kleurenprobleem ? Ik ben echt niet de enige kleurenblinde die een Garmin gebruikt ... :(
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 04 mar 2014 13:54

De Magenta is een paars vorm en het grootste deel van de kleurenblinden kan dit toch wel herkennen? Ik weet er niet veel van af, maar als ik de wikipedia erop nalees is de magenta kleur van Garmin zo gek nog niet:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurenblindheid

Ik ken maar 1 merk waarbij de lijnen in alle zelf te kiezen kleuren zijn en dat is CompeGPS Twonav GPS toestellen en software.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
JaVaWa
Ervaren
Contacteer:

Berichtdoor JaVaWa » 04 mar 2014 23:16

Bij sommige toestellen van Garmin kan het ook hoor (zoals de zumo 350), maar bij de outdoortoestellen helaas niet.
Afbeelding
Kijk op http://www.javawa.nl voor software voor Mac OS X en Windows, informatie, tips en poi's
Wim_s

Berichtdoor Wim_s » 05 aug 2016 11:14

wel een hele late reactie,...
Eindelijk het antwoord op mijn vragen hier gevonden!
Die kleur instellen heeft mij ook al veel bezig gehouden.

Ik heb hetzelfde probleem als dat de TS omschrijft en daardoor zijn de magenta lijnen erg moeilijk van de wegen te onderscheiden.
Helemaal op een zonnige dag met mijn sportbril op, dan is navigeren op de fiets bijna niet te doen.
De nachtstand is een optie die ik nog even ga uitproberen.

Ik vond het altijd erg vervelend dat je de kleur van een track instelt en vervolgens die stomme magenta kleur weer ziet.

Wiki heeft zo te lezen zelf geen last van kleurenblindheid of ze hebben het getest in vaste en goede omstandigheden. Ik merk het echt wel!!
Bensbike

Berichtdoor Bensbike » 30 mei 2017 21:06

Routeaanduiding is ook voor mij moeilijk te lezen. Ik heb een Garmin edge 1000 explore. Na enig puzzelen ben ik tot een voor mij bruikbare oplossing gekomen. De oplossing is niet eenvoudig maar werkt wel: ik laat Garmin een route of rondrit bepalen; ik sla die op bij opgeslagen koersen. Bij instellingen van die koers geef ik een voor mij leesbare kleur in (mijn voorkeur zwart); zet "altijd weergeven" aan en de "koerspunten" uit. Vervolgens ga ik terug naar de door Garmin bepaalde route of rondrit en ga die rijden. In beeld verschijnt dan de bewaarde koers (zwarte lijn) en de rit die ik wilde rijden (paarse lijn of zo). Omdat die twee ritten overeenkomen is het voor mij een leesbare aanduiding geworden. Het kost een paar minuten, maar ik maak onderweg minder fouten in de route, dus uiteindelijk tijdwinst. :-D

Terug naar “Garmin fenix, eTrex (knop), GPSmap 62, 64, 78”