OSM kaarten -> dakota20

FAQ's voor de Outdoor Garmin toestellen, zoals; Dakota 10, 20, eTrex Touch 25, 35 de Oregon 200, 300, 400, 450, 550, 600, 650 de Montana 600, 650 modellen en de BMW Navigator Adventure (de toestellen met aanraakscherm).
Novw

OSM kaarten -> dakota20

Berichtdoor Novw » 28 sep 2014 07:50

Zucht. Ik doe het (ineens) fout en heb geen enkel idee waarom.

Om verschillende redenen kan ik basecamp niet gebruiken, dus handmatig werken.

Ik download van garmin.openstreetmap (bijv) de kaart van België.
De .IMG file haal ik uit de .ZIP
rename gmapsupp.img naar oezbekistan.img
De Dakota20 sluit ik aan als device op de PC
Ik kopieer de .IMG file naar de garmin map op de SD card, in de map garmin/

"vroeger" had ik dan de kaart beschikbaar. Althans, ik kon in de settings / kaart van de Dakota de kaart aan- en uitzetten. Vandaag niet. België niet, Spanje niet, helemaal geen één kaart die ik download is meer te kiezen op de GPS.

Zit er een teller op het apparaat ofzoiets? Dat je maar 5x ofzo een kaart er op mag zetten? Want ik zweer dat ik niks anders doe dan vorige keer toen het wel werkte??!!

Helps... Dank!
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 28 sep 2014 10:19

Kijk eens met het gratis programma JaVaWa Device Manager wat die je verteld over de kaarten in de Dakota. Echt even doen geeft vaak een goed beeld naar jezelf wat er in de Dakota zit qua kaarten, of er conflicten zijn en of ze in de juiste folders staan.

Zo in eerste instantie lijk je niets fout te doen, maar mogelijk dat er nog andere kaarten instaan (oudere) en dat de kaartnummer conflicteren.

Indien deze laatste OSM paar OSM kaarten op de juiste plaats zonder kaartsegment of kaartnummers ook niet in de Dakota ziet, dan kan het eens tijd worden om de Dakota een hard reset te geven.

Het is wel zo dat alle kaarten in je toestel als 1 OSM kaart worden getoond, omdat ze namelijk allemaal dezelfde naam en nummer hebben (intern), dus al laad je 3 kaarten op dezelfde dag vanaf OSM naar je Dakota, dan zal die maar 1 kaart laten zien.
Zou je een week later een kaart downloaden, dan zit daar een ander (FID) nummer in en word die als losse kaart getoond.

Om wel de kaarten als losse kaarten te zien, zul je niet de gmapsupp_img moeten gebruiken, maar de OSX versie, die via JaVaWa GMTK extra menu op de computer installeren, dan met GMTK andere namen en FID nummer geven en dan via MapInstall of MapSource naar de Dakota sturen (MapInstall is het makkelijkste).

Op zich is het niet erg wat er nu is gebeurd, zolang jij maar niet in gebieden komt waar de kaarten elkaar overlappen, want dan heb je opeens 2 routeerbare kaarten tegelijk aan. Zolang je niet in dat overlappende gebied komt is er niets aan de hand.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Novw

Berichtdoor Novw » 29 sep 2014 12:11

lol. Ik weet dus nu niet eens wáár ik overlap zou hebben... (BeNeLux [b]en[b] Nederland). Maar het scheelt hoop ik dat ik geen routes maak met de Dakota. Ik gebruik 'm als orientatie kaart.

Is dat javawe wél geschikt voor domme mensen zoals ik? Want de software van Garmin is mij te ingewikkeld (en douwt veeeel te veel info in mijn register en pc).
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 29 sep 2014 15:33

Meestal werkt het zo dat je software eerst gaat leren gebruiken en je vooral geen zorgen gaat maken over Windows registers enzo, dat is heel veel stappen te ver. ;) :) Windows zelf is hier veel erger in :) ;)

Verder gaat Garmin best netjes met het register om, zeer duidelijk zijn zaken terug te vinden en laat het geen sporen achter als we iets verwijderen.

Als je argument is dat het Windows register worden vervuild, dan dien je de computer uit te zetten en in een glazen kastje te zetten, het is een computer, bedoeld om te gebruiken ;) :lol: Je kunt ook een Mac kopen, heeft geen register, werkt prima met BaseCamp, maar kent dan vast weer andere zaken die je vervuilend vind ;) of niet? :lol:

Overlappende kaarten werken altijd vertragend, want het kleine computertje moet nu 2 of meer kaarten tekenen op die locatie.

JDM gebruikt nauwelijks resources en is gewoon super handig en vertelt je veel over de kaarten. De help doorlezen en er wat doorheen bladeren geeft veel info.
Kijk ook hier even: http://forum.gps-expert.nl/viewtopic.php?t=702
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.

Terug naar “Garmin Dakota, eTrex Touch, Oregon, Montana”