Nieuwe GPS na Garmin 255w

Hier kunt u vragen stellen over welk GPS toestel voor u de beste keus kan zijn. Of welke kaart u het beste kunt gebruiken voor uw activiteit.
Kaneda

Nieuwe GPS na Garmin 255w

Berichtdoor Kaneda » 17 jun 2016 09:24

Onze ondertussen 7 jaar oude Garmin Nuvi 255w is aan vervanging toe (zuignap quasi versleten, batterij niet goed meer, verouderde kaarten,...)
Nu wil ik geen geld meer geven voor kaartupdates voor zo'n oud toestel.

Dus ben ik aan het uitkijken naar een nieuwe GPS, weer Garmin.
Heb links en rechts zitten kijken, en ben bij Coolblue en Bol op enkele modelletjes gestoten. Ik blijf het liefste onder de 200 euro, en het liefst nog rond de 150 - 160 euro, dus is er enerzijds de Nuvi 2597LMT, de 2599LMT-D en ook de heel leuk geprijsde 2498 LMT-D.

Nu, bij de 'D' modellen gaat verkeersinfo via DAB+/TMC, bij de andere gaat dat via RDS/TMC.
Ik heb begrepen dat DAB+ beter is en sneller updates krijgt. Maar is dat ook wel nodig en is RDS niet genoeg ?
Ook heeft de 2498 LMT-D als enige een 4.3 inch display (net zoals onze huidige 255w) en dat vind ik best wel groot genoeg, of is 5 inch echt wel handiger ?
De 2498LMT-D bijvoorbeeld kost slechts 144 euro bij Coolblue, en dat is een hele mooie prijs. En als ik dan mag kiezen tussen DAB+ en een kleiner scherm of RDS en een groter scherm, dan kies ik toch wel DAB+. Of niet ?

Nog een vraagje over kaartupdates : je hebt sowieso een extra SD kaartje nodig, maar welke capaciteit is nu het beste ? Info op Google is heel tegenstrijdig. Er wordt gezegd dat 8Gb ruim voldoende is, andere sites zeggen dan net iets anders, dat je beter voor 16Gb gaat. Ook is er twijfel welke capaciteit nu het beste werkt met Garmin toestellen : 8Gb blijkt de aangewezen capaciteit te zijn omdat grotere kaartjes niet altijd goed 'zouden' werken.

Nou, ik zie dus eigenlijk door de bomen het bos niet meer en kan best wat hulp gebruiken.
Ik woon in België maar werk in Frankrijk. We gaan ook vaak naar de UK op familiebezoek en door Nederland toeren we ook regelmatig. Het is dus belangrijk dat het verkeersinfosysteem (of het nu RDS of DAB+ is) in al die landen werkt zoals het hoort.

Een hele kluif en ik hoop dat jullie me wat wijze raad kunnen geven. In elk geval al nen dikke merci (da's Belgisch :wink: )
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 17 jun 2016 21:03

Waarom Garmin?
Wat is de reden dat je nu de nuvi gebruikt, vanwege welke specifieke functies?

Als er geen gegronde reden is om een Garmin te kopen, dan zou een TomTom ook prima kunnen.

Generiek is TomTom de beste in verkeersinfo, maar wordt wel ook datagebruik van telefoon gebruikt.
Qua standaarden zou ik dus kiezen voor TomTom, DAB+ en pas daarna voor TMC. Garmin heeft ook nog een extra, dat is via de smartphone (Smartlink app), maar ook daarbij is een smartphone met internetverbinding nodig.

Is internetverbinding duur? Wel, momenteel is in NL de eerste 100 tot 250Mb gratis in bundel zodra we de grens overschrijven en vanaf juni 2017 horen de datakosten van internet per telefoon in heel Europa gelijk te zijn, m.a.w. de roaming grens van je abonnement ligt dan aan de buitenrand van Europa en is verkeersinfo via je smartphone dus geen enkel probleem meer. Alleen nog een jaartje wachten erop.

