Kaarten verplaatsen naar SD met Javawa

FAQ's voor sport Garmin toestellen, zoals; Forerunner 310, 410, 610, 910XT (en andere) en Garmin Edge 200, 500, 510, 520, 605, 705, 800, 810 1000 en Touring toestellen.
ronaldventiel

Kaarten verplaatsen naar SD met Javawa

Berichtdoor ronaldventiel » 11 jul 2017 21:48

Ik heb JaVAWA geïnstalleerd en zie de volgende kaarten op mijn Edge 1000 staan
1. Standaard autoroute Basemap
2. EDGE DEM map EU 2014
3. Garmin GEO code map
4. Garmin Cycle map EU

Als ik navigeer met mijn Edge krijg ik altijd een kaart te zien, welke is dat van bovengenoemde kaarten?
De kaarten zijn wel allemaal ingeschakeld in de Edge, waarom is dit?

Ik wil deze kaarten verplaatsten met JAVAWA naar mijn SD kaartje. Moet ik nog ergens rekening mee houden en herkent de Edge de kaarten na verplaatsing?
Ik weet niet of deze kaarten zijn beveiligd en of ik zonder probleem de kaarten kan verplaatsen?

Alvast vriendelijk bedankt
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 12 jul 2017 09:15

ronaldventiel schreef:4. Garmin Cycle map EU
Dit is de kaart die je ziet.

1. Standaard autoroute Basemap - Dit is een basis wereldkaart die altijd aan moet staan en niet mag worden verplaatst. Bij uitzoomen/grote schaal is dit de kaart die getoond word.

2. EDGE DEM map EU 2014 - Dit is de kaart die hoogte-informatie bevat en bij routes je vooruit een hoogteprofiel geeft. Niet verplaatsen, gewoon laten staan. Mag aan of uit staan.

3. Garmin GEO code map - Dit is de "kaart" dit adres informatie bevat, dus dat je kan zoeken naar een adres, oorsprong is TeleAtlas (TomTom), kan en mag uit staan, verplaatsen heeft geen toegevoegde waarde.

4. Garmin Cycle map EU - OpenSource Fiets kaart van Garmin op basis van OpenSourceMaps (OSM).

Kaarten 3 en 4 worden door/via Garmin Express gemiddeld 1x per jaar bijgewerkt (en dan is verplaatsen niet handig), de DEM kaart wordt soms bijgewerkt, maar niet zo vaak, de Wereldkaart is gelijk in vele toestellen en nooit bijgewerkt.

Nu de vraag, waarom wil je ze verplaatsen? Omdat je waarschijnlijk denkt ruimte te kort te komen, procentueel is dat correct, maar in absolute cijfers is het flauwekul ;) een Edge 800 heeft intern maar 100MB en daar gaat nog best veel vanaf door tekst bestanden en wereld en tijd kaart (nummer 5), maar heeft dan nog meer dan genoeg ruimte om heel ver te fietsen. OP een Edge 1000 zit de vrije ruimte ver boven de 300MB

Zo min mogelijk veranderen dus is het advies!

Wat doe ik zelf? Ik gooi kaart 3 en 4 eraf (kopie naar een computer gemaakt eerst) en zet er dan de OpenFietsMap (OFM) kaart op. Deze kaart plaats is dan op een microSD, zodat ik uiteindelijk dit heb:
1-1. Standaard autoroute Basemap
1-2. EDGE DEM map EU 2014
2-1. OpenFietsKaart Europa (in 3 tot 4 bestanden (op een microSD van minimaal 16GB)
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
ronaldventiel

Berichtdoor ronaldventiel » 12 jul 2017 09:37

Hartelijk dank voor je informatie en uitleg!!

