JaVaWa Device Manager - JDM (Dutch)

Speciaal voor de programma's JaVaWa GMTK, JaVaWa Device Manager (JDM), RTWtool en anderen om vragen te stellen.
PietPaaltjes
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 apr 2017 14:36

Re: JaVaWa Device Manager - JDM (Dutch)

Berichtdoor PietPaaltjes » 10 dec 2017 17:07

Beste Forumleden,

Ik ben een beetje in paniek.
Heb vandaag een backup gemaakt van mijn GPSmap62 stc en GPSmap 64 st met javawa devicemanager.
dat ging allemaal goed maar als ik nu de beide apparaten aansluit worden ze niet meer herkend door zowel Basecamp als Devicemanager.

Bij het opstarten van de GPSmap 64 zie ik nu in het scherm een rood pijltje verschijnen met eerst een 2 erin en daarna een 3.
Ik hoop dat iemand mij uit de brand kan helpen.
Gebruikersavatar
Marco
Moderator
Berichten: 2567
Lid geworden op: 21 mar 2008 13:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 10 dec 2017 19:49

Een backup maken met JaVaWa Device Manager veranderd niets aan de GPS, maar leest deze alleen.
Er is iets anders gebeurd (bewust of per ongeluk) waardoor de toestellen nu niet meer herkend worden.

Mogelijk ook nog updates aan de computer uitgevoerd?
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
PietPaaltjes
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 apr 2017 14:36

Berichtdoor PietPaaltjes » 10 dec 2017 20:19

Marco schreef:Een backup maken met JaVaWa Device Manager veranderd niets aan de GPS, maar leest deze alleen.
Er is iets anders gebeurd (bewust of per ongeluk) waardoor de toestellen nu niet meer herkend worden.

Mogelijk ook nog updates aan de computer uitgevoerd?


beste Marco,

Heel gek ik start opnieuw op en alles werkt weer.
Excuses voor het ongemak
jamahavawa
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 apr 2018 01:21

Berichtdoor jamahavawa » 02 apr 2018 15:05

Ik heb gisteren de nieuwe kaart geplaatst op mijn zumo 340 West-Europa. Daarbij viel op dat bij het aansluiten op de laptop de zumo aangaf dat het geheugen vol was. Door op OK te klikken verdween de melding om even daarna weer terug te keren.
JDM gaf aan dat nog ca. 60 MB vrij was van de 7,14 GB. Na de update van de kaart was nog maar 30 MB vrij. Nu ben ik bang dat bij de volgende kaartupdate er niets meer vrij zal zijn.
Nader onderzoek leerde dat het bestand City Navigator Europe NTU 2016.3.img met zin bijbehorende .gma in de folder F:\Map staat en meer dan 2,8 GB in beslag neemt. Het kan zijn dat destijds de eerste update na aankoop niet uitvoerde met Garmin Express.

Nu is mijn vrees dat ik dat bestand niet ongestraft kan verwijderen. Ik las iets over de noodzakelijkheid van het bestaan van een basis kaart en ook iets over het gevaar van onbereikbaar worden van de zumo als het bestand gmapprom niet bestaat. (Ik weet niet of dit met een basiskaart wordt bedoeld. Ik heb een heel oude gmapbmap in mijn .System staan.)
Dus dat is mijn hoofdvraag.

Als het wel verwijderd mag worden, is het dan noodzakelijk dat de folder Map gevuld moet worden met een kaart image en zijn .gma ? Het zou dan logisch zijn daarvoor de nieuwste kaart te gebruiken. Kan ik de net aangemaakte gmapprom en zijn .gma daarheen kopiëren (en de naam met JDM wijzigen in City Navigator Europe NTU 2018.30.img) ? Vervolgens zou ik dan de gmapprom in de .System folder kunnen vervangen door een bijna lege met bijvoorbeeld een tile uit de noordzee om geheugen te sparen. Ik moet deze procedure dan wel bij elke update uitvoeren :(

Met vriendelijke motorgroet.
Gebruikersavatar
Marco
Moderator
Berichten: 2567
Lid geworden op: 21 mar 2008 13:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 02 apr 2018 19:28

JaVaWa Device Manager geeft waarschijnlijk de volgende kaarten aan:
- World Wide Basemap (gmapbmap.img) en staat in de .System folder, prima hoort daar thuis.
- Timezone map (gmaptz.img) en en staat in de .System folder, prima hoort daar thuis.
- City Navigator 2018.30 (gmapprom.img) en en staat in de .System folder, prima hoort daar thuis.
- City Navigator 2016.30 en staat in de Map folder, ook goed, maar niet meer nodig.

Hoofdkaart City Navigator 2018.30 hoort in de \.System folder !
De folder \Map is voor extra kaarten die erbij gezet worden, folder mag dus ook gewoon leeg zijn.

De CN 2016.x kun je dus straffeloos verwijderen zonder dat er verder nog maatregelen hoeft te nemen.


Dan nog even over de foutmelding: Geheugen vol die de zumo aangeeft, dat heeft niets met het geheugen te maken waar we het tot nu toe over hebben, dat heeft alleen te maken met het aantal trips/routes en/of waypoint in de zumo, daar is ergens een limiet bereikt door deze vol te stoppen.
Hier opschonen via het scherm in de zumo zal resultaat opleveren.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
jamahavawa
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 apr 2018 01:21

Berichtdoor jamahavawa » 02 apr 2018 22:29

Dank je wel Marco voor je snelle en duidelijke antwoord.

Misschien zet ik wel een Open Street Map image in die Map folder. De procedure die ik voorstelde is erger dan de huidige situatie...

Groeten Jamahavawa.

Terug naar “JaVaWa GMTK & JDM & RTWtool”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers