TomTom Urban Rider en Rider Pro Europe

FAQ's voor TomTom modellen Rider, Rider2, Urban Rider en Rider Pro Europe en de GoClever Rider.
Marco
Moderator
Contacteer:

TomTom Urban Rider en Rider Pro Europe

Berichtdoor Marco » 26 jul 2010 10:28

TomTom heeft 2 nieuwe navigatie modellen aangekondigd de Urban Rider en de Rider Pro Europe, voortgebouwd op het reeds bestaande Rider en Rider2 concept, maar met een goede software upgrade.. Voor een ieder die Garmin zat is en gewoon lekker wil rijden.

Afbeelding

Afbeelding

Deze kennen dus ook Track opname (alleen niet het afspelen ervan volgens mij).
Geen bijgeleverde motormount met spanning, wel 1 zonder spanning.

Philippe van de PVDK Files heeft er al een testverslag over gemaakt.

Binnenkort ga ik een model aan de tand voelen om onze TomTom Reisplanner cursus bij te werken.

Want laat je niets wijs maken door een Garmin GPS rijder, een TomTom Rider is absoluut niet slechter dan een Garmin, als de route verschillend is, ligt dat aan de routemaker en niet aan jouw of je toestel.

Ondertussen weet ik ook dat de motormount van deze 2 gelijk is aan de motormount van de oudere Rider2 (Rider1 heeft een ander (slechtere) mount), Dus als je een Rider2 hebt en een upgrade wilt, is de Urban rider het model om te kiezen.

Ik zie op www.kieskeurig.nl al prijzen lager zijn dan € 250,= voor de Urban Rider!
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 30 jul 2010 14:03

NAV schreef:Voor een test van de TomTom Urban Rider door PvdK zie:
http://www.motoblog.be/index.php?option=com_content&task=view&id=448&Itemid=76

Lees ook de reacties eronder!

Nog een test (weliswaar in het Frans, maar met veel plaatjes en foto's) hier:
http://www.tomtomax.fr/test-tomtom-urban-rider.html

Mijn first impression is beregoed.

Ik heb um 1 dag en het is nu al 1-0 voor de Urban Rider, deze bleef het gewoon doen, terwijl de zumo 660 vanmorgen me een zwart scherm presenteerde.

Ik heb de Rider2 niet meer, dus kan ze niet naast elkaar zetten, maar dit scherm is duidelijk beter in het zonlicht dan de Rider2, minstens of net zo goed als het scherm van de zumo660 in direct zonlicht (zumo550 is beter).

Na aanschaf wel even de nieuwste software installeren mbv TomTom Home, dan krijg je ook de keuze Rit opname (track) en Kronkelwegen navigatie erbij.

Paren met telefoon, eitje..
Poi's laden, zo gepiept.

En de oude ellende met altijd naar een routepunt terug te willen is nu met een snelkoppeling standaard in het toestel over te slaan. Met een 2de knop een route punt terugspringen, dus een stapje vooruit of achteruit in de route met 2 knopjes in het snelmenu.

Ook zit er geen blokkering op tijdens het rijden, dus alle menu's doen het tijdens rijden, geen stoppen om de volgende route te laden.

Gemiddeld gezien minder knoppen in te hoeven drukken om dezelfde functies te kunnen uitvoeren tov een Garmin toestel, maar ik ga dit nog eens natellen.

Toestel is matzwart, dus geen enkele reflectie mogelijk op toestel.

Routering heeft niet alleen kronkelwegen erbij, maar ook Eco route mogelijkheid. Naast de normale mogelijkheden van snelste weg, kortste weg, geen snelwegen, wandel en fiets routes (hmmm, de beperkte snelheid? straks ff zoeken)
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 31 jul 2010 09:04

Ik heb het toestel (Urban Rder) voor minder dan 240 gekocht (uit DE) en de oude Rider2 voor 100 euro doorverkocht, alleen toestel, want die meneer had een kapotte Rider2 en nog wel alle spullen. Dus ik heb nu een Rider upgrade voor minder dan 140 euro... Kaart is Midden Europa, dus Spanje/Portugal en Nordics (Noorwegen, Zweden, Finland) en UK+Ierland zitten er niet in en zou ik los moeten bijkopen als ik die kant op ga.

Afbeelding

En zo moet je het zien, als je een Rider2 hebt en je wilt meer, dan koop je de Urban Rider en der rest van je spulletjes blijft gewoon bruikbaar. Automount, motormount, tasje, identiek!!

Ik heb gister naar huis ff de kronkelwegen geprobeerd, en in 6 scherm tikjes had ik de de 2de alternatieve kronkel en had ik een route die ik sneller en makkelijker bij elkaar scharrel dan op een zumo met de OnRoute motorkaart..........

Afbeelding

Phillippe heeft nog een videootje over de skip Routepunt back/forward functie.

Resumerend:
- geen SD kaart
- geen apart laadplug
- alleen een USB aansluting onder het klepje
- bij aankoop eerst even via TT Home de software bijwerken
- Extra routeringen Kronkelwegen (met 3 instellingen) en Eco routes
- Routering beperkte snelheid is eruit (da's nu kronkel, veel beter :) )
- IQ route berekening voor alle route types (uit/aan)
- GPX naar ITN conversies (en dat doet die best goed)
- Track opname en automatische vertaling naar een Reisplan (dus ook Gpx2Itn.
- Track bevat geen tijd en hoogte, alleen positie en trackpunt naam
- Track is zo in Mapsource in te lezen
- Schermhelderheid is minstens net zo goed als de zumo660 (en ik vermoed de zumo220 dus ook)
- Geen kaarten wissel actie als je mooie wegen wilt rijden
- Matzwart
- Geen tasje erbij.
- Geen actieve houder bijgeleverd, maar Rider2 motor/auto mounts zijn gewoon te gebruiken
- Vast 2 Gb memory, voor de meesten van ons meeeeeer dan voldoende
- Kaarten wisselen via TomTom Home is een eitje
- etc.

De Kronkel wegen instellingen:
Afbeelding Afbeelding

Resultaat in track vorm (284punten en 56,6km):
Afbeelding Afbeelding

Het resultaat van de track die de Rider zelf in een Reisplan heeft geconverteerd:
Afbeelding
Marco.

.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 01 aug 2010 08:32

DeMuizen schreef:Kronkelwegen werkt als volgt:

Naast de 'snelste route' en de 'kortste route' is het nu ook mogelijk om een 'kronkelroute' te rijden. In het Engels zijn dit 'winding roads'. Bij het rijden van een kronkelroute zul je wegen krijgen met veel bochten erin.

Het apparaat zoekt wegen met leuke bochten, het ontwijkt zoveel mogelijk stadscentra en gebruikt alleen snelwegen wanner het noodzakelijk is (oversteken rivier bijvoorbeeld). Mocht je route dus in een stadscentrum starten dan zal je TomTom je eerst de stad uit sturen voordat deze je over bochtige wegen laat rijden. Kleine plattelands dorpjes worden daarentegen wat minder vaak ontweken omdat deze dorpjes vaak mooi zijn om te zien, of vaak zo klein zijn dat het niet vervelend is om even af te remmen om er doorheen te rijden.

Ben je niet blij met de voorgestelde route dan kun je heel eenvoudig alternatieve bekijken door in je route overzichtsscherm de optie "laat een ander zien" te kiezen. Telkens als je hier op drukt zal er een alternatieve route bedacht worden die vaak nog bochtiger is (en daardoor ook langer duurt om te rijden). Mocht je heel specifiek langs enkele steden, dorpen of adresen willen dan kun je deze opgeven als tussenpunten in de Reisplanner en worden deze automatisch verbonden met kronkelwegen..

Het voordeel van deze nieuwe optie 'kronkelwegen' is dat je je reis nu veel minder hoeft voor te bereiden. Uitgebreid je route plannen op je pc is niet meer nodig. Mocht je naar je werk gaan of een reis door Frankrijk willen, de Urban Rider en Rider Pro zullen er allebei een bochtige route van maken.

