Routes maken in Base Camp op OSM generic routable maps

FAQ's voor Garmin zumo 210, 220, 340, 350, 390, 400, 450, 500, 550, 660, 590, BMW Navigator, zumo, IV, V en diverse nüvi en dezl modellen.
Joop36

Routes maken in Base Camp op OSM generic routable maps

Berichtdoor Joop36 » 22 apr 2019 11:16

Ik heb een Nüvi 65 lmt met CN Europe NTV 2019.30 central region. Op de sd kaart heb ik drie OSM generic routable kaarten geladen die aansluiten op de centraal Europa kaart. Javawa zegt dat het allemaal goed is. De kaarten zijn in Base Camp beschikbaar. Zodra ik vanuit de centraal Europa kaart een route uitzet naar een plaats op de OSM kaart wordt dit echter een rechte lijn. Wat doe ik fout?
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 22 apr 2019 11:55

Wat betekent: kaarten zijn in BaseCamp beschikbaar?
- Staan de kaarten ook op de computer?
- Worden de kaarten gebruikt en zichtbaar alleen als de Nuvi is aangesloten?
- Zijn kaarten geladen met MapInstall programma? Zo ja, dan waarschijnlijk de nieuwe versie MapInstall die met een laatste versie van BaseCamp is meegekomen.

Hier staat de procedure om een oudere versie terug te zetten: viewtopic.php?f=21&t=1643

Maar mogelijk is het heel simpel en heeft u in de werkbalk de activiteit op direct staan en niet op Auto (rijden).
Of probeert u routes te maken met het verkeerde gereedschap (2 voetjes) i.p.v. de 3 groene puntjes met lijnen ertussen.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Polleke

Berichtdoor Polleke » 22 apr 2019 17:20

ik denk dat je buiten de kaart aan het routeren bent,je kan toch alleen maar een CN kaart zien of alleen maar een OSM kaart en niet beide tegelijk
Polleke met Pan Europeaan +BMW 1150gs met zumo 550+Zumo 390+Tripy I+TRIPY II+routerol
Joop36

Berichtdoor Joop36 » 22 apr 2019 17:26

Hallo marco,
1. Kaarten zijn in BaseCamp beschikbaar: Ik heb deze info een keer gezien maar ik weet niet meer waar en wanneer.
2. Staan de kaarten ook op de computer? Ja, als ik een kaart selecteer vraagt de PC of ik de gïnstalleerde versie wil gebruiken
3. Worden de kaarten gebruikt en zichtbaar alleen als de Nuvi is aangesloten? Nee allen de laatste die in Mijn verzamelingen/Niet vermelde gegevens zit. Zie bijlage a. en b.
Kaart detail Nüvi niet aangesloten.JPG
b.

4. Ik heb de kaarten eerst aangepast omdat er overlappingen waren, de kaarten die ik binnenkreeg zagen er als volgt uit: osm_generic_windows Ik heb die met Peazip ontzipt en op de SD kaart van de Nüvi gezet. zie bijlage c. Javawa beheer kaarten Garmin_SD
Bijlagen
Javawa beheer Garmin_SD.JPG
c.
B.C. Nüvi niet aangesloten.JPG
a.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 22 apr 2019 20:13

Ik maak liever altijd 1 complete kaart i.p.v. losse landen, maar het kan wel.

Wat hier kan gebeuren is dat de OSM kaart niet 100% goed is en dat je meer tussen punten nodig hebt om de route te laten routeren. Met OSM gebeurd het vaker dat er even niets berekend kan worden, er zit dan ergens een foutje in de kaart.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
Joop36

Berichtdoor Joop36 » 22 apr 2019 22:24

Dag Marco,
Ik heb je opmerking over Mapinstall bekeken, bij mij staat versie 4.2. Ik heb inmiddels deze toepassing verwijderd en 4.0.4 erop gezet. Nu probeer ik opnieuw de kaarten te installeren, kijken wat het nu wordt. Ik neem aan dat de aanwezige kaarten automatisch verwijderd worden.
Inmiddels is hij klaar, de laatste kaart staat er nu dubbel in, dat conflicteert. Ik heb de tweede verwijderd. Het resultaat is echter hetzelfde. De laatste route is een rechte lijn. Kan het zijn dat die kaarten eerst met elkaar contact moeten maken, zoiets suggereert Polleke ook al?

Morgen verder kijken, voor nu bedankt en welterusten.
JaVaWa
Ervaren
Contacteer:

Berichtdoor JaVaWa » 23 apr 2019 00:20

Je probeert een route te maken die vanaf de CN-kaart overstapt naar de OSM-kaart?
Voor het berekenen van een route moet er sprake zijn van één aaneengesloten netwerk, niet alleen qua ligging maar ook qua codering. Dat gaat niet met twee verschillende kaarten.
Afbeelding
Kijk op http://www.javawa.nl voor software voor Mac OS X en Windows, informatie, tips en poi's
Joop36

Berichtdoor Joop36 » 23 apr 2019 06:40

Beste Javawa,
Hoe los ik dat dan op en nog belangrijker hoe gaat dat als ik daar aan het rijden ben en ik kom van het ene land b.v. Hongarije in het andere Servië. En van Servië naar Bulgarije, dat zijn ook weer twee verschillende OSM kaarten.
Wat is de oplossing?
JaVaWa
Ervaren
Contacteer:

Berichtdoor JaVaWa » 23 apr 2019 08:43

Bijkomend probleem is dat BaseCamp maar één kaart tegelijk kan tonen (en gebruiken), je zult dus voor elke kaart een aparte route moeten maken.
Afbeelding

Kijk op http://www.javawa.nl voor software voor Mac OS X en Windows, informatie, tips en poi's
Joop36

Berichtdoor Joop36 » 23 apr 2019 09:34

Oké, dus tot de grens en dan verder op een andere kaart. Geldt dat ook voor de navigatie met de Nüvi als ik onderweg?
Joop36

Berichtdoor Joop36 » 23 apr 2019 09:39

Nog een vraagje, kun je kaarten koppelen?
JaVaWa
Ervaren
Contacteer:

Berichtdoor JaVaWa » 23 apr 2019 11:28

Geldt ook voor het toestel. De OSM-kaarten kunnen onderling gecombineerd worden: http://www.openfietsmap.nl/tips-tricks /combi_ofm_lite
Combineren met de Garmin-kaart kan niet.
Afbeelding

Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 23 apr 2019 12:03

Beste is om op de garmin.openstreetmap.nl website te kiezen voor manual tile selection en dan een eigen kaart samen te stellen. Dan krijg je 1 kaart in BaseCamp en 1 kaart in je toestel.

En kies voor new style, ziet er beter uit qua kleuren.
Marco.

.
Joop36

Berichtdoor Joop36 » 23 apr 2019 16:35

Vrienden, het is gelukt. Ik heb alle OSM kaarten eruit gegooid en een nieuwe gemakt van Servië, Bulgarije en Roemenië. Die staat nu op mijn SD- kaart en zowaar ik kan een route maken in dit gebied. Ik hoop dat mijn navigatie nu ook werkt als ik daar ben. Het ziet er veelbelovend uit. Ik heb nu de Garmin kaart van centraal Europa 2019.30 en de OSM kaart van genoemde landen. Ik ben benieuwd. Als jullie nog aanvullende opmerkingen hebben hoor ik die graag.
Tot zover hartelijk bedankt voor de adviezen.

Terug naar “Garmin zumo & nüvi & dezl”