Met JaVaWa Device Manager virtualiseren: Wat en Waarom

Speciaal voor de programma's JaVaWa GMTK, JaVaWa Device Manager (JDM), RTWtool en anderen om vragen te stellen.
Marco
Moderator
Contacteer:

Met JaVaWa Device Manager virtualiseren: Wat en Waarom

Berichtdoor Marco » 20 mei 2013 17:02

Hoe en waarom een virtuele (micro)SD of virtuele GPS maken met de JaVaWa Device Manager (JDM)

Nieuw knop in de balk van JaVaWa Device Manager:
Afbeelding

Wat is dit?
We maken op deze manier een extra verwijderbaar medium (zoals een GPS, microSD of USB-Stick) aan op de computer.
In werkelijkheid is het een bestand op onze lokale harddisk, maar die aan Windows en OSX word getoond alsof het een disk is.

Afbeelding

Waarom?
* Zodat de kaart in de GPS of vanaf een gekochte microSD kaart altijd in de computer zit en aanwezig is om direct en vooral snel in BaseCamp te kunnen gebruiken. Zonder dat de GPS of microSD kaart fysiek aangesloten hoeft te worden op de computer!
* Extra ruimte creëren om de nieuwe City Navigatorkaart te installeren en daarmee Garmin Express te foppen.
* Of juist expres een te kleine GPS aan te maken om zo de regiovraag in Garmin Express geforceerd naar voren te brengen.

Voorbeeld van BeNeLux Cyclemap die gekocht is op microSD en nu altijd in BaseCamp aanwezig is:
Afbeelding

Wat is de belangrijkste winst?
* De kaart is beschikbaar op de computer zonder dat de GPS of microSD hoeft te worden aangesloten.
* Met MapInstall een kaart selectie (set) maken en testen.
* In BaseCamp is vooral het zoeken, in/uitzoomen en schuiven met de kaart veel sneller (minder wacht tijd).

Let op! Hier is de combinatie schaal/detailnivo nog steeds van belang! Ver uitzoomen met veel detail is altijd traag!

Welke kaarten?
* Alle kaarten die worden geleverd in GPS of op SD, microSD of via een download aankoop op (micro)SD of in GPS zijn geplaatst.
* Voor alle andere kaarten die in een toestelformaat zijn. Dit kunnen OSM kaarten zijn, maar ook de Europa Topo (Recreational Map) uit een Montana/Oregon toestel zoals de 600t en 650t modellen.

Lijstje van mogelijke kaarten:
* Garmin City Navigator NT Europe/North AMerica als download, als microSD of uit een GPS.
* Garmin BlueChart® g2 en BlueChart g2 Vision® kaarten op (micro)SD.
* Garmin Binnenwaterenkaart Nederland op (micro)SD.
* Garmin Topo Benelux op (micro)SD.
* Garmin Belux Walkers Map op (micro)SD.
* TOPO Duitsland Pro 2012 op (micro)SD.
* TOPO France v3 Pro op (micro)SD.
* en nog vele anderen ......

Welke GPS toestellen?
* Voor alle moderne Garmin GPS toestellen die de JaVaWa Device Manager kan lezen.

Let op, voor sommige zumo- en nüvi-toestellen dient een handeling te worden uitgevoerd om ze wel bereikbaar te maken.
Zie hier hoe: Omzetten van MTP naar Mass Storage mode

Heb ik per kaart/GPS een eigen virtuele disk nodig?
* Als het gaat om een GPS, dan kun je per GPS toestel het beste 1 virtuele disk maken (incl. kopiëren van de GarminDevice.XML ).
* als het gaat om kaartbestanden, daarvan kunnen er meerdere binnen 1 en dezelfde virtuele disk bestaan.
* In een virtuele GPS kun je ook meerdere kaarten hebben. Een en ander hangt af van het type GPS wat je hebt gebruikt om te virtualiseren, niet alle GPS toestellen zijn geschikt om veel kaarten in losse bestanden te kunnen lezen. BaseCamp zal zich hier niets van aantrekken.

Advies: Gebruik de JDM kaartbestandsnaam functie om de kaarten in de virtuele disk te beheren en te veranderen. Zeker als er alleen kaarten instaan, dan is dat juist makkelijk.

Hoe groot mag de virtuele image/disk zijn?
* U kunt kiezen uit de volgende groottes: 64 MiB, 128 MiB, 256 MiB, 512 MiB, 1 GiB, 2 GiB, 4 GiB, 8 GiB, 16 GiB en 32 GiB. De 4 GiB, 8 GiB en 16 GiB zijn de handigste formaten.
* Ons advies is om ze niet groter dan 32 GiB te maken. Dit is ook de fysieke limiet voor echte microSD kaarten voor Garmin GPS'sen, en JDM scant volumes die groter zijn niet.

Let op! Realiseer u wel dat bij Windows een keuze voor 32 GiB inhoudt dat dit direct van de vrije ruimte van uw harddisk afgaat. Bij de Mac groeit de schijf, maar als 32 GiB vol is, dan is ook de 32 GiB af van de vrije ruimte van de harddisk.

