Wat is Egnos (WAAS) en heb ik er wat aan?

FAQ voor alle Navigatie toestellen die niet in de andere forum delen passen.
Gebruikersavatar
Marco
Moderator
Berichten: 2534
Lid geworden op: 21 mar 2008 13:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Wat is Egnos (WAAS) en heb ik er wat aan?

Berichtdoor Marco » 28 jul 2009 13:15

Nee, zet maar uit, levert te veel kans op problemen in ontvangst op en de voordelen voor ons consumenten is te laag.

JAV @ GSClub forum Di Jul 28, 2009 12:36 pm schreef:WAAS/EGNOS wordt gebruikt om de standaard kwaliteit van de GPS oplossing (10m) iets te verbeteren. Het is een zogenaamd differentieel GPS.

Een DGPS systeem maakt gebruik van een referentiestation. Het referentiestation bepaald adhv GPS zijn positie. Tevens weet het referentiestation zijn exactie positie (niet GPS). Het verschil tussen zijn exacte positie en de met GPS bepaalde positie wordt gestuurd naar een GPS ontvanger. Het zogenaamde differential signaal (de D in de DGPS). Deze correctie kan op heel veel verschillende manieren beapaald, verwerkt en verstuurd worden.

Voor WAAS/EGNOS is van belang dat deze correctie voor geheel West Europa geschikt is en wordt bepaald door meerdere referentiestations tesamen. De methode van het versturen van deze correctie is via twee communicatie satellieten welke geheel West Europa ontvangen kan worden. Jouw ontvangertje gebruikt hier twee van de (meestal) twaalf beschikbare ontvangstkanalen voor. Dus je houdt dan nog tien kanalen over om GPS satellieten te ontvangen (en dat is meer dan genoeg aangezien er niet meer tegelijk boven de horizon te zien zijn). De satellietnummers die je hierbij te zien krijgt zijn fictief voor wat betreft de communicatie satellieten (maar wel twee vaste nummers).

Doelgroep voor WAAS/EGNOS is in eerste instantie de scheepvaart, luchtvaart en als laatste jpuw GPS ontvangertje. WAAS/EGNOS is NIET geschikt of bedoeld (ook niet in de toekomst) voor het landen van vliegtuigen. Dit is namelijk Gallileo. Gallileo is een volwaardig satelliet navigatie systeem (GNSS) vergelijkbaar met GPS maar met een beperktere dekking (Europa) en een betere hoogtekwaliteit (want die is ruk bij GPS) om vliegtuigen mee te kunnen laten landen. En oh ja... had natuurlijk als eerste een militair wens/karakter.

Wat heb jij als gebruiker aan WAAS/EGNOS... niet zoveel eigenlijk. Het betreft een verbetering aan de berekende positie op basis van geheel West Europa. Als jouw ontvangertje toevallig een hele (kwalitatief) goede positie heeft berekend dan kan het zijn dat WAAS/EGNOS dit verplaatst naar de verkeerde positie. Wat jij je zou moeten afvragen is : is het voor mij relevant of ik ca 10m of >3m als positie krijg. Dan heb jij een antwoord op de vraag of je WAAS/EGNOS aan moet zetten op jouw ontvanger.

Bedenk wel dat de software van jouw navigatiesysteem de positie al op de weg tekent bij het rijden van een route (ook één van de redenen dat je soms op de afrit rijdt volgens het kreng, terwijl jij al weet dat je die afslag gemist hebt).

Voor het rijden in bossen, stad en andere omgevingen met een geblokkeerde horizon heb je niets te maken met WAAS/EGNOSS, dit noemen ze Multipath (reflectiesignalen). Hierdoor krijg je foute posities tot wel meer dan 100m meter. En als ik dat nog ga uitleggen... is dit stuk totaal niet meer leesbaar!


Meer info:
* European Geostationary Navigation Overlay Service (EGNOS)
* ESA Egnos
* Wide Area Augmentation System (WAAS)
* Multi-functional Satellite Augmentation System (MSAS)

Voor ons consumenten is het gebruik van Egnos in Europa dus niet aan te raden, vanwege een grotere kans op fouten. Het is voor ons geen hulpmiddel voor nauwkeurigere ontvangst. Alleen met goed hemelzicht en goed Egnos satelliet ontvangst is er een hogere nauwkeurigheid te bereiken.

Daarnaast zal verlies van GPS signaal altijd leiden tot verhoogd accu/batterij gebruik en ze zullen sneller leeg zijn. Zoeken en herkennen van signaal kost meer energie dan alleen ontvangst.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Gebruikersavatar
Marco
Moderator
Berichten: 2534
Lid geworden op: 21 mar 2008 13:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 06 okt 2009 10:21

Per 1 oktober 2009 is EGNOS officieel beschikbaar in Europa als dienst.

EGNOS bestaat uit transponders aan boord van drie geostationaire satellieten en een grondnetwerk van ongeveer 40 plaatsbepalingsstations en vier controlecentra, die allemaal met elkaar verbonden zijn.


Meer informatie

Maar heeft het zin om ons toestel om te schakelen? Wel, EGNOS levert een betere positie bepaling op tijdens stilstand en bewegen, maar alleen als we een goed hemelzicht hebben (geen belemmeringen in zicht naar de hemel).

Voor normaal navigeren hebben we de extra nauwkeurigheid niet nodig, voor het maken van een waypoint/favoriet of een track kan het handig zijn, maar dan mogen bomen, gebouwen, etc geen belemmerende factor zijn, want dan word de afwijking juist groter.

Specifiek voor landbouw, luchtvaart en waterverkeer gaat dit voordelen opleveren. In het bos en in de stad juist niet.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.

Terug naar “GPS Toestellen overige”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers