GPS tracker uitlezen via Raspberry Pie

FAQ voor alle Navigatie toestellen die niet in de andere forum delen passen.
Erick

GPS tracker uitlezen via Raspberry Pie

Berichtdoor Erick » 15 mei 2015 13:20

Hallo experts,

Is het al iemand gelukt om met behulp van een Raspberry Pie een GPS device uit te lezen?
Ik heb een GPS tracker (Qstarz BT Q1000XT) waarmee ik al mijn tripjes, wandelingen en reisjes bijhoud. De device kan rond de 400.000 waypoints opslaan en voor normaal gebruik is dit ruim voldoende om thuis de device uit te lezen (op de desktop Windows gebruik ik hiervoor BT747). Af en toe komt het echter voor dat tijdens een reis het geheugen vol is. Op dat moment wil ik los van een computer de tracker uitlezen en leeghalen. Nu leek mij de Raspberry Pie hier uitstekend voor geschikt omdat deze zeer klein is en daarom goed mee te nemen.
Het mooiste zou zijn een app dat ook de routes en dergelijke kan tonen, maar voldoende zou het al zijn om de tracks uit de tracker op te slaan op de Pie.

Heeft emand hiermee ervaring?
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 17 mei 2015 10:51

De enige ervaring die ik heb is direct een GPS aan een Pi/BeagleBone koppelen en dan uitlezen van de huidige coördinaten.

De door jouw genoemde software BT747 is gemaakt in Java dus werkt ook onder Linux, door de Pi uit te rusten met een Linux distributie zou het mogelijk moeten maken om op command line niveau een script te maken die de Q1000XT uitleest.

Verder zou ik dan willen weten:
- is dit een USB-Storage device wat is direct kan uitlezen?
- is dit een USB-Serial device met een bijhorend uitlees protocol?
- is dit uitlees protocol openbaar?
- zijn er Linux drivers beschikbaar?
- kan ik deze Linux drivers gebruiken of zelf compileren voor de Pi?
- Hoe ga ik onderweg om net Acces en controle naar de Pi?

en dan kijken wat het handigste is. Leuk knutselprojectje!

Ik vraag me wel af of dit een handige oplossing is voor op vakantie, want je hebt een Pi, voeding nodig, een wifi adapter in de Pi, een scherm/toetsenbord (dit kan via telnet/ssh vanaf een telefoon of tablet), tenzij je het via de command line zo maat dat de Pi automatische probeert de gegevens op te halen en op te slaan lokaal zonder gebruik te maken van scherm/toetsenbord. Resultaat via WiFi kun je doormailen, maar hoe krijg je voor dat moment het juiste ssid erin? Wifi telefoon als hotspot aanzetten, dus ook roaming nodig of ftp server op telefoon tablet.

Al met al een flink geknutsel, ook voordat je succesvol kan uitlezen en zeker weet dat de Q1000XT is gelezen. Ik weet dat ik tijdens vakantie hier vaak geen tijd/geduld voor kan opbrengen, teveel wat precies goed moet zijn in de juiste volgorde om het te laten slagen ;)

Ik zou eerder opteren voor een Tablet waarop je dit draait, dat zou wel eens een Android tablet kunnen zijn (BT747 is in Java) en makkelijkste een Windows tablet (geen RT (denk ik)) die je als je perse wilt kunt ombouwen naar een Linux tablet.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.

Terug naar “GPS Toestellen overige”