JaVaWa Device Manager - een kaart virtualiseren - Windows

Speciaal voor de programma's JaVaWa GMTK, JaVaWa Device Manager (JDM), RTWtool en anderen om vragen te stellen.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 20 mei 2013 19:46

Virtualiseren van een kaart op microSD kaart:
Nu kunnen we de virtualisatie van een kaart uitvoeren die in een GPS of op een microSD kaart staat. Als voorbeeld gebruiken we de Garmin BeNeLux CycleMap, deze word alleen op microSD geleverd.

Windows
* Start JDM op, als het goed is word de virtuele disk ook herkend.
* Stop de microSD kaart in de convertor en die weer in de SD-kaart lezer en die weer in de computer.
* Laat JDM zoeken naar disks.
* De microSD met de naam Garmin word gevonden en we klikken op de Visualiseer knop en doorloop de stappen:

Afbeelding

* Hierna de originele Garmin BeNeLux kaart verwijderen uit de computer:
Afbeelding

En we zijn klaar voor gebruik!
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Rth741

Berichtdoor Rth741 » 22 mei 2013 13:43

Marco
Is het geoorloofd dat ik deze voorstelling over neem om ze te vertalen in het frans voor een forum gekend door JaVaWa.
grtjs
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 31 mei 2013 18:38

Ja, Zie ook links onder de Creative Commons licentie onderaan deze pagina

Toestemming had je al per e-mail gekregen ;) maar dit schoot me later nog te binnen, vragen hoeft dus neit, de Licentie staat onderaan elke pagina.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
Rth741

Berichtdoor Rth741 » 02 jun 2013 14:23

De kaart is duidelijk te zien op de virtuele schijf.
Wanneer ik BaseCamp open zie ik de GPS en de kaart .Doch wanneer ik de kaart open krijg ik een foutmelding,en is er geen kaart te zien.
Ik heb dit getest met een kleine open source kaart .Maar ik krijg ook de melding dat dit met CityNavigator 2013.4 niet lukt.
Het schijnt dat JDM de enkel de map bestanden en unl. installeerd maar niet de gegevens.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 02 jun 2013 15:59

Probleem zit in de virtuele disk, even opnieuw de kaart kopiëren en vooral tijdens kopiëren GEEN BaseCamp aan hebben staan en vooral niet starten.

Ik heb dit ook gehad onder Windows en na opnieuw kopiëren werkte het wel.

Virtualiseren van een kaart is inderdaad alleen de kaartbestanden en de bijbehorende codes mee kopieren, dat gaat gewoon goed. Tenzij de codes hele andere bestandsnamen hebben, dan gaat het niet goed.

Van de CN kaart worden standaard de gmapprom .img .unl en .gma mee gekopieerd. indien een .gma bestand een lang nummer als naam heeft, zal die niet gekopieerd worden, maar zal de foutmelding ook zijn dat de kaart niet ontgrendeld is.

Nu heb je een fout dat de kaart niet gelezen kan worden en een error bevat. Dat is dan een fout in het bestand en/of in de disk.
Marco.

.
Rth741

Berichtdoor Rth741 » 02 jun 2013 16:57

Ik heb opnieuw enkele testen gedaan met willekeurig gekozen OSM kaarten en die vooral niet reeds in BaseCamp geinstalleerd waren. En deze testen waren allen geslaagd.Ik vermoed ,ik heb nog geen contact gehad met de fout melder dat hij een kaart(en) gevirtualiseerd heeft die al in BaseCamp te zien was nl City Nav Europ 2013.4
Wordt vervolgd.
Rth741

Berichtdoor Rth741 » 03 jun 2013 18:07

De oorzaak van de foutmelding was hetgeen ik vermoedde .CityNav 2013.4 was reeds geinstalleerd op de PC en dan opnieuw op een virtuele schijf.
Misschien kan dit aangepast worden in JDM .Geen reeds aanwezige kaart toelaten op een virtuele schijf.Vraag voor JaVaWa !!
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 03 jun 2013 19:26

Een kaart in de GPS en op de PC is geen probleem en ik heb dit geprobeerd met de BeNeLux Cyclemap en dat was ook geen probleem.

BaseCamp kent namelijk geen verschil tussen een echte GPS/microSD en een virtuele.

Ik denk nog steeds dat de City navigator kaart niet goed gekopieerd was.

Let wel, voor het virtualiseren van een kaart is het niet nodig om de GarminDevice.XML te laten kopiëren! Alleen voor het virtualiseren van een GPS om bv Express te foppen.
Marco.

