Garmin SD-kaart op Etrex Vista HCx

Hier kunt u vragen stellen over welk GPS toestel voor u de beste keus kan zijn. Of welke kaart u het beste kunt gebruiken voor uw activiteit.
AvalonSailor1936

Garmin SD-kaart op Etrex Vista HCx

Berichtdoor AvalonSailor1936 » 23 apr 2013 12:40

Vorig jaar heb ik een Etrex Vista HCx gekregen; ik heb een jaartje met de Topo BNL gewerkt en dat ging aardig. Nu wil ik in Spanje gaan wandelen en wil de kaart (van uitgever Alpina, maar te koop via Garmin) Espacios Naturales de Andalucía kopen van Euro 59. Deze kaart is verkrijgbaar als SD-kaart en als download. Ik kies voor de SD-kaart. Tot vorige week ( 14 2013) stond mijn etrex in de lijst met compatibele GPS'en. Maar ineens is de Etrex HCx niet meer leverbaar en ook verdwenen bij de compatibele toestellen voor deze kaart. Vanwege alle ellende met kaarten die niet werken en die je ook niet terug kunt geven, durf ik de aankoop niet aan. De helpdesk van Garmin NL had geen antwoord op deze vraag.
Vraag:
heeft iemand ervaring met deze kaart op een etrex HCx?
of met een vergelijkbare kaart?
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 23 apr 2013 13:21

Ik ken deze kaart niet, maar schat in dat deze gewoon in de eTrex HCx werkt. Nee, werkt niet goed, maar deels, het raster gedeelte werkt niet in de eTrex HCx.

De eTrex HCx is alweer een tijdje uit de roulatie en bedrijven gaan hun websites bijwerken. Wel is het zo dat de kaart mogelijk op de eTrex als langzaam word ervaren, door de hoge details.

De kaart
De kaart bij Garmin

Afbeelding

Een alternatief is een OSM kaart, bijvoorbeeld:
- Topo Hispania
- Kowoma Spanien
- OpenFietsMap van Spanje

Maar ook met deze kaarten zou het heel goed kunnen dat ze al te zwaar zijn voor de etrex HCx, de kaarten werken dus wel, maar de eTrex kan traag reageren.

Advies is dan ook om over te stappen naar een eTrex 20 of eTrex 30 of geen zware topo kaart te willen gebruiken (simpel met een standaard OSM kaart werken).
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
AvalonSailor1936

Berichtdoor AvalonSailor1936 » 23 apr 2013 16:21

Bedankt voor het duidelijke antwoord. Kijk, dat zeggen ze er niet bij bij Garmin, dat een kaart een rastergedeelte bevat dat niet werkt op deze Etrex HCx. Dat zou kunnen betekenen dat daar waar ik wandel, de Alpujarras, de kaart geen nut heeft. Dat de kaart langzaam is, is wellicht bij wandelen niet zo erg toch?
Wolf

Berichtdoor Wolf » 23 apr 2013 17:43

ik koop geen kaart meer voor mijn etrex sinds ik OSM en OFM ken.
De Openfietsmap van Spanje heb ik ook gebruikt op Gran Canaria.
Voor de mensen die het daar wat kennen: er staan zelfs de paadjes op die lopen door de "Sahara" in Maspolomas!

Ook de OFM voor Benelux/frankrijk zijn heel goed om te wandelen en natuurlijk allemaal gratis.

Mijn Etrex is snel genoeg voor die kaarten,zelfs bij gebruik in de auto kon hij goed volgen.
smartphone/tablet met Osmand en Google maps
Nuvi 765T (wordt nog weinig gebruikt)
Etrex Legend HCx
AvalonSailor1936

Berichtdoor AvalonSailor1936 » 23 apr 2013 20:35

Bedankt Wolf. Je hebt een Etrex HCx Legend en dat schijnt een betere te zijn dan de HCx Vista. Maar ik stoort me helemaal op OSM en OFM. (Ben een beginner!).
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 23 apr 2013 20:47

Nee, net andersom, de Vista is de meest uitgebreide ;)

De Vista heeft ook nog een elektronisch kompas en een barometrische hoogtemeter, de Legend heeft dat niet.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Wolf

Berichtdoor Wolf » 24 apr 2013 17:49

dat dacht ik ook 8)
smartphone/tablet met Osmand en Google maps
Nuvi 765T (wordt nog weinig gebruikt)
Etrex Legend HCx

Terug naar “GPS en Kaart advies”