gps afrika wereldreis

Hier kunt u vragen stellen over welk GPS toestel voor u de beste keus kan zijn. Of welke kaart u het beste kunt gebruiken voor uw activiteit.
Simon

gps afrika wereldreis

Berichtdoor Simon » 03 jul 2013 07:32

Beste,

Het zal wel een reeds vaker gestelde vraag zijn, maar toch geraak ik er maar niet aan uit.

Ik heb nu volgende gps'n:
garmin nuvi 1340
garmin gpsmap 162

Met de eerste kan je geen routes inladen.
Met de tweede heb ik problemen om te werken.

Ik ben dus geneigd om een volledig nieuwe gps te kopen. Maar dan is de vraag: welke?

We vertrekken deze zomer met onze auto vanuit België richting Zuid-Afrika. Eerst door Europa, later langs de oostkust van Afrika. We willen graag de gps gebruiken voor op de standaard weg maar ook graag voor off-road tracks. Tracks & routes die we zelf maken via google earth en omzetten naar mapsource, maar ook tracks die we downloaden van andere mensen.
Ook heb ik reeds een SD kaartje met Tracks 4 Africa er op. Uiteraard zou ik deze graag verder willen gebruiken.

Op internet las ik reeds veel positieve dingen over de montana maar vind hem nogal duur. Hier op dit forum las ik al veel positieve dingen over de zumo maar heb er verder nog nooit van gehoord. Welke is het best voor mij? Of zijn er nog andere toestellen op de markt die geschikt zijn?

alvast bedankt!
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 03 jul 2013 09:58

Voor Africa en rijden van veel tracks is een zumo en nuvi niet geschikt. Zou je alleen de wegen volgen die in de Tracks4Africa of OSM kaarten staan, dan is een nuvi/zumo voldoende, maar dan nog alleen om routes te rijden.
ja, met een zumo 550/660 kan ik ook tracks rijden, maar ik kan er maar een beperkt aantal instoppen, grappige is wel dat je navigatie instructies krijgt tijdens volgen van een track, de zumo660 is daar het beste geschikt voor.

Toestellen/Software waarmee je goed tracks kan rijden zijn de Garmin Outdoor toestellen, maar ook software en/of toestellen van CompeGPS.

De Garmin Montana is vanuit Garmin gezien de meest optimale, in de auto bij routes praat de Montana tegen je en buiten de auto doet de GPS het prima als normale hand gps. Begrijp wel dat als je met de Montana aan de slag gaat, het bijbehorende software programma Garmin BaseCamp is en niet MapSource. Wil niet zeggen dat MapSource en Montana niet samen kunnen werken, maar vanzelf gaat het niet.

In plaats van een Garmin is een CompeGPS Delta of Adventura met de TwoNav software erop ook een optie. Tracks en routes, geen probleem. je kunt dan niet de Tracks4Afrioca kaart gebruiken, maar wel Teleatlas (v-tomtom) alternatief en OSM. Tracks rijden gaat heel erg goed met de TwoNav software.

TwoNav gebruikt de MapSource/Google Earth tracks via GPX formaat en doet niet echt moeilijk. CompeGPS heeft ook nog een eigen programma geheten LAND waarmee alle opties van TwoNav software zijn te gebruiken, maar heeft ook de nodige studie nodig om goed te kunnen gebruiken. Blijven werken met MapSource is geen probleem.

Met de TwoNav software is het ook mogelijk om een tablet of computer (windows, mac, android, ios) te nemen voor in de auto, de TwoNav software is gelijk over alle platformen heen.

Binnenkort komt er een nieuw toestel van Garmin, de Monterra, werkt op Android en is een Garmin Outdoor gps. Maar nieuwe toestellen op verre reizen meenemen kan een experiment zijn (software bugs etc.)
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Simon

Berichtdoor Simon » 03 jul 2013 10:10

Ok, Super bedankt voor je respons!

Ben ik correct uit je reactie volgend dat er eigenlijk voor mij 4 toestellen gelden:
- montana
- monterra
- compeGPS Delta
- Adventure TwoNav

De monterra komt pas binnenkort uit en is voor op een smartphone. Die heb ik niet, dus kan ik niet gebruiken

De compeGPS heeft een ander programma nodig op de pc en kan ik geen t4A voor gebruiken. Ik ben een beginneling op dit gebied, dus is het misschien handig dat ik me aan de normale dingen blijf houden zodat er niet teveel verwarring bestaat en veel mensen me kunnen blijven helpen. Zeker in het begin.

Dan blijft nog de adventure en de montana over. En natuurlijk de prijs... Klopt dit wat ik allemaal zeg?

Super bedankt voor je tips!

Simon
JaVaWa
Ervaren
Contacteer:

Berichtdoor JaVaWa » 03 jul 2013 10:49

De Monterra is gewoon een losstaand apparaat; daar heb je geen smartphone voor nodig. De verwachting is dat deze pas in het najaar verschijnt; te laat dus als als je deze zomer al vertrekt.

De T4A kun je ook niet met de Adventure TwoNav gebruiken.
Afbeelding
Kijk op http://www.javawa.nl voor software voor Mac OS X en Windows, informatie, tips en poi's
JaVaWa
Ervaren
Contacteer:

Berichtdoor JaVaWa » 03 jul 2013 10:55

Simon schreef:garmin gpsmap 162

Dat is wel een heel erg oude..., of bedoel je de 62?
Afbeelding

Kijk op http://www.javawa.nl voor software voor Mac OS X en Windows, informatie, tips en poi's
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 03 jul 2013 11:00

Nee, dat klopt niet :)

De Monterra is een Garmin outdoor GPS iets groter dan de Montana, maar heeft het besturingssyeteem Android is daarmee een soort smartphone).

De Aventura is ook van Compe GPS!

Google deze gewoon eens, dan krijg je een beeld van deze toestellen.

CompeGPS is een merk en website.
TwoNav is hun de navigatie software
Tracks4Africa doet het alleen op Garmin toestellen en niet op CompeGPS toestellen
De Garmin Montana dien je te gebruiken met Garmin BaseCamp.
De CompeGPS Adventura/Delta gebruik je in principe met CompeGPS LAND software.

MapSource kun je blijven gebruiken, behalve het verzend knopje gebruik je niet meer (wel opslaan als). Tracks/Routes/Waypoints uit MapSource kunnen gebruikt worden in Montana, Monterra, Aventura en Delta. Maar nogmaals, vanzelfsprekend en automatische is het niet, maar echt moeilijk is het ook niet. Meer een kwestie van leren en doen, daarna is het niet moeilijk meer.

Met het leren kunnen we ook uitgebreid helpen als GPS Expert via privé ondersteuning bijvoorbeeld.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
Simon

Berichtdoor Simon » 03 jul 2013 11:24

JaVaWa schreef:
Simon schreef:garmin gpsmap 162

Dat is wel een heel erg oude..., of bedoel je de 62?

Hey,

Het is weldegelijk een erg oud toestel. Daarom dat ik aan het twijfelen ben of ik wel met die zou werken. Hij is NIET makkelijk om mee te werken...
Simon

Berichtdoor Simon » 03 jul 2013 11:25

Marco schreef:Nee, dat klopt niet :)

De Monterra is een Garmin outdoor GPS iets groter dan de Montana, maar heeft het besturingssyeteem Android is daarmee een soort smartphone).

De Aventura is ook van Compe GPS!

Google deze gewoon eens, dan krijg je een beeld van deze toestellen.

CompeGPS is een merk en website.
TwoNav is hun de navigatie software
Tracks4Africa doet het alleen op Garmin toestellen en niet op CompeGPS toestellen
De Garmin Montana dien je te gebruiken met Garmin BaseCamp.
De CompeGPS Adventura/Delta gebruik je in principe met CompeGPS LAND software.

