Lokatie geheugen Edge 800/810/1000 is vol, hoe te wissen?

FAQ's voor sport Garmin toestellen, zoals; Forerunner 310, 410, 610, 910XT (en andere) en Garmin Edge 200, 500, 510, 520, 605, 705, 800, 810 1000 en Touring toestellen.
Koens

Lokatie geheugen Edge 800/810/1000 is vol, hoe te wissen?

Berichtdoor Koens » 29 jan 2012 22:22

hoi
mijn edge 800 geeft een melding over een locatiegeheugen dat vol zou zijn. dat kan kloppen, want als ik locaties aanklik geeft hij een gigantische lijst van allerlei onzin locaties (bruggetje, weggetje, dat soort oninteressante plekjes). waar kan ik die verwijderen?

dank

koen
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 30 jan 2012 08:47

Per stuk zijn de Locaties (Waypoints in BaseCamp) te verwijderen via de locaties zelf, maar er zit geen knop in om er meerdere of alle te verwijderen zoals dat wel in de Edge 605 en 705 zit.

Methode 1:
Backup maken met BaseCamp en selectief verwijderen/terugplaatsen wat je in de Edge wilt hebben, zonder de Edge zelf te hoeven resetten.

- Start BaseCamp en sluit Edge aan via USB
- Maak in BaseCamp een nieuwe Lijst als: Edge-Backup
- Selecteer je Edge800
- Selecteer alle Locaties (Waypoints) die je wilt behouden met de Ctrl toets ingedrukt (zo kun je meerdere tegelijk selecteren).
- Sleep deze selectie naar je Backup lijst.
- Controleer of je al je locaties hebt mee gekopieerd.

Je kunt ook eerst via BaseCamp je locaties uit de Edge verwijderen die je niet nodig hebt en dan de overgeblevenen verplaatsen/kopieren.
De verwijdering in de Edge is echter niet echt, want als je de Edge losmaakt en bekijkt, staan de locaties er nog steeds in.

- Sleep de bewaarde locaties uit de backup lijst in BaseCamp terug naar de Edge.

- Hierna via de Windows verkenner (Computer dubbelklikken en bladeren) bladeren naar GARMIN(X: )\Garmin\Locations\ folder
- Verwijder het Locations.fit bestand
- Ga naar de GARMIN(X: )\Garmin\ folder
- Verwijder het Device.fit bestand

- Verwijder de Edge van de computer
- Controleer of het nu goed is in de Edge.
- Wel krijg je hierdoor de 3x originele Garmin locaties ook weer terug.

Let Op: de bestanden echt van de Edge verwijderen, hernoemen is niet voldoende, dan blijkt de Edge de gegevens nog steeds te lezen!

Methode 2:
Locaties wissen per stuk in de Edge 800/Touring/810/1000 kan even zoeken zijn:
- In Hoofdmenu naar Waarheen?
- Opgeslagen
- Locaties
- Tik op een locatie
- Tik op naam Locatie in bovenbalk
- Tik onder op potlood
- Blader naar beneden
- Verwijder locatie of Locatie verwijderen
- Locatie wissen? Ja dus

Methode 3:
Dit is het wissen van alle gegevens in de Edge!

Van te voren kun je in de fiets instellingen de totale gereden kilometerstand noteren, om na de hard reset deze gegevens weer te kunnen invoeren.

Op/in de Edge 800:
- Menu
- Sleuteltje
- Systeem
- Basisinstellingen
- Fabr. instellingen herstellen

Op/in de Edge 810/1000/Touring:
- Sleuteltje (instellingen)
- Systeem
- Herstel toestel
- Herstel fabrieksinstell.
- Ja (vinkje)

Nu dien je alles weer opnieuw in te stellen, koersen, geschiedenissen en locaties zijn verwijderd.

Methode 4:
Dit lijkt zeer veel op de eerste en ik zal deze niet stapsgewijs doen, maar in plaats van BaseCamp gebruik je Garmin Training Center om je toestel uit te lezen.
Daarna voer je methode 3 uit.
En daarna de gegevens vanuit Training Center weer terug sturen. Wel eerst in Training Center de boel opschonen en verwijderen wat je niet nodig hebt.