Indien je routes van internet gebruikt, dan zouden Garmin en TomTom in aanmerking kunnen komen (maar de meeste merken kennen wel een vorm van routes laden.

Ben je dol op de verzamelde tracks die je creëert gedurende rijden dan is Garmin daar het beste in, omdat dit het enige merk is wat ook hoogte registreert.

LifeTime kaarten hebben ze allemaal en een microSD heb je allen nodig als je een al ouder overjarig toestel koopt wat al minstens twee tot drei jaar bestaat (en mogelijk al uit productie is). Nieuwere toestellen (recent) hebben dus altijd voldoende ruimte voor kaarten!

Advies:
Een TomTom met een verkeersabonnement + Route planner, regio West Europa.
Of Garmin met DAB+ of verkeersabonnement + Trip planner, regio West Europa.

Verkeersabonnement via smartphone (wat maar heel weinig MB's vraagt om te gebruiken). En neem een recent model en geen "antieke" omdat die zo goedkoop is.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Kaneda

Berichtdoor Kaneda » 18 jun 2016 14:43

Hallo, thx voor de feedback.

Ik hou het liefst sowieso m'n smartphone en GPS gescheiden.
Heb ook Tom Tom bekeken en voor de verkeersinfo is inderdaad je smartphone nodig. En ja, roamingkosten worden afgeschaft halverwege 2017, maar ik ben lang niet zeker dat de operatoren daar niets gaan op vinden om ons toch weer op één of andere manier kosten aan te rekenen. In België betaal je momenteel meteen vanaf het moment dat je de grens overgaat. Geen gratis megabytes dus.
Als de GPS m'n smartphone nodig heeft voor de verkeersinformatie, kan ik gewoon Google maps op m'n foon gebruiken...

Daarom geef ik de voorkeur aan een systeem waarbij je je smartphone sowieso niet nodig hebt.
Heb ondertussen nog wat verder gezocht en ben bij dit model terechtgekomen :
https://buy.garmin.com/nl-BE/BE/prod138336.html

https://www.bol.com/nl/p/garmin-nuvi-25 ... 032774313/

Ik heb mijn budget toch een beetje naar boven getrokken omdat ik er binnen een jaar geen spijt wil van hebben dat ik geen groter display en/of digitale verkeersinfo heb genomen.

Is dit een goeie keuze of zoek ik beter verder ?
En ook : een Class 4 micro SD kaartje zal voldoende zijn, en ik geloof 8Gb ook wel ?

En als laatste : op een ander forum sprak ik ook van dit toestel en was men verwonderd over het prijsverschil van het toestel bij Bol (bij Coolblue zelfde prijs) en bij Garmin zelf.
Ze raadden me aan om eens bij Garmin te informeren omdat zij denken dat de toestellen die verkocht worden bij Coolblue en Bol van minderwaardige kwaliteit zouden zijn (gebruikte materialen, afwerking, enz.) dan deze die geleverd worden door de fabrikant zelf.

Nou ja. Lijkt me toch wel vergezocht...
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 18 jun 2016 15:44

Prima toestel.

Garmin is advies verkoopprijs, Bol en Coolblue zijn gewoon verkoopprijzen, prima bedrijven en prima aankoop. Gewoon bij de goedkoopste kopen ;)

MicroSD class 4, 6 of 10, en dan 8 of 16Gb, kost nog maar weinig tegenwoordig. Ik gebruik standaard 8 GB.

Google Maps werkt inderdaad ook prima, maar zaken zoals snelwegverkeersborden die mis je dan wel. Er op rijden is toch net wat anders dan een route ermee uitstippelen. Je zult zien dat er dan al snel een app van bv TomTom, Navigon of andere op staat ;)
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
Kaneda

Berichtdoor Kaneda » 18 jun 2016 16:48

Ok, thx !