TomTom kiest er altijd voor om de 'gevorderde opties' een beetje te verstoppen zodat je als beginneling nooit geconfronteerd word met moeilijke of onbegrijpelijke situaties. Een kronkelroute is zo'n gevorderde optie. Om kronkelwegen te kunnen kiezen bij het invoeren van een bestemming zul je deze mogelijkheid daarom eerst "aan" moeten zetten.

Aanzetten doe je als volgt: Hoofdmenu -> Opties -> Planningvoorkeuren -> Selecteer nu "Vraag het me als ik plan". Wanneer je nu een bestemming invoert krijg je een extra vraag om de bijbehorende routesoort te kunnen kiezen. Snelste, kortste, kronkelroute, etc.

Er is overigens nog een optie dat verbonden is aan deze feature. Omdat gebieden in verschillende landen van elkaar kunnen verschillen qua 'bochtigheid' is er een optie om de 'bochtigheid' in te stellen voor jouw regio. In Nederland bijvoorbeeld zijn N-wegen vaak kaarsrecht door polders aangelegd en wil je liever op nog kleinere wegen terecht komen, in de Eifel daarentegen zijn N-wegen vaak al meer dan bochtig genoeg. Daarom kun je op de volgende locatie in het menu je gewenste bochtigheid kiezen voor jouw regio: Hoofdmenu -> Opties -> Planningvoorkeuren -> Selecteer 'Ok' tot je op de pagina terecht komt waar je de 'voorkeuren voor kronkelwegen' in de bovenbalk ziet staan. Op deze pagina kun je een schuifje bedienen om de bochtigheid in te stellen.

Bron link
Marco.

.
IGS

Berichtdoor IGS » 14 jun 2012 21:40

Hallo Marco,

Ik heb na rijp overleg besloten een Urban Rider te kopen, o.a. vanwege het gebruiksgemak (Garmin schijnt nogal nukkig te kunnen zijn) en de kronkelwegen optie. Ik wil vooral lekker rijden en meteen kunnen opstappen i.p.v. achter de pc alles te plannen. Vandaar TomTom...

Een vraag heb ik nog wel mbt de kaarten. Ik wil de volledige Europa versie aanschaffen met de aanbieding gratis autohouder (al had ik liever de actieve motormount), of is het dom de volledige versie te kopen als je dit jaar niet buiten centraal Europa komt? Ik ben nog niet thuis in het update gebeuren van TomTom..

Ik las ergens dat er ook op de Europa versie na de eerste update mogelijk alleen kaartdelen in het apparaat geladen worden ipv geheel Europa. Klopt dit? En is dan te zeggen waar de grenzen daarvan liggen, of is dat variabel en afhankelijk van je locatie?

In hoeverre moet je dan een pc meenemen op vakantie als je meerdere kaartdelen nodig hebt? Of zijn er ook andere mogelijkheden, via smartphone of tablet (Android) om je kaartdelen over te dragen?

En hoe zit het met de updates? Ze hebben geen lifetime helaas, maar je bent neem ik aan niet verplicht om je kaarten te updaten? M'n auto (oem inbouw) draait op een 2009 disc, en ik kom zelden of nooit een probleem tegen, anders dan een nieuwe mini-rotonde. Kan ik hiermee ook om de X jaar updaten?

O ja... Er is toch nog geen nieuw model aangekondigd hè? :P

Alvast bedankt! :)
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 15 jun 2012 09:02

IGS schreef:Een vraag heb ik nog wel mbt de kaarten. Ik wil de volledige Europa versie aanschaffen met de aanbieding gratis autohouder (al had ik liever de actieve motormount), of is het dom de volledige versie te kopen als je dit jaar niet buiten centraal Europa komt? Ik ben nog niet thuis in het update gebeuren van TomTom..

In de Pro Rider en de Urban rider horen nu beide West-Europa qua kaart te hebben daarmee is het toestel bijna vol. Verder kent TomTom een 30 dagen update garantie voor de kaarten. Garmin ondertussen 90 dagen zelfs tegenwoordig.

