AKE Stealth Bluetooth Helmet Set 201i

FAQ's over Bluetooth headsets
Marco
Moderator
Contacteer:

AKE Stealth Bluetooth Helmet Set 201i

Berichtdoor Marco » 12 dec 2010 18:31

Ik zie dat deze headset al ongeveer een half jaar op de markt is, maar mijn oog valt er nu op, vanwege de "aanbieding" van Louis.de.

Dit is wel een mooi model als Bluetooth headset en ik zie dat AKA zelfs ook complete bekabelde communicatie modules heeft zoals Baehr en Autocom.

Afbeelding

The Bluetooth Helmet Set 201 can be connected to any Bluetooth mobile phone, audio or navigation system or to one of our PowerCom motorbike communication systems.

• Full stereo wireless High-Sound-System (A2DP): 100% Bluetooth compatible, besides the profiles HSP, HFP and A2DP it offers a high quality stereo transmission to the helmet.
  • Low-radiation and high reach: Is this possible? After intensive research and development we were able to optimize the reach and get a low-radiation device at the same time. With a special antenna it is possible to get a reach of 250m / 0,16 miles (line of sight) with only 2,5 mW transmitting power.
  • Highly suitable for motorbikes: A noise compensating helmet microphone reduces the annoying driving noises, high quality electronics provides sufficient volume on the motorbike.
  • Stealth design: The electronic box was designed for invisible assembly in helmets, with the ergonomic form the Bluetooth device can be put between neck-guard and upholstery of the helmet. It is therefore weather-protected and invisible from the outside and not producing any wind noises.
  • Easy assembly: The microphone and loudspeakers can each be assembled with Velcro fasteners and connected to the electronic box with polarity-safe mini-connectors. Unlike at the preceding model, the control buttons have been counter-sunk so that they can not be activated by accident. Therefore, the electronic box can now be put more easily under the neck guard. An assembly, as recommended before, is no longer necessary.
  • Intercom function: In combination with the Bluetooth Helmet Set 201i it can be used as helmet-to-helmet communication system.
  • Connection for external operating device: The Bluetooth Helmet Set 201 offers a remote control connection, if manual handling is needed.

Bovenstaande op AKA website
Details
Verslag van AKE Stealth Bluetooth Intercom 200 op webBikeWorld in het Engels

En door middel van een speciale Dongle die als verbindingsmodule werkt zijn er meerdere verbindingen mogelijk.

Ik heb hier geen ervaring mee, maar dit lijkt me de meest universeel en modulare motorhelm headset die ik tot nu toe heb gezien.
Laatst gewijzigd door Marco op 05 mei 2011 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 22 apr 2011 20:47

Ik heb deze besteld om me huidige IMC BHS-600 te vervangen, die is lang neit gebruikt en blijkt het nog wel te doen, maar ik kan niet meer paren met toestellen (schakelaartje kapot of gecorrodeerd in de winter)

Ik ben benieuwd! Nu lang zonder geluid gereden met de zumo660 en TT Urban Rider 3.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 03 mei 2011 11:20

Is binnen, ziet er goed uit, montage ergens van de week op een avond.
Marco.

.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 04 mei 2011 22:04

Zo, die zit in de helm.

Ik heb een Shoei Multitech (klaphelm) en ik heb de helm netjes "gesloopt" om de oude BHS600 speakers en kabels eruit te halen. De BHS600 zat bij mij op de achterkant van de helm en alle kabels waren vast geplakt met duck-tape. hier meer voorkwam ik dat de kabels op de helmrand mogelijk draadbreuk zouden krijgen.

Na alles losgehaald te hebben (incl. geheel verwijderen klep van de helm in de zij/onderstukjes links en rechts aan de binnenkant een in snede gemaakt, zodat links de AK zit en rechts de accu. Doordat dit een zachter rand is, en net buiten de helm, kan je geen prinses op de erwt krijgen (een kabeltje bv wat net ergens op je hoofd/wang extra druk geeft (au dus uiteindelijk)).

In de Klep kon ik de microfoon heel netjes in het voorstuk monteren en met de extra bijgekochte krulkabel (verm. het eerste wat zal doorslijten) deze weer gemonteerd.

Speakers weer bevestig op dezelfde plaats als van de BHS600.

Daarna nog een "venster" in de linker kant om de 3 ledjes te kunnen zien en nog een extra gaatje om het laadsnoer te kunnen aansluiten. Een en ander gezekerd en afgewerkt met duck-tape om openscheuren te voorkomen.

Daarna de zumo660 eraan gepaard en dat ging prima. Oordoppen in, helm op en alle volumes op maximum en achter me bureau doet het pijn in me oren. Helemaal goed dus. Navigatie instructie komt ook goed door.

Wat wel zo is, dat voordat er een navigatieinstructie komt er eerst een piep riedeltje word gegeven en na de instructie weer de riedel. Maken en verbreken van BT headset verbinding dus. Niet uitschakelbaar.

Volume knop zumo660 werkt niet meer, wel de volume schuifjes van Navigatie en Muziek in de mixer (via volumeknop op hoofdscherm). Werkt zoals het hoort.

Morgen eens op de motor proberen.

Nu is deze AKA 201i een multipair headset en ik heb even geprobeerd mijn HTC Hero en de Zumo660 beide aan de AKA te koppelen, maar dat lukt niet. Het is de een of de andere en niet tegelijkertijd.

