Probleem na firmware update gpsmap 278

FAQ voor alle Navigatie toestellen die niet in de andere forum delen passen.
Kalehenkie

Probleem na firmware update gpsmap 278

Berichtdoor Kalehenkie » 22 mei 2013 18:45

Goeiedag

Ik heb mijn kaarten geupdate en kreeg gelijk een firmware update versie 3.60. Na het opnieuw opstarten in batterij modus is het scherm donker en moet ik elke keer de helderheid aanpassen. Dit heeft hij niet als hij is aan gesloten op het lichtnet. Tevens geeft hij aan dat de batterij helemaal leeg is terwijl dat niet zo is. Is hier een oplossing voor?.
Een jaar of 5 geleden heb ik hem een keer gedowngrade en daarna deed hij niets meer. Terug naar garmin en heb toen een nieuwe gekregen. Dus downgraden wil ik eigenlijk niet proberen. Weet iemand hier een oplossing voor of moet ik wachten tot de volgende firmware udate.

Groet
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 22 mei 2013 18:49

Ik heb geen oplossing.

Bel met Garmin om het te melden en mogelijk hebben zij nog een idee.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
AC Verlaan

Berichtdoor AC Verlaan » 23 nov 2014 11:18

Ik heb vandaag de firmware van mijn GPSmap 278 een update gegeven van 3.50 naar 3.60 en loop nu tegen exact hetzelfde probleem aan: als ik de schermverlciting op maximaal zet, dan staat het bij de volgende keer opstarten weer op nul. Ook de batterij indicatie geeft nagenoeg leeg aan terwijl dit niet zo is. Is hier inmiddels al een oplossing voor of is het een kwestie van ergens een instelling wijzigen?
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 23 nov 2014 12:48

Enige wat ik me kan bedenken is de oude firmware er terug in te zetten

De oude firmware staat hier tussen: http://gawisp.com/perry/misc_marine/

Hier staat een procedure voor een zumo660, maar principe met het Update.exe bestand is identiek: http://forum.gps-expert.nl/viewtopic.php?t=598

De Firmware is het makkelijkste uit te pakken met een gratis programma 7-Zip, deze kan .exe bestanden uitpakken.

Ingeval het niet lukt of je het niet durft, kan ik via de GPS Helpdesk dit voor je doen. Er is altijd een zeker risico dat het fout gaat, maar over het algemeen is dat risico niet zo hoog.

Let wel, de procedure werkt alleen op een Windows computer en niet op een Mac (tenzij deze met bootcamp onder Windows is opgestart. Virtuele Windows werkt niet).
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
AC Verlaan

Berichtdoor AC Verlaan » 23 nov 2014 16:11

Dank voor je snelle antwoord, Marco. Nog los van het feit dat FW versie 3.50 niet in de lijst van Perry staat (het springt van 3.30 naar 3.60), ben ik er ook huiverig voor om (zelf) terug te rollen naar 3.50. Op internet zijn diverse voorbeelden te vinden dat dit een luxe deurstopper heeft opgeleverd. Dichtstbijzijnde voorbeeld is het eerste bericht in dit draadje van Kalehenkie. Via Google zijn meer identieke ervaringen te vinden van anderen.

Als ik het jou laat uitvoeren via de GPS Helpdesk, hoe zet ik dat in gang en wat is dan de aansprakelijkheid als het onverhoopt toch fout gaat?
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 23 nov 2014 19:01

GPS Helpdesk staat hier: http://www.gps-expert.nl/cms/gpshelpdesk

Qua aansprakelijkheid die neem ik inderdaad niet voor deze actie, omdat ik nooit voor een redelijk bedrag voor een alternatief kan zorgen. Je huurt me op zo'n moment in vanwege de kennis en de tijd die ik erin stop.

Ervaring is er genoeg bij mij en ik heb al diverse toestellen weer aan de praat gekregen, maar er is altijd een zeker risico dat het niet lukt. Ik doe wel me best om een toestel bij problemen weer aan de praat te krijgen, vaak dien ik dan het toestel zelf in handen te krijgen om het te repareren, maar als dat niet lukt kan ik geen vervangende GPS leveren.

Andere alternatieven zijn de reparatie dienst van Waypoint, Garmin zelf of niets doen.

Je zou nog kunnen controleren wat de 27x doet als deze zonder accu werkt, of het dan anders is dan alleen op de accu. Mogelijk dat je al net op de rand zat van een slechte accu en dat niet per ongelijk de firmware de schuld krijgt toegewezen.
Marco.

.
AC Verlaan

Berichtdoor AC Verlaan » 23 nov 2014 20:05

Begrijpelijk standpunt. Gezien de berichten die ik gelezen heb van gebruikers die een slechte ervaring hebben met het terugvallen van 3.60 naar 3.50, wil ik het risico niet lopen.

Een kennis van me komt volgende week over uit Amerika. Ik zie dat ze bij gpscity.com de 010-10517-02 accu uit voorraad kunnen leveren tegen US$ 38,95 plus US$ 2,99 verzendkosten. Dat scheelt nogal met de US$ 59,99 plus verzendkosten die Garmin rekent. Ik vraag die kennis wel of die zo'n accu kan meenemen. Voor die prijs wil ik het risico van een firmware downgrade niet lopen.

Dat het probleem aan de FW update ligt, staat voor mij wel zo goed als vast. Ik ben niet de enige die deze ervaring heeft met exact dezelfde symptomen, direct na de update. Onmiddellijk daarvóór werkte alles nog goed. Blijft jammer dat Garmin, anderhalf jaar na release van deze update, nog geen voetnoot heeft geplaatst op de betreffende download pagina.

Ik meld me wel weer zodra ik de nieuwe accu binnen heb!
AC Verlaan

Berichtdoor AC Verlaan » 03 dec 2014 09:54

Nieuwe batterij geplaatst: toestel werkt weer perfect! :)
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 03 dec 2014 20:54

Top, goed om te horen.
Marco.

.

Terug naar “GPS Toestellen overige”