IGS schreef:Ik las ergens dat er ook op de Europa versie na de eerste update mogelijk alleen kaartdelen in het apparaat geladen worden ipv geheel Europa. Klopt dit? En is dan te zeggen waar de grenzen daarvan liggen, of is dat variabel en afhankelijk van je locatie?

De kaarten zijn in zijn geheel, dus als je West-Europa neemt (1,65 Gb groot), dan is je toestel vol en kun je nog voor 230Mb aan extra kaarten laden. Het is niet mogelijk om maar een deel te laden van West-Eurpoa, dat kan alleen bij Garmin. Wil je naar het Oosten, dan zul je zien dat je regio's en landen bijkoopt en die laad in de TomTom. Kijk hier welke gecombineerde kaarten en landen er te koop zijn.

Wil je dus voorbij Polen of naar Slovenië, Kroatië enzo, dan zul je zien dat je een Centraal of Midden Europa dient te kopen en die dan aanvullen met de extra kaarten. Om zo alles binnen de 1.88 Gb te houden wat de vrije ruimte is op de TomTom.

IGS schreef:In hoeverre moet je dan een pc meenemen op vakantie als je meerdere kaartdelen nodig hebt? Of zijn er ook andere mogelijkheden, via smartphone of tablet (Android) om je kaartdelen over te dragen?

Als je onderweg dus kaarten zou moeten wisselen, dan zul je een computer mee moeten nemen, Mac of Windows, een iPad kun je vergeten en heel misschien dat het via de USB aansluiting van een Android Tablet werkt. Nog nooit geprobeerd.
Beste is dus om thuis al de benodigde kaarten erop te zetten.

Vroeger ging dat makkelijker (Rider 1 en 2), want dan stond alles op een 1 of 2 Gb SD-kaart en daarvan kon je meerdere kopieën meenemen met op elke SD-kaart de juiste wegenkaarten.

IGS schreef:En hoe zit het met de updates? Ze hebben geen lifetime helaas, maar je bent neem ik aan niet verplicht om je kaarten te updaten? M'n auto (oem inbouw) draait op een 2009 disc, en ik kom zelden of nooit een probleem tegen, anders dan een nieuwe mini-rotonde. Kan ik hiermee ook om de X jaar updaten?

Je kunt een keer en kaartupdate kopen en die duurt dan 1 jaar, hoeft niet onmiddelijk, kan ook 2 jaar later eens een keer en dan krijg je dat jaar 4 updates, of je doet een losse update. Dit kun je allemaal nalezen op hun eigen website.

IGS schreef:O ja... Er is toch nog geen nieuw model aangekondigd hè? :P

Nee, niet dat ik weet. En wat ik ook niet weet is of er ooit nog een nieuw model komt, zou wel fijn zijn als ze dat wel zouden doen, goed voor de concurrentie ;)
Marco.

.
IGS

Berichtdoor IGS » 15 jun 2012 17:08

Dank je wel. :)

Dus Europa staat toch altijd in z'n geheel op het apparaat begrijp ik?

Ik was wat gaan twijfelen door dit review (2e in de rij, van M Walter). Die heeft het over kaartdelen na een update. Op de eigen website meldt TomTom ook zoiets:

Vanwege de voortdurende verbetering van onze kaartkwaliteit passen enkele nieuwe kaarten mogelijk niet helemaal op je navigatiesysteem. In dat geval kun je gedetailleerde kaartzones downloaden. Je kunt slechts één kaartzone tegelijk op je navigatiesysteem gebruiken, maar je kunt altijd eenvoudig en gratis via MyTomTom van kaartzone wisselen. Ga voor meer informatie naar www.tomtom.com/mapzones

Of geldt dit niet voor de Rider?

Ik snap wel dat ik extra kaarten moet kopen als ik buiten Europa wil, maar ik vraag me toch af hoe het precies met die zones of kaartdelen binnen Europa zit.

Stel ik krijg bij een update die melding, ik kan maar een zone per keer laden. Dan zou ik wel willen weten waar de grenzen lopen... Stel ik maak een rit naar Denemarken, maar men heeft besloten Denemarken op een andere zone te zetten dan Duitsland. Dan zou ik voor een weekendtrip de pc mee moeten nemen om te wisselen voor dat ene land (en terug)...

Die info kan ik tot dusver niet vinden:

Waar lopen die zone-grenzen?
Wanneer gebeurt het dat je alleen nog zones kunt laden?

Toch wel jammer dat het geheugen niet groter is en men van het losse kaartje is afgestapt. Ik wil er geen drama van maken, maar vind het wel van belang vooraf te weten of ik er ongemak van ga ondervinden.
JaVaWa
Ervaren
Contacteer:

Berichtdoor JaVaWa » 15 jun 2012 21:06

IGS schreef:Dus Europa staat toch altijd in z'n geheel op het apparaat begrijp ik?

Nee, alleen West-Europa zoals Marco zegt.
IGS schreef:Of geldt dit niet voor de Rider?

Helaas wel.
IGS schreef:Waar lopen die zone-grenzen?

West-Europa omvat Andorra, Oostenrijk, België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Liechtenstein, Luxemburg, Malta, Monaco, Noorwegen, Portugal, San Marino, Spanje, Zweden, Zwitserland, Ierland, Nederland, Groot-Brittannië, Canarische Eilanden en Vaticaanstad.

Als je hier de TT Urban Rider kiest, kun je de diverse kaartzones bekijken.
IGS schreef:Wanneer gebeurt het dat je alleen nog zones kunt laden?

Nu al dus...
Afbeelding
Kijk op http://www.javawa.nl voor software voor Mac OS X en Windows, informatie, tips en poi's
IGS

Berichtdoor IGS » 15 jun 2012 23:00

Thanks...

Marco zei inderdaad West Europa, klopt. (Met die samenstelling kan ik leven trouwens.)

Het is wat verwarrend omdat de Urban Rider als 'Europa' te koop wordt aangeboden en als 'Centraal Europa' voor €50,- minder. Maar daar zit Spanje en de Scandinavische landen weer niet bij IIRC, itt 'West Europa' wat ze bij de kaarten update gebruiken. Niet heel eenduidig allemaal...

Maar goed, het ging om de zones...

Ik snap het toch nog niet helemaal vrees ik. Ik ga updaten en krijg vervolgens de melding dat Europa niet in 'n geheel past, en dan...?

Jullie verwijzen naar die site waar ze die kaarten verkopen. Maar ik heb méér gekocht dan erop past. Moet ik het zo zien dat ik met dat toestel (of een latere Europa-update) de rechten koop voor Europa, en dit in elke beschikbare samenstelling kan (blijven) downloaden en installeren? Zolang het maar binnen Europa valt?

TomTom zegt nl alleen maar dat je op je pc met hun programma die zones kunt installeren en wisselen, maar zij zeggen niet wat die 'zones' zijn. Als ik het nu goed begrijp is een zone gewoon een land of de Benelux o.i.d., kortom alles wat op die site staat in die exacte samenstelling? En dat kun je 'gratis' wisselen (binnen Europa) zolang je licentie voor Europa geldig is...?

In dat geval, kan ik vanaf de pc blijven wisselen als ik een jaar geen update heb gekocht? Er staat dat je back-ups kunt (moet) maken op de pc van verwijderde kaartzones, maar hoe zit het met nog ongebruikte zones? Of ben ik na een jaar de Oost-Europese landen kwijt als ik ze niet eerder heb geïnstalleerd?