MapSource kun je blijven gebruiken, behalve het verzend knopje gebruik je niet meer (wel opslaan als). Tracks/Routes/Waypoints uit MapSource kunnen gebruikt worden in Montana, Monterra, Aventura en Delta. Maar nogmaals, vanzelfsprekend en automatische is het niet, maar echt moeilijk is het ook niet. Meer een kwestie van leren en doen, daarna is het niet moeilijk meer.

Met het leren kunnen we ook uitgebreid helpen als GPS Expert via privé ondersteuning bijvoorbeeld.

Ok bedankt voor de raad. Ik zoek even al deze toestellen op en kom er dan op terug.

Die t4a is voor mij echter wel héél belangrijk...
Simon

Berichtdoor Simon » 03 jul 2013 14:59

Die montana is tamelijk duur. Voor die prijs kan ik ook een Ipad kopen. Zou dat een oplossing kunnen zijn? Daarmee kan je toch ook navigeren? Of is die niet goed voor plaatsen waar geen internet is?

SImon
JaVaWa
Ervaren
Contacteer:

Berichtdoor JaVaWa » 03 jul 2013 15:39

Dan moet je een iPad met Wifi+3G/Cellular hebben; de Wifi-only heeft geen GPS-ontvanger. De iPad mini Wifi+Cellular 16 GB kost €465... Daar kun je al een Montana voor kopen.

Je moet goed kijken naar de beschikbare kaarten. Via internet is geen optie. Je hebt apps die met offline kaarten kunnen werken; deze zijn veelal gebaseerd op de Openstreetmap. Kijk hier eens hoe het gesteld is met de kaartdekking in de gebieden waar je doorheen wilt reizen: http://www.openstreetmap.org (dat zal nog behoorlijk tegenvallen)

CompeGPS heeft naast OSM in Afrika alleen topografische kaarten voor Tunesië en Marokko en de TT-kaarten beslaan in Afrika ook alleen maar Marokko; daar ga je dus ook weinig aan hebben.
Afbeelding

Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 03 jul 2013 15:43

Zolang je maar een iPad koopt wara WiFi EN 3G inzie en niet alleen WiFi.

In de WiFi + 3G (mobiel internet) zit namelijk de GPS wel en in de andere niet. Mobiel internet kun je onderweg uitzetten.

Als het gaat om een tablet voor voornamelijk navigatie, kun je beter een Samsung Glaxy Tab/note 10" kopen, onder Android is er veel meer keus in navigatie mogelijkheden, beter uitbreidbaar met microSD kaartjes en de GPS zit ook in de WiFi (zonder 3G versies).

de iPad is mooi en handig en ik heb het ook al met TwoNav geïnstalleerd, maar dan is het veel meer knutselen met een apple tablet en is een Android tablet veel beter bruikbaar is mijn ervaring.

De Montana is wel waterdicht, stofdicht, werkt op Li-ion of 3x AA en kun je nog eens laten vallen :)
Marco.

.
Simon

Berichtdoor Simon » 05 jul 2013 16:26

Ok, we zijn weer een stap verder :-)

Ik heb naast bovenstaande gps'n (in eerste post) ook nog twee andere mogelijke gps'n die ik via vrienden kan gebruiken voor onze reis:
garmin zumo 550
garmin etrex hc vista

Op beide kunnen tracks geplaatst worden en routes. (ik weet zumo 550 tracks eerst omzetten naar route, maar het lukt normaal wel)
op beide kunnen we tracks volgen en routes volgen
op beide kan t4a geplaatst worden.

Of zie ik iets verkeerd? Welke geniet jullie voorkeur?
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 05 jul 2013 18:50

Ik zou ze dan beide nemen, de zumo550 voor in de auto en de eTrex voor erbuiten. De Vista heeft maar beperkte track capaciteit, max 20 tracks van 500 punten, maar dit kan voldoende zijn. Scherm is erg klein om met de auto op te rijden.

Hou er rekening mee dat Tracks4Africa primaire bedoeld is voor de zuidelijke staten, in Noord Afrika heb je meer aan een OSM kaart dan aan T4A.
Marco.

.

Terug naar “GPS en Kaart advies”