JaVaWa Device Manager - virtuele disk maken - Windows

Speciaal voor de programma's JaVaWa GMTK, JaVaWa Device Manager (JDM), RTWtool en anderen om vragen te stellen.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 20 mei 2013 11:54

Voorbereidingen:
Om de Virtualisatiefunctie te kunnen gebruiken dienen er eerst disk images te worden aangemaakt. De functie van aanmaken zit niet in JDM, dat bleek te complex en er is teveel keuze.

* Voor gebruik in Windows dienen we ImDisk te installeren. Na installatie kunnen we virtuele disks aanmaken.
* Op de Mac hoeven we geen voorbereidingen te treffen.
* Installeren van de laatste versie JaVaWa Device Manager natuurlijk.

Controleer de hoeveelheid vrije ruimte op uw computer van elke disk! Dit is echt heel belangrijk, anders kan het voorkomen dat u de computerschijf vol zet en daarna uzelf alleen maar frustreert met een trage en/of niet functionerende computer!

Maken van een Virtuele Disk in Windows:
* ImDisk versie is reeds geïnstalleerd (zie hierboven)!
* Maak een map aan op de C schijf zoals C:\Virtuele Disks\

Afbeelding

* Download de Maak virtueel toestel.cmd van de JaVaWa Virtueel toestel pagina en plaats deze in de C:\Virtuele Disks\ map (vooral niet op het Bureaublad of in Mijn Documenten)
Internet Explorer wil wel eens wat vervelend zijn, let goed op dat u alleen wilt opslaan en vooral niet wil openen of starten!

Afbeelding
Afbeelding

* Ga nu naar de C:\Virtuele Disks\ map en dubbelklik Maak virtueel toestel.cmd met de muis.
* Kies f voor een 2 GiB disk en geef 1x <Enter>
* Geef een naam in zoals: microSD 2Gb en geef 1x <Enter>

Afbeelding

* Het maakproces begint te lopen en afhankelijk van de grootte van de disk duurt dit kort/lang.

Afbeelding

We hebben nu een virtuele disk E gemaakt en die is ook gelijk geactiveerd en kan gebruikt worden:
Afbeelding

We kunnen nu verder met: JaVaWa Device Manager - een kaart virtualiseren - Windows.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 16 jun 2013 21:16

Dagini schreef:Beste heb een virtuele disk gemaakt met het zip prog dat ik hier heb gedownload en daar de garmin map in geplaatst en deze word dan ook gezien door basecamp.
in verkenner zie ik ook deze map maar niet via schrijfbeheer en ook als ik mijn pc opnieuw start ik de virtuele schijf verdwenen!!!
wat doe ik fout ??

3 dingen:
- Als BaseCamp de virtuele disk herkent is het goed en kun je dus door naar de volgende stap.
- Windows disk of schijfbeheer gebruiken we niet met deze images, maar via de Windows Verkenner zul je de schijf wel in Mijn Computer horen terug te vinden.
- Na elke herstart van de computer dien je handmatig de activeringslink te dubbelklikken.

Nadat je de virtuele disk hebt aangemaakt en je herstart de PC, dan dien je dus de activering te gebruiken. Na aanmaken van de virtuele disk staat dit kleine programmatje naast de image en/of op je desktop.

Afbeelding

Het is mogelijk om dit automatische te laten doen, elke keer als de computer start, maar uitleggen hoe is weer een hele handleiding.

In het kort:
Kopieer de activeringsprogramma naar de Opstarten folder in het Start menu.

Dit is bij Windows8 wat lastig, maar het zit verstopt in C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu .... \Opstarten zo ongeveer
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
Fietserke

Berichtdoor Fietserke » 24 aug 2014 19:07

Lukt niet om een virtuele disk te installeren in W8.1 met de genoemde methode en downloads.
Krijg in het DOS-scherm dat 'ímdisk' is not recognised as an internal or external command.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 24 aug 2014 19:28

Helemaal bovenaan staat de link naar IMdisk website, heb je dat programma geïnstalleerd? (Voorbereidingen)
Marco.

.
Fietserke

Berichtdoor Fietserke » 26 aug 2014 10:32

Nee dus.
Zal wel aan de leeftijd liggen.
Transferrate van Edge Touring is wel laag, 355kB/s.
Rone

Berichtdoor Rone » 29 mar 2017 01:06

Is er naast "Maak virtueel toestel.cmd" ook zoiets om die VirtualGarmin weer ongedaan te maken of gebeurd da vanzelf wanneer je het programma ImDisk van je computer verwijderd ?
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 29 mar 2017 12:50

Nee, daar is geen script voor. Verwijderen van IMdisk van de computer resulteert er alleen in dat de virtuele disk niet meer is te gebruiken.

Afbeelding

Als je de in het plaatje aangegeven drie (voorbeeld) bestanden verwijderd dan zijn ze van de computer verwijderd. Mogelijk dat de Activeren script op de desktop staat als een snelkoppeling, dan in de eigenschappen van deze snelkoppeling kijken waar de daadwerkelijke bestanden staan.
Marco.

.
Dagini

Berichtdoor Dagini » 21 apr 2017 13:52

Sorry maar ik wil een virtuele map maken maar het lukt niet :
Heb een map aangemaakt Virtual Garmin
Daarin het gedownloade bestand van Imdisk geplaatst
Maar wanneer ik daar op dubbelklik en een naam opgeef krijg ik volgende melding:
http://i64.tinypic.com/taskf6.png
Afbeelding

wat doe ik fout?
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 21 apr 2017 19:47

Je dient IMdisk zelf te installeren, dat doet de command file niet, die maakt alleen de virtuele disk aan.
Dit is het resultaat van de maak virtuel disk commando, zonder dat je eerst IMdisk hebt geïnstalleerd op je computer.
Marco.

.

Terug naar “JaVaWa GMTK & JDM & RTWtool”