Garmin 62 S - waarschijnlijk harddisk gewist

FAQ voor alle Navigatie toestellen die niet in de andere forum delen passen.
B

Garmin 62 S - waarschijnlijk harddisk gewist

Berichtdoor B » 12 jan 2016 14:19

Ik dacht nog haal je sd kaartje uit je garmin en reset deze in een usb stick maar nee... Nu heb ik waarschijnlijk mijn harddisk gewist. Zelfs Javawa Device Manager herkent mijn gps niet meer.

Hoe installeer ik deze opnieuw? Ik weet niet zo goed op welke kenmerken ik moet googelen.

Alvast bedankt!
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 12 jan 2016 22:17

Maak handmatig de Garmin folder aan in het toestel en herstart het nogmaals,
Controleer wel of de 62s als FAT is geformatteerd.

Daarna kun je in de download sectie hier de basiskaart vinden en die kun je dan in de \garmin\ folder zetten.

Hierna mer Garmin Express of Garmin WebUpdater de texten en talen enzo terug zetten.

In de download sectie vind je ook profielen, maar je kunt ook weer nieuwe maken.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
B

Berichtdoor B » 13 jan 2016 12:03

Dank je voor je antwoord Marco!
Kan je misschien aangeven hoe ik handmatig een folder moet aanmaken?
Hoe moet ik deze noemen en wat zit er in? Of is het zo simpel als een map met de naam X:\Garmin aanmaken?

De basiskaart = http://forum.gps-expert.nl/viewtopic.php?t=927?
Waar plaats ik de basiskaart in X:\Garmin?
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 13 jan 2016 13:45

Even heel eerlijk: als je niet weet hoe je een folder aan moet maken in Windows of Mac, dan kun je het toestel beter bij Garmin aanmelden om te laten repareren.

Of gebruik maken van onze GPS Helpdesk om het op afstand door ons te laten repareren.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
B

Berichtdoor B » 15 jan 2016 19:06

Ik weet wel degelijk hoe ik een folder moet aanmaken maar ik vroeg me (voor de zekerheid omdat het nu eenmaal geen dagelijkse kost is en om te toetsen of ik je wel goed begrijp) af of er nog meer in die folder moest komen en waar die folder moest komen te staan.

Goed ik concludeer uit je antwoord dat ik :

a. enkel een folder met de naam X:\Garmin hoef aan te maken
b. dat deze op het interne geheugen moet en
c dat de basiskaart uit bovenstaande link in de folder X:\Garmin moet.

Klopt dat? Alvast bedankt voor je antwoord.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 16 jan 2016 14:56

Ja, correct.

Na aanmaken folder toestel opnieuw opstsrten, edn garmindevice.xml bestand wordt dan aangemaakt doir torstel bij opstarten. Hiena zou met Express de tekst en tijdzone kaart ook weer geladen kunnen worden.
Marco.

.
B

Berichtdoor B » 17 jan 2016 11:44

Express?

Dus?:

a. folder met de naam X:\Garmin aan maken op interne geheugen
b. toestel opnieuw opstarten
c. er wordt nu een garmindevice.xml bestand op het interne geheugen
d. Installeer Garmin express??? http://software.garmin.com/nl-NL/express.html
e. Download de basiskaart via http://forum.gps-expert.nl/viewtopic.php?t=927?
f. Gebruik Garmin Express om de basiskaart op je computer en taalinstellingen (waar vind ik die doet express dit of moet ik dat ook downloaden?) te installeren.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 17 jan 2016 12:39

Ja.

f. Express kan geen basiskaart herstellen, daarom stap e.
Express kan wel tijdzonekaart en teksten herstellen.
Marco.

.
B

Berichtdoor B » 17 jan 2016 16:03

BEDANKT! 8)
B

Berichtdoor B » 21 jan 2016 13:46

Hoi Marco - er is een probleem. Mijn computer herkent mijn gps niet. Ik kan dus ook geen map aanmaken om de simpele reden dat ik de schijf GPS niet vind. Heb je een oplossing?
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 21 jan 2016 21:18

Dit kan beteken de Garmin niet meer geformatteerd is, of dat er geen schijfletter aan wordt toegekend.

Via Computer Beheer programma en dan schijvenbeheer kun je controleren of de USB harddisk van de 64 wel wordt getoond en indien nodig opnieuw te formateren als Fat32 en/of een schijfletter toe te kennen.
Marco.

