nieuwe edge 1000 , newbie hulp

FAQ's voor sport Garmin toestellen, zoals; Forerunner 310, 410, 610, 910XT (en andere) en Garmin Edge 200, 500, 510, 520, 605, 705, 800, 810 1000 en Touring toestellen.
Bennyvb

nieuwe edge 1000 , newbie hulp

Berichtdoor Bennyvb » 05 dec 2014 16:43

beste mensen hier op forum
ik ben compleet nieuw hier , en heb mij een nieuwe garmin edge 1000 gekocht.

Nu heb ik hier enkele vragen over.

ik rij regelmatig met mtb , en met racefiets
mijn bedoeling is om mijn ritten op te nemen ( dit heb ik al door )
ook ritten die ik download op net ,rijden met gps.
( heb hier al over gelezen , maar das persies ni makkelijk )
ook ritten in bos enzo kunnen downloaden en rijden.

nu heb ik ook gehoord dat je kaarten moet downloaden om op gps te plaatsen ??? is dit waar , of zijn de kaarten die al op de edge 1000 staan goed voor weg en bosritten ??

ook zou je uw sms'en kunnen zien als je er 1tje krijgt , als hij via bluetooth verbonden is met gsm ( iphone 4s )

vriendlijke groeten van een newbie
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 06 dec 2014 11:21

Inderdaad als Bluetooth goed staat zul je sms notificatie op je gps krijgen.

De interne en bijgeleverde kaart is bruikbaar, maar hangt erg af wat je met je toestel doet.

Lees even goed na wat de verschillen tussen routes en tracks (ook wel sporen genoemd) zijn, want daar zit een groot verschil tussen.

Bij mtb wordt veel gebruik gemaakt van tracks/sporen
Bij gewoon fietsen veel van routes.

Voor routes is de kaart (in infromatei over wegen/paden erin) zeer belangrijk. Dan blijkt de bijgeleverde Garmin OSM kaart nog wel eens te kort te komen.

Een kaart die veel in Nederland gebruikt wordt bij race- en toerfietsen is de OpenFietsMap kaart. Beste is om bij proberen een apart microSD kaartje te nemen en daarop deze OFM (OpenFietsMap) kaart te plaatsen. Goed lezen waar deze te plaatsen op de microSD.

Verder Garmin Express op de computer installeren voor Synchronisatie naar Garmin Connect (en via deze naar Strava) en verkrijgen van software en kaart updates voor de Edge 1000.

Op dit forum staat ook het nodige voor Edge Touring en 810 geschreven, veel is ook van toepassing voor de 1000, en ook het nodige over de Edge 800, niet alles maar ook veel is van toepassing.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Bennyvb

Berichtdoor Bennyvb » 06 dec 2014 20:13

ben, al beetje mee weg , nu heb ik nog 1 vraagje

ik heb die benelux map erop gezet ... moet ik nu bij mountainbiken al de andere rest uitschakelen en alleen die openfietsmap ingeschakeld laten .

of moet alles blijven opstaan ???

nog is bedankt voor de reactie .... hier op dit forum kan ik nog veel leren !!

thx :wink:
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 07 dec 2014 11:17

Naast deze basis kaart dien je de WW Basemap aan te laten en optioneel de DEM kaart (hoogte info).
Basis kaart altijd aanlaten staan, zeker bij wat verder uitzoomen op kaartscherm neemt deze het over en blijft je toestel bedienbaar.

Andere kaarten zoals de Garmin OSM kaart inderdaad uitzetten, anders heb je ter plekke 2 routeerbare kaarten actief, dat neemt veel tijd om te tekenen en bij routes weet het toestel niet goed welke kaart je wilt gebruiken.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
Bennyvb

Berichtdoor Bennyvb » 12 dec 2014 05:09

oke super ....

dus heb ik op mijn garmin nu 2 activiteitenprofielen

1tje is wegwielrennen .... waar ik de standaard dus moet laten zoals het is .

de andere heb ik Mountainbike genoemd , en daar heb ik nu bij kaarteninformatie ,
- INTL standaard Basemap, NR .... ingeschakeld
- Garmin Cycle Map EU 2014.20 ...uitgeschakeld
- Edge DEM Map EU 2014.10 ......ingeschakeld
- Garmin Geocode Map EU 2014.20 uitgeschakeld
- Openfiestmap (Benelux V06-12-2014)... ingeschakeld

is dit correct zo ???
oei , zie net als je de 1 veranderd , gaat de andere hetzelfde zijn .... zou ik dan het mounainbikeprofiel laten staan ( ook voor wegwielrennen ??? of bij een ritje op de weg altijd veranderen ??)

vriendelijke groeten
Benny
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 12 dec 2014 17:09

Bennyvb schreef:de andere heb ik Mountainbike genoemd , en daar heb ik nu bij kaarteninformatie ,
- Garmin Cycle Map EU 2014.20 ...uitgeschakeld
- Garmin Geocode Map EU 2014.20 uitgeschakeld

is dit correct zo ???

