Nieuwe motorGPS, bos en bomen

Hier kunt u vragen stellen over welk GPS toestel voor u de beste keus kan zijn. Of welke kaart u het beste kunt gebruiken voor uw activiteit.
Gert Arijs

Nieuwe motorGPS, bos en bomen

Berichtdoor Gert Arijs » 03 mar 2016 21:28

Hoi,

Ik zoek een GPS voor op de motor. Nu heb ik een Garmin Quest, die mijn computer niet ziet. Bovendien is het niet erg handig om buiten België te rijden. Het geheugen is ook piepklein.
Op mijn vorige motor reed ik met mijn eTrex 20. Ik stippelde in BaseCamp een route uit, zette die via een GPX op mijn eTrex (met Open Street Map kaarten) en dan volgde ik dat. Simpel, goedkoop, superhandig.
Alleen een route berekenen voor meer dan 50 km is erg lang wachten en niet accuraat. Laat staan een route van 200 km, daar doet die Etrex volgens mij een week over om te berekenen.
Ik wil nu graag een andere GPS waar ik mee kan:
-Routes berekenen over afstand van pakweg 500km
-GPX importeren en rijden (navigatie hoeft niet, gewoon het lijntje volgen is genoeg)
-Open Street Map kaarten gebruiken

Ik denk aan een Garmin Zümo 390LM, maar ik weet niet of daar OSM-kaarten op kunnen en vind 400 euro wel veel...
Zijn er geen alternatieven? Tomtom en GPX gaat blijkbaar niet zo evident, dus beter geen TomTom.

Dank dank en nog eens dank!
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 03 mar 2016 21:40

Als je geen offroad rijd, maar alleen gewone wegen, dan is een zumo 345 of TomTom Rrider 40 voldoende, in beide kunnen tracks geladen worden die in de toestellen netjes naar track worden omgezet en kunnen worden gebruikt.

Voor heel Europa kaart is het de zumo 395 en TomTom Rider 400 (hoger model met meer kaart erin).

Ga je ook regelmatig offroad, dan is de zumo 345 nog steeds van toepassing en kan een Montana 610 ook een optie zijn, deze laatste is de grote variant van de eTrex.

Alleen Garmin kan eigen selecties OSM kaarten aan om te laden en/of de Garmin topo kaarten. Dit kan in de nieuwe zumo's en Montana.

Nadeel van de Montana is dat je er niet standaard een auto/motor kaart bij krijgt (de City Navigator kaart) en ook geen lifetime updates erop.

Ga je heel veel offroad dan is de City Navigator kaart niet belangrijk, een OSM Topo is dan de hoofdkaart en de Montana je primaire keus.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Gert Arijs

Berichtdoor Gert Arijs » 22 mar 2016 23:34

Dank je.
Offroad ga ik niet rijden.
Voldoet een zumo 340 dan ook niet? Of kunnen daar geen OSM-kaarten op?
Merci!
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 23 mar 2016 00:16

zumo 340 voldoet ook, kunnen ook OSM kaarten op. Ik noem hier alleen de laatste meest recente modellen.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Gert Arijs

Berichtdoor Gert Arijs » 23 mar 2016 19:24

Ok Marco,
Héél erg bedankt!
Groetjes,
Gert

Terug naar “GPS en Kaart advies”