Reden is dat het beide apparaten zijn met A2DP mogelijkheid en daar is maar 1 kanaal van. In principe zou de telefoon direct aan de headset te koppelen zijn en de zumo660 ook. Mits de telefoon geen A2DP gebruikt ;)

Bediening:
(i) Hoofdknop indrukken:
- kort: wissel gepaarde apparaten en weer terug.
- 2 sec: aan/uit
- 8 sec: ga in paarstand staan (pin 0000)
- 10sec: wis/reset alle paringen

(+) Volume harder met indicatie bovengrens
(-) Volume zachter met indicatie ondergrens

HTC Hero draait op Android 2.1
Garmin Zumo 660 op firmware 4.20

Bellen van HTC via Zumo niet geprobeerd, want paren lukt prima, daarna vervolg paringen niet echt. Vermoed dat het iets met de verborgen BT van de Hero te maken heeft, maar dat is vast maar 1 van de problemen.

Vervolg testjes:
- Op de motor navigatie en muziek
- Koppelen met de TomTom Urban Rider en op de motor proberen
- Zumo66/TT en de Midland BT445 (Bluetooth Portofoon) combinatie
Marco.

.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 05 mei 2011 09:45

Sow heeh, wat een berg herrie kan hier uit komen!. Nou, met deze in de helm aan een zumo660 met v4.20 erin geen probleem!

Oef, op de snelweg het volume via de knopjes weten te verhogen en de MP3 klinkt dan vervormd. Lukte me niet om zachter te zetten, maar ik bleek de (-) knop aan de verkeerde kant te hebben gezocht. Nadat ik van de snelweg af was, eerst ff gestopt om het volume naar beneden bij te stellen.

Nu gereden met Nederlands-Claire - Volume 95 & Speed 52 versie 1.81 en MP3 tegelijk.

De piepjes voor/na nav. instructie zijn pie-liep/pie-loep (2 piepjes oplopend en aflopend), altijd. Dit kan irritant zijn, maar volume piepjes is niet echt hoog.

Uit- en aanschakelen van headset en zumo660 levert weer redelijk vlot een BT koppeling op.
Marco.

.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 05 mei 2011 11:37

Foto's hoe het is ingebouwd:

De systeem helm een Shoei Multitec:
Afbeelding

Waar zit wat:
Afbeelding

Speaker met afdekking:
Afbeelding

Microfoon plaatsing in Helm:
Afbeelding

Krulsnoer, is nu nu redelijk strak, eigenlijk zou deze aan de bovenkant uit het wangstuk dienen te komen (ook volgens handleiding):
Afbeelding
Marco.

.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 06 mei 2011 10:38

Vandaag met de TomTom Urban Rider op stap.

Deze Rider3 heeft geen problemen met mijn HTC Hero, telefoon koppelen gaat prima. Daarna aan de AKE, dat gaat ook snel en simpel.
Eerst dacht ik waarom hoor ik geen geluid, maar na uitschakeling van de Rider3 en de AKE en weer aanschakelen was alles prima.

Ook volgende keren aanzetten, directe paring en geen problemen.

Volume van de AKE word bij aanzetten altijd op gemiddeld gezet, waarna deze met (+) en (-) kan worden veranderd. Dit is bij de Rider3 niet nodig, volume instelling AKE is prima.

Op de Rider3 met volume op 70 tot 75% op de snelweg en op binnendoor wegen wat lager richting 55-60%

Ook bij de Rider3 geeft de AKE de begin en eind piepjes. Dit hoor je eigenlijk alleen bij langzaam rijden (beneden de 90 Km/h) daarboven valt het weg tegen het wind- en motor lawaai.

De AKE set werkt dus prima met de TomTom Urban Rider of Rider3.

Ik heb al heel lang niet meer geluid op een TomTom gereden, maar ben best plezierig verrast door het type en aantal instructies. Nu met stem Eva en ze klinkt zeer vriendelijk, maar ook heel duidelijk. De Garmin stemmen (gewoon en Claire) zijn toch wat meer van het boerse en stuurse tiep :)

Als aanvulling op volumestanden, ik rij altijd met op maat gemaakte oordoppen in. Alpine Otoplast met het rode filter erin (dempt nog iets zwaarder).
Marco.

.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 07 mei 2011 16:30

Vandaag naar Westelo België geweest, heen met TomTom Eva en terug met Claire en later met stomme Claire (volume navigatie op 0%) en MP3.

Geluid en stem van TomTom is gewoon beter.

MP3 afspelen gaat prima, alleen de kwaliteit van de speaker laat te wensen over. Omdat ik rij met oordoppen in, moet het volume zo hard dat we flinke vervorming optreed. Rij ik langzaam (binnendoor toeren) dna is het goed te doen. maar verwacht dus geen keiharde zuivere muziek bij 140 Km/h, gewoon als achtergrond muziekje gaat prima, maar niet te hard zetten.

Qua MP3 geluid was mijn oude IMC BHS-600 met bij behorende speakers beter (minder snel vervorming).

Enige echte nadeel aan de AKE is dat er geen automatische volume controle op zit zoals dat wel bij de Scala Riders aanwezig is (en ik dacht de Interphone ook).

Volume bijstellen kan gewoon op de TomTom en anders op de AKE, ff een beetje voelen aan me helm en ik kan deze zo een paar tikjes harder/zachter geven.
Marco.

.

Terug naar “Headsets”