Beginnersvragen eTrex Touch

FAQ's voor de Outdoor Garmin toestellen, zoals; Dakota 10, 20, eTrex Touch 25, 35 de Oregon 200, 300, 400, 450, 550, 600, 650 de Montana 600, 650 modellen en de BMW Navigator Adventure (de toestellen met aanraakscherm).
VanReisen

Beginnersvragen eTrex Touch

Berichtdoor VanReisen » 29 dec 2015 10:21

Ik heb nu een maandje een eTrex Touch25 en al wat activiteiten geprobeerd. Ik loop ook tegen heel wat problemen aan:

1. Ik heb me aangemeld in Garmin express en Garmin connect. In Connect heb ik twee routes aangemaakt en vervolgens overgezet naar mijn eTrex. Ik kan die routes echter helemaal niet meer vinden.

2. Downloaden van geo-cache punten in de buurt. Moet dat via de officiële site geocaching.com. Lukt downloaden alleen als je een betalend lid bent?

3. De hoogtegegevens in het toestel kloppen helemaal niet. Gewoon een rondje in Brabant en ik zou honderden meters gestegen en gedaald zijn. Herkennen andere forummers dit of is het een probleem van mijn apparaat?

4. De eTrex heft diverse profielen voor fietsen, wandelen, etc. Het aanpassen van profielen gaat niet verder dan het aanpassen van de naam of het plaatje... Ik zou graag de statistics per profile aanpassen. Bijv. bij fietsen wordt de tijdsduur en de gemiddelde snelheid bewaard en bij klimmen de hoogteverschillen. Weet iemand of dit kan?

Nog heel wat meer te ontdekken (waypoints, sporen, ...) dus dit zijn nog maar mijn eerste vragen! Fijn als ik hier wat feedback op krijg.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 29 dec 2015 18:09

VanReisen schreef:1. Ik heb me aangemeld in Garmin express en Garmin connect. In Connect heb ik twee routes aangemaakt en vervolgens overgezet naar mijn eTrex. Ik kan die routes echter helemaal niet meer vinden.

De koers in Connect wordt als koers in je eTrex gezet, maar de eTrex kent geen koersen, maar wel sporen (tracks). Je zult de koers dan ook terug vonden in: Waarheen - Sporen maar ook onder Sporen beheer.
Ik ga er vanuit dat je in Garmin Connect op verzenden naar toestel hebt gedrukt en dat de koers is te zien in de \garmin\gpx\ folder in de eTrex Touch als een .FIT bestand.

VanReisen schreef:2. Downloaden van geo-cache punten in de buurt. Moet dat via de officiële site geocaching.com. Lukt downloaden alleen als je een betalend lid bent?

Met een premium account gaat het wel het makkelijkste, dan kun je namelijk de GPX bestanden downloaden die je dan direct in de eTrex gezet kunnen worden in de folder \Garmin\GPX\ of via BaseCamp geladen kunnen worden.
Wil je verzenden naar GPS, dan dien je in Windows IE te gebruiken met de Garmin Communicator plugin. Nog meer geavanceerd is het programma GSAK samen met een premium account snel en makkelijk veel caches kunnen laden.

VanReisen schreef:3. De hoogtegegevens in het toestel kloppen helemaal niet. Gewoon een rondje in Brabant en ik zou honderden meters gestegen en gedaald zijn. Herkennen andere forummers dit of is het een probleem van mijn apparaat?

Ja, maar dit is een generiek "probleem" bij meerdere modellen. Probleem is dat we weinig hoogte kennen in Nederland en de toestellen moeite hebben met automatische ijken van de barometer. Het helpt wel om van te voren te ijken door dat zelf te doen (geldt ook voor het kompas). Er zijn meerdere methoden, door bv lang te wachten (minimaal 3 minuten), handmatig te ijken of zelfs de hoogte meter uit te zetten en gebruik maken van de hoogte die dan op basis van GPS wordt bepaald.

