Kaart ID aanpassen met JaVaWa DM 3.3

Speciaal voor de programma's JaVaWa GMTK, JaVaWa Device Manager (JDM), RTWtool en anderen om vragen te stellen.
Dakota

Kaart ID aanpassen met JaVaWa DM 3.3

Berichtdoor Dakota » 21 dec 2013 20:03

OK, noob here. :-D

Op mijn Dakota 20 heb ik twee bestanden gezet.
Een op het interne geheugen (NL), een op het micro SD kaartje (BE).

Deze bestanden zijn afkomstig van http://garmin.openstreetmap.nl/
Ik heb gekozen voor de gmapsupp.img bestanden.
Deze heb ik netjes hernoemd met de JaVaWa Device manager tool.

Echter de kaart ID's, beide 2000, kan ik in deze tool niet aanpassen.
De GMTK tool zou dit moeten kunnen, maar die kijkt alleen naar mijn harddisk en niet op het device.

Wat nu?

Afbeelding

Oh ja, enkele segmentnummers komen blijkbaar dubbel voor.
Kan je niet zoveel aan doen omdat segmenten soms grensoverschrijdend zijn.
Daarom wil ik de NL en BE kaarten graag apart aan en uit kunnen zetten in mijn Dakota. (Of moet dit anders opgelost worden?)
Dat lukt nu niet vanwege dezelfde kaart ID's (2000).

Thx!
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 22 dec 2013 12:58

KaartID aanpassen in een gmapsupp.img kan niet, expres, vraagt veel te veel tijd om de bestanden naar je computer te kopiëren, uit te pakken etc. etc. Daarom ondersteunt JDM dit niet en GMTK wel.

Segmentnummers (ook wel kaarttegelnummers genoemd) die overeenkomen kunnen we niet zomaar hernoemen, die mogelijkheid is niet aanwezig in JDM of GMTK.

Er zijn nu een paar opties:
Download niet de gmapsupp.img van OpenStreetMap site, maar de Windows versie (eigen installer) of de Mac versie (via GMTK installeren (eerst uitpakken)). Na installatie van 1 kaart deze qua naam en nummer (FID) veranderen. Pas daarna de volgende installeren (bij Windows de overschrijf fout negeren, daarom kies ik het liefst voor de Mac versie).
Hierna met MapInstall de kaarten naar de microSD en toestel sturen en de kaart die erin zit overschrijven.

Echter, zet je een kaart uit, dan kan het gebeuren dat in het grensgebied het overlappende kaarttegel met gelijke nummer in de andere kaarten ook word uitgeschakelt. Niet handig dus, Andere optie is beide kaarten daar aan te laten staan. Ben je niet in het gebied van de overlappende kaarttegel, dan is er geen probleem.

Tweede optie is gebruik te maken van de manual tile selection mogelijkheid op de OpenStreetMap site, dan selecteer je je eigen kaart bij elkaar (niet te groot willen maken) en dan hoef je na download alleen de FID en Naam nog aan te passen en heb je zo je eigen selectie die gelijk 2 tot 5 landen bevat samengesteld. Word dan ook 1 kaart, die het beste op de microSD geplaatst kan worden. Geen dubbele kaarttegels

Laatste optie is gebruik te maken van OSM Combiner programma van JaVaWa, Hierbij download je de tiles of de gmapsupp.img bestanden en laat je die via OSM Combiner bij elkaar voegen als 1 kaart, die je daarna op je computer kan installeren en daarna voer je weer het MapInstall kaart versturen proces uit.
Zie ook de webpagina en help van OSM Combiner

Optie 1 blijft dus last houden van de dubbele kaarttegelnummers, Optie 2 is in dit geval waarschijnlijk het makkelijkste uit te voeren, maar je moet uren/dagen wachten op je download, optie 3 is uit te voeren zonder opnieuw kaarten te downloaden.
Laatst gewijzigd door Marco op 27 dec 2013 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Dakota

Berichtdoor Dakota » 23 dec 2013 22:51

Bedankt voor het duidelijke antwoord.

Ik ben voor de laatste optie gegaan.
De OSM Combiner kan je prima gebruiken om de FID aan te passen.
Ideaal als je meerdere kaarten op je GPS hebt staan. :-D
Dakota

Berichtdoor Dakota » 27 dec 2013 17:56

Nog een laatste vraag hierover.

Als er segmenten in meerdere kaarten voorkomen, is het dan voldoende om simpelweg een kaart uit te schakelen in de Dakota 20?

Ik weet dat je beide kaarten in de OSM Combiner tool kan stoppen, maar de output is dan natuurlijk altijd één bestand.

Voorbeeld:
Het is makkelijk om van b.v. Belgie, Frankrijk en Nederland afzonderlijk een OSM map binnen te halen.
FID's aanpassen en op de Dakota 20 zetten.
De "JaVaWa Device Manager" gaat terecht klagen over segmenten die dubbel voorkomen.
Echter ik schakel in de Dakota 20 de Belgie en Frankrijk kaart uit.
Alleen de Nederland kaart is dan actief.

Moet toch ook werken zo?
JaVaWa
Ervaren
Contacteer:

Berichtdoor JaVaWa » 27 dec 2013 20:56

Nee, want:
Marco schreef:Echter, zet je een kaart uit, dan kan *) het gebeuren dat in het grensgebied het overlappende kaarttegel met gelijke nummer in de andere kaarten ook wordt uitgeschakeld.

(in cursief mijn toevoeging om het duidelijker te maken)
*) Bij de Dakota is dat het geval.
Afbeelding
Kijk op http://www.javawa.nl voor software voor Mac OS X en Windows, informatie, tips en poi's
Dakota

Berichtdoor Dakota » 27 dec 2013 21:58

JaVaWa schreef:Nee, want:
Marco schreef:Echter, zet je een kaart uit, dan kan *) het gebeuren dat in het grensgebied het overlappende kaarttegel met gelijke nummer in de andere kaarten ook wordt uitgeschakeld.

(in cursief mijn toevoeging om het duidelijker te maken)
*) Bij de Dakota is dat het geval.

Wow, hard to believe. :shock:
Dat is alleen te begrijpen als je weet wat er onder water gebeurd.
Ik zal dus echt de kaart van de microSD moeten verwijderen, of toch met de OSM Combiner een geheel moeten maken.

Thx!

Terug naar “JaVaWa GMTK & JDM & RTWtool”