Als ik kaart 3. (Garmin GEO code map - Dit is de "kaart" dit adres informatie bevat, dus dat je kan zoeken naar een adres, oorsprong is TeleAtlas (TomTom), kan en mag uit staan, verplaatsen heeft geen toegevoegde waarde.) eraf haal kan ik dan wel navigeren?
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 12 jul 2017 11:07

Bij verwijdering van die kaart kun je nog steeds navigeren, maar alleen met activiteiten, koersen en vooraf bepaalde locaties (of tikken op ene punt op de kaart.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
ronaldventiel

Berichtdoor ronaldventiel » 12 jul 2017 13:22

Bedankt.
Moet ik nog een naam van een mapje (garmin) aanmaken op de SD card?
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 12 jul 2017 13:31

Ja, kaart plaatsen in de \Garmin\ map op de microSD kaart
Marco.

.
ronaldventiel

Berichtdoor ronaldventiel » 12 jul 2017 14:40

Ik ben nu bezig met OpenFietsKaart Europa . Deze wil ik dus op mijn SD kaart plaatsen. Ik zie nu zoveel kaarten dat ik door de bomen het bos niet meer zie...Welke kan ik gebruiken en hoe moet ik deze op mijn SD kaartje plaatsen. SD kaartje zit al in de Mac.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 12 jul 2017 14:51

Goed en rustig lezen wat er op de website staat en in de leesmij/readme files. Er zijn deelregio's en je download een regio. Er is 1 bestand voor op de computer en voor op de microSD zijn er meerdere deelregio's te downloaden.
Marco.

.
ronaldventiel

Berichtdoor ronaldventiel » 12 jul 2017 15:23

Marco schreef:Goed en rustig lezen wat er op de website staat en in de leesmij/readme files. Er zijn deelregio's en je download een regio. Er is 1 bestand voor op de computer en voor op de microSD zijn er meerdere deelregio's te downloaden.

Inderdaad, rustig lezen...ik heb het gevonden en de kaart staat erop. In de Edge staat deze ook ingeschakeld.
Wat gebeurd er nu in de praktijk? Ik zie nu de kaart maar ik weet niet welke kaart ik zie. Als ik naar het buitenland ga zie ik dan ook geen verschil als ik op het kaartje kijk omdat alle kaarten zijn ingeschakeld?

ik heb zojuist alle kaarten uit geschakeld op de OMF europa na maar als ik dan naar de kaart kijk dan is alles blanco.
Ik snap het al. Op Central Europe staat Nederland er niet op, vandaar pfff
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 12 jul 2017 15:51

Wat is de schaal? Als die groot is (30 - 80-km ) dan zou je normaal de wereldkaart horen te zien, maar die is uitgeschakeld.
Wat is de schaal? Als die klein is (50m) dan dien je verder uit te zoomen om de kaart te kunnen zien.

Wat is de formattering van de microSD kaart? FAT32 of exFAT? Deze laatst zal de Edge niet snappen.

Staat de kaart in de \garmin\ folder?
Heet de kaart echt eennaam.IMG en eindigd de extentie ook op .IMG?

Indien dit is goed gegaan dan lijkt het op een probleem met de kaart of het laden ervan. Gebruik het programma JaVaWa Device Manager voor verdere analyse.
Marco.

.
ronaldventiel

Berichtdoor ronaldventiel » 12 jul 2017 18:12

Marco schreef:Wat is de schaal? Als die groot is (30 - 80-km ) dan zou je normaal de wereldkaart horen te zien, maar die is uitgeschakeld.
Wat is de schaal? Als die klein is (50m) dan dien je verder uit te zoomen om de kaart te kunnen zien.

Wat is de formattering van de microSD kaart? FAT32 of exFAT? Deze laatst zal de Edge niet snappen.

Staat de kaart in de \garmin\ folder?
Heet de kaart echt eennaam.IMG en eindigd de extentie ook op .IMG?

Indien dit is goed gegaan dan lijkt het op een probleem met de kaart of het laden ervan. Gebruik het programma JaVaWa Device Manager voor verdere analyse.

Ik snap al wat er verkeerd ging. Ik had de kaart Central Europe aan staan en daar staat Nederland niet op. Vandaar dat ik niets zag. Dit heb ik ook nagekeken. Ik heb een andere kaart Benelux erbij gezet en het werkt. Ik ging ervan uit dat Centraal Europe ook Nederland erbij zou staan.

Terug naar “Garmin Forerunners & Edge 800, 810, 1000, Touring”