Afsluitbare mount voor Urban Rider

FAQ's voor TomTom modellen Rider, Rider2, Urban Rider en Rider Pro Europe en de GoClever Rider.
IGS

Afsluitbare mount voor Urban Rider

Berichtdoor IGS » 16 jun 2012 02:20

De standaard houder voor de Rider schijnt niet overdreven stevig te zijn. Gebruikers (m.n. de éénpitter allroad-rijders onder ons) klagen nogal eens over trillingen, waar de bevestiging niet goed tegen kan. Een oplossing zou bijvoorbeeld de afsluitbare houder van Touratech zijn. Wunderlich heeft er ook een.

Daarbij lijkt het me prettig om bij de benzinepomp te kunnen afrekenen zonder in één stop twee keer bestolen te worden. De graaiende overheid is vooralsnog geen remedie voor, de gelegenheidsdieven die op je navi uit zijn wel... En je moet ergens beginnen toch? :P

Touratech heeft twee modellen kwam ik achter, naast de normale - die ook trillingsdempend werkt - is er ook een MvG versie die de trillingen nog verder dempt. Die kost ook fors meer, en de vraag is of dat geen overkill is op bijvoorbeeld een BMW R 1150 GS.

De Urban Rider modellen zijn gelukkig wel veel mooier geworden dan de Touratech houder voor de oudere modellen.

De Wunderlich ziet er degelijk uit, maar hij oogt ook wat forser dan de Touratech. Vooral aan de bovenkant komt dit tot uiting, waar de Touratech afsluit dmv een slank klepje bovenop het achterste deel van de Rider (achter de zonnekap) heeft de Wunderlich een soort 'klauw' die over het gehele apparaat grijpt. Dat laatste schrikt misschien meer af, de eerste geeft minder 'horizonvervuiling' wat m.n. op een motor wel fijn is.

Voorlopig heb ik een lichte voorkeur voor de Touratech, omdat hij slanker is (je ziet hem niet tijdens het rijden als de navi erop zit) en het slot aan de zijkant me handiger lijkt dan boven/achter (ik ga de navi waarschijnlijk boven de cockpit plaatsen mbv MigSel/Ram).

Wat vinden we ervan? 8)

Afbeelding

Afbeelding
De normale Touratech ~ €85,-

Afbeelding
De MvG Touratech ~ €125,-

Afbeelding
Afbeelding
De Wunderlich afsluitbare houder in zilver €79,90 of zwart €89,90 (why o why?)
GPS Expert
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor GPS Expert » 16 jun 2012 15:59

Ik gebruik al jaren GPS op de motor en geloof wel in goede montage, zeker die van de RIder 1 was slecht, maar die van de RIder2 werkt gewoon goed.
De Rider2 die ik had en de Rider 3 (Urban) die ik nu heb, delen dezelfde type mount.

Ik weet niet of je een 1 pitter bezit, maar er weinig bestand tegen de 1-pitter trillingen, antieke fietsen hebben niet voor niets zoveel onderhoud nodig en als je dan ook nog offroad gaat rijden.... :) De Touratech houder kan dan wel helpen om de GPS op zijn plaats te houden..

Zelf heb ik die Toeratech houders wel eens in de hand gehad, en ik kan ze niet mooi vinden, ik zie allemaal messen en scherpe randen en denk dan als ik voorover van de motor val, hoe kom ik dan langs al die scherpe dingen?
Ja het zit knap in elkaar, maar mooi? Nee, echt niet :)

Qua diefstal? Ik geloof niet dat het een echte dief zal tegenhouden, tenzij je op de rammount dingen ook een slot zet en dat is ook weer groot en lelijk :) Als ik bang bent voor diefstal, pak ik de GPS (TomTom of Garmin) van de houder af en stop die of in me jas, of in me helm, waarbij ik sleutels, helm en gps dus mee naar binnen neem. GPS blijft dan gewoon aan staan.

Ik geloof dat van de Touratech houder van Garmin 27x zelfs bekend is dat deze zo is open te maken, ook al staat deze op slot, slot is dan ook om te zorgen dat de houder dicht blijft, maar geen echte anti-diefstal.

Ik schat zelfs de kans op diefstal groter met de Touratech houder, het glimt extra en daar komen "eksters" op af ;)

Maar goed, af te raden? Nee, maar pas de Touratech houders wel toe op de juiste manier. Een GS die alleen op asfalt komt, heeft deze houder echt niet nodig.
GPS Expert
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor GPS Expert » 16 jun 2012 16:03

Het zijn niet eens houders zie ik nu, het zijn extra klemmen, de originele houder zit er ook in, het word er dus alleen maal lomper er groter door.
IGS

Berichtdoor IGS » 16 jun 2012 17:00

Gebruikers die de Touratech hebben zeggen wel dat het de mount verstevigt. Met name de schroeven en busjes aan de achterkant zouden het op den duur begeven.

Ik schrok wat van de reviews op Louis.de waarin daarover geklaagd wordt. Zie hier de reviews. De bovenste komt met de afsluitbare houder als oplossing.

Ook op GSclub zijn er al twee leden die me ongevraagd de Touratech aanraden in verband met de versterkte bevestiging van de active mount op de metalen achterplaat van de Touratech houder ipv op de plastic standaard houder. (Over Wunderlich heb ik niks gehoord, maar ik ga er vanuit dat het principe gelijk is).

Voor de goede orde, het gaat hier niet om de 'klik' houder die niet goed zou zijn (zoals bij de Rider 1). Het toestel klikt goed vast op de mount, maar de schroefbevestiging aan de achterzijde is kennelijk wat minder stevig.

Ik heb zelf 0 ervaring met het toestel, ik geef maar door wat ik hoor. ;)

Maar als er iets inzit doe ik het liever meteen goed dan dat ik na x tijd de Touratech en een nieuwe active mount moet kopen omdat die losgerammeld is.

Ik zie het overigens niet als een Rider issue, want (achteraf) hoor ik ook commentaar van bijvoorbeeld mr.gps.nl dat de active mount van de Zümo 660 ook problemen heeft. Zal wel de aard van het beestje zijn, een kunststof houder met contactpunten op een motor in weer en wind, dan is het niet heel verwonderlijk als er soms iets stuk gaat.

Maar goed, ik zal er nog eens over nadenken, en misschien ook eens meningen van gebruikers op GSclub vragen. Hoe meer data hoe beter resultaat...;)

Terug naar “TomTom Rider's & GoClever Rider”