VanReisen schreef:4. De eTrex heft diverse profielen voor fietsen, wandelen, etc. Het aanpassen van profielen gaat niet verder dan het aanpassen van de naam of het plaatje... Ik zou graag de statistics per profile aanpassen. Bijv. bij fietsen wordt de tijdsduur en de gemiddelde snelheid bewaard en bij klimmen de hoogteverschillen. Weet iemand of dit kan?

Nee, de statistieken zijn generiek bij dit toestel, dan had je bv een Edge 1000 moeten kopen waar zelfs per fiets/schoenen de tellers apart worden bijgehouden.

Wel is het zo dat de datavelden op kaart en in tripcomputer (en kompas) per profiel zijn te kiezen.

Echter, alle statistieken staan in het spoor (track) van wat je gedaan hebt en via Garmin BaseCamp (of Garmin Connect) zijn deze statistieken dan weer goed onafhankelijk te bekijken. Wat kan helpen is in ieder geval de volgende instellingen aan te houden in je toestel:
Stel-in - Sporen - Dagelijks archiveren
Stel-in - Sporen - geen auto pauze
Stel-in - Sporen - Opname in GPX/FIT (of FIT alleen indien je alleen Connect gebruikt)
Stel-in - Routering - niet vast op de weg

En vooraf aan elke activiteit via - Stel-in - Reset - tripstatistieken dan staan de tellers weer op nul. Dit maakt niet uit voor de al opgenomen sporen. Apart zou je zelfs via de stopwatch functie ook nog een 2de apart spoor kunnen opnemen.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
VanReisen

Berichtdoor VanReisen » 29 dec 2015 22:14

Bedankt voor de snelle reactive. Eén van de twee zelf gemaakte routes (sporen) heb ik inderdaad gevonden in sporenbeheer. De andere antwoorden moet ik nog even verder induiken of ik daar uitkom.

Groeten!
Danblon

Berichtdoor Danblon » 08 feb 2016 21:33

Marco schreef:Met een premium account gaat het wel het makkelijkste, dan kun je namelijk de GPX bestanden downloaden die je dan direct in de eTrex gezet kunnen worden in de folder \Garmin\GPX\ of via BaseCamp geladen kunnen worden.
Wil je verzenden naar GPS, dan dien je in Windows IE te gebruiken met de Garmin Communicator plugin. Nog meer geavanceerd is het programma GSAK samen met een premium account snel en makkelijk veel caches kunnen laden.

Ik heb pas de Etrex Touch 35 met 250000 ingeladen caches!
Ik wil graag deze caches verwijderen en alleen de caches uit mijn omgeving inladen. Maar weet niet hoe het moet?
Mag ik de preload GGZ file gewoon verwijderen?
Als premium member van geocaching.com heb ik geprobeerd de caches direct in de Etrex Touch te laden, dat lukt maar ik kan ze niet oproepen en zie ze niet bij de geocaches staan.
Ze zitten nochtans in de folder\Garmin\GPX

Als ik GSAK gebruik vind ik de Etrex Touch niet in de devices.

Kan iemand me helpen aub?
Alvast bedankt
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 08 feb 2016 21:39

Danblon schreef:Ik heb pas de Etrex Touch 35 met 250000 ingeladen caches!
Mag ik de preload GGZ file gewoon verwijderen?

Ja, dat mag, geen probleem. Misschien wel handig om deze toch nog even op de computer te bewaren. En dan gelijk het programma JaVaWa Device Manager te gebruiken om een backup van je hele toestel te maken.

GSAK weet ik zo niet, beter op het Geocaching forum vragen denk ik. Het zou gewoon horen te werken ook als ggz files in de ggz folder ipv de 250000 caches.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Danblon

Berichtdoor Danblon » 08 feb 2016 23:09

Hartelijk dank voor het snelle antwoord!

mvg
Danblon

Terug naar “Garmin Dakota, eTrex Touch, Oregon, Montana”