.
Rth741

Berichtdoor Rth741 » 04 jun 2013 08:47

Ik krijg melding dat er problemen zijn wanneer er twee verschillende versie in BaseCamp geopend worden .
Ik veklaar mij ;in BaseCamp staat versie CityNav. 2013.1 en op de virtuele de laatste versie 2013.4.
Ik kan dit niet testen want ik heb geen eerdere versie meer ter beschikking .
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 04 jun 2013 12:42

Sorry hoor, dat is zoeken naar problemen. BaseCamp is een single windows (1x opstarten) applicatie en 2x opstarten van BaseCamp geeft aan dat er nu geknutseld en gehobbied word naar hartenlust, op zoek naar problemen.

Probeer dit maar eens met een fysieke Garmin GPS waaruit de kaart gebruikt word. En dan in beide versies zo gelijk mogelijk even flink in/uit zoomen en schuiven met de kaart.

Wat het probleem is meld je niet, dus er is ook niets te proberen, alhoewel ik in dit geval zeg, sorry, voor dit doel is het virtualiseren niet gemaakt.

Alleen een PC/Mac expert lukt het om 2 versies tegelijk open te hebben, een gewone gebruiker lukt dat niet. Mogelijk dat Beta en Productie versie naast elkaar kunnen worden opgestart, maar hier is virtualisatie absoluut niet voor bedoeld.

Volgende stap van de knutselaar is imdisk niet gebruiken, maar 1 van de andere programma's die op de JaVaWa pagina worden aangeraden.

Zelf visualiseer ik al heel lang via TrueCrypt waarbij ik zelfs images deel tussen Windows en Mac en dat gaat bij mij ook goed met imdisk. Wat ik ook al een tijdje gebruik, het virtualiseren is goed getest.

Denk niet dat we hier iets aan gaan doen. Tenzij je een echte fout tegenkomt
Marco.

.
Rth741

Berichtdoor Rth741 » 04 jun 2013 13:27

Knutselen is toegelaten indien men resultaten kan verklaren.
Marco ik heb onderussen twee versies gevonden op mijne pc van City Nav .nl 2013.20 en 2103.30 en deze geinstalleerd op PC en in de GPS en dan gevirtualiseerd.
En deze twee kan ik openen in Base Camp zonder problemen of foutmelding.
Dus het knutselen is geslaagd.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 04 jun 2013 14:07

:-D
Marco.

.
Racedoc

Berichtdoor Racedoc » 26 jan 2015 21:35

Het virtualiseren lukt bij mij niet.

Ten eerste moest ik mijn virtuele disk formatteren van NTFS naar FAT32 (ik werk met Windows Vista), dat ging overigens prima. Ik heb gekozen voor een diskformaat van 16Gb omdat ik ruimte genoeg heb op mijn PC.

Bij het opstarten van JDM wordt mijn Edge 1000 gevonden en wordt ook de virtuele disk herkend.

Als ik dan uiteindelijk de kaarten selecteer die ik wil gaan virtualiseren krijg ik ook een venster voor het overbrengen van de kaart van microSD kaart in de Edge naar de virtuele disk. Tijdens dit transferen gaat het echter halverwege fout, ik krijg een melding dat de virtuele disk niet reageert.

Ik heb de laatste stappen een aantal malen herhaald, maar telkens dezelfde melding. Raar genoeg staat de DEM kaart wel op de virtuele disk, maar de Garmin Cycle map niet.

Omdat ik inmiddels 2 virtuele disks onder Mijn Computer had staan en ik niet wist hoe deze weer te verwijderen, heb ik Vista teruggebracht naar een vorig herstelpunt.
Daarna nogmaals een virtuele disk aangemaakt en het virtualiseren van de kaart nogmaals geprobeerd, helaas werkte het toen ook niet.

Ik heb ook simpelweg copy/paste van mijn microSD kaart naar de virtuele disk gedaan, die transfer gaat wel goed maar in BC wordt dan de Garmin Cycle map niet weergegeven.

Waar gaat het fout?
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 26 jan 2015 22:08

Racedoc schreef:Ik heb ook simpelweg copy/paste van mijn microSD kaart naar de virtuele disk gedaan, die transfer gaat wel goed maar in BC wordt dan de Garmin Cycle map niet weergegeven.

Waar gaat het fout?

Herstelpunten gelden nooit voor met bestanden werken, maar alleen met drivers en net geïnstalleerde programma's.

Zorg dat tijdens het handmatig kopiëren de IMG files in de \Garmin\ folder staan, maar kopieer ook de bestanden mee met de extensie GMA en UNL meet met de image (kaart) bestand.

(Vista is niet echt me favoriete OS :) )
Marco.

.
Racedoc

Berichtdoor Racedoc » 28 jan 2015 17:09

Marco schreef:Zorg dat tijdens het handmatig kopiëren de IMG files in de \Garmin\ folder staan, maar kopieer ook de bestanden mee met de extensie GMA en UNL meet met de image (kaart) bestand.

Wederom bedankt, met het knippen/plakken van de kaarten EN de gma en unl bestanden is nu ook de virtuele kaart in BC zichtbaar!

Terug naar “JaVaWa GMTK & JDM & RTWtool”