Nog allerlaatste vraagje : is er gratis flitspaalinformatie aanwezig op deze 2599LMT-D ?
Op de site van Garming wordt bij de specificaties verwezen naar een ander pagina :
http://www.garmin.com/nl/extras-camera-alerts/

Ik begrijp hier dat alle info preloaded staat op de toestellen, maar bepaalde stukken zijn verwarrend.
Vaste flitspalen, maar krijg je de locatie van mobiele flitslocaties dan via DAB+ binnen of heb je daar de smartphone link voor nodig ?
Updates van de flitspaallocaties zijn dan tegen betaling, veronderstel ik ?
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 18 jun 2016 18:16

Standaard zitten er een verouderde Garmin flitspalen set in vanuit de fabriek, deze blijven werken als je er niets mee doet. Wil je de laatste flitspalen, dat is een abonnement via de computer of gebruik te maken van Smartphone Link, dan is het een online dienst. Zelf gebruik ik hier vaak SCDB voor, ook niet gratis, maar werkt prima nadat ze geladen zijn in toestel (een geen internet nodig).

Mobile flitsers alleen via Smartphone link en een abonnement, dit is dan een lifetime abonnement (op telefoon). DAB+ en TMC zijn generieke diensten die elk Land zelfstandig in EU uitvoert, Mobile flitsers zitten hier niet bij (geen enkele flitser trouwens).
Kwaliteit wisselt, want dit is een Garmin dienst en als niemand de moeite neemt om ze te melden, dan krijg je ook geen waarschuwing, via je nuvi kun je ze ook zelf melden (scout).

Smartphone Link werkt best goed, er zijn 3 diensten te kopen en dat is; Geavanceerd weer, Verkeersinformatie en Flitspalen. Alle drie zijn lifetime abonnementen, maar niet gekoppeld aan je telefoon, maar aan je Google Play of Apple AppStore account. Dus bij vervangen van de nuvi voor een andere neem je de dienst meer naar volgende toestel.

En nu een aanname: als Smartphone Link functioneel is zullen de interne flitspalen niet gebruikt worden, laad je SCDB flitspalen, dan zul je dubbele meldingen krijgen, aangezien de nuvi dan niet weer dat het flitspalen zijn, er is meer informatie die waarschuwingen kunnen geven (mits geladen).
Marco.

.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 18 jun 2016 18:18

Er zijn dus 2 verschillende soorten abonnementen voor de Flitspalen, de oude via downloaden van de flitspalen (POI's genoemd als GPI bestand) waravoor ook SCDB gebruikt kan worden.

En de 2de is via de Smartphone Link app abonnementen
Marco.

.
Kaneda

Berichtdoor Kaneda » 18 jun 2016 19:58

Ok, bedankt !

Voorlopig hou ik het wel bij de meegeleverde meldingen. Ben nu ook niet bepaald een snelheidsduivel.
Die updates via Cyclops lijken me anders wel het meest aangewezen, indien ik dat zou nodig vinden.

Alvast bedankt voor alle nuttige info !
Kaneda

Berichtdoor Kaneda » 20 jun 2016 15:31

De eeuwige twijfelaar die ik ben, heeft me toch nog eens opnieuw doen kijken naar de 2498LMT-D. Uiteindelijk gebruiken wij onze GPS lang niet elke dag en is het verschil tussen een 4.3 en een 5inch scherm heel klein. Bovendien hebben ze allebei dezelfde resolutie wat maakt dat het 4.3 inch display toch wel ietsje scherper zal zijn. Het prijsverschil met de 2599LMT-D bedraagt 40 euro en dat is toch best wel veel als je totale prijs van zo’n toestel bekijkt.

Nu, op het eerste zicht zie ik weinig tot geen verschil in functionaliteit tussen de 2599LMT-D en de 2498LMT-D, behalve dan de schermgrootte. Klopt dit, of zie ik iets over het hoofd ?

Terug naar “GPS en Kaart advies”