.
B

Berichtdoor B » 22 jan 2016 10:01

Computerbeheer heb ik al bekeken voordat ik mijn vraag stelde. Daar is dus ook niets te zien en dat formatteren zal dan ook niet lukken als de schijf niet herkent wordt. Ik werk trouwens op een Macintosh. Ik ga nu dit proberen:

http://garmingpsmap.wikispaces.com/Miscellaneous

This procedure forces the unit into USB Mass Storage mode so that you can delete (or rename) files. Follow these steps to recover:
Press and hold the "Up" arrow on the 4-way button
Attach the GPSMAP to your computer via USB cable while continuing to press "Up"
Continue to hold down the "Up" button for 30 seconds while the GPSMAP boots.
The GPSMAP should enter USB mass storage mode
From your computer remove or rename any gpx, map files (.img or .kmz) files that were recently added
Unplug the GPSMAP and power on to see if this remedies the problem

During step 3) you should only see the Garmin banner for 30 seconds followed immediately by the USB graphic. If you see any other text such as your custom banner, banners for loading maps, waypoints, etc then you have not held down the power button long enough.

Resultaat:

- Gps boot als schijf in computer = zichtbaar in Finder
- Map Garmin erop gezet en afgesloten (zonder x://)
- Start op los van de computer
- Uitgezet en opnieuw aangesloten met usb kabel op apple
- Niet zichtbaar in finder of Garmin Express
- De methode van de bovenste knop ingehouden zoals in engels beschreven nogmaals toegepast ; nu zie ik ineens twee mappen garmin en garminextra.
- In beide mappen staat hetzelfde. Beiden bevatten een map Garmin en ID.text Gps wordt nog steeds niet herkend door Garmin express.
- Ik heb de map en Garmin en ID.text verwijderd uit Garmin Express - de losse schijf waarschijnlijk.
- GPS ontkoppeld en opnieuw aangesloten met usb kabel
- GPS los van de computer aangezet en weer uit.
- GPS met usb kabel aangesloten aan computer
- Computer herkent wederom de GPS niet - niet in finder en niet in garmin express
- wederom de gps geboot met up knop en javawa device manager geopend. Hier is hij zichtbaar. De basiskaart gmapbmap.image niet. Melding Dit apparaat accepteert deze bestanden niet.

Kan ik eventueel die garmindevice.xml zelf aanmaken op het interne geheugen - nadat ik hem geboot heb met de up knop? Moet ik die in de map Garmin zetten?
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 22 jan 2016 12:34

Je kunt niet makkelijk zelf den GamrinDevice.xml maken, vrij complex en de GPS moet deze echt zelf aanmaken.

Controleer in Schijfhulpprogramma (mac) nog even of het wel FAT/MSDOS partitie is met een mbr. En formateer die anders ook nog even en probeer het opnieuw met de Garmin Map. Gedurende deze periode Garmin Express even afsluiten.

Een mogelijkheid is nog om een firmware in de hoofdfolder te zetten of op een microSD kaart om te zien of die opnieuw geladen kan worden.

Maar de GarminDevice.xml moet hij zelf aanmaken, dan weet je pas dat de GPS de partitie weer begrijpt. Opstarten is wel los van de computer en niet met de USB kabel er nog in. Als de unit helemaal niet opstart (menu zien en kunnen bedienen), dan is de firmware beschadigd en kun je blijven proberen en recovery procedures van internet proberen (beste op een Windows computer) of de makkelijkste weg kiezen en Garmin bellen om de unit te laten repareren.
Marco.

.
B

Berichtdoor B » 22 jan 2016 12:44

Ik heb de gps los van de computer opgestart. Hij laadt gewoon maar daarna wordt hij niet herkend op de computer ook maakt hij het bestand garmindevice.xml niet aan. Booten gaat alleen met up knop.

Ik heb de schijfhulpprogramma laten lopen geanalyseerd en schijf hersteld:

Bestandssysteem controleren** /dev/disk2s1
** Phase 1 - Preparing FAT
** Phase 2 - Checking Directories
** Phase 3 - Checking for Orphan Clusters
163 files, 1886604 KiB free (471651 clusters)

Volume 'GARMIN' controleren en herstellenBestandssysteem controleren** /dev/disk2s1
** Phase 1 - Preparing FAT
** Phase 2 - Checking Directories
** Phase 3 - Checking for Orphan Clusters
151 files, 1886744 KiB free (471686 clusters)
Herstel volume voltooid.

Om te zien wat er nu op de gps staat:
http://jdm.javawa.nl/7UXU

Waar vind ik de firmware?

Dank je!
Laatst gewijzigd door B op 22 jan 2016 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 22 jan 2016 12:50

Dit ziet er goed uit, je zou de Prullenbak nog even kunnen uitschakelen met JDM voor het toestel.

Wat er niet goed uitziet is dat de GarminDevice.xml nog steeds niet is aangemaakt. Probeer het toestel eens een hard reset te geven: http://forum.gps-expert.nl/viewtopic.php?t=819

Daarna gewoon laten opstarten.

Is het toestel wel te bedienen?
Marco.

.

Terug naar “GPS Toestellen overige”