Bedankt nogmaals voor het geduld. Voor jullie is het vast gesneden koek, maar als je het weet is alles eenvoudig...;)
JaVaWa
Ervaren
Contacteer:

Berichtdoor JaVaWa » 15 jun 2012 23:47

Nou, eerlijk gezegd heb ik géén ervaring met TomTom, maar als ik iets verkeerd zeg dan corrigeert Marco me wel :wink:

Voor zover ik begrijp kun je ten allen tijde wisselen van een zone. TT zegt op hun site:

Hoewel je per keer maar één kaartzone kunt installeren, heb je nog wel steeds toegang tot de volledige kaart en kun je op elk gewenst moment van zone veranderen via TomTom HOME.

en ook:
Tip: sla een kopie van de verwijderde kaartzone op op je computer wanneer je daarom wordt gevraagd. Je kunt dan later veel sneller naar die kaartzone terugkeren.

Je kunt de zones dus ook op je PC opslaan en altijd wisselen van zone; of je nu een update neemt of niet.
Wat die zones precies omvatten weet ik niet, maar ik neem aan regio's als West-, Zuid-, Noord- Oost- en Midden-Europa, dus niet afzonderlijke landen.
Dat is duidelijk een nadeel t.o.v. Garmin: die heeft bij eerste installatie ook vergelijkbare regio's, maar daar kun je achteraf nog een eigen selectie aan toevoegen, al dan niet op SD-kaart. De selectie gaat niet per land, maar in veel kleinere gedeeltes; zo zou je bijvoorbeeld alleen Warschau en omgeving kunnen selecteren (noem maar even wat).
Afbeelding

Kijk op http://www.javawa.nl voor software voor Mac OS X en Windows, informatie, tips en poi's
IGS

Berichtdoor IGS » 16 jun 2012 00:39

Ja dat wisselen had ik ook zo begrepen, maar ik weet niet of ze na een jaar beginnen van "uw licentie is verlopen, koop nu eerst een nieuwe voor u verdergaat". Zoiets als een antivirusprogramma oid?

Ik vraag maar, want ik heb geen idee hoe het hiermee werkt, en ik haat 'verrassingen' achteraf. ;)

Misschien dat Marco nog even kan bevestigen of die zones bij TomTom exact hetzelfde zijn als die losse kaarten downloads op hun site. Ik ging er vanuit dat dit weer anders was, maar misschien is het dat toch wel...

Ik had ook eerst m'n zinnen op een Garmin gezet, maar als ik er nu nog een zou kopen moest het de nieuwe 350 worden. Na het zien van alledrie de Promotor reviews op YouTube is een 220 kopen nu niet zinvol meer (voor de huidige prijs). De 660 is me te duur, en ik lees her en der ook teveel over problemen en issues met Garmin software (probleemloos functioneren van zo'n ding is voor mij belangrijk). De Rider kan wat ik nodig heb, hij schijnt eenvoudiger in gebruik te zijn, de kronkelroutes spreken me aan en hij kost ook nog een stuk minder.

Ik twijfel ook wel weer of ik toch moet wachten op de 350, maar wanneer is 3e kwartaal? Begin augustus of wordt het toch eerder oktober? In het eerste geval kan ik er dit jaar nog iets mee, in het laatste geval is het seizoen al over moet je rekenen.

En het scheelt weer €200,- of als ik creatief ga doen €140 ,- (dan tel ik een active mount voor de Rider bij diens prijs op en laat ik de kale, inactieve autohouder van Garmin voor wat het is). En de Rider kan m'n telefoon koppelen, de Garmin niet. Niet persé een vreselijk drama, maar toch, het is handig als het kan.

Ik kan nog geen geldige reden vinden om €200,- méér uit te geven voor een Garmin 350, behalve dat het een leuk nieuw ding is (maar dat nieuwe is er na een tijdje ook af).

Apropos bluetooth; ik was van plan om de headset volgend seizoen te kopen. Er is toch ook prima mee te rijden zonder geluid neem ik aan?
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 16 jun 2012 10:00

De kaartzones, ik weet het niet, want om het zeker te weten moet ik eerst zelf een nieuwe kaart kopen, want dan zouden de kaartzones te gebruiken zijn en met wat ik tot nu toe heb kunnen vinden werken die kaartzones, met vrijwel alle toestellen.

