Edge Touring (plus) en rijden van koersen

FAQ's voor sport Garmin toestellen, zoals; Forerunner 310, 410, 610, 910XT (en andere) en Garmin Edge 200, 500, 510, 520, 605, 705, 800, 810 1000 en Touring toestellen.
Marco
Moderator
Contacteer:

Edge Touring (plus) en rijden van koersen

Berichtdoor Marco » 02 nov 2013 15:15

De Edge Touring (Plus) is voorzien van de voornamelijk de mogelijkheid om routes te rijden, over wegen die in de kaart zijn opgenomen.

De kwaliteit van de route word dan ook voor de helft bepaald door de kwaliteit van de kaart. En het voor de andere helft door de Routeringsinstellingen in een toestel, waarmee de route is gemaakt c.q. gestart.

Bij het volgen van een spoor (track) gaan we ervan uit dat we kunnen navigeren, ook over paden die niet in een kaart staan. En dat is iets waar de Edge Touring (Plus) een beperking heeft ingebouwd, alles word door de Edge omgezet naar een route helaas.

Nu is het wel mogelijk om een spoor (koers) te laden en te volgen in de Edge Touring, maar dan dienen we een aantal handelingen uit te voeren.

Stappenplan:
  • Neem een track
  • via RTWtool of WinGDB3 de koers + koerspunten genereren.
  • Koers in de Edge laden.
  • Ga naar de startplaats/locatie.
  • Alle routeerbare kaarten uitzetten, behalve de ww basemap!
  • Start de koers, deze word nu "berekend" (m.a.w. de route volgt exact de koers)
  • Zet de kaart die je als ondergrond wilt gebruiken weer aan.
  • Volg de koers.
Zet wel Herberekenen en Zet vast op de weg op Uit.

Je krijgt nu rechts/links aanwijzingen in het scherm te zien en er zijn popups, maar niet de afslaginformatie die je bij routes als een tussenscherm wel krijgt.
Laatst gewijzigd door Marco op 24 jan 2015 14:14, 3 keer totaal gewijzigd.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
TomBo

Berichtdoor TomBo » 16 mei 2014 12:54

Ik ga een meerdaagse tocht fietsen (MTB) zonder dat ik gebruik kan maken van een computer.

Kan ik op de hierboven beschreven wijze bijv. 6 bewerkte (RTWtool of WinGDB3) etappes in mijn touring laden en iedere dag een nieuwe etappe starten?
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 16 mei 2014 18:07

Ja, dat kan. Tocht per dag of halve dag is goed werkbaar.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
Hanske007

Berichtdoor Hanske007 » 20 aug 2014 14:10

Marco, wat bedoel je met punten genereren en hoe pak je dat aan?
thx
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 24 aug 2014 19:59

Ik hoop dat voldoende is om het ook te kunnen uitvoeren:

Route of Track conversie naar Koers met koerspunten voor Garmin Edge's
Marco.

.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 24 jan 2015 14:15

Na de nieuwe firmware van Edge 810 en 1000 afgelopen maanden is het wel mogelijk de routering uit te schakelen en net als de Edge 800 een koers te rijden op basis van een gemaakte route, maar zonder aanwijzingen.
Laatst gewijzigd door Marco op 10 mar 2015 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Marco.

.
Kris Kilowatt

Berichtdoor Kris Kilowatt » 10 mar 2015 15:25

Marco schreef:Na de nieuwe firmware van Edge 810 en 1000 afgelopen maanden is het wel mogelijk de routering uit te schakelen en net als de Edge 800 een koers te rijden op basis van een gemaakte route, maar zonder aanwijzingen.

Hallo Marco,

Weet je toevallig of de routering nu ook uit te schakelen is op de Edge Touring? Ik zie dat er voor dat toestel eveneens een nieuwe firmware (2.70) beschikbaar is sedert enkele dagen.

Ik zou me graag de Edge Touring aanschaffen, heb de voorbije jaren een Dakota 20 gebruikt, maar die is gesneuveld door op een hobbelige weg uit de fietshouder te springen. Vandaar deze keer liever een echte fiets-gps.

Maar het moet wel makkelijk zijn op een GPX-bestand (een “track” zoals de Dakota 20 het noemt) in te laden, zonder dat het toestel die gaat herberekenen of zelfs maar richtingaanwijzigen gaat geven. Een gekleurd lijntje op het scherm is voor mij meer dan genoeg.

Of zou je me dan toch weer een Dakota adviseren?

Groet,
Kris
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 10 mar 2015 17:44

Ik durf het niet te zeggen, ik heb geen Edge Touring meer in de verzameling.
Dit kan iets aanduiden: Made improvements to courses.

Maar ik durf daarmee niet te beweren dat het nu anders is met het altijd berekenen van koersen.

Een Dakota20 is een prima toestel, maar qua scherm op de fiets is het niet de meest handige. De eTrex30 is budgettair de beste keuze en anders de Oregon 600 of een GPSmap64s
Marco.

.
Kris Kilowatt

Berichtdoor Kris Kilowatt » 12 mar 2015 19:00

Bedankt voor het advies! Ik ga me verder "inlezen" op dit uitgebreide forum, de meeste andere toestellen kende ik nog niet. Blijkbaar is er toch wel wat veranderd sedert ik in 2009 de Dakota 20 kocht.

Marco schreef:Een Dakota20 is een prima toestel, maar qua scherm op de fiets is het niet de meest handige.

Het is inderdaad meer een all-round GPS, ook makkelijk om te wandelen. Prima bruikbaar op de fiets, alleen komt er slijtage op de houder waardoor het toestel steeds losser komt te zitten. Kan dus fatale gevolgen hebben...

Voordeel van de Dakota was ook dat het met AA-batterijen werkt, makkelijk op reis als er dagen geen stopcontact is. Maar ik overnacht niet meer in tentjes, dus wellicht wordt het een echte fiets-gps nu.

Terug naar “Garmin Forerunners & Edge 800, 810, 1000, Touring”