Waar plaats ik de virtuele image/disk?
* Alleen op uw lokale harddisk. Schijf C en/of D. Beste is in een aparte folder en zeker niet op een Bureaublad!
* plaatsen van de disk op een externe USB 2.0 of langzamere disk kan wel, maar levert geen snelheidswinst op t.o.v. een fysieke microSD of USB-stick. Het levert wel snelheidswinst op indien we kaarten uit een Garmin GPS lezen.

Beperkingen?
* De hoeveelheid vrije ruimte op de harddisk van uw computer.
* Van gekochte (microSD/download/update) is de licentie gekoppeld aan uw toestel of de microSD. JDM kopieert de kaarten en licentie zodat deze bruikbaar zijn in BaseCamp.
* De kaarten zullen niet gezien en gebruikt worden door MapInstall of MapSource en kunnen dan ook niet naar de GPS worden verzonden.
* Tussen virtuele GPS'sen kunnen de kaarten niet met JDM gekopieerd worden (bewust zo moeten doen).
* Er is expres geen functie om de kaart naar de microSD/GPS terug te kopiëren. Risico met niet werkende licenties is veel te groot. Gebruik de Back-up/herstelmogelijkheden van JDM om veilig back-ups te maken.
* Meerdere OSM-kaarten kunnen als 1 kaart getoond worden en niet goed te gebruiken zijn (indien van de zelfde maker), download de computer geschikte kaart en gebruik JaVaWa GMTK om deze kaarten te beheren.
* De virtuele disks zijn standaard niet meer gekoppeld na herstart computer of uit/inloggen. Door de activeerfunctie (Windows) of de disk te dubbelklikken (Mac) word de disk weer gekoppeld. Dit mag ook als BaseCamp reeds is gestart.

Kan ik een virtuele disk kopiëren naar een andere computer?
Ja, de virtuele disk kan gekopieerd worden naar een andere computer. Let wel op, alleen tussen hetzelfde Operating System!

Dus alleen tussen Windows ↔ Windows of Mac ↔ Mac, maar niet Windows <X> Mac en vice versa.
(Door handmatig zelf virtuele images aan te maken kan er wel tussen Mac en Windows worden gedeeld, maar dat behandelen we hier verder niet).
Laatst gewijzigd door Marco op 20 mei 2013 19:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 20 mei 2013 17:03

Laatst gewijzigd door Marco op 21 apr 2014 18:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
Wolf

Berichtdoor Wolf » 20 mei 2013 22:17

Dat zal ik nog een paar keer moeten herlezen om het helemaal te begrijpen. :)
smartphone/tablet met Osmand en Google maps
Nuvi 765T (wordt nog weinig gebruikt)
Etrex Legend HCx
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 21 mei 2013 06:48

En we zijn live.

Er zijn ook video's, maar die hebben nog wat bewerking nodig en dat duurt nog even.
Marco.

.
Rth741

Berichtdoor Rth741 » 24 mei 2013 14:31

Hoe groot mag de virtuele image/disk zijn?
https://support.garmin.com/support/sear ... 0000000%7D

Er zouden problemen zijn om virtuele disk automatisch op te starten met een dual boot van Wind 7 en Wind 8.
Waar moet de folder met de drie files geinstalleerd worden?Of moeten er twee files geinstalleerd worden eentje voor Wind. 7 en eentje voor Wind.8 ?
JaVaWa
Ervaren
Contacteer:

Berichtdoor JaVaWa » 24 mei 2013 14:43

De schijf is virtueel; de limieten van Garmin zijn dus niet van toepassing. Hoe groot je ze kiest maakt niet zoveel uit, maar uit praktische overwegingen zou ik ze niet groter dan 32 GB maken.

Het hangt er vanaf hoe je dual boot georganiseerd is, maar in principe kun je met één virtueel toestel volstaan. Waar je de bestanden neerzet mag je zelf kiezen.
Afbeelding
Kijk op http://www.javawa.nl voor software voor Mac OS X en Windows, informatie, tips en poi's
Rth741

Berichtdoor Rth741 » 24 mei 2013 15:02

Het volgende gebeurt ,,

Het programma(batch Activez sd,,) is aanwezig in msconfig-opstarten, maar de schijf start niet automatisch bij het opstarten: om te beginnen een cmd-venster opent en blijft 30s, dan komt het bericht 'Toegang geweigerd' in het venster vooraleer het sluit.

Info: mijn computer is dual-boot-7/8, en de map met drie bestanden staat op een partitie op mijn computer die verschilt van deze waar de OS 7 en 8 staan.
Met andere woorden, ik gebruik het zelfde dossier voor zowel OS 7 en 8, met een snelkoppeling "Activate.exe" in het menu "Start" van 7 en een tweede snelkoppeling naar hetzelfde bestand uit dezelfde map in het menu 'Start' 8.
Zou dit de oorzaak kunnen zijn?
JaVaWa
Ervaren
Contacteer:

Berichtdoor JaVaWa » 24 mei 2013 15:24

Hmm... dat weet ik niet; te lang niet meer met Windows gewerkt...
Even wachten totdat Marco met een bruikbaar antwoord komt.
Afbeelding

Kijk op http://www.javawa.nl voor software voor Mac OS X en Windows, informatie, tips en poi's
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 24 mei 2013 16:25

Er word verwezen naar een folder en als die op een andere schijfletter staat, dan dien je per Windows versie een aparte snelkoppeling te maken en niet dezelfde.