Als ik het goed lees, zou ik voor mijn Urban Rider waar nu Midden Europa in zit, voor € 69,95 heel Europa als kaart kunnen kopen. Dit past niet in de Rider, maar ik kan dan zones aangeven. En die dan laden.

Zones zijn:
BeNeLux
Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland
Frankrijk
Engeland, Schotland en Ierland
Spanje, Portugal
Italië
Polen
Rusland
Rusland, Baltische staten, Finland
Scandinavie: Denemarken, Zweden, Noorwegen, Finland
Midden-Europa
Oost-Europa

Dus wat dat betreft zie ik niet echt een probleem. Enige zou kunnen zijn dat dit weer gekoppeld is aan GPS en je PC waar de kaarten opstaan. PC kapot, licentie? Staat normaal in je toestel.

Vroeger was elke kaart 1 groot bestand, ook op de TomTom, ik vermoed dat ze nu gewoon meerdere zone's bij elkaar zetten, waarbij elke zone een kaart is, en daardoor makkelijk te wisselen, alleen dat geld pas vanaf kaart versie 880 of 890 denk ik. De versie die ik heb (875.3613) is nog 1 groot bestand.

Dus dit zal dan ook werken op de Rider 1 en Rider 2, aangezien je altijd al mogelijk was meerdere kaartbestanden op de TT te zetten.

De "licentie" voor 1 jaar is geen kaartlicentie, het is een abonnement op updates, dus als na een jaar je abonnement stopt, dan mag je nog steeds je gekochte kaarten gebruiken en wisselen.

Als laatste, op de TomTom site staat heel duidelijk dat de Urban en de Rider beide geheel West-Europa erin hebben staan, dus een Urban rider kopen met alleen Centraal erin, lijkt een misleiding (of een oude unit). Het kan ook een fout zijn op hun website. Ik dacht ook dat Centraal Europa in de Urban zou zitten en geheel West-Europa in de Pro Rider.

Waarbij de Duitse Urban Centraal heeft en de Nederlandse dacht ik Midden Europa.
Marco.

.
IGS

Berichtdoor IGS » 16 jun 2012 16:35

Dank je Marco!

De Centraal Europa versie staat niet op de site van TomTom, maar wordt wel aangeboden door diverse webwinkels en op Marktplaats, en inderdaad ook in Duitsland, bijvoorbeeld bij Louis. Zou kunnen dat het geen officiële versie is.

Niet heel interessant nu denk ik, want voor die €50,- dat Centraal Europa minder kost mis je naast bijv. Spanje en Scandinavië ook de aanbieding van de gratis carmount à €79,-. Voor mij is de volledige versie nu interessanter.

Die zones ben ik dan wel gerust op. Als ik maar niet voor een relatief korte trip een notebook mee moet slepen omdat ik onderweg in een andere zone beland. Op vakantie is het weer wat anders, daar is nog mee te leven.

Als ik ermee te maken krijg zet ik alle zones wel op de pc, zoals ze ook adviseren eigenlijk. :)
IGS

Berichtdoor IGS » 18 jun 2012 21:36

Hallo,

Ik zie bij Bol.com nu een aanbieding van de Rider Pro staan voor €329,-. Daar zit de Scala headset bij. Geen autohouder uit de TT aanbieding, maar ja... Hij is meer voor op de motor bedoeld en ik heb liever een headset voor €30,- meer. En aangezien de prijs van de headset meen ik €100,- is kost het toestel dan in wezen €229,-. Lijkt me niet raar toch?

Ik wacht nog op antwoord van een gebruikte navi, maar als ik niks hoor doe ik die maar denk ik. 8)

Bij TomTom zelf staat die set voor €499,- met twee jaar updates.

Bij Bol staat hij voor €378,- met drie jaar updates. Dus €49,- voor 3 jaar kaarten updates.

Is dat slim om die updates erbij te doen of zijn die niet zo boeiend op de motor?

Thanks! :-D
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 19 jun 2012 06:39

Euhhh, valt er te kiezen dat je geen update wilt dan?
Marco.

.

Terug naar “TomTom Rider's & GoClever Rider”