Dit is goed:

Dit is ook goed:
- Garmin Cycle Map EU 2014.20 ...ingeschakeld
- Garmin Geocode Map EU 2014.20 ingeschakeld

Dit is ook goed:
- MountainBike Map .......... ingeschakeld

Kaarten aan en uitzetten kan hetzelfde zijn voor alle profielen, ik heb hier geen 1000 maar kaarten aan/uit zetten in een profiel zou bij ene profiel horen te worden opgeslagen en onthouden.

De DEM kaart is een kaart die hoogte bevat en alleen info geeft over je hoogte profiel als je dat profiel toont (vooruitkijkend). Achteruit kijkende registreer je zelf de hoogte via de barometer in het toestel.
Optioneel kun je deze aanzetten, moet niet, maar zit ook niet in de weg.
Marco.

.
Bennyvb

Berichtdoor Bennyvb » 12 dec 2014 18:46

top , bedankt voor de uitleg ...

heb nu wel in het gebruikersprofiel aangepast .... maar alles veranderd wel mee in de andere profielen ... ( wel spijtig )

toch wreed bedankt ... heb al veel bijgeleerd over menne edge 1000
Bennyvb

Berichtdoor Bennyvb » 12 dec 2014 19:47

Is het misschien beste om voor mtb en wegritten de eerste instelling te nemen

Standaard basemap
Dem map
En openstreetmaps

Of is dit niet goed voor wegritten ???

Vriendelijke groeten
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 12 dec 2014 20:00

Wel, bij MTB rij je vaak over paden die niet in de kaart staan, dus is de kaart bedoeld voor jouw oriëntatie in de omgeving. Het toestel heeft die kaart niet nodig, want je kunt hier alleen tracks rijden (geen routeaanwijzingen) en die worden over elke willekeurige kaart getekend als de magenta lijn.

Een route wordt lastig, want die leest de kaart en haalt daar de info uit over links/rechts indicaties aan ons als gebruiker. Maar als dat pad niet in de kaart zit kan de GPS de route info niet uitlezen en maakt dan een omweg over paden die wel in de kaart zitten.
Marco.

.
Bennyvb

Berichtdoor Bennyvb » 17 dec 2014 06:01

oke thx marco

heb dit weekend een toertochtje gereden , waarvan ik de track kon downloaden voor gps .... effe geprobeerd ( zonder de openstreetmaps geactiveerd ) .

dit werkte idd zoals jij zei , als het de bos ingaat , waarvan de weg niet op de kaart staat , dan zoekt hij een omweg !!!

ga nu dit weekend weer toertje rijden .... met de maps wel geactiveerd ... en dan zal dit wel oke zijn denk ik ....

vriendelijke groeten .... Benny
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 17 dec 2014 07:25

Dat bedoel ik niet helemaal, maar illustreert goed wat een route doet als de kaart niet volledig is.

In dit geval, als je de koers kiest, kun je in de instellingen van die koers op geven of je afslagbegeleiding wenst of niet. Rijden als track, dan uitzetten. Rijden als route met bijpassende kaart, dan aan laten staan.
Marco.

.
Bennyvb

Berichtdoor Bennyvb » 20 dec 2014 09:43

amaai , das persies allemaal ni makkelijk ....

het enige wat ik wil is gewone opnames maken van ritten ( wat geen probleem is )

en het narijden van routes van vrienden of die ik van internet haal .
mtb & racefiets.

zal nog veel moeten leren denk van deze gps.
Tzigane

Berichtdoor Tzigane » 07 jun 2016 22:09

Ik heb afgelopen week het probleem dat het navigatiescherm vastloopt tijdens een track te fietsen met een OMM kaart. Liep na ongeveer een uur vast en na resetten liep die weer vast na de melding koers gevonden. Na overschakelen naar de Garmin Cycle Map EU had ik geen problemen meer. Wat zou het probleem kunnen zijn?
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 08 jun 2016 08:19

Wat is een OMM kaart?

Mogelijk dat je daar een nieuwe versie van dient te downloaden, stel dat je dat net hebt gedaan, dan kan er een fout in de kaart zitten waardoor dit optreed. De kaart vervangen voor een nieuwere (of oudere) versie lost dit meestal op.
Marco.

.
Tzigane

Berichtdoor Tzigane » 11 jun 2016 17:05

Ok. Probeer ik hem opnieuw te laden.
OMM is de afkorting voor OpenMtbMap.

Terug naar “Garmin Forerunners & Edge 800, 810, 1000, Touring”