Edge Touring pakt route niet op en toont geen aanwijzingen

FAQ's voor sport Garmin toestellen, zoals; Forerunner 310, 410, 610, 910XT (en andere) en Garmin Edge 200, 500, 510, 520, 605, 705, 800, 810 1000 en Touring toestellen.
LoekV

Edge Touring pakt route niet op en toont geen aanwijzingen

Berichtdoor LoekV » 03 aug 2017 20:04

Hallo,

Sinds een tijdje proberen we een route met de Edge Touring te rijden. Deze route hebben we gedownload via route.nl en via Basecamp geexporteerd naar de Edge. De route heeft een begin- en eindpunt die heel dicht bij elkaar liggen (dus bijna een ronde eigenlijk). Echter willen we niet op het begin beginnen, maar ergens halverwege (omdat dat veel dichter bij waar we wonen ligt). Het probleem is dat de Edge geen aanwijzingen geeft vanaf het deel waar we de route oppikken tot het eind van de ronde (van de .gpx). Pas als we voorbij het oorspronkelijke einde zijn en de route opnieuw laten berekenen, laat hij ons wel de aanwijzingen zien vanaf daar tot aan het punt waar we begonnen zijn.

Ik heb dit naderhand nog eens getest met twee routes (zie het .zip bestand uit de bijlage). Bij de eerste route (track_GBC_GCM_wrong.gpx) hadden we weer hetzelfde probleem. Ik zal het probleren uit te leggen aan de hand van de figuur hieronder met de nummers.

track_wrong_edit.png

Het begin- en eindpunt van de route liggen buiten het screenshot (iets van 6 km verder). Ik zou verwachten dat als ik bij A begin en richting 5 ga, de Garmin de route automatisch herkent en oppikt. En dat hij vervolgens ook de route-instructies geeft zoals 'Ga rechtsaf' bij punt 5. Echter dit gebeurt niet. Wat er gebeurt is dat als ik bij A begin, de eerste instructie verwijst naar punt 3. ('Ga rechtsaf op Marialaan'). Waarom hij bij dit punt begint weet ik niet. Als ik vervolgens toch richting 5, 6, 7 fiets, dan geeft hij nog steeds geen correcte aanwijzingen, maar blijft hij naar punt 3 verwijzen. Als ik van 7 naar 8 fiets, dan geeft hij ineens een instructie voor punt 1 ('Ga de rotonde over'). Hij lijkt dus alleen instructies te geven van punten die vóór mijn beginpunt A liggen. Als ik eenmaal langs punt 3 ga, en vervolgens de route vervolg naar 3, 4, 5, 6 etc., dan pakt hij de route wel keurig op en geeft hij ook aanwijzingen bij 4, 5, 6 etc. Hoe komt het dat hij de route niet oppikt als ik meteen van A naar 5, 6, 7 etc. ga, en alleen als ik eerst langs een punt ga dat vóór A ligt?

Hieronder een andere test met een iets andere route (track_GBC_GCM_correct.gpx).

track_good_edit.png

In dit geval lijkt alles wel keurig te werken. Het begin- en eindpunt van de route ligt deze keer een stuk dichter bij punt A (het eindpunt is nog net te zien aan de rechterkant van het screenshot). Als ik met deze route bij A begin en richting 7 fiets, dan pakt hij de route automatisch op en geeft hij de instructie voor punt 7. Ook als ik van A naar 4 rijd, en vervolgens naar 5, dan pakt hij daar keurig de route op en geeft hij de instructie bij 5. Het is me een raadsel waarom deze route wel keurig werkt, en degene in het vorige voorbeeld niet.

Weet iemand waaraan dit ligt, en wat er fout gaat in het eerste geval?

De routes waren gemaakt in Basecamp met de Garmin Cycle Map. En ook op de Edge Touring was dezelfde kaart actief. Herberekenen stond op 'Uit'.

Alvast bedankt,
Loek
Bijlagen
gpx_voorbeelden.zip
(9.13 KiB) 9 keer gedownload
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 04 aug 2017 18:41

LoekV schreef: Echter willen we niet op het begin beginnen, maar ergens halverwege (omdat dat veel dichter bij waar we wonen ligt). Het probleem is dat de Edge geen aanwijzingen geeft vanaf het deel waar we de route oppikken tot het eind van de ronde (van de .gpx).

Ik weet geen oplossing voor het route probleem, beste is dit aan Garmin te melden, want als het in een toestel zit, dan is Garmin de enige die het zou kunnen repareren.

Maar, je bent handig met de computer, dus waarom verander je in BaseCamp niet het begin en eindpunt van de route? BaseCamp is voorzien van uitgebreide bewerkingsfuncties. Principe is op de juiste plaats de track te knippen en daarna de delen weer aan elkaar te koppelen, maar dan waar het originele begin/eindpunt is. Hierna mogelijk nog even een puntje toevoegen ertussen en mogelijk het gat tussen nieuwe begin/eindpunt iets groter te maken.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
LoekV

Berichtdoor LoekV » 08 aug 2017 12:35

Hoi Marco, bedankt voor je antwoord. Heb het inmiddels ook op het Garmin forum geplaatst.

Ik zou het inderdaad via Basecamp helemaal handmatig kunnen aanpassen. Maar ik vond het raar dat het de ene keer wel automatisch werkt en de andere keer niet. Dus als het de ene keer wel goed gaat, zou ik verwachten dat er iets aan de hand was waardoor het in dat andere geval niet werkte. Vandaar dat ik benieuwd ben naar wat er in dat andere geval fout ging.

Terug naar “Garmin Forerunners & Edge 800, 810, 1000, Touring”