Als je al je locaties verwijderd, ben je ook je startpunten van koersen kwijt. En als je in de toekomst zaken naar de Edge stuurt, zorg ervoor dat allen die Waypoints er naar toe worden gestuurd die noodzakelijk zijn. De punten zoals bankje en bruggetje zijn er door makers niet voor niets in geplaatst, soms als waarschuwing en soms als herkenningspunt. Aan jezelf is te bepalen of je die wilt laden of niet.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Sjeraar
Contacteer:

Berichtdoor Sjeraar » 09 sep 2014 14:06

Het locatiegeheugen van mijn Edge Touring+ blijkt ook al een tijdje vol te zitten ...
Worden deze "locaties" automatisch opgeslagen ?
Kan dit vermeden worden ?
Alles handmatig één voor één verwijderen is een hele klus (ik denk dat er meer dan 100 locaties inzitten ) en heeft niet veel zin vind ik , vermits het de volgende rit toch weer volstaat en je opnieuw kan beginnen :?
Niet dat ik er zo veel last van heb (op de melding na) , maar het neemt toch allemaal plaats in in het geheugen en ik zie er trouwens niet echt het nut van in dat al die locaties worden opgeslaan :roll:
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 09 sep 2014 17:25

Locaties worden niet automatische gemaakt, maar wel soms doordat je op het scherm wat doet en dan per ongeluk een locatie maakt.

Locaties zijn waypoints en als je een route of spoor laad, wordt er ook vaak een begin waypoint meegezonden. Dus als je die niet overzend, dan komen ze ook niet in de Edge. Soms zijn er wel eens routes doe vol zitten met waypoints (ik noem dat slechte routes) en dan gaat het snel.

Er kunnen maximaal 200 locaties/waypoints in de Edge en vol is vol. handmatig alleen stuk voor stuk en met deze procedure allemaal in 1 keer.

Locaties c.q Waypoints hebben een doel om specifieke plaatsen aan te wijzen, dit jan je thuis zijn, het hotel waar je slaapt, een startpunt van een tocht, een lunch locatie, een bergpas, etc. Zodra er een hoogte in de locatie zit, zal de Edge de interne barometer ijken gedurende een rit als je het waypoint bereikt.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
Sjeraar
Contacteer:

Berichtdoor Sjeraar » 12 sep 2014 16:07

:P Bedankt voor deze verhelderende uitleg !
Ik gebruik meestal RouteYou om mijn ritjes te plannen en dacht eigenlijk "hoe meer waypoints er bij staan hoe interessanter de rit" ...
Ik zal dus duidelijk van gedacht moeten veranderen :-D
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 12 sep 2014 17:34

:wink:
Marco.

.
djjerry

Berichtdoor djjerry » 20 feb 2018 11:50

Je kan het locatiegeheugen heel eenvoudig wissen op volgende manier:
1. ga via de windows verkenner naar de map "Locations" op uw GPS
2. selecteer het bestand 'Locations.fit' en open het met het programma 'Kladblok'
3. in dit bestand zie je dan welke locaties er allemaal opgeslagen zijn, selecteer ze, wis ze en sla het bestand op.
Natuurlijk zijn nu ALLE locaties gewist. :-D
JaVaWa
Ervaren
Contacteer:

Berichtdoor JaVaWa » 21 feb 2018 11:17

Een FIT-bestand is een binair bestand en kun je onmogelijk met Kladblok bewerken. Je kunt de namen van de locaties zien (dat is tekst), maar verdere gegevens zoals coördinaten niet. Als je een deel van het bestand verwijdert met Kladblok wordt het bestand corrupt en kan het toestel het niet meer lezen; met een beetje pech loopt ie erop vast en heb je een serieus probleem. Dan kun je beter het bestand Locations.fit gewoon verwijderen, zoals eerder al werd gesuggereerd.
Afbeelding
Kijk op http://www.javawa.nl voor software voor Mac OS X en Windows, informatie, tips en poi's

Terug naar “Garmin Forerunners & Edge 800, 810, 1000, Touring”