OnRoute-wandelkaart vs. Topo Benelux Pro en OSM

Hier kunt u vragen stellen over welk GPS toestel voor u de beste keus kan zijn. Of welke kaart u het beste kunt gebruiken voor uw activiteit.
Sjoerd

OnRoute-wandelkaart vs. Topo Benelux Pro en OSM

Berichtdoor Sjoerd » 30 dec 2014 22:25

Op mijn 62s heb ik de Topo Benelux Pro en een OSM-kaart van Nederland.
Zo te zien ontlopen ze elkaar niet veel.
Op de TBP staan veel slootjes die op de OSM niet staan, terwijl OSM weer meer verschillen tussen bouwland en weiland laat zien.
Maar belangrijker is dat TBP vaak fiets- en voetpaden die langs een snelweg lopen niet kent, zodat de berekende route langer is dan op de OSM-kaart. Anderzijds is er wel eens een brug die OSM niet kent, zodat de route daar weer langer wordt. Ik bereken routes nu met beide kaarten en neem dan de kortste. (Ik kies steeds 'wandelen' en 'kortste route'.)

Nu heb ik eens iemand horen zeggen dat-ie de OnRoute-wandelkaart beter vindt dan de TBP. Deze is niet gratis, dus vraag ik mij af: is het de moeite waard om deze aan te schaffen? Alle bospaadjes zouden er op staan, maar die staan ook op de andere twee. En hij is gebaseerd op de meest gedetailleerde topografische kaart van het Kadaster, maar dat is de TBP toch ook?
Is de OnRoute-wandelkaart misschien toch beter in bepaalde opzichten?
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 31 dec 2014 13:00

Er was een tijd dat de OnRoute Wandelkaart de betere kaart was, maar dat is achterhaald. Te oud en geen updates om de fouten te verbeteren.

Als het gaat om de beste kaart voor wandelpaden, dan is dat toch echt de koop Garmin Topo BeNeLux Pro of Light edities die de meeste waar voor je geld bied.

Als je alleen tracks/sporen vanaf Internet gebruikt, dan is OSM ook meer dan prima. Want dan hoeven deze kleine paden niet in de kaart te staan. Tenzij je er weer (gerouteerde) routes van wilt maken, dan wordt het weer lastig. Kwaliteit van de route hangt dan af van de kaart (of je eigen handigheid met gemixte routes).

Het grootste verschil tussen TBP en OSM zit in de kleine wandelpaden door bossen en duingebieden die wel in de laatste versie van Topo BeNeLux Pro/Light zitten, maar (nog) niet in OSM. Voor toer/race fietsen is OSM de betere ondertussen.

Ik wissel regelmatig tussen kaarten, maar maakt een route altijd maar op 1 kaart. Als ik wandel volg ik het liefste tracks/sporen, als ik fiets liefst een route.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Wolf

Berichtdoor Wolf » 04 jan 2015 16:13

Dat bepaalde bos- en duinpaadjes niet in de OSMkaarten zitten is toch wel afhankelijk van welk land.
En is het ook niet voldoende dat iemand een "nieuwe" kaart op OSM plaatst om daar verschil in te brengen?
wat ik bedoel: kan morgen heel anders zijn dan vandaag, of niet?
Voor Spanje bv. vind je op de OSM wel alle paadjes(zelfs duinpaden in Gran Canaria)
smartphone/tablet met Osmand en Google maps
Nuvi 765T (wordt nog weinig gebruikt)
Etrex Legend HCx
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 04 jan 2015 16:18

Inderdaad, helemaal afhankelijk van het land en omdat Kadaster in Nederland samenwerkt met OpenStreetmaps, kan het best zijn dat OSM volgend jaar wel compleet is. Tijdrovend proces door vrijwiligers om het bij te werken.

Het ging hier echter om BeNeLux en daar zijn de verschillen nu duidelijk te zien.

Spanje is een ander verhaal, daar is/was OSM regelmatig completer dan de Garmin Topo kaart is mijn eigen ervaring. Maar mogelijk heeft de uitspraak over GR paden in Frankrijk die niet meer in OSM mogen staan ook invloed op de GR paden in Spanje, dan veranderd er ook weer een en ander.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Sjoerd

Berichtdoor Sjoerd » 04 jan 2015 21:10

Ik constateer dat ook de Topo BeNeLux Pro al niet zo recent meer is; OSM is actueler. Nu hebt u het over "de laatste versie van Topo BeNeLux Pro". Bestaan er dan updates voor? In de handleiding bij de kaart (DVD + microSD-kaart) lees ik daar helemaal niets over. Ik heb het programma Garmin Express gevonden, dat o.a. de kaarten zou updaten, maar op mijn toestel (62s) wordt alleen de firmware ge-update, niet de TBP.

Terug naar “GPS en Kaart advies”