Dus controleer de paden en schijlfetters in de snelkoppelingen. Als je de Activate command file hebt gekopieerd gaat het nooit werken, die moet naast de image blijven staan, of de paden daarin opnemen.

Verder hebben we expres het auto mounten bij inloggen nog even in het midden gelaten (geen makkelijk tools voor, voor weghalen alleen), komt later wel een keer (in video denk ik).
Marco.

.
VraagTeken

Berichtdoor VraagTeken » 24 aug 2015 14:32

Een vraag!
Ik wilde een kaart op mijn GPS virtualiseren, met de methode zoals door JaVaWa beschreven, en dat lukt wat Windows betreft (met ImDisk Virtual Disk). De virtual disk is zichtbaar in de verkenner en een kaart heb ik met JaVaWa Device manager 3.8 gekopieerd naar de virtual disk.

Als ik nu BaseCamp open krijg ik deze foutmelding "Er is een fout opgetreden bij een poging om het .... kaartproduct te gebruiken"
Na wegklikken van deze melding werkt BaseCamp normaal maar de kaart komt niet meer voor in de lijst met kaarten.

Als ik dan mijn GPS aan de PC hang kan ik, na laden, de kaart weer wel selecteren en gebruiken (zij het onder een projectie hoek van circa 31 graden). Terwijl de kaart op het toestel met de JaVaWa Device Manager 3.8 is uitgeschakeld voor zichtbaarheid in BaseCamp.

Wat kan hier aan de hand zijn?
Graag lees ik jullie reactie!
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 24 aug 2015 14:39

Je werkt vast nog met BasseCamp 4.5.0 deze (handmatig) bijwerken naar BaseCamp 4.5.1

In de 4.5.0 zit en bug die dit veroorzaakt, in de 4.5.1 is dat opgelost.
Marco.

.
VraagTeken

Berichtdoor VraagTeken » 24 aug 2015 15:13

Marco schreef:Je werkt vast nog met BasseCamp 4.5.0 deze (handmatig) bijwerken naar BaseCamp 4.5.1

In de 4.5.0 zit en bug die dit veroorzaakt, in de 4.5.1 is dat opgelost.

Hoi Marco dank voor je reactie.
Maar vanmorgen heb ik BaseCamp 4.5.1 geinstalleerd en daarna pas met de Virtual disk aan de gang gegaan!

Zou het dan toch ergens anders aan kunnen liggen bij mij?
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 24 aug 2015 16:50

Wat gedachten die je kunt proberen/controleren:

Bij mounten met imdisk, zet je dan het vinkje aan bij removable media?

Kopieer de kaart nogmaals opnieuw, en/of leeg de kaart cache van baseCamp met GMTK of JDM.
Noem de kaart anders, dus vooral geen gmapprom.img in virtuele device, maar bv XXXX.img
Controleer of de licentie is meegenomen (*.unl of *.gma bestand).
Is virtuele device fat formateert?

Als de kaart in de gps een preloaded kaart is, kan het zijn dat BaseCamp het JDM vinkje om niet te gebruiken negeert.
Marco.

.
VraagTeken

Berichtdoor VraagTeken » 24 aug 2015 18:24

Marco schreef:Wat gedachten die je kunt proberen/controleren:

Bij mounten met imdisk, zet je dan het vinkje aan bij removable media?
Weet niet wat je hiermee bedoeld! Kon dat niet vinden?
Door "Maak virtueel toestel.cmd" uit te voeren als Administrator kreeg ik de keus uit grootte en naam van de virtual disk. Maar zag nu dat het in NTFS was!
Dus heb die naderhand met "ImDisk Virtual Disk Driver" fat32 geformateerd.

Kopieer de kaart nogmaals opnieuw, en/of leeg de kaart cache van baseCamp met GMTK of JDM.
Dit inderdaad opnieuw gedaan gekopieerd en Cache geleegd!

Noem de kaart anders, dus vooral geen gmapprom.img in virtuele device, maar bv XXXX.img
Niets aan veranderd (waren al cijfers)!

Controleer of de licentie is meegenomen (*.unl of *.gma bestand).
Stonden er al bij!

Is virtuele device fat formateert?
Nee dus, maar nu wel :wink: !

Toen weer opgestart en now it works :o !

Bedankt voor de tips en aanwijzingen :-D.
VraagTeken

Berichtdoor VraagTeken » 24 aug 2015 18:39

Nog één vraag:
Zag in BaseCamp de naam van het Virtuele toestel nu met naam en apparaat id er in staat, dus compleet maar daardoor ook erg lang.

Kan ik die naam compacter maken c.q. aanpassen?

Terug naar “JaVaWa GMTK & JDM & RTWtool”