Ik heb de Garmin 2799lmt-d aangeschaft en ben gaan zoeken hoe ik deze, via de standaard mogelijkheden, conform mijn wensen aan kan passen.
- Ik gebruik het apparaat in mijn camper. Als wij op pad zijn is het voor ons belangrijk om de volgende poi's in de omgeving van de route te zien: winkels, camperplaatsen en benzinepompen.
Dit om al rijdend te kunnen besluiten om even langs b.v. de Lidl te gaan om boodschappen te doen. Of, hier is het mooi en er is nog een camperplaats om te overnachten ook. Mcdonald b.v. voor oeps ik moet even op internet kijken.
Er is hiervoor nog een extra gratis programma nodig, opdat een WAV file opgenomen kan worden in het GPI bestand: sox-14.0.1
Bij alle nieuwere versies van sox zijn DLL files opgenomen en kunnen dus niet gebruikt worden.
De werkwijze is simpel:
- 1. Download het programma Sox versie 14.0.1 als ZIP file. Dit programma heb ik gevonden op: http://www.filewatcher.com/b/ftp/ftp.pl ... 0.1-0.html
2. unZip Sox.exe en plaats dit in de directory waar POILoader is geinstalleerd.
3. Maak drie files per poi groep aan:
****TourGuide.bmp
****TourGuide.csv
****TourGuide.wav
Het opnemen van TourGuide in de filenaam is essentieel, zonder dat doet hij het niet. Spelling moet ook zijn zoals hier vermeld.
Voor de meeste poigroepen heb ik een wav file gemaakt zonder geluid. Het geluid wordt nl afgespeeld zodra de Garmin binnen de aangegeven straal van een punt uit die groep komt. Slechts bij de poigroepen waarvan ik de straal op b.v 10000 meter (10 km, voor camperplaatsen) heb gezet heb ik iets kort ingesproken. Maw alles wat buiten het normale schermbereid valt is nu voorzien van een korte geluidsmelding.
4. upload de directory waar deze bestanden staan mbv POILoader op de garmin. Kies echter niet voor Express wat aanbevolen is maar voor Handmatig als instellingenmodus
5. Selecteer "Dit bestand bevat nabijheidswaarschuwingspunten" Vervolgens "Waarschuwing als u een punt nadert" en stel hierbij de straal in, b.v. 2000 meter
Zodra u binnen de opgegeven straal van een punt bent zal de icoon op het scherm verschijnen al of niet samen met de geluidsmelding. Valt de locatie van de icoon buiten het scherm zal alleen de geluidsmelding te horen zijn
Veel van bovenstaande het ik als 2008 gedateerd gevonden. Ik neem dus aan dat deze werkwijze op alle nuvi's zonder mp3 afspeelmogelijkheid funtioneel is.
Ik hoop dat ik met deze uitleg iemand van dienst heb kunnen zijn
Paul
P.s. De Garmin die ik heb heeft een 7 inch scherm. Het was voor mij mogelijk om **.bmp files van 40 pixels te gebruiken i.p.v van de gangbare 22 